strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av Jompa »

gsx750_80 skrev: 13 mar 2020, 22:42
Jompa skrev: 13 mar 2020, 22:39 Nei, vennlige hilsner er ikke din stil. Vennligst moderer deg, gsx750_80.
Det varierer etter behov. Hvis du teller, er det nok atskillig flere av de, enn av det motsatte.
Ok, tror deg uten å telle
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev: 13 mar 2020, 22:48
gsx750_80 skrev: 13 mar 2020, 22:42
Jompa skrev: 13 mar 2020, 22:39 Nei, vennlige hilsner er ikke din stil. Vennligst moderer deg, gsx750_80.
Det varierer etter behov. Hvis du teller, er det nok atskillig flere av de, enn av det motsatte.
Ok, tror deg uten å telle
Utmerket! Ha en fortryllende aften.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av barske »

gsx750_80 skrev: 13 mar 2020, 22:22
barske skrev: 13 mar 2020, 21:46 Samme skjedde til meg for noen år siden. Det var fruen som brukte bilen ei helg og det var da du virkelig fikk vite at du ble tatt bilde av. Fruen sa jo i fra så vi visste jo at forelegget kom. Men jeg tenkte jeg skulle prøve ut dette. Ringte politiet først og fikk beskjed om å komme på politistasjonen for å se bilde. Jeg dro ned og fikk se bilde av samboeren som kjørte og resten var sladdet. Siden det var en kvinne skjønte jo de og at det ikke kunne være med og spurte meg om jeg gjenkjente personen. Jeg sa det rett ut at det ikke var tvil om hvem dette var :lol

Jeg oppga da personlia til samboeren. Jeg husker dog ikke hvordan dette ble etterpå. Om hun fikk tilsendt nytt forelegg i hennes navn eller om hun betalte regninga i mitt navn.

Vet heller ikke hva som hadde skjedd om jeg bare hadde sagt at jeg ikke visste hvem sjåføren var.
Hehe. Fin historie. Sendte de krav til deg først, med håp om at du betalte, uten videre diskusjon?
Ja mener det bare dukket opp en regning i posten adressert til meg. Dette er kanskje 10-11 år siden og siden jeg er medlem av både korttidsminneforeningen og langtidsminneforbundet husker jeg ikke eksakt hvordan det var :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av Bjerknez »

De som stoppet meg og tok førerkortet mitt virket litt overrasket over at jeg ikke stakk når jeg så blålysene. Var to hyggelige karer dette og kom litt i prat med dem i bilen.

En bekjent som har jobbet i UP fortalte meg at det å stikke fra politiet i praksis ville i mitt tillfelle bety at jeg med stor sannsynlighet kunne fortsette ferien som planlagt frem til jeg ble huket inn senere uten nevneverdige represalier utover straffen jeg i utgangspunktet hadde fått. Det er selvsagt ikke formildende i en rettsak, men slike tillfeller blir som oftest ikke fulgt videre opp, hvis dem da ikke har noe annet på deg og kan ruke dette som en grunn for å ta deg for mer alvorlige ting.

Han jeg kjenner er pensjonist nå og har jobbet i UP og politiet i nesten hele sitt liv.

På det stedet jeg befant meg hadde det vert lett match og riste av seg denne bilen. Men dem hadde jo skiltnummer og alt var filmet, så dem hadde bare hanket meg inn ved en senere annledning uansett. Hadde jeg vert kriminell og kjørt med stjålt sykkel/skilter så hadde jeg uten tvil prøvd å stikke av.

Han fortalte at så lenge dem fikk opp navnet på sjåføren og sykkelen ikke var stjålet, var det sjelden dem brukte ressurser på og følge etter en motorsyklist som stikker da dem uansett kan ta denne personen senere.

Jeg opplevde også de to politimennene jeg snakket med (de som stoppet meg) som oppegående, profesjonelle og hyggelige.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av Relax »

Hvorfor ikke si det til dem at flere vekslet på å kjøre og at du er usikker på hvem som kjørte i gjerningsøyeblikket!? :roll
"Do the right thing"

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av FredrikE24 »

Det beste er å ikke kjøre så sakte, som man gjerne gjør her i landet at man ikke følger med på hva som foregår rundt seg.
Fartsgrensene her til lands er til å sovne av.
Får deg til å tenke på alt annet enn kjøringen. Farlig.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 14 mar 2020, 12:07 Fartsgrensene her til lands er til å sovne av.
Får deg til å tenke på alt annet enn kjøringen. Farlig.
:knegg
Dette må jeg si meg veldig enig i.
Fartsgrensene får ikke bare mange til å tenke på andre ting enn kjøringen, men også helt åpenbart gjøre ting som ikke harmonerer særlig godt med bilkjøring og de oppmerksomhetskrav som kreves.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av FredrikE24 »

Man får seg en aha-opplevelse når man kommer til Tyskland hvor det er dragrace ut ifra alle lyskryss og på autobahn er tempoet så høyt at det å ta en slurk vann fra en flaske er en stor distraksjon.

Begge henda på rattet, årvåkent blikk både forover og bakover og aktiv kjøring må til. Det setter store krav til sjåførene, og sett opp mot trafikktrykket der nede, en gjennomfartsåre for hele Europa er jo ulykkesraten latterlig lav? Får jeg ikke kjøre i minst 100 i 80 sona på landeveien i Norge da blir jeg ganske så ufokusert. Jeg har inntrykk av at fartsgrensene har blitt enda lavere her tillands de siste årene?

Kjørte fra fjellet forrige helg og det var deilig norskt snøføre. Trafikken gikk i 50?!?! Jeg er så glad jeg ikke kjørte, men var passasjer.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 14 mar 2020, 14:41 Kjørte fra fjellet forrige helg og det var deilig norskt snøføre. Trafikken gikk i 50?!?! Jeg er så glad jeg ikke kjørte, men var passasjer.
Ja, dette med vinterkjøring er også noe mange ikke lenger kan.
Jeg, med min forhjulsdrevne Hyundai Elantra, 2004 mod. uten andre førerassistentsystemer enn ABS, blir altfor ofte liggende bak åpenbart usikre sinker i svære SUV'er... :roll .
Og får dermed ikke gleden av å vedlikeholde mestringskjøringen på godt gammaldags vinterføre. Men det hender nok jeg smetter forbi og legger den høyteknologiske svære bilen bak meg mens snøføyka står og gjør SUVerin ikke-fullt-så-suveren enda mer usikker... :knegg .

Men... :confused , nå er vi vel på altfor god vei fra hva denne tråden egentlig handler om... :moi: .
Så skjerpings til oss avsporere NÅ :orefk !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av FredrikE24 »

Vel, skal ikke gå lenger enn til min nærmeste vennekrets for å se fartsreduksjon på 50% dersom det er snø i lufta. Firehjulstrekk er også helt nødvendig.

Min mening er at forhjulstrekk og firehjulstrekk har gjort til at folk ikke lenger kjenner kontakten med underlaget, og at når det sklir blir mange overrasket og redde. Deretter er det bare å kjøre i sneglefart så fort det er hvitt i lufta.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 13 mar 2020, 09:33 Det har kommet et brev i posten, fra politiet, som sier at en bil med registreringsnummer X er registrert med gjennomsnittshastighet
over den lovlige, over en strekning på Y meter. Jeg eier bilen.
Spørsmålet er om hvorvidt jeg aksepterer et forelegg på noen tusenlapper.
Det var flere i bilen på det aktuelle tidspunktet, og det var nok mørkt. Kan ikke huske å ha registrert noe blinkende kamera, så da ble jo dette en festlig overraskelse. Det er ikke nevnt noe om foto. For en del år siden mener jeg å huske at jeg ble tilsendt et slik, som
ble et fint tilskudd til feriebildene - om enn noe kostbart.
Det ble byttet på kjøringen.
Hva ville sannsynligvis skje dersom jeg nektet å godta boten, uten at jeg ble forevist (bilde-)bevis som tydelig viser hvem som kjørte bilen på den aktuelle strekningen? Jeg er nok rimelig sikker på hvem som kjørte bilen når den angivelige fartsoverskridelsen ble registrert, men er usikker på om politiet vet det..
Fant en del nyttig info her:
https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafik ... -fotoboks/
Om det kan dreie seg om familiemedlemmer har man ikke forklaringsplikt..
Uansett er det antakeligvis best å bare betale, så unngår man mer "styr".
Ringte ATK-tjenesten for å høre hvordan dette lå an. Foto ble sammenliknet med passfoto, så her var det visstnok lite tvil.
(IR-kamera gir heller ikke fra seg så kraftige, synlige, lysglimt som teknologien fra 10-15 år tilbake. Dermed er det lettere å unngå å få med seg at man blir fotografert.)
Fikk tilbud om å ta foto av underskrevet papir, og sende inn som epost. Så da var det gjort..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av FredrikE24 »

Surt er det uansett.
Ble tatt i boksen rett oppi gata her. Seig avgårde 5 over grensa i 60-en, og så blinka det til.

Men var det i snittmåling?! Det er interessant.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av gsx750_80 »

FredrikE24 skrev: 16 mar 2020, 17:58 Surt er det uansett.
Ble tatt i boksen rett oppi gata her. Seig avgårde 5 over grensa i 60-en, og så blinka det til.

Men var det i snittmåling?! Det er interessant.
Strekningsmåling i dette tilfellet. Drøyt en mil. Surt, ja. Det begynner å bli anslagsvis 7-15 år siden jeg kjørte den aktuelle strekningen, sørover, sist gang. Skulle ha fulgt med bedre. Burde vært unødvendig.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av FredrikE24 »

Var det E6en nedover? Var i bartebyen med en kompis for en drøy måned siden. Var vel noen snittmålinger der minnes jeg ja. Jeg kjørte dog ikke. Flyter langt bedre i Østerdalen synes jeg.

Helt utrolig kjedelig vei å kjøre, så kunne nok fint gjort samme blemma selv..

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av gsx750_80 »

FredrikE24 skrev: 16 mar 2020, 21:47 Var det E6en nedover? Var i bartebyen med en kompis for en drøy måned siden. Var vel noen snittmålinger der minnes jeg ja. Jeg kjørte dog ikke. Flyter langt bedre i Østerdalen synes jeg.

Helt utrolig kjedelig vei å kjøre, så kunne nok fint gjort samme blemma selv..
Kjørte Trondheim - Støren- Røros - Engerdal - Trysil - Elverum - Oslo. Dette var mellom Trysil og Elverum et sted. Ikke så veldig spennende strekning det heller. Bedre lengre nord, mellom Røros og Drevsjø.
mvh

-gsx750_80

Svar