Oppkjøring Billingstad

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Risplukker
Innlegg: 9
Registrert: 03 mai 2020, 16:01
Motorsykkelen din: Suzuki GS500E

Oppkjøring Billingstad

Legg inn av Risplukker »

Hei folkens!

Da har det seg slikt at jeg skal ta oppkjøring for A2 neste Mandag (11.5). Merker allerede at jeg er nervøs for oppkjøring og den beryktede krypkjøringen på banen.

- Er det noe galt å ha foten ned i bakken under kjøregårdsøvelser?
- Er de noe jeg burde tenke på når det kommer til kjøregårdsøvelser?

Den trafikale delen behersker jeg (mener jeg). Har også hørt rykter at de er "snille" der

Hilsen en Rookie

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Oppkjøring Billingstad

Legg inn av niko »

Det finnes flere tidligere tråder med gode råd hvis du leiter litt på forumet, men min erfaring er:
- en fot i bakken går fint, så lenge du ikke er tydelig ustø og utrygg. Jeg seifa og kjørte for fort i krypkjøringa. Sensor kommenterte det, men det gikk helt fint.
- slapp av. Pust med magen. Bruk blikket. Se dit du skal. Slipper du ut i trafikken er det meste gjort. Husk plassering, blinklys og speilbruk.

Lykke til! Mye moro i vente :-)

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Oppkjøring Billingstad

Legg inn av HeHy »

Foten skal unngås å ha i bakken, ved få tilfeller kan det fortsatt bli godkjent, men du skal vise at du behersker krypkjøring, stopp, sving osv uten behov for benet i bakken utenom fullstopp som du har forhåpentligvis blitt lært av kjøreskolen.
Husk blikket langt fram, vanligste tabben er at man ser ned, og dermed mister oversikt og balanse.
Et triks for mer stabilitet ved krypkjøring er å bruke bakbremsen for å holde farten nede og heller bruke mer clutch for å regulere farten i kombinasjon med gassen selvfølgelig.
Blikket styrer hvor sykkelen går, igjen se langt frem, bruk blikket aktivt ved veikjøring gjennom sporvalgene, så følger sykkel etter. Ser du langt ned eller låser blikket så ender også sykkel der.

Sent from my ELE-L29 using Tapatalk


Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: Oppkjøring Billingstad

Legg inn av Forc »

Hadde min oppkjøring på Billingstad i fjor (A), etter et litt kjipt stryk i Oslo noen mnd tidligere...

Stryket i Oslo var jeg vel delvis uenig i (som vi alle er.. ;) ), men det ble nok resultat av nervøsitet fra min side som ikke ble noe bedre av en ekstremt ubehagelig sensor. Sensor var absolutt ikke ufin, men h*n gjorde meg egentlig bare mer stressa og nervøs og resultatet ble stryk. (Løypa i Oslo var også rimelig stressende midt på dagen med godt med trafikk..)

Anyway, til Billingstad. Tok neste forsøk på Billingstad etter å ha insett at Oslo ikek var stedet jeg burde kjøre opp. Sensor på Billingstad var utrolig hyggelig, fikk meg til å slappe av og stresse ned, samtidig som han påpekte ting jeg burde gjøre bedre. Løypa var også veldig fin og lite ekstra stressmomenter. De vil jo selvsagt ikke la deg bestå hvis de mener du ikke er trygg på veien, men mitt inntrykk av sensoren jeg fikk der var ekstremt bra. Fullt fokus på kjøreferdigheter og god evne til å sikre at du slapper av og kjører etter beste evne. Var utrolig glad for at jeg gikk for Billingstad på forsøk #2 (samtidig som jeg angret på at jeg var utålmodig og gikk for Oslo på forsøk #1... :P )

Lykke til! Dette går bra!

GstarOne
Innlegg: 27
Registrert: 02 mai 2020, 21:45
Motorsykkelen din: Ktm Duke 790 2019 ,Aprilia rsv4 rr 2019

Re: Oppkjøring Billingstad

Legg inn av GstarOne »

Hei.. Billingstad er ikke noe problem.der er sensorene kjempe hyggelig og har full forståelse at man er nervøs..kryp kjøring er ikke så ille som alle skal ha det til,bare kjør stille og rolig igjennom øvelsene og gjør det du har trent på så går det av seg selv.det er ikke slik at du skal komme deg igjennom alle øvelser feil fritt.om et ben kommer ned eller om du vingler litt har ikke noe og si.du skal vise at du kan kontrollere sykkelen ikke at du er mester.(jeg har selv sett folk som har veltet under u-sving som har bestått med glans)det eneste de skal er og ta en vurdering på er om du er skikket til og "øvelseskjøre"alene på vei som de sier. Ingen er fult opplært ved oppkjøring det er tiden etter det man utvikler seg som sjåfør. Lykke til !!!!!
-Ktm 690 smc 2015-
-Ktm 1290 superduke 2016-
-Ktm 1290 adventure s 2018-
-Ktm 790 duke 2019-

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oppkjøring Billingstad

Legg inn av kjellv »

Det er helhetsinntrykket av kjøregårdsøvelsene som bedømmes. Du trenger ikke kjøre feilfritt, men kjøringen din må overbevise sensor om at du behersker motorsykkelen godt nok til at han vil la deg kjøre i trafikken for neste fase av oppkjøringen. En feil eller to betyr ikke noe så lenge helhetsinntrykket er bra.

Svar