strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 13 mar 2020, 12:50
Olav K skrev: 13 mar 2020, 12:12 Ja, da husker jeg feil, for prikker fikk jeg ikke.

Dette var sist i oktober, så er en stund siden.
Hadde iallefall 1 km/t mindre enn det som medførte prikker.

Sent fra min SM-T800 via Tapatalk
Sikker på at det ikke var 80 sone altså? :knegg
men da hadde jo ikke boten blitt på over tre laken...

Jeg er ganske sikker på at du skulle hatt prikker her. Fikk du ikke det så er du heldig ellers så har det skjedd en feil noe sted :)
https://www.politiet.tips/bsatser
mvh

-gsx750_80

Online
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av Olav K »

gsx750_80 skrev: 13 mar 2020, 14:12
Bjerknez skrev: 13 mar 2020, 12:50
Olav K skrev: 13 mar 2020, 12:12 Ja, da husker jeg feil, for prikker fikk jeg ikke.

Dette var sist i oktober, så er en stund siden.
Hadde iallefall 1 km/t mindre enn det som medførte prikker.

Sent fra min SM-T800 via Tapatalk
Sikker på at det ikke var 80 sone altså? :knegg
men da hadde jo ikke boten blitt på over tre laken...

Jeg er ganske sikker på at du skulle hatt prikker her. Fikk du ikke det så er du heldig ellers så har det skjedd en feil noe sted :)


https://www.politiet.tips/bsatser

Feilen er nok hos meg, forelegget var på 3400,- så da husker jeg feil hastighet OG sum på forelegget.

Men tilbake til poenget til trådstarter....
Bildet viser nok sannsynligvis ganske tydelig hvem som kjører, og sålenge det ikke beslaglegges førerkort, vil det for min del, iallefall koste mer enn det er verd, å motbevise skyld.

Vi motorsyklister her til lands skal prise oss lykkelige over at vi ikke blir tatt i slike automatiske fartskontroller, så ei lita fartsbot i ny og ne, må jeg bare finne meg i :knegg
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av Bjerknez »

Da tok jeg grundig feil. :redface

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av Audi Mannen »

gsx750_80 skrev: 13 mar 2020, 09:33 Det har kommet et brev i posten, fra politiet, som sier at en bil med registreringsnummer X er registrert med gjennomsnittshastighet
over den lovlige, over en strekning på Y meter. Jeg eier bilen.
Spørsmålet er om hvorvidt jeg aksepterer et forelegg på noen tusenlapper.
Det var flere i bilen på det aktuelle tidspunktet, og det var nok mørkt. Kan ikke huske å ha registrert noe blinkende kamera, så da ble jo dette en festlig overraskelse. Det er ikke nevnt noe om foto. For en del år siden mener jeg å huske at jeg ble tilsendt et slik, som
ble et fint tilskudd til feriebildene - om enn noe kostbart.
Det ble byttet på kjøringen.
Hva ville sannsynligvis skje dersom jeg nektet å godta boten, uten at jeg ble forevist (bilde-)bevis som tydelig viser hvem som kjørte bilen på den aktuelle strekningen? Jeg er nok rimelig sikker på hvem som kjørte bilen når den angivelige fartsoverskridelsen ble registrert, men er usikker på om politiet vet det..
Fant en del nyttig info her:
https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafik ... -fotoboks/
Om det kan dreie seg om familiemedlemmer har man ikke forklaringsplikt..
Uansett er det antakeligvis best å bare betale, så unngår man mer "styr".
Jeg kom tilfeldigvis bort i samme problemstilling for noen år siden på vei hjem fra ferie. Først et blink i tyskland... kom aldri noe i posten, helt sikkert for dårlig bilde da det var mørkt og fryktelig til regn.
neste dag i sverige på vei videre hjem etter en overnatting.... FLASH!!! kjerringa drit forbanna... 2 gangr på 2 dager, nå tar du det med ro :-)
Etterhvert kom det et brev fra den lokale sheriffen med spørsmål om jeg godtok forelegget. Det gjorde jeg ikke da vi var flere som kjørte og jeg tok en sjanse på at bilde var dårlig. møtte opp på kammerset og fikk se bilde. ta-da det gikk ikke an å se at det var meg, men bilen var helt tydelig.
Forelegg ikke godtatt og saken glemt.

Mitt råd er at man skal alltid forlange å se foto, det koster ikke noe mer, men man kan slippe unna. For all del ikke ha på samme genser eller klær som på antatt foto, for det kan være klart som fy.

Skal sies at jeg etter dette har blitt en relativ rolig trafikant og ikke fått nye forelegg.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av Sakkle »

Audi Mannen skrev: 13 mar 2020, 14:49 Mitt råd er at man skal alltid forlange å se foto, det koster ikke noe mer, men man kan slippe unna. For all del ikke ha på samme genser eller klær som på antatt foto, for det kan være klart som fy.
Eller så kan man som et normalt oppegående og ærlig menneske ta straffen man har fortjent og betale boten... ;)
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 13 mar 2020, 14:51
Audi Mannen skrev: 13 mar 2020, 14:49 Mitt råd er at man skal alltid forlange å se foto, det koster ikke noe mer, men man kan slippe unna. For all del ikke ha på samme genser eller klær som på antatt foto, for det kan være klart som fy.
Eller så kan man som et normalt oppegående og ærlig menneske ta straffen man har fortjent og betale boten... ;)
På en måte er utsagnet ditt veldig politisk korrekt, men på en annen måte så tror jeg hvem som helst ville lurt seg unna boten på lovlig måte hvis dem kunne.

Så kan man jo diskutere hvor lurt det var å kjøre for fort (to ganger) og bli tatt for det. La oss være ærlige, de fleste av oss og spesielt oss motorsyklister bryter vel gladelig fartsgrensen fra tid til annen :thumleft

Selv undertegnede kan en veldig sjelden gang finne på pg bevege meg litt over fartsgrensen. Senest på vestlandet for ett par år siden. Men der ble det både førerkortbeslag og bot på stedet. Ble målt i 121.7km/t i 80 sone. Jeg så videoen dem hadde i bilen av målingen og for å gjøre en lang historie kort så ble jeg veldig glad for at dem ikke fikk måling på meg 300 meter tidligere.

En liten glede i den store skuffelsen. Boten ble vedtatt på stedet og jeg tok sraffen som en mann. Etter noen halvlitere samme kveld ble hele greia delvis glemt. :)

Hadde jeg lurt meg unna hvis jeg kunne? Selvsagt hadde jeg det. Men jeg lærte nok mer av å ta beina fatt i fem måneder å ikke minst når jeg gikk i nettbanken og overførte 12 laken til statskassen.

Vi trenger vel alle en lærepenge i blandt. Jeg tør påstå at de aller fleste av oss har hatt flaks mer enn en gang over å ikke ha blitt målt når speedometeret viste som mest. :)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av Sakkle »

Skal ikke påstå at jeg aldri har kjørt for fort...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av gsx750_80 »

Audi Mannen skrev: 13 mar 2020, 14:49
gsx750_80 skrev: 13 mar 2020, 09:33 Det har kommet et brev i posten, fra politiet, som sier at en bil med registreringsnummer X er registrert med gjennomsnittshastighet
over den lovlige, over en strekning på Y meter. Jeg eier bilen.
Spørsmålet er om hvorvidt jeg aksepterer et forelegg på noen tusenlapper.
Det var flere i bilen på det aktuelle tidspunktet, og det var nok mørkt. Kan ikke huske å ha registrert noe blinkende kamera, så da ble jo dette en festlig overraskelse. Det er ikke nevnt noe om foto. For en del år siden mener jeg å huske at jeg ble tilsendt et slik, som
ble et fint tilskudd til feriebildene - om enn noe kostbart.
Det ble byttet på kjøringen.
Hva ville sannsynligvis skje dersom jeg nektet å godta boten, uten at jeg ble forevist (bilde-)bevis som tydelig viser hvem som kjørte bilen på den aktuelle strekningen? Jeg er nok rimelig sikker på hvem som kjørte bilen når den angivelige fartsoverskridelsen ble registrert, men er usikker på om politiet vet det..
Fant en del nyttig info her:
https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafik ... -fotoboks/
Om det kan dreie seg om familiemedlemmer har man ikke forklaringsplikt..
Uansett er det antakeligvis best å bare betale, så unngår man mer "styr".
Jeg kom tilfeldigvis bort i samme problemstilling for noen år siden på vei hjem fra ferie. Først et blink i tyskland... kom aldri noe i posten, helt sikkert for dårlig bilde da det var mørkt og fryktelig til regn.
neste dag i sverige på vei videre hjem etter en overnatting.... FLASH!!! kjerringa drit forbanna... 2 gangr på 2 dager, nå tar du det med ro :-)
Etterhvert kom det et brev fra den lokale sheriffen med spørsmål om jeg godtok forelegget. Det gjorde jeg ikke da vi var flere som kjørte og jeg tok en sjanse på at bilde var dårlig. møtte opp på kammerset og fikk se bilde. ta-da det gikk ikke an å se at det var meg, men bilen var helt tydelig.
Forelegg ikke godtatt og saken glemt.

Mitt råd er at man skal alltid forlange å se foto, det koster ikke noe mer, men man kan slippe unna. For all del ikke ha på samme genser eller klær som på antatt foto, for det kan være klart som fy.

Skal sies at jeg etter dette har blitt en relativ rolig trafikant og ikke fått nye forelegg.
Takk for tips. Jeg forsøkte å ringe politiet, men oppnådde ikke kontakt. Jeg synes problemstillingen prinsipielt er interessant.
Det bør feks ikke være slik at de bare satser på at jeg betaler, dersom de ikke har gode bildebevis.
Antar de har bilder, og at jeg kommer til å betale, men har ikke lyst til å gi meg fullstendig uten "friksjon".
Sendte følgende melding:

-------------------------------------------------------------
Hei


Jeg har mottatt brev der jeg ilegges forenklet forelegg på kr. 3400.-
Angivelig skjedde fartsovertredelse kl 18:16, på et tidspunkt da det var mørkt.
Jeg registrerte ikke noe lys fra blitz, og det var flere i bilen som byttet på kjøringen.

Har dere fotobevis som identifiserer sjåføren?

Ville tro det var nødvendig, eller?

Hilsen <N.N.>

---------------------------------------------------------
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av oivindg »

Audi Mannen skrev: 13 mar 2020, 14:49 Mitt råd er at man skal alltid forlange å se foto, det koster ikke noe mer, men man kan slippe unna. For all del ikke ha på samme genser eller klær som på antatt foto, for det kan være klart som fy.
Problemet med denne løsningen for min del er at jeg må ta meg fri et par timer i arbeidstida for å kjøre til politistasjonen i Drammen, så det er en del bry.

Ellers må jeg si at jeg sannsynligvis ville betalt boten hvis jeg visste at det var meg. Uansett bildekvalitet. Jeg er nok tilnærmet en naiv idiot på sånne ting. Ikke liker jeg svart arbeid, ikke liker jeg forsikringssvindel og jeg har, til tross for alt som foregår i samfunnet, fortsatt en ganske sterk tro på prinsippet med at alle bidrar til fellesskapet med det de kan.

Nå må det sies at jeg ikke er noen engel på noe vis. Hender stadig vekk at jeg kjører fortere enn fartsgrensa. Ikke har jeg store problemer med folk som har et annet syn på disse tingene enn meg heller.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av space-ace »

Det er vell slik i Norge at man slipper å vitne mot familie. Du kan bare opplyse om at et familemedlem kjørte og at du ikke vil oppgi hvem. De kan ikke ta deg på dette. Det er førers ansvar med fartsbot, ikke eier av bilen

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av Rune75 »

space-ace skrev: 13 mar 2020, 18:22 Det er vell slik i Norge at man slipper å vitne mot familie. Du kan bare opplyse om at et familemedlem kjørte og at du ikke vil oppgi hvem. De kan ikke ta deg på dette. Det er førers ansvar med fartsbot, ikke eier av bilen
Da sjekker de bildet opp mot bilder av familiemedlemmer.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av cannon »

space-ace skrev: 13 mar 2020, 18:22 Det er vell slik i Norge at man slipper å vitne mot familie. Du kan bare opplyse om at et familemedlem kjørte og at du ikke vil oppgi hvem. De kan ikke ta deg på dette. Det er førers ansvar med fartsbot, ikke eier av bilen
Så ditt råd til trådstarter er å møte opp på politistasjon, sjekke bildet, og hvis det ikke med sikkerhet kan identifisere bilfører (altså trådstarter) så skal han benekte å ha kjørt bilen (løgn nr 1 til politiet), og påstå at noen i familien var bilfører (løgn nr 2 til politiet), og deretter nekte å oppgi hvilket familiemedlem? Er ikke det et dårlig råd å gi?
Identifisering av fører utfra bilde ifbm et forenklet forelegg faller nok ikke inn under loven om vitne-førsel, tror jeg. Da tror jeg bileier må nekte å vedta forelegget, og dermed bli anmeldt og straffeforfulgt av politiet. Heller ikke dette er særlig smart, i de fleste tilfeller.
Mitt råd til trådstarter er å vedta forelegget.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av Rune75 »

gsx750_80 skrev: 13 mar 2020, 12:00
Snitthastigheten var under det som kunne ha gitt prikker. Ikke noe barn jeg har lagd selv på sjåførsiden.
Så det var ikke du som kjørte?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av gsx750_80 »

Rune75 skrev: 13 mar 2020, 20:13
gsx750_80 skrev: 13 mar 2020, 12:00
Snitthastigheten var under det som kunne ha gitt prikker. Ikke noe barn jeg har lagd selv på sjåførsiden.
Så det var ikke du som kjørte?
Det var ikke min sønn, men vi var andre familiemedlemmer i bilen. Jeg er ikke kjent i området og vet heller ikke hvor kamera var. Så det sånn ca, ved å søke på kart. Det var mørkt. Riktignok byttet vi på kjøringen, og jeg er ganske sikker på hvem som kjørte når bilen ble registrert med høyere enn tillatt hastighet..
Jeg er likevel litt spent på om politiet kan være sikre i sin sak Dessuten trenger jeg ikke vitne mot familiemedlemmer. Regner med at det mest sannsynlig ender med at jeg betaler, men har lyst til å finne ut hvilket grunnlag de (evt) har for å gi den aktuelle boten.

Sist jeg hadde kontakt med politiet ble jeg stoppet i sentrum av Barstow, mellom Los Angeles og Las Vegas, i 2015/2016 en gang. Da var hastigheten for LAV: 11 mph i 40 mph sone. Det kunne jo ødelagt ettermælet. Bedre å bli tatt for å ha kjørt for fort, til tross for at det ikke ga prikker en gang. ;-)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: strekningsmåling og evt bevis på hvem som kjørte bilen

Legg inn av vim »

Jeg minnes en tid der menn sto for det de gjorde og betale boten med æren i behold :)
Høres ut på flere her som at den tiden er over...
Synes helt ærlig at det blir litt stusselig å spekulere som en annen kjeltring, over det som tross alt bare er en trafikkbot.

Svar