Er det POSTEN eller er det bare lille meg

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
wanrover
Innlegg: 39
Registrert: 28 aug 2020, 19:14
Motorsykkelen din: Yamaha xjr 1300

Er det POSTEN eller er det bare lille meg

Legg inn av wanrover »

Tidligere, før siste endring til å få postombæring bare hver andre hverdag,
gikk normalt en pakke mellom det sentrale østlandsområdet og hit til nord i Trøndelag, og visa versa, normalt på ett døgn.
Nå ser jeg det ofte tar opp til 4 dager eller mere for en pakke postet i det sentrale østlandsområdet.

Fra utlandet blir ofte en pakke hengende etter sortering på Lørenskog i flere dager før det skjer noe.
Tror det verste eksemplet jeg har vært borti til nå er 8 dager!! (Hvordan er det mulig?)
Skjønner POSTEN må være bærekraftig, og det er derfor jeg i alle år ikke har takket nei til uadressert reklame. (den går rett i retur-papir-kassa uansett) Men når de prioriterer å kjøre rundt med reklame på søndag, foran å få frem adressert post. Ja da blir jeg litt provosert.

De får passe seg for konkurransen. Vet Postnord har fått mye pepper på østlandet, og i Sverige. Men opp hit, til min del av gokk så fingerer det godt. Det gjør «rett hjem» også av hva jeg hører.

Synspunkter fra andre deler av landet?

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Er det POSTEN eller er det bare lille meg

Legg inn av niko »

Jeg tror det er litt ekstra ille nå pga mye netthandel "i disse koronatider".

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er det POSTEN eller er det bare lille meg

Legg inn av AJ »

Det har fungert helt fint med postsendinger fra både inn- og utland etter at Posten reduserte postombæringen til annenhver dag.
Beliggenheten i forhold til Oslo og Lørenskog hvor mye (det meste, kanskje alt?) av postsendingene havnet før de sendes videre, er kanskje grunnen til dette?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
wanrover
Innlegg: 39
Registrert: 28 aug 2020, 19:14
Motorsykkelen din: Yamaha xjr 1300

Re: Er det POSTEN eller er det bare lille meg

Legg inn av wanrover »

AJ skrev: 11 okt 2020, 09:43 Det har fungert helt fint med postsendinger fra både inn- og utland etter at Posten reduserte postombæringen til annenhver dag.
Beliggenheten i forhold til Oslo og Lørenskog hvor mye (det meste, kanskje alt?) av postsendingene havnet før de sendes videre, er kanskje grunnen til dette?
Jeg vet ikke, men det har vært uten untak dårlig framsendigstid, både privat og til bedrift i det siste. :-k

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Er det POSTEN eller er det bare lille meg

Legg inn av pekle »

Det er Posten. For en måneds tid siden bestilte jeg noe fra utlandet som ble sendt med FedEx. Den kom til landet for to uker siden, og i følge sporing har den ligget hos FedEx på Lillestrøm. Tok til slutt kontakt og de kunne opplyse at de hadde overlatt den til Posten. Viser seg nå at Posten har ruget på pakken i to uker på mitt nærmeste postkontor. Ingen hentelapp, ingen SMS, dukket ikke opp i Posten-appen. Så for det første burde FedEx-sporingen vist at den var overlevert, for det andre burde Posten iallfall gjort et forsøk på å opplyse meg om at de hadde den.

Brukeravatar
wanrover
Innlegg: 39
Registrert: 28 aug 2020, 19:14
Motorsykkelen din: Yamaha xjr 1300

Re: Er det POSTEN eller er det bare lille meg

Legg inn av wanrover »

pekle skrev: 11 okt 2020, 10:03 Det er Posten. For en måneds tid siden bestilte jeg noe fra utlandet som ble sendt med FedEx. Den kom til landet for to uker siden, og i følge sporing har den ligget hos FedEx på Lillestrøm. Tok til slutt kontakt og de kunne opplyse at de hadde overlatt den til Posten. Viser seg nå at Posten har ruget på pakken i to uker på mitt nærmeste postkontor. Ingen hentelapp, ingen SMS, dukket ikke opp i Posten-appen. Så for det første burde FedEx-sporingen vist at den var overlevert, for det andre burde Posten iallfall gjort et forsøk på å opplyse meg om at de hadde den.
Jeg har også dårlige erfaringer med posten-appen i det siste. Pakkene kommer seint, men appen er seinere :lol
I tilegg klarer de å sende papir-duplikatmeldinger i hytt å pine. :scratch

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Er det POSTEN eller er det bare lille meg

Legg inn av Sattphalat »

Ja, jeg er litt frustrert.
Kanskje ikke spesielt på posten, men på leveranser av pakker generelt. Hentelappene fra posten er litt tilfeldig, noe på Digipost og noe i postkasse å da som purring uten at jeg forstår hvorfor.
Her jeg bor i Oslo har jeg 5 forskjellige utleveringssteder .1 Narvesen (DHL) en blomsterbutikk, 2 post i butikk, og postnord har en annen butikkutlevering. Alle stapp fulle av pakker så det nesten ikke er plass til de som jobber der.
Ikke godt å vite hvor ting dukker opp.
Savner de gamle postkontorene, der jobbet jo folk som hadde litt styring på post og pakker. Tenker at verden ikke alltid går fremover.



Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er det POSTEN eller er det bare lille meg

Legg inn av AJ »

Sattphalat skrev: 11 okt 2020, 10:13 Savner de gamle postkontorene, der jobbet jo folk som hadde litt styring på post og pakker. Tenker at verden ikke alltid går fremover.
Må si meg ganske enig i dette.
Også vet jeg at mange med utdanning fra Posten har opplevd og fortsatt opplever mye frustrasjon om den utviklingen som har skjedd med Posten. Bla. dette at "hvem som helst" kan utføre posttjenester etter noen dagers postkurs...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Er det POSTEN eller er det bare lille meg

Legg inn av FredrikE24 »

Post i butikk er en gudegave. Det finnes et gammeldags postkontor et kvarters tid fra der jeg bor. En kamerat får pakkene sine dit. Det er et helvete. Må ta seg fri fra jobb for å rekke og hente pakker..

Muttern har den såkalte postskolen, og hun har ikke jobbet i posten sålenge jeg har levd hvertfall. Så det finnes andre muligheter enn å sitte på et postkontor.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Er det POSTEN eller er det bare lille meg

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev: 11 okt 2020, 10:33
Sattphalat skrev: 11 okt 2020, 10:13 Savner de gamle postkontorene, der jobbet jo folk som hadde litt styring på post og pakker. Tenker at verden ikke alltid går fremover.
Må si meg ganske enig i dette.
Også vet jeg at mange med utdanning fra Posten har opplevd og fortsatt opplever mye frustrasjon om den utviklingen som har skjedd med Posten. Bla. dette at "hvem som helst" kan utføre posttjenester etter noen dagers postkurs...
Ja hva skal man si - har så lyst til å si at nå får også dere se hvordan det er å bo i ødemarken, ups der sa jeg det :lol ..

posten som organisasjon har utspilt sin rolle, på små steder som her jeg bor så kjenner vi jo folk i vesenet eller uvesenet - og det siste er jo at posten har begynt med stoppe klokka, på 10 mils vei - men det er på "sommers"tid - tro hva stoppe klokka sier i januar når bilen må stå i et døgn :scratch

Eller er det betenkelig at post pakke kan komme fortere enn regninga, men det har seg vel slik at alt skal til Oslo før det blir sendt ut til oss som bare ligger noen kilometer unna fakturaens opphav, mens fakturaen bruker 400 mil så bruker pakken 20.

Ekspress eller over natt har aldri eksistert for oss, selv om vi ei tid var så dumme at vi betalte for tjenesten.

Posten- PostNor medfører kaos, ja et lite et - men heldigvis har vi alt i samme butikk og de arvet noen flinke postfolk... så det meste er på stell... men tiden er fremdeles veldig fleksibel... Underlig er det dog at "Kina" pakken kommer like fort som "Oslo" pakken -- med unntak av komplett.no og et par til. Ha en god frustrasjons dag- se lyst på det jeg trenger ikke sjekke postkassen før på tirsdag :lol
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Er det POSTEN eller er det bare lille meg

Legg inn av dypen »

:-k
Sist redigert av dypen den 15 okt 2020, 14:09, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Er det POSTEN eller er det bare lille meg

Legg inn av Sattphalat »

rolf-arne skrev:
Ja hva skal man si - har så lyst til å si at nå får også dere se hvordan det er å bo i ødemarken, ups der sa jeg det :lol
Hi,hi,
Posten kommer når den kommer og kanskje ikke før...
Nå har jo Slagsmål Vedum vind i seilene om dagen, så snart så bygger de et pakke og brevsenter nær deg. Der ute i ødemarken.. får se om det blir noe bedre :-)
Tror det er like mange omlastinger skal ei pakke 2 km som 200 mil. Det tar ei drøy uke å få en pakke fra Fredrikstad til Oslo også. Har en flaks.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Er det POSTEN eller er det bare lille meg

Legg inn av kjellv »

I tillegg til at ombæring av post er endret til annen hver dag, har posten også fortsatt nedlegging og sentralisering av sine sorteringsanlegg. I stadig større grad blir pakker og brev sendt via Oslo, uansett hvor i landet det sendes fra. Skal jeg sende en liten pakke til for eksempel Kristiansund eller Averøy, sendes denne først til Lørenskog. Der sorteres den om til en annen container og sendes tilbake til det lokale postkontor i nærheten av mottaker. Pakken er i slike tilfeller fraktet i overkant av 100 mil i løpet av 3-4 dager før kunden får den. Kunden kan også velge å kjøre til oss for å hente den, en tur på omtrent en time hver vei om det haster.
Men denne omlegging har også ført til at det har dukket opp et økende marked for lokale budbiler. De vel etablerte har fått mer å gjøre, men det har også dukket opp nye små budfirma, gjerne med brukte røde Peugeot Partner der postens logo er fjernet :lol
Da er vi vel snart tilbake der det startet for mange hundre år siden. Den gang var posten er nettverk av postbud med trøsykkel eller hest. Snart har vel de små privateide budbilene tatt over alt dette, mens posten har sentralisert seg bort fra tjenestene de utførte og sitter til slutt igjen med en stor administrasjon som bruker dagene til å finne ut hva som egentlig skjedde..

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Er det POSTEN eller er det bare lille meg

Legg inn av FredrikE24 »

Er jo slik i Oslo også, og slik har det vært i årevis. Varetaxi kalles det. Det er veldig behagelige greier, og billigere enn Posten som regel.

ESveen sendte vel en pakke med Posten til meg fra bartebyen på Tirsdag, den ankom vel Torsdag, jeg hentet den etter klokken 21(post i butikk) en gang på Fredag.
Jeg synes slettes ikke det er verst..

Jeg har ikke tømt postkassa mi på snart et år. Den vokser veldig sakte med noen menighetsblader etc. Som jeg overhodet ikke har bedt om å få. Utover det, så får jeg ikke post. Digipost har jeg heller ikke.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Er det POSTEN eller er det bare lille meg

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg mener nå det at Posten har utviklet seg til det bedre siste 20 årene. Det fungerer bedre for de som faktisk bruker post-tjenestene. Sentralisering av sortering er helt greit. Det er enklere rent logistisk sett.

Svar