2020 - "året det var så bratt"...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av pekle »

kjellv skrev: 05 apr 2020, 20:03
pekle skrev: 05 apr 2020, 16:44 Foreløpig er det relativt få bruk med 100 kyr i Norge, gjennmsnittsbesetningen er under 30, men det er helt riktig at det er igjen få kombinasjonsbruk med flere typer dyr. Spesielt fjørfe og svineproduksjon er svært spesialisert og konsentrert.
Ja, dette er riktig. Men dette kommer til å endre seg ganske mye de nærmeste årene. Fra 2004 har det ikke vært tillatt å oppføre nye storfefjøs med båser, nå er det løsdrift som gjelder. Samtidig kom det et krav om at eksisterende båsfjøs måtte ombygges til løsdrift innen 2024. En stor del av disse har fått utsatt frist til 2034.
Jepp. Min bror er i denne situasjonen nå. Ung nok til å satse og bygge, men har ikke riktig nok areal i nærheten til å bygge så stort som "kreves", selv om han holder til i en av de største melkekommunene i landet. En stk melkerobot har vel også kapasitet til ca 70 kyr, så et multippel av 70 er "naturlig" utbyggingsstørrelse for nye fjøs. Så da er spørsmålet om det blir samdrift, omlegging av produksjon, eller "diesel og dekk"-landbruk (økenavn på bruk som leier mange små teiger rundt omkring og må bedrive mengder av transport for å få ting til å henge sammen), eller avvikling.

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av kjellv »

pekle skrev: 05 apr 2020, 20:29
kjellv skrev: 05 apr 2020, 20:03
pekle skrev: 05 apr 2020, 16:44 Foreløpig er det relativt få bruk med 100 kyr i Norge, gjennmsnittsbesetningen er under 30, men det er helt riktig at det er igjen få kombinasjonsbruk med flere typer dyr. Spesielt fjørfe og svineproduksjon er svært spesialisert og konsentrert.
Ja, dette er riktig. Men dette kommer til å endre seg ganske mye de nærmeste årene. Fra 2004 har det ikke vært tillatt å oppføre nye storfefjøs med båser, nå er det løsdrift som gjelder. Samtidig kom det et krav om at eksisterende båsfjøs måtte ombygges til løsdrift innen 2024. En stor del av disse har fått utsatt frist til 2034.
Jepp. Min bror er i denne situasjonen nå. Ung nok til å satse og bygge, men har ikke riktig nok areal i nærheten til å bygge så stort som "kreves", selv om han holder til i en av de største melkekommunene i landet. En stk melkerobot har vel også kapasitet til ca 70 kyr, så et multippel av 70 er "naturlig" utbyggingsstørrelse for nye fjøs. Så da er spørsmålet om det blir samdrift, omlegging av produksjon, eller "diesel og dekk"-landbruk (økenavn på bruk som leier mange små teiger rundt omkring og må bedrive mengder av transport for å få ting til å henge sammen), eller avvikling.
Da har han nok å tenke på framover :-k
Det er uansett hva han velger snakk om investeringer på mange millioner. Samdrift er en mulig løsning, men den har både fordeler og ulemper. Begge sameiere taper litt i tilskuddsordningene ettersom et samdrift regnes som ett bruk og ikke to enheter som driver sammen. Fordelene er ofte at de er to eiere, og lettere kan organisere det slik at de kan få fri annen hver helg uten å leie inn noen. De kan også klare å få til noe ferie på samme måte. Mange samdrifter bygger en ny fjøs med melkestall på den gården som har eldst, minst eller dårligst fjøs fra før, mens fjøsen på den andre gården ombygges og benyttes til ungdyr og kalver. Melkefjøsen trenger da ofte ikke være så stor.
Men vi beveger oss nok alt for :offtopic nå, bør vel prøve å ro oss inn igjen :redface

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av AJ »

Spennende tider, for å bruke et slikt ord i disse tider. Høy arbeidsløshet, rekordhøy bruk av oljefondpenger, lav oljepris, begrenset sosial omgang med delvis nedstengt næringsliv, fare for massekonkurser, manglende arbeidskraft i jordbruket nå som den viktige våronna er i gang.
Pluss et utall andre følger av koronapandemien.
Ingen særlig tvil om at 2020 vil bli stående i framtidens historibøker som "året det var så bratt"... :-k .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av Olav K »

Det eneste gode er at bensinen og dieselen blir billigere.
I helga fyllte jeg bensin på GSAen i Stavangerområdet til kr.10.54 for litern. Tror jeg må 10-11 år tilbake i tid for å huske tilsvarende.
Tror jeg må ta med, og fylle opp anleggstanken på gården her, på tusenvis av kroner å spare om man handler litt stort.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av Bjerknez »

Billigere Bensin, mye lavere rente, trolig langt mindre turister på veien i sommer, lite kø på veien når jeg drar til og fra jobb, Bimmern har steget i pris, noe som øker verdien etc.

Så jeg ser faktisk mange lyspunkter for min del. :)

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av Nomade »

Bjerknez skrev: 12 mai 2020, 14:16 Billigere Bensin, mye lavere rente, trolig langt mindre turister på veien i sommer, lite kø på veien når jeg drar til og fra jobb, Bimmern har steget i pris, noe som øker verdien etc.

Så jeg ser faktisk mange lyspunkter for min del. :)
Tror du bruktprisen Bimmern har økt da? :P

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 12 mai 2020, 14:16 Billigere Bensin, mye lavere rente, trolig langt mindre turister på veien i sommer, lite kø på veien når jeg drar til og fra jobb, Bimmern har steget i pris, noe som øker verdien etc.

Så jeg ser faktisk mange lyspunkter for min del. :)
Det at Bimmeren har steget i pris er vel litt så-som-så...
Dette vet du strengt ikke før du har en kjøper som er innstilt på å betale den prisen du anser som "steget i pris"... :P .

Kan hende pengene til folk ikke sitter like løst i disse koronatider som ellers i en mer normal situasjon...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av Subsea79 »

Bjerknez skrev: 12 mai 2020, 14:16 Billigere Bensin, mye lavere rente, trolig langt mindre turister på veien i sommer, lite kø på veien når jeg drar til og fra jobb, Bimmern har steget i pris, noe som øker verdien etc.

Så jeg ser faktisk mange lyspunkter for min del. :)
Ser en del lyspunkter jeg også, selv om jeg merker at jeg er noe nervøs for fremtiden. Tror og håper vi lokalt i Norge kan komme greit ut av dette, men vil nok bli påvirket av det globale markedet i lengre tid fremover.

At BMW`en har steget i pris er vel som ny i tilfelle, i form av globale kostnadsendringer.
Tror ingen skal forvente økt verdi på bruktmarkeder fremover, heller motsatt. Mange avventer kjøp nå, om de da ikke kan gjøre seg skikkelig gode avtaler på nettopp pris.

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av Subsea79 »

Subsea79 skrev: 12 mai 2020, 14:40
Bjerknez skrev: 12 mai 2020, 14:16 Billigere Bensin, mye lavere rente, trolig langt mindre turister på veien i sommer, lite kø på veien når jeg drar til og fra jobb, Bimmern har steget i pris, noe som øker verdien etc.

Så jeg ser faktisk mange lyspunkter for min del. :)
Ser en del lyspunkter jeg også, selv om jeg merker at jeg er noe nervøs for fremtiden. Tror og håper vi lokalt i Norge kan komme greit ut av dette, men vil nok bli påvirket av det globale markedet i lengre tid fremover.

At BMW`en har steget i pris er vel som ny i tilfelle, i form av globale kostnadsendringer.
Tror ingen skal forvente økt verdi på bruktmarkeder fremover, heller motsatt. Mange avventer kjøp nå, om de da ikke kan gjøre seg skikkelig gode avtaler på nettopp pris.

Her var det plutselig mange innlegg :D som kom før meg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av Bjerknez »

Subsea79 skrev: 12 mai 2020, 14:40
Bjerknez skrev: 12 mai 2020, 14:16 Billigere Bensin, mye lavere rente, trolig langt mindre turister på veien i sommer, lite kø på veien når jeg drar til og fra jobb, Bimmern har steget i pris, noe som øker verdien etc.

Så jeg ser faktisk mange lyspunkter for min del. :)
Ser en del lyspunkter jeg også, selv om jeg merker at jeg er noe nervøs for fremtiden. Tror og håper vi lokalt i Norge kan komme greit ut av dette, men vil nok bli påvirket av det globale markedet i lengre tid fremover.

At BMW`en har steget i pris er vel som ny i tilfelle, i form av globale kostnadsendringer.
Tror ingen skal forvente økt verdi på bruktmarkeder fremover, heller motsatt. Mange avventer kjøp nå, om de da ikke kan gjøre seg skikkelig gode avtaler på nettopp pris.
Jeg tenker at hvis det er dårlig stelt hos enkelte grunnet denne koronakrisen, så er vel uansett neppe motorsykkel det man kjøper, og de som har råd til det er nok villig til å betale det det koster.

Jeg har uansett ikke tenkt til å selge i år vertfall, eller på denne siden av sommeren. Så får vi se. Ikke noe hast for min del :)

Svar