Smerter i knærne av mc-kjøring

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av kjellv »

Lyder veldig kjent dette. I hvert fall tidlig i sesongen :scratch
Jeg pleier å ta korte pauser omtrent en gang i timen, svært gjerne på en busslomme eller et sted der det ikke er hagebenker tilgjengelig. To-tre minutter å gå litt fram og tilbake rundt sykkelen og så kjøre videre. Tidlig i sesongen tar jeg stoppene ved behov kanskje ennå hyppigere. Det kan også hjelpe godt å strekke ut beina innimellom, enten ved å reise seg opp og stå litt (jada, med riktig teknikk går det an på en FJR også), eller ved å strekke ut føttene ned mot asfalten mens jeg kjører.
Senere i sesongen er problemet langt mindre.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av L-NA »

For min del er vel problemet oppstått p.g.a andre hendelser enn MC kjøring. For bare ett par år siden var 5- 6 timer uten stopp og uten å gå av sykkelen bare en glede. Men selv om mine problemer ikke skyldes MC kjøring, tror jeg nok treningen kan hjelpe.

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av mekkern »

Litt rart men jeg er bedre i bena når jeg kjører mc enn bil- mer plass til å bevege beina enn i personbil.
Ikke så statisk som med bena forover.men heller under meg eller litt bakover.
Cruiser derimot funker ikke så godt pga beina forover og ryggen rett eller rekepositur.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av FredrikE24 »

Tja, ikke godt å si. Jeg sliter med knæra vinterstid på motorsykkel. Jeg vil tippe at kneleddene sliter når det blåser kaldt på knæra støtt. Merker det når jeg belaster knæra med min egen kroppsvekt samtidig som jeg bærer noe ekstra tungt i trapper.
Merker særlig plager når jeg kjører langt.
Jeg tror mye av problemet er at jeg sitter på Jawaen med rundt 90graders bøy hele tiden. Det tror jeg ikke er noe særlig. Setter jeg meg på K1200en som har en nokså aggressiv beinstilling til sammenligning gjør det bare godt for knær og rygg.
Kan kjøre og kjøre og kjøre på den. 194høy og høyt lortfall. Allikevel foretrekker jeg salen i nedre posisjon.
0DEA1574-DD4B-4D60-B7CC-7A2717469A05.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av space-ace »

Hvordan er buksen du bruker?

Jeg kjøpte meg en mc bukse som var litt for lang. Dette medførte at det ble for mye stoff til overs bak kneet, og fotene sovnet ved kjøring. Kneene ble helt nummen

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av mortenolb »

En ting er jo at sykkelen i seg selv ikke er problemet, men har det vært tilnærmet lik knevinkel på de andre syklene du har hatt?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av cannon »

Alltid tåballene på fothvilere, bevege ankelledd og bruke trykkteknikk i svinger. Dette skaper litt bevegelse også i kneledd.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av mortenolb »

cannon skrev: 12 mai 2020, 23:40 Alltid tåballene på fothvilere
Det hjelper ikke nødvendigvis for knærne. Jeg setter midten av foten på innimellom for å slappe av i beina litt, men å aktivt bruke beina mer kan nok hjelpe!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av AJ »

cannon skrev: 12 mai 2020, 23:40 Alltid tåballene på fothvilere, bevege ankelledd og bruke trykkteknikk i svinger. Dette skaper litt bevegelse også i kneledd.
:drg
Dette må jeg si meg veldig enig i.
Selv om det kan bety at man må finne seg i en del vibrasjoner på enkelte sykler...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av FredrikE24 »

Jepp, alltid tæra på pinnene på K1200en. Noe jeg ikke helt får til på Jawa’n.. Selv med solide alu-pinner har jeg ingen problemer på førstnevnte.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av BC45 »

mortenolb skrev: 12 mai 2020, 23:27 En ting er jo at sykkelen i seg selv ikke er problemet, men har det vært tilnærmet lik knevinkel på de andre syklene du har hatt?
Ja, knevinkelen har vært omtrent det samme på de fire siste syklene mine. Litt over 90 grader bøy i knærne.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av BC45 »

space-ace skrev: 12 mai 2020, 22:45 Hvordan er buksen du bruker?

Jeg kjøpte meg en mc bukse som var litt for lang. Dette medførte at det ble for mye stoff til overs bak kneet, og fotene sovnet ved kjøring. Kneene ble helt nummen
Kjenner at det blir enda verre hvis knebeskytterne i buksa klemmer mot kneskålene. Drar derfor knebeskytterne litt oppover så de ikke skal klemme. Det hjelper noe. Ellers sitter buksa passe løst. Smerten kommer fra inni kneet.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av BC45 »

cannon skrev: 12 mai 2020, 23:40 Alltid tåballene på fothvilere, bevege ankelledd og bruke trykkteknikk i svinger. Dette skaper litt bevegelse også i kneledd.
Ved rolig kjøring hviler jeg midten av foten på fothvilerne for å redusere knevinkelen. Bruker kun tåballene ved mer aktiv kjøring.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av Bjerknez »

Skal jeg gjette grovt, så er dte ikke noe galt med knærne dine, men kanskje heller med kjøreteknikken/sittestillingen som gjør at akkurat DINE knær lider. Vi er alle bygget forskjellig.

Selv har jeg problemer med ryggen, og tro det eller ei, men en litt fremoverlent stilling fungerer langt bedre for meg enn en cruiser med ryggstøtte. Grunnen er at med fremoverlent sittestilling får jeg ikke alle humper rett opp i ryggraden. Derimot er avstnaden fra salen og ned til fothvilere litt for kort på S1000R for min del har jeg funnet ut. Ikke værre enn at jeg klarer uendelig lange turer, men dte krever flere og hyppigere stopp.

Jeg får ikke vondt i beina av dette, men med for kort avstand blir det slitsomt og ta i mot for dumper etc for å ikke belaste ryggen for mye. Det går, men da blir man sliten i beina etter hvert og det gjør jo alt bare værre.

Når man har kjørt slik en stund så merker man fort hvor mye en sittestilling litt ute av kurs kan skape ringvirkninger over tid.

Den sykkelen jeg har sittet på som passer meg best hvis jeg KUN tenker sittestilling er faktisk Yamaha XSR900. De fleste adventure sykler fungerer også veldig bra sånn med en gang, men der sitter jeg litt for rett opp og ned synes jeg.

Så dette med sykkelvalg og hva som passer er vel egentlig en evig prøvelse. Driter man penger og skal ha en sykkel som med størst sannsynlighet gjør turen så behagelig som mulig uten å tenke annet enn sittestilling, så tror jeg man bør satse på en sykkel ala BMW K1600 eller noe. Store gjennomtenkte sykler med mye teknologi og trolig gode dempere etc. Men så havner dem også fort på 400 laken før man får dem ut av butikken.

Hadde noen tvinget meg til å kjøre jorden rundt på kortest mulig tid, så hadde jeg valgt en slik uten tvil. Så får jeg heller bytte den ut med noe annet når jeg skal kjekke meg litt :knegg

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Smerter i knærne av mc-kjøring

Legg inn av cannon »

BC45 skrev: 13 mai 2020, 00:02
cannon skrev: 12 mai 2020, 23:40 Alltid tåballene på fothvilere, bevege ankelledd og bruke trykkteknikk i svinger. Dette skaper litt bevegelse også i kneledd.
Ved rolig kjøring hviler jeg midten av foten på fothvilerne for å redusere knevinkelen. Bruker kun tåballene ved mer aktiv kjøring.
Det kan være verdt et forsøk å kjøre litt med tynne elastiske "støttebandasjer", feks på det ene kneet. Gjerne slike som har åpent hull på baksiden, i knehasene. I tillegg har jeg som nevnt tro på bevegelse i leddet.
Kjenn også etter om du "spenner" deg på sykkelen. Avslappet kropp gir best sirkulasjon.

Svar