"Jeg begynner å bli litt lei av..." hva da?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: "Jeg begynner å bli litt lei av..." hva da?

Legg inn av Svolp »

AT FOLK IKKE KAN LEGGE SEG INN I HØYRE FIL NÅR DE PÅ DØD OG LIV IKKE SKAL KJØRE FORTERE EN FARTSGRENSEN!

Og dette blir det nok debatt sv men lov eller ei så er det snakk om god kjørekultur noe som vestlendiger (les: Siddiser) ikke har ](*,)
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Löwe
Innlegg: 42
Registrert: 13 mar 2012, 08:51
Motorsykkelen din: Triumph Explorer 1200 2012
Sted: Siggerud, Akershus

Re: "Jeg begynner å bli litt lei av..." hva da?

Legg inn av Löwe »

Svolp skrev:AT FOLK IKKE KAN LEGGE SEG INN I HØYRE FIL NÅR DE PÅ DØD OG LIV IKKE SKAL KJØRE FORTERE EN FARTSGRENSEN!

Og dette blir det nok debatt sv men lov eller ei så er det snakk om god kjørekultur noe som vestlendiger (les: Siddiser) ikke har ](*,)
Tror ikke det blir noe debatt ut over at alle er enige :vs
Opplever det (nesten) hver dag her på Østlandet også.
Må jo skyldes at de får kjøre i fred i venstre fil? Ingen foran, alle bak......

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: "Jeg begynner å bli litt lei av..." hva da?

Legg inn av jhn »

Löwe skrev:
Svolp skrev:AT FOLK IKKE KAN LEGGE SEG INN I HØYRE FIL NÅR DE PÅ DØD OG LIV IKKE SKAL KJØRE FORTERE EN FARTSGRENSEN!

Og dette blir det nok debatt sv men lov eller ei så er det snakk om god kjørekultur noe som vestlendiger (les: Siddiser) ikke har ](*,)
Tror ikke det blir noe debatt ut over at alle er enige :vs
Opplever det (nesten) hver dag her på Østlandet også.
Må jo skyldes at de får kjøre i fred i venstre fil? Ingen foran, alle bak......
Bare for at det ikke skal være så ensidig ... æ e litt lei av at lovlydige folk skal bli utskjelt av folk som ikke kan følge norsk lov. Hvem har bestemt at det er god kjørekultur å bryte fartsgrensene?
Hvorfor er det de lovlydige som skal tilpasse seg, og ikke motsatt?
Det samme ser man på alle veier, ikke bare flerfelts motorveier. :vs

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: "Jeg begynner å bli litt lei av..." hva da?

Legg inn av JohnnyTh »

skikkelig lei av å våkne med intens tanverk, bare 2 uker etter at tannlegen sa nå er alt i orden her...

sorry for klaging men ingen andre her å klage til:)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1882
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: "Jeg begynner å bli litt lei av..." hva da?

Legg inn av Baron von Waffel »

jhn skrev:Bare for at det ikke skal være så ensidig ... æ e litt lei av at lovlydige folk skal bli utskjelt av folk som ikke kan følge norsk lov. Hvem har bestemt at det er god kjørekultur å bryte fartsgrensene?
Hvorfor er det de lovlydige som skal tilpasse seg, og ikke motsatt?
Det samme ser man på alle veier, ikke bare flerfelts motorveier. :vs
Jeg er lei av at andre insisterer på at det er de som kjører riktig. Siden ingen, såvidt jeg vet, kjører perfekt, så bør vi alle legge opp vår kjøring så vi ikke merkes av andre. Og følge reglene så godt vi kan.
En av reglene er trafikkreglenes §12, nr 4 som sier at man skal slippe forbi den som kommer bakfra og vil forbi. Denne regelen spør ikke om hvor fort man kjører, den sier bare at man skal slippe forbi.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: "Jeg begynner å bli litt lei av..." hva da?

Legg inn av jhn »

Baron von Waffel skrev:
jhn skrev:Bare for at det ikke skal være så ensidig ... æ e litt lei av at lovlydige folk skal bli utskjelt av folk som ikke kan følge norsk lov. Hvem har bestemt at det er god kjørekultur å bryte fartsgrensene?
Hvorfor er det de lovlydige som skal tilpasse seg, og ikke motsatt?
Det samme ser man på alle veier, ikke bare flerfelts motorveier. :vs
Jeg er lei av at andre insisterer på at det er de som kjører riktig. Siden ingen, såvidt jeg vet, kjører perfekt...
Nettopp defor jeg sier "æ e litt lei av at lovlydige folk skal bli utskjelt av folk som ikke kan følge norsk lov"
Baron von Waffel skrev: ... så bør vi alle legge opp vår kjøring så vi ikke merkes av andre. Og følge reglene så godt vi kan.
Ikke uenig i dette.
Baron von Waffel skrev: En av reglene er trafikkreglenes §12, nr 4 som sier at man skal slippe forbi den som kommer bakfra og vil forbi. Denne regelen spør ikke om hvor fort man kjører, den sier bare at man skal slippe forbi.
Har en mistanke om at regelen ikke spør om hastigheten for å sikre uttrykningskjøretøy fritt leide, det er nok ikke av hensyn til den jevne fartsovertreder.
Men man har altså to grupper av lovbrytere som står mot hverandre, den enkelte får avgjøre om de vil tilhøre den ene eller den andre gruppen.
Jeg tror jeg vet hvem som har skapt mest død og fordervelse

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: "Jeg begynner å bli litt lei av..." hva da?

Legg inn av TheHaughom »

Poenget til Svolp var vel egentlig at dersom man holder samme fart som det høyre feltet, er det ikke noe poeng i å ligge det venstre feltet.
Da kan man like gjerne legge seg inn i høyre.

Jeg ser poenget til Svolp, og sier meg enig. Jeg legger meg inn om jeg får en fører bakfra opp i rævva, om det være seg over/under/på fartsgrensa, så slipper jeg ham forbi. Om han fyrer av gårde i 150km/t får være opp til ham (og eventuelle blåfarga myndigheter).
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: "Jeg begynner å bli litt lei av..." hva da?

Legg inn av jhn »

TheHaughom skrev:Poenget til Svolp var vel egentlig at dersom man holder samme fart som det høyre feltet, er det ikke noe poeng i å ligge det venstre feltet.
Da kan man like gjerne legge seg inn i høyre.

Jeg ser poenget til Svolp, og sier meg enig.
Jeg ser også det poenget, og sier meg også enig i det.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: "Jeg begynner å bli litt lei av..." hva da?

Legg inn av Intruder »

Disse bedreviterne i trafikken må vi leve med,de er mange og gir f... og ringer,sender meldinger og gidder ikke vise oss andre hvor de har tenkt seg... :mk
Blinklys er ekstrautstyr?? :[-( :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1882
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: "Jeg begynner å bli litt lei av..." hva da?

Legg inn av Baron von Waffel »

jhn skrev:Har en mistanke om at regelen ikke spør om hastigheten for å sikre uttrykningskjøretøy fritt leide, det er nok ikke av hensyn til den jevne fartsovertreder.
Men man har altså to grupper av lovbrytere som står mot hverandre, den enkelte får avgjøre om de vil tilhøre den ene eller den andre gruppen.
Jeg tror jeg vet hvem som har skapt mest død og fordervelse
Hvis regelen var forbeholdt utrykningskjøretøyer, så ville det stått det.
Hvis jeg blir tatt igjen, og trafikanten bak ikke legger seg med god avstand til meg, så skal vedkommende forbi meg. Da legger jeg aktivt opp til å hjelpe vedkommende å kjøre forbi. Og det er ikke min sak hvor fort vedkommende ønsker å kjøre. Sånn ønsker jeg at også andre skal forholde seg til meg i trafikken.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: "Jeg begynner å bli litt lei av..." hva da?

Legg inn av jhn »

Baron von Waffel skrev:
jhn skrev:Har en mistanke om at regelen ikke spør om hastigheten for å sikre uttrykningskjøretøy fritt leide, det er nok ikke av hensyn til den jevne fartsovertreder.
Men man har altså to grupper av lovbrytere som står mot hverandre, den enkelte får avgjøre om de vil tilhøre den ene eller den andre gruppen.
Jeg tror jeg vet hvem som har skapt mest død og fordervelse
Hvis regelen var forbeholdt utrykningskjøretøyer, så ville det stått det.
Nåh ...vi har vel sett andre tilfeller hvor lovteksten ikke er fullkommen, og skaper usikkerhet om hva som egentlig menes.
Jeg føler meg ganske sikker på at den ikke er ment å legge til rette for fartsovertredere.
Når vi ser hvordan myndighetene fordømmer og jakter på fartssyndere, så skulle det være rart om denne loven er der av hensyn til disse, og deres ønske om å kjøre uhindret i den fart de måtte ønske.
Baron von Waffel skrev: Hvis jeg blir tatt igjen, og trafikanten bak ikke legger seg med god avstand til meg, så skal vedkommende forbi meg. Da legger jeg aktivt opp til å hjelpe vedkommende å kjøre forbi. Og det er ikke min sak hvor fort vedkommende ønsker å kjøre. Sånn ønsker jeg at også andre skal forholde seg til meg i trafikken.
Har ingen grunn til å være uenig i dette

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1882
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: "Jeg begynner å bli litt lei av..." hva da?

Legg inn av Baron von Waffel »

jhn skrev:Nåh ...vi har vel sett andre tilfeller hvor lovteksten ikke er fullkommen, og skaper usikkerhet om hva som egentlig menes.
Jeg føler meg ganske sikker på at den ikke er ment å legge til rette for fartsovertredere.
Når vi ser hvordan myndighetene fordømmer og jakter på fartssyndere, så skulle det være rart om denne loven er der av hensyn til disse, og deres ønske om å kjøre uhindret i den fart de måtte ønske.
Jeg har diskutert dette blant annet på UPs Facebook-sider, og de har aldri sagt denne regelen er til for utrykningskjøretøyer.
Men noe som er et poeng i denne sammenhengen, er at ingen kjører akkurat i fartsgrensen hele tiden, derfor må man også akseptere at noen ønsker å kjøre forbi. Og det skal man altså tilrettelegge for. Fartsgrensen er jo tross alt en maksgrense, og naturlige variasjoner i kjørestil, og feilvisning på speedometeret, gjør at mange tror de holder riktig fart uten at det nødvendigvis er fasiten også for andre trafikanter.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: "Jeg begynner å bli litt lei av..." hva da?

Legg inn av jhn »

Baron von Waffel skrev:
jhn skrev:Nåh ...vi har vel sett andre tilfeller hvor lovteksten ikke er fullkommen, og skaper usikkerhet om hva som egentlig menes.
Jeg føler meg ganske sikker på at den ikke er ment å legge til rette for fartsovertredere.
Når vi ser hvordan myndighetene fordømmer og jakter på fartssyndere, så skulle det være rart om denne loven er der av hensyn til disse, og deres ønske om å kjøre uhindret i den fart de måtte ønske.
Jeg har diskutert dette blant annet på UPs Facebook-sider, og de har aldri sagt denne regelen er til for utrykningskjøretøyer.
Har de sagt hva den er til for?
Jeg er ikke helt sikker på at alle i UP heller har et godt svar.
Men jeg vet jo ikke ... det kan jo ligge en fornuftig grunn bak formuleringen
Baron von Waffel skrev: Men noe som er et poeng i denne sammenhengen, er at ingen kjører akkurat i fartsgrensen hele tiden, derfor må man også akseptere at noen ønsker å kjøre forbi. Og det skal man altså tilrettelegge for. Fartsgrensen er jo tross alt en maksgrense, og naturlige variasjoner i kjørestil, og feilvisning på speedometeret, gjør at mange tror de holder riktig fart uten at det nødvendigvis er fasiten også for andre trafikanter.
Jeg mener jo også at alle har plikt til å sørge for at trafikken går så uproblematisk som mulig.
Men det "Jeg begynner å bli litt lei av..." er at de som følger fartsgrensa ... se bort fra feilvisninger osv ... skal bli utskjelt av de som ikke gjør det, på en vanlig landevei .. et felt i hver retning.
Man har jo sett flere slike diskusjoner på nett, hvor de som kjører etter grensene blir kalt for dårlige sjåfører, trafikkfarlige idioter osv. Det kjøres helt opp i støtfangeren og fløytes og blinkes om de ikke flytter seg øyeblikkelig. Om det er en vei med dårlige forbikjøringsmuligheter, så forlanges det at man kjører av veien og stopper ... visning av fingre og knyttnever er heller ikke uvanlig.
Dette har ikke vært et problem for meg personlig ... men det jeg egentlig er litt lei, er at "alle" trafikkanter ser ut til å mene at de har den soleklare førsterett, mens alle andre egentlig bare er idioter som er til hinder og fare

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1882
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: "Jeg begynner å bli litt lei av..." hva da?

Legg inn av Baron von Waffel »

jhn skrev:Har de sagt hva den er til for?
Jeg er ikke helt sikker på at alle i UP heller har et godt svar.
Men jeg vet jo ikke ... det kan jo ligge en fornuftig grunn bak formuleringen
Sannheten er at de helst ikke vil si noe om denne bestemmelsen. For de vil jo bare legitimere å velge å kjøre under fartsgrensen.
jhn skrev:Man har jo sett flere slike diskusjoner på nett, hvor de som kjører etter grensene blir kalt for dårlige sjåfører, trafikkfarlige idioter osv. Det kjøres helt opp i støtfangeren og fløytes og blinkes om de ikke flytter seg øyeblikkelig. Om det er en vei med dårlige forbikjøringsmuligheter, så forlanges det at man kjører av veien og stopper ... visning av fingre og knyttnever er heller ikke uvanlig.
Dette har ikke vært et problem for meg personlig ... men det jeg egentlig er litt lei, er at "alle" trafikkanter ser ut til å mene at de har den soleklare førsterett, mens alle andre egentlig bare er idioter som er til hinder og fare
Her er jeg helt enig med deg. Min måte å kjøre på er ingen fasit for hvordan andre skal kjøre.
Antakelig er vi enige om svært mye, til og med tvilsomt valg av motorsykkel. Men noe må man henge seg opp i hvis man skal ha et aktivt nettforum.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: "Jeg begynner å bli litt lei av..." hva da?

Legg inn av jhn »

Baron von Waffel skrev:
jhn skrev:Har de sagt hva den er til for?
Jeg er ikke helt sikker på at alle i UP heller har et godt svar.
Men jeg vet jo ikke ... det kan jo ligge en fornuftig grunn bak formuleringen
Sannheten er at de helst ikke vil si noe om denne bestemmelsen. For de vil jo bare legitimere å velge å kjøre under fartsgrensen.
jhn skrev:Man har jo sett flere slike diskusjoner på nett, hvor de som kjører etter grensene blir kalt for dårlige sjåfører, trafikkfarlige idioter osv. Det kjøres helt opp i støtfangeren og fløytes og blinkes om de ikke flytter seg øyeblikkelig. Om det er en vei med dårlige forbikjøringsmuligheter, så forlanges det at man kjører av veien og stopper ... visning av fingre og knyttnever er heller ikke uvanlig.
Dette har ikke vært et problem for meg personlig ... men det jeg egentlig er litt lei, er at "alle" trafikkanter ser ut til å mene at de har den soleklare førsterett, mens alle andre egentlig bare er idioter som er til hinder og fare
Her er jeg helt enig med deg. Min måte å kjøre på er ingen fasit for hvordan andre skal kjøre.
Antakelig er vi enige om svært mye, til og med tvilsomt valg av motorsykkel. Men noe må man henge seg opp i hvis man skal ha et aktivt nettforum.
Tvilsom sykkel? Tja, litt tvilsomt utseende i hvertfall, men samtidig en trivelig sak
Det siste du sier var vel hovedmotivasjonen for det første innlegget mitt i ang dette, regnet med at det ville bli en liten diskusjon :knegg
Men jeg mener jo det jeg sier også, så da er det vel greit?

Svar