strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av gsx750_80 »

Det har kommet et brev i posten, fra politiet, som sier at en bil med registreringsnummer X er registrert med gjennomsnittshastighet
over den lovlige, over en strekning på Y meter. Jeg eier bilen.
Spørsmålet er om hvorvidt jeg aksepterer et forelegg på noen tusenlapper.
Det var flere i bilen på det aktuelle tidspunktet, og det var nok mørkt. Kan ikke huske å ha registrert noe blinkende kamera, så da ble jo dette en festlig overraskelse. Det er ikke nevnt noe om foto. For en del år siden mener jeg å huske at jeg ble tilsendt et slik, som
ble et fint tilskudd til feriebildene - om enn noe kostbart.
Det ble byttet på kjøringen.
Hva ville sannsynligvis skje dersom jeg nektet å godta boten, uten at jeg ble forevist (bilde-)bevis som tydelig viser hvem som kjørte bilen på den aktuelle strekningen? Jeg er nok rimelig sikker på hvem som kjørte bilen når den angivelige fartsoverskridelsen ble registrert, men er usikker på om politiet vet det..
Fant en del nyttig info her:
https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafik ... -fotoboks/
Om det kan dreie seg om familiemedlemmer har man ikke forklaringsplikt..
Uansett er det antakeligvis best å bare betale, så unngår man mer "styr".

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av AJ »

Så vidt jeg vet er det vel fortsatt slik her i landet at det er føreren som får svi, og ikke eieren av kjøretøyet, når overtredelsen skjer.
Når fartsovertredelsen skjer på en ATK snittmålingsstrekning så skal det vel tas bilde der målestrekningen opphører.
Og på bildet skal vel også andre i bilen sladdes, kun føreren skal vises, nettopp fordi det er denne personen som skal straffeforfølges.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av Canutus »

Jeg vil tro det bildet viser nokså godt hvem som kjører (om ikke solskerm eller hodeplagg skuler det), da fotobokser i dag bruker IR lys som blits. Tror det er best å åpne lommeboka :sorry

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av gsx750_80 »

Canutus skrev: 13 mar 2020, 10:11 Jeg vil tro det bildet viser nokså godt hvem som kjører (om ikke solskerm eller hodeplagg skuler det), da fotobokser i dag bruker IR lys som blits. Tror det er best å åpne lommeboka :sorry
Spørs det, ja. Skatt- og fartsbøter skal jo betales med glede. ;-)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av Rune75 »

Den boten blir ikke sendt om bildet er uklart. Hvis du betaler men ikke var sjåføren vil du bli kalt inn for å se på bildet og forklare deg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av Bjerknez »

En ting er jo boten, men man får jo også en prikk eller tre som henger med seg i tre år. Hvis det var poden som kjørte så ville jeg nok latt han få prikkene, men heller vært snill og betalt boten. For at han skal få prikkene så må det da bevises at det er han som kjørte. Hvis ikke dette kan bevises gjennom foto og din sønn nekter, så er det DU som står som eier av bilen og må ta støyten tror jeg.

Du får bilde utlevert hvis du møter opp på en politistasjon og legger frem legitimasjon.

Så vidt jeg vet koster ikke dette noe.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av Olav K »

Var nettopp borti det samme nedover Hallingdal.

Kjørte i 87 km/t forbi fotoboksen vest for Ål sentrum, der er 70sone.

Bilen er registrert på dama, og i brevet fra ATK sentralen stod det, at de kunne se det var en mann som kjørte, og at de dermed antok det ikke var eier som var fører av bilen.
Hun ble bedt om å oppgi førers navn og personopplysninger, og etter noe tid kom det brev med mitt navn på.
Nå unngikk jeg såvidt prikkbelastning, og forelegget på 3700,- vedtok jeg uten å diskutere.
Får heller skrive timer med gaffel neste gang en statlig bedrift trenger mine tjenester.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 13 mar 2020, 11:01 En ting er jo boten, men man får jo også en prikk eller tre som henger med seg i tre år. Hvis det var poden som kjørte så ville jeg nok latt han få prikkene, men heller vært snill og betalt boten. For at han skal få prikkene så må det da bevises at det er han som kjørte. Hvis ikke dette kan bevises gjennom foto og din sønn nekter, så er det DU som står som eier av bilen og må ta støyten tror jeg.

Du får bilde utlevert hvis du møter opp på en politistasjon og legger frem legitimasjon.

Så vidt jeg vet koster ikke dette noe.
Som sagt så sender de ikke ut bota uten at bildet er tydelig. Naboen forsøkte det trikset å betale bota til barnet sitt (pga prikker og prøvetid). Ble en pinlig affære for å si det mildt.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av Rune75 »

Olav K skrev: 13 mar 2020, 11:17
Nå unngikk jeg såvidt prikkbelastning, og forelegget på 3700,- vedtok jeg uten å diskutere.
Får heller skrive timer med gaffel neste gang en statlig bedrift trenger mine tjenester.
Så du sender regningen videre til oss :O

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av Bjerknez »

Olav K skrev: 13 mar 2020, 11:17 Var nettopp borti det samme nedover Hallingdal.

Kjørte i 87 km/t forbi fotoboksen vest for Ål sentrum, der er 70sone.

Bilen er registrert på dama, og i brevet fra ATK sentralen stod det, at de kunne se det var en mann som kjørte, og at de dermed antok det ikke var eier som var fører av bilen.
Hun ble bedt om å oppgi førers navn og personopplysninger, og etter noe tid kom det brev med mitt navn på.
Nå unngikk jeg såvidt prikkbelastning, og forelegget på 3700,- vedtok jeg uten å diskutere.
Får heller skrive timer med gaffel neste gang en statlig bedrift trenger mine tjenester.
Skriv med en slik gaffel, så det blir noe ut av det i det minste.

Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av Olav K »

Bjerknez skrev: 13 mar 2020, 11:29
Skriv med en slik gaffel, så det blir noe ut av det i det minste.

Bilde
Som rørlegger (og medmenneske) må jeg bare spør.... finnes det flere typer enn det der?

Forresten, ser det mangler en tann, i forhold til den jeg har selv :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 13 mar 2020, 11:01 En ting er jo boten, men man får jo også en prikk eller tre som henger med seg i tre år. Hvis det var poden som kjørte så ville jeg nok latt han få prikkene, men heller vært snill og betalt boten. For at han skal få prikkene så må det da bevises at det er han som kjørte. Hvis ikke dette kan bevises gjennom foto og din sønn nekter, så er det DU som står som eier av bilen og må ta støyten tror jeg.

Du får bilde utlevert hvis du møter opp på en politistasjon og legger frem legitimasjon.

Så vidt jeg vet koster ikke dette noe.
Snitthastigheten var under det som kunne ha gitt prikker. Ikke noe barn jeg har lagd selv på sjåførsiden.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av gsx750_80 »

Olav K skrev: 13 mar 2020, 11:17 Var nettopp borti det samme nedover Hallingdal.

Kjørte i 87 km/t forbi fotoboksen vest for Ål sentrum, der er 70sone.

Bilen er registrert på dama, og i brevet fra ATK sentralen stod det, at de kunne se det var en mann som kjørte, og at de dermed antok det ikke var eier som var fører av bilen.
Hun ble bedt om å oppgi førers navn og personopplysninger, og etter noe tid kom det brev med mitt navn på.
Nå unngikk jeg såvidt prikkbelastning, og forelegget på 3700,- vedtok jeg uten å diskutere.
Får heller skrive timer med gaffel neste gang en statlig bedrift trenger mine tjenester.
https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/prikker
Fartsovertredelse 11 t.o.m. 15 km/t der fartsgrensen er 60 km/t eller lavere To prikker
Fartsovertredelse f.o.m. 16 km/t der fartsgrensen er 60 km/t eller lavere Tre prikker
Fartsovertredelse 16 t.o.m. 20 km/t der fartsgrensen er 70 km/t eller høyere To prikker
Fartsovertredelse f.o.m. 21 km/t der fartsgrensen er 70 km/t eller høyere

--------

87 km/t - 70 km/t = 17 km/t. I følge tabellen over skulle det resultere i 2 prikker... (?).
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av Olav K »

Ja, da husker jeg feil, for prikker fikk jeg ikke.

Dette var sist i oktober, så er en stund siden.
Hadde iallefall 1 km/t mindre enn det som medførte prikker.

Sent fra min SM-T800 via Tapatalk

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av Bjerknez »

Olav K skrev: 13 mar 2020, 12:12 Ja, da husker jeg feil, for prikker fikk jeg ikke.

Dette var sist i oktober, så er en stund siden.
Hadde iallefall 1 km/t mindre enn det som medførte prikker.

Sent fra min SM-T800 via Tapatalk
Sikker på at det ikke var 80 sone altså? :knegg
men da hadde jo ikke boten blitt på over tre laken...

Jeg er ganske sikker på at du skulle hatt prikker her. Fikk du ikke det så er du heldig ellers så har det skjedd en feil noe sted :)

Svar