Koble bort bevegelsessensor

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
tordfo
Innlegg: 79
Registrert: 13 jun 2012, 21:53
Motorsykkelen din: Street Twin og 390 Adv
Sted: Skedsmo

Koble bort bevegelsessensor

Legg inn av tordfo »

Hei!

Ser det er minst et par karer her som har peiling på elektronikk. Er det noen som vet om jeg på en relativ enkel måte kan koble bort bevegelsessensoren på disse solcellelysene?

Lysene har bare en knapp. Av eller auto. På auto tenner den 1 led når det blir mørkt. Dersom den oppdager bevegelse lyser den med 5 led i ca 1 minutt. Jeg ønsker at den skal lyse med alle 5 led når det blir mørkt.

Tips til hva jeg kan prøve settes pris på ;)

Mvh. Tord
20200830_212556.jpg
Solcellepanelet er på undersiden.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mvh.
Tord F

- KTM 390 Adventure
- Triumph Street Twin
x Yamaha FZ6S
x BMW F650GS
x Yamaha Fazer

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koble bort bevegelsessensor

Legg inn av Bjerknez »

Du har et lite dilamma her og det er strømforbruket hvis alle LED skal lyse med full styrke når det er mørkt. Fem led trekker ca. 100mA hvis disse er satt opp til å kunne lyse mest mulig effektkvt. Hvis vi da ikke snakker om såkalte "power leds" som er kraftigere. Men det er tvilsomt når jeg ser batteriet som er der.

100mA = 0.1 ampere.

Batteriet har en kapasitet på 500mA. Det vil si at batteriet er tomt etter ca. 5 timer. Med norske vinterkvelder og korte soldager vil nok ikke solcellepanelet klare å lade batteriet fort nok til å kunne forsyne batteriet med strøm.

Jeg ser batteriet er på 3.2 volt og 500mA. (0.5 amp). En noe uvanlig batteritype. Jeg ville montert et 18650 Lipo batteri med en buck/boost converter. Da får du rundt 3.500mA og 3.7 volt fra ett batteri. 3.7 volt kan være i overkant av hva lampa tåler, så derfor kan du fortelle buck/boost converteren at du ønsker kun 3.2 volt ut.

Lipo batteriet er også oppladbart og vil fungere fint i denne lampa.

Når det gjelder bevegelses sensoren så er det vel denne som sitter til venstre på bildet? Den som har tre ledninger og er festet på utsiden? (Litt vaksleig å se).

Brukeravatar
tordfo
Innlegg: 79
Registrert: 13 jun 2012, 21:53
Motorsykkelen din: Street Twin og 390 Adv
Sted: Skedsmo

Re: Koble bort bevegelsessensor

Legg inn av tordfo »

Det stemmer at det er bevegelsessensor til venstre der, og trolig også skumringssensor? Tre ledninger er koblet til den ja.

5 timer lys er i og for seg greit, men du tenker at batteriet ikke klarer å bli ladet opp til 5 timer lys hver dag? Jeg er ikke inne på hva slike solceller klarer å levere.

https://www.clasohlson.com/no/Northligh ... /36-6492-2

"super bright leds".
Mvh.
Tord F

- KTM 390 Adventure
- Triumph Street Twin
x Yamaha FZ6S
x BMW F650GS
x Yamaha Fazer

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koble bort bevegelsessensor

Legg inn av Bjerknez »

Disse solcellepanelene i disse lampene er laget til denne spesifikke lampen og det batteriet som er der. Så nei, jeg tviler sterkt på at det solcellepanelet klarer å lade batteriet fort nok gjennom norske vintermåneder. På sommeren vil den nok fungere.

Husk at vi kun har noen få timer med lyse dager på vinteren. Og solcellepanelet trenger sollys for å lade batteriet effektivt. Dette er det slett ikke alle vinterdager som har.

Nå vet ikke jeg dataene på solcellepanelet i den lampa, men trolig er det skrøpelige greier. Den fungerer nok hvis du ikke modifiserer lampen, men når du sier du vil den skal lyse hele tiden på full guffe når det blir mørkt, så vil det ikke fungere.

På vinteren er det mørkt fra klokken 18:00 på kvelden til klokken 10:00 på formidagen. Selv midt på sommeren har vi vel 5 mørke timer.

Så det er nok ingen lett fix på problemet ditt er jeg redd. Du trenger en lampe som får power av større batterier som klarer og holde den i live i rundt 20 timer. Så trenger du et solcellepanel som klarer å lade batteriet(ene) i løpet av en solskinnsdag.

Det du må huske på er at du ikke overskrider volten til de batteriene som allerede er der. Det er denne volten som lampen er laget for å fungere med. Gir du den mer volt kan du ldelegge lampen, gir du den mindre vil den ikke virke som den skal.

Amperen på batteriet trenger du ikke bry deg om. Jo mer jo bedre. Batteriet pusher ikke ampere inn i lampen. Lampen tar det den trenger av strøm(ampere) ut fra volten du gir den.

Med feks. 2stk. Lipo batterier koblet i parallell får du 3.7V og ca. 7.000mA (7 ampere). Hvis de fem led'ene trekker til sammen ca. 100mA så har du strøm nok til å lyse på full guffe i 70 timer før batteriene er tomme. Men problemet da blir hvor lang tid solcellepanalet bruker på og lade opp disse batteriene. Trolig veldig lang tid. Flere dager og kanskje uker avhengig av været.

Men med et kraftig solcellepanel som lader disse batteriene helt opp en solskinnsdag så har du den perfekte lampen.

Problemet er at da må du fikle litt selv. Man får ikke kjøpt slike lamper over disk. Dem ville blitt alt for dyre.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koble bort bevegelsessensor

Legg inn av Bjerknez »

Det med å beregne solcellepanel størrelse og batterier er egentlig en ganske innviklet sak og det er mange parametere som spiller inn. Ikke kinst hvor i landet du bor.

I nordnorge feks. Hvor det er mørkt døgnet rundt trenger man gigantiske batterier for å få en lampe til å fungere når det er mørkt siden det ikke er sol over lenger tid. I Spania ville nok lampen din fungert mye bedre da det er lange solskinnsdager året rundt. Noe sier meg at mange av disse lampene ikke er bygget for norske forhold.

Nær det kommer til elektronikk er selvgjort som oftest det beste.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koble bort bevegelsessensor

Legg inn av Bjerknez »

Men altså, det er ingen problem og fikse lampen din til å fungere slik du ønsker. Men det blir jo vanskelig når jeg ikke har den her. Her i tråden blir det bare litt gjetting. Hvis du liker lampen ellers, så ville jeg røsket ut all innmaten, kastet det i søpla og bygget en egen krets.

Skal du ha flombelysning med power leds blir det vanskelig, mest på grunn av plassen som er tilgjengelig i lampen. Skal du bare ha litt nattlys, så klarer du deg kanskje med vanlige led dioder som dette:
6CF6578A-6065-4B9A-A8D5-83E114FC9BD4.jpeg
Disse trenger kun 3V og 10mA pr. Stk.

Med ledstripe som man som oftest får kjøpt på rull, så kan du klippe av feks. 5 led og bruke disse. Men disse må ha 5V. For å få fem volt fra batterier må du ha flere batterier og dermed bruker du mer plass.

Det viktigste er at du ikke kobler noe som helst til før du har fått regulert volten slik at volten som går til leds ikke overstiger det dem tåler. Da ryker dem med en gang. (I just know).

Så må du ha en modul som styrer batteriladingen fra solcellepanelet som du forøvrig også må kjøpe. Disse og alt annet kjøper man på Aliexpress for en billig penge.

Alt dette kan styres med en mikrokontroller med wifi også, som gjør at du kan slå av og på lyset ved hjelp av app etc.

Men siden du ikke er så inne i dette så vet jeg at det blir mye å gape over på en gang. Jeg bar enevner det.

Men får å gjøre saken enkel. Kjøp ett par lipo batterier og koble disse i parrallell og gjennom en voltregulator i lampen du allerede har og test. To slike batterier kjøper du på Biltema og koster vel 99'- kroner stykket. Trolig mer enn hele lampen din...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koble bort bevegelsessensor

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser at solcellepanelet klarer og lade opp batteriet i lampen din på 8 timer. Hvis dette stemmer, så lader den altså med ca. 50mA i timen. Det vil si at den bruker ca. 100 timer på og lade opp to lipo batterier koblet i parallell. (Veldig rask hoderegning)

Men dette begynner å bli veldig avnsert. Så konklusjonen blir vel egentlig å kjøpe en mer egnet lampe til bruken du ønsker. Er du over kiddels interresert, så let meg opp på Face, så kan jeg hjelpe deg litt på vei :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koble bort bevegelsessensor

Legg inn av Bjerknez »

Beklager mange poster her, men jeg kommer på ting etter hvert... :redface

Har du mulighet til å ta bilde av baksiden av kretskortet også?

Brukeravatar
tordfo
Innlegg: 79
Registrert: 13 jun 2012, 21:53
Motorsykkelen din: Street Twin og 390 Adv
Sted: Skedsmo

Re: Koble bort bevegelsessensor

Legg inn av tordfo »

Jeg har ikke behov for lampe som lyser hele natta. Bare de lyser så lenge jeg er våken, så er det godt nok. Nå på høsten hadde det altså holdt med et par timer, men på vinteren burde det holdt en 4-5 timer for at de skulle hatt verdi.

Det jeg håpet du skulle skrive var at det bare var å lodde en ledning mellom A og B og så var sensoren overstyrt. Hadde jeg fått til det, så hadde neste på agendaen blitt hvordan jeg fikk de til å lyse lengre :)

Baksiden av kretskortet inneholder bare en god håndfull loddepunkter, men ikke på en slik måte at jeg kunne se at det var enkelt å få koblet led 2-3-4-5 sammen med led 1.

Uansett tusen takk for hjelpen din her Bjerknez! Det var lærerikt!

Vi legger denne død nå og lampen får brukes til noe annet enn det den var tiltenkt (lyse opp en levegg der jeg ikke har 230v). Litt synd i grunn, da den absolutt gjorde jobben med alle 5 led aktivert.
Mvh.
Tord F

- KTM 390 Adventure
- Triumph Street Twin
x Yamaha FZ6S
x BMW F650GS
x Yamaha Fazer

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koble bort bevegelsessensor

Legg inn av Bjerknez »

tordfo skrev: 31 aug 2020, 09:23 Jeg har ikke behov for lampe som lyser hele natta. Bare de lyser så lenge jeg er våken, så er det godt nok. Nå på høsten hadde det altså holdt med et par timer, men på vinteren burde det holdt en 4-5 timer for at de skulle hatt verdi.

Det jeg håpet du skulle skrive var at det bare var å lodde en ledning mellom A og B og så var sensoren overstyrt. Hadde jeg fått til det, så hadde neste på agendaen blitt hvordan jeg fikk de til å lyse lengre :)

Baksiden av kretskortet inneholder bare en god håndfull loddepunkter, men ikke på en slik måte at jeg kunne se at det var enkelt å få koblet led 2-3-4-5 sammen med led 1.

Uansett tusen takk for hjelpen din her Bjerknez! Det var lærerikt!

Vi legger denne død nå og lampen får brukes til noe annet enn det den var tiltenkt (lyse opp en levegg der jeg ikke har 230v). Litt synd i grunn, da den absolutt gjorde jobben med alle 5 led aktivert.
Jeg skal forklare hvorfor det ikke er så enkelt.

Strømmen til lampen kommer inn fra batteriet. Kobler kablene fra batteriet rett til LED diodene så vil selvsagt disse lyse hele tiden. Men faren er stor for at du ødelegger LED diodene uten at du har en motstand i mellom. Derfor så må du finne hvor på kretskortet motstandene er og koble inn + fra batteriet før disse.

Når jeg ikke vet hvilken motstand eller hvor dem sitter, så blir det litt kinkig. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koble bort bevegelsessensor

Legg inn av Bjerknez »

Hadde jeg hatt denne lampen hos meg, skulle jeg fikset dette ganske enkelt, men når man har kun et bilde og foholde seg til blir det som sagt litt vanskeligere. :)

Brukeravatar
tordfo
Innlegg: 79
Registrert: 13 jun 2012, 21:53
Motorsykkelen din: Street Twin og 390 Adv
Sted: Skedsmo

Re: Koble bort bevegelsessensor

Legg inn av tordfo »

Jeg vil jo at de skal lyse bare når det er skumring/mørkt, ikke lyse 24/7 :)
Mvh.
Tord F

- KTM 390 Adventure
- Triumph Street Twin
x Yamaha FZ6S
x BMW F650GS
x Yamaha Fazer

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koble bort bevegelsessensor

Legg inn av Bjerknez »

tordfo skrev: 31 aug 2020, 12:13 Jeg vil jo at de skal lyse bare når det er skumring/mørkt, ikke lyse 24/7 :)
Ja, det skjønte jeg :thumleft

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Koble bort bevegelsessensor

Legg inn av bm »

tordfo skrev: 30 aug 2020, 21:36

Lysene har bare en knapp. Av eller auto. På auto tenner den 1 led når det blir mørkt. Dersom den oppdager bevegelse lyser den med 5 led i ca 1 minutt. Jeg ønsker at den skal lyse med alle 5 led når det blir mørkt.

Tips til hva jeg kan prøve settes pris på ;)


Siden led 1 fungerer slik du ønsker paralellkobler du resten av led'ene til denne..
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
tordfo
Innlegg: 79
Registrert: 13 jun 2012, 21:53
Motorsykkelen din: Street Twin og 390 Adv
Sted: Skedsmo

Re: Koble bort bevegelsessensor

Legg inn av tordfo »

Det var det jeg også tenkte, men på baksiden av kretskortet var det ingen loddepunkter der led var montert. Lysene ble levert tilbake og jeg ser meg om etter bedre alternativer.
Mvh.
Tord F

- KTM 390 Adventure
- Triumph Street Twin
x Yamaha FZ6S
x BMW F650GS
x Yamaha Fazer

Svar