Hvordan har Korona situasjonen berørt deg?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Hvordan har Korona situasjonen berørt deg?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg synes stadig jeg leser om folk som har fått mer fritid grunnet Korona situasjonen. Jeg regner da med at det er snakk om permiteringer, eller enda værre, oppsigelser etc.

Ikke så uvanlig dette kanskje med tanke på tiden man er inne i nå, men det hadde vært litt interresant og høre hvordan andre har fått kjent på følgende av dette viruset.

---------------------

Selv så har jeg vært utrolig heldig. Jeg har en type jobb som gjør at min stilling er litt "unik". Jobben jeg gjør annses som "viktig" i den form at jeg tilrettelegger for selgere samt gjør en drøss annet forebyggende arbeid i stille stunder. Jeg er en slags "potet" som kan gjøre alt, men i hovedsak jobber jeg litt opp mot kjeder etc. noe som gjør at det også blir salg, selv om det naturligvis har blitt en del mindre i disse koronatider. Men min stilling betaler seg uansett selv så lenge jeg er på jobb.

Ellers i hverdagen er jeg også ganske "tilpassningsdyktig". Jeg er et vanemenneske som trives godt hjemme, og det at vi ikke har barn gjør at min hverdag blir ganske behagelig i disse tider.

Den eneste bakdelen jeg har følt litt på er at jeg ikke har fått kjøpt snus i Sverige, men det er vel mildt sagt et gedigent luksusproblem som nok virker utrolig provoserende på mange.

Når det gjelder selve viruset, så kjenner jeg ingen eller vet om noen i nær familie som har vert rammet av dette. Heldigvis.

----------------------

Så hva med deg? Hvordan har Korona situasjonen påvirket deg og din hverdag?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hvordan har Korona situasjonen berørt deg?

Legg inn av mortenolb »

Bjerknez skrev: 17 jun 2020, 15:35 i disse koronatider
Det er ikke lov å si det der!


Ellers er jeg litt i samme båt. Har en slags "viktig rolle" som hadde gjort at jeg ikke ville blitt permitert på tross av at jeg er den nyeste ansatte. Nå ble det aldri permitteringer på vår avdeling uansett, heldigvis!

Er også mest hjemme uansett, så dette har jeg øvd på hele livet. Savner kun handling i Sverige, og konsertene som har blitt avlyst!

Fikk en ekstra lang påskeferie innendørs, da jeg ble sjuk et par uker før. Aner jo ikke om det var dét, da man ikke ble testet, men vi var en 3-4stk på jobb som ble sjuke omtrent samtidig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan har Korona situasjonen berørt deg?

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev: 17 jun 2020, 15:47
Bjerknez skrev: 17 jun 2020, 15:35 i disse koronatider
Det er ikke lov å si det der!
??

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hvordan har Korona situasjonen berørt deg?

Legg inn av mortenolb »

Bjerknez skrev: 17 jun 2020, 15:49 ??
:lol

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hvordan har Korona situasjonen berørt deg?

Legg inn av Sakkle »

Hatt hjemmekontor en del men har vært tilbake på jobb i en måneds tid nå.

Ellers liker jeg å gå på konserter og festivaler så det har vært en kjedelig vår og blir en kjedelig sommer for min del. Alt er flyttet til høsten/vinteren med unntak av Tons of Rock som er "flyttet" til neste år. I effekt avlyst. Ganske trist. Faller vel i kategoriet i-lands problem, men...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Hvordan har Korona situasjonen berørt deg?

Legg inn av niko »

Lærer. Full jobb, og nettbasert fram til nå nylig. Siste del av skoleåret har vi åpna halve skolen og hatt elever hjemme/på skolen annenhver dag pga plass og renhold. Det har gått fint. Og veldig imponert over elevene mine. Men det holder med én slik vår. Håper vi slipper flere.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvordan har Korona situasjonen berørt deg?

Legg inn av kjellv »

Svært lite berørt egentlig. Ingen på vår arbeidsplass har hatt noe mindre arbeidstid enn ellers, til og med normalt med overtid har det vært. Ingen i familie eller nær omgangskrets har vært smittet eller syke så vidt jeg vet. Faktisk tror jeg ikke jeg vet om noen konkret som har vært syke heller.
Det eneste jeg kan tenke meg som er annerledes er at jeg har ikke brunt brennevin i huset lenger. Med polkøer helt ut på gata slik det var på 80-tallet har det ikke vært viktig nok å prioritere det, og både akevittflaska og konjakkflaska jeg hadde til jul er for lengst tom :blae

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 788
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Hvordan har Korona situasjonen berørt deg?

Legg inn av Tore L »

Både fruen og jeg er planleggere i Vy, og det har blitt hjemme kontor siden mars måned, som igjen betyr at vi slipper 3 timers pendling hver dag. Det utgjør 60 timer pr mnd som da kan brukes til noe annet, så for min del kan disse hjemmekontor tider vare en stund til. :)
Ellers så har ingen i min nære krets vært smittet, så dette er vi jo veldig fornøyd med.
Tross alt det som har blitt stengt ned i kongeriket, må jeg si at vi har kommet bra ut av dette sammen som Nasjon. Det svir å miste jobben og bli arbeidsledig, men når vi ser tilbake på dette håper jeg at vi kan si at dette kom vi bra ut av. Broderfolket har etter min mening kommet særdeles dårlig ut av dette til nå, 242 mot over 5000 døde pr i dag.
Er selfølgelig mulig at jeg har sett anderledes på dette, hvis jeg hadde blitt arbeidsledig og mistet jobben - men som sakt har vi vært veldig heldig. :thumleft
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvordan har Korona situasjonen berørt deg?

Legg inn av FredrikE24 »

Har vært i Oslo sentrum idag, og spør du meg virker hele Oslo permittert. Mitt i arbeidstida flyyter det over med folk overalt.

Har vært fullt kjør med lange dager på jobb siden Mars.
Hadde nok snus i frysern for et par måneder. Godt er det uansett å ha en svensk kollega som ukependler. Det har redda meg fra å kjøpe min første norske boks snus. Da slutter jeg heller :knegg

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvordan har Korona situasjonen berørt deg?

Legg inn av AJ »

For det første gjorde koronasituasjonen det umulig å besøke vår 89 år gamle syke mor på sykehjemmet. Heldigvis, skal jeg skynde meg å legge til. Takket være at sykehjemmene i distriktet stengte fpr nære fysiske besøk, unngikk man smitte.
Men sykehjemmet strakk seg langt for å opprettholde kontaktmulighetene på andre måter. Veldig bra!

For egen yrkesmessige del så framskyndet nok koronasituasjonen tidspunktet noe for når jeg hadde bestemt meg for å pensjonere meg.
Det ble full stopp av innkjøpte artikler i lokalavisen, min hovedarbeidsgiver som freelancer de senere årene. Fikk dog lurt inn en avsluttende betalt kommentarsak nå i juni, samme måned som jeg ble 62 og altså tok steget over i pensjonistenes rekker.
Så første halvår i 2020 ble på ingen måte noe fett år, rent økonomisk, uten at dette har utløst noen krise.
Resten av året blir mer eller mindre ren pensjonisttilværelse. Men jeg holder alltid muligheten oppe for jobboppdrag, men kommer uansett ikke opp på samme nivå som tidligere.
En helt grei økonomisk situasjon i tillegg til en fripolise til utbetaling de neste årene, etter et ansettelsesforhold i noen år i et av Norges største forsikringsselskaper på åttitallet, gjør at jeg fint skal greie meg med de utgiftene og behovene jeg har.

Gode investeringer, uten å komme nærmere inn på disse, gjør også sitt til at den økonomiske framtiden er fri for skumle skyer i horisonten...
Men årntli rik blir jeg aldri.
Har alltid fokusert på det som for meg har vært rike og sanselige opplevelser. Sånn vil det også være i tiden framover.
Det handler om å være livsnyter, men ikke i den pretensiøse betydningen mange legger i ordet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 719
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Hvordan har Korona situasjonen berørt deg?

Legg inn av JanK »

Kina viruset har uten tvil vært en ulempe for de fleste, men bortsett fra at de ikke har kunnet reist til Sverige har alt vært som vanlig for mine foreldre og søster med familie i Norge (Hedmark). Dere (nordmenn) har sluppet lett unna..

Her i Italia derimot var det 3 seige måneder, "komplett" lockdown, millioner av tapte arbeidsplasser, tar nok flere år før man kommer tilbake til "normalen", som uansett var krise. Om ikke regjeringen tar grep kan det være kroken på døra for hele støvellandet.

Dårlig kurs har gjort import-virksomheten ugunstig lenge, men Corona + olje priskrigen mellom Russland og Saudi Arabia tok fullstendig knekken på min virksomhet.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvordan har Korona situasjonen berørt deg?

Legg inn av Snikendeugle »

Jobber som IT-konsulent og her har det vært en lang periode på hjemmekontor som en fort blir veldig lei av.
Det merkes godt på budsjettet der man ofte brukte 100-150kr på lunsj og annet hver dag, til å spise to brødskiver hjemme til lunsj hver dag uten mulighet for "én" afterwork-pils på byen noen av dagene :twothumbs:

Ellers er nok vi i denne sektoren svært uberørt i forhold til mange andre.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Hvordan har Korona situasjonen berørt deg?

Legg inn av pekle »

+ hjemmekontor gir færre distraksjoner
+ en fysiologisk reaksjon: hvilepulsen har gått ned 15%. Tipper det er en blanding av mindre smittepress generelt, samt mangel på stressfaktorer fra åpent landskap
+ isolert sett et par tusenlapper mindre i renteutgifter - dog en fare for det det spises opp av høyere priser på mangt
- midlertidig hytteforbud

Trives godt hjemme, sommerfester, Svinesund og syden er jeg knekkende likegyldig til, så for meg har det vært netto positivt. Likevel uenig i verdens panikkhåndtering.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hvordan har Korona situasjonen berørt deg?

Legg inn av Sakkle »

pekle skrev: 17 jun 2020, 21:08 + hjemmekontor gir færre distraksjoner
Himmel vi er forskjellige mennesker. Føler ikke at jeg får gjort noe som helst hjemme. Har huset fult av distraksjoner...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 289
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Ingen for tiden
Sted: Oslo

Re: Hvordan har Korona situasjonen berørt deg?

Legg inn av tormodg »

Har hatt hjemmekontor siden 12. mars og trives mer og mer med det. Jeg jobber i et selskap som hjelper kunder med å ta i bruk Microsoft Teams og Office 365, og etterspørselen har egentlig vært stabilt høy hele perioden. Så vi har nok å gjøre, heldigvis.

Regner med å være på hjemmekontor i hvertfall ut august.

Får kjørt mindre MC enn vanlig siden jeg jo ikke pendler om dagen. Og jeg ble litt brakkesjuk så jeg bestemte meg for å kjøre rundt og se etter hytte. Så etter ganske mange kjørte kilometer de siste 5 helgene så har vi landet på en tomt og en hytte som skal bygges. :) Så noe godt har kommet ut av situasjonen for vår del.

Edit: Glemte å si at en negativ ting er jo at faren min bor på eldresenter og vi fikk ikke møtt ham på over 2 måneder. Men han er dement så han husket egentlig ikke at vi ikke hadde vært der... :-k

Svar