Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av FredrikE24 »

127Tom skrev: 04 okt 2021, 12:14
FredrikE24 skrev: 04 okt 2021, 07:18
127Tom skrev: 03 okt 2021, 23:59 Litt artig at du prater om sunn fornuft Fredrik, når du bruker anekdoter / enkelt eksempler på at du burde ta en vaksine og være redd for covid:
At du følte deg dårlig pga. covid er jo normalt. Det er jo akkurat som en influensa. De fleste som får influensa føler seg dårlig. Det kan være alt fra 1 til 3 uker og noen ganger med bronkitt som følger.
Har du hatt covid? Det er ikke akkurat som en influensa.

I min sunne fornuft vaksinerer man seg mot det man kan for å slippe problemer og leve et enklere liv. Verre er det egentlig ikke. Ikke er jeg alene om å tenke slik heller. Jeg synes det er tingen å gjøre.
Du vaksinerer deg fordi "alle andre" gjør det, og fordi myndighetene ber deg om å gjøre det.
Flokkmentalitet. Kan jeg høre et brek?
Og forresten; Å appelere til flertall er fortsatt ikke noe argument.
Nei, jeg takket ja til vaksine av eget valg. Faktisk bestilte jeg den på nett selv så jeg fikk den tidligere enn det jeg var satt opp på. Akkurat som alle de andre vaksinene jeg har tatt tidligere. Vil nødig pådra meg sykdommer man ikke har bruk for. Forkjølelse er ille nok det. Jo fler jo bedre. Det er både solidarisk og klokt etter min mening. Jeg ser virkelig ikke problemet med å gjøre det.

Har du hørt for mye på albumet Animals, av Pink Floyd. Jeg liker det albumet godt.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av cannon »

erik m skrev: 02 okt 2021, 00:22 cannon.
"Du må se kommentaren min i relasjon til innlegget jeg kommenterte, der misnøye med at noen firmaer og interessenter har tjent penger på vaksinen blir brukt som et slags argument for å ikke vaksinere seg....tror jeg da. Dette er i mine øyne et helt merkelig argument, og holdningen ser ut til å passe svært godt med Rødt sine grunnholdninger."
Takk for oppklaring, da skjønte jeg hva du mente. Men du er på feil jorde; Rødt sine grunnholdninger i forhold til vaksinen er identisk med dine.
Da er vi kanskje på samme jorde?
Jeg har ikke peiling på Rødt sin holdning til vaksine, og jeg har ikke referert til Rødt sitt vaksinestandpunkt.

Jeg kommenterte bare på at min "mot-debutant" og Rødt er enige om at ingen bør få tjene seg rikere ann alle oss andre. Det er et prinsipp som jeg er sterk motstander av, og min anbefaling er derfor at temaet diskuteres videre med Moxnes & co.
At feks Pfizer og deres eiere blir rike(re) av å levere vaksiner brukes også som et argument for ikke å la seg vaksinere. Da blir jo saken helt absurd.

Min mot-debutant mener forøvrig at vi har en "dårlig" Pandemi, fordi det er for få som dør av den. Dette er jo feil. Vi har en stor og omfattende Pandemi gående, og det er ikke antall dødsfall som betegner alvorligheten. I Norge har dødsfrykten vært minimal, men det har vært en stor bekymring for kapasiteten på sykehusene (særlig intensiv-avdelinger), hvis vi skulle slippe til viruset uten mot-tiltak.

Ellers så støtter jeg kjellv sine kloke ord fra tidligere i dag.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av mekkern »

Når en ser på smittekartet nå i forhold til innbyggere så er Norge mye værre enn Sverige....
En annen litt spesiell ting er jo at det var høyere dødlighet i Sverige i 2003 enn 2020..

Så jeg tror ikke det er så ille egentlig så lenge helsevesnet ikke blir overbelastet..
Normalt dør jo årlig 700-900mennesker i Norge av "vanlig" influensa også...-hittill har ikke Covid tatt livet av flere siden starten på pandemien..ettervirkningene av viruset og vaksinen vet vi jo egentlig ikke ennå...
Noen leger er bekymret for en ekstretopp på dødlighet av sesonginfluensaen siden den "årlige styrkingen" av imunnforsvaret "mangler"..
dette er jo en av grunnene for oppfordringen til vaksinering mot denne også...

Uansett hva en mener om viruser og vaksiner så er det forløpig ingen som har fasit-dette vil nok ta noen år.. :-k

Men må si at jeg begynner å bli sabla lei både viruser og vaksiner og mulig at jeg må ha påfyll fremover også... :sk?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av erik m »

Cannon: siden du velger å bringe inn et politisk parti, kan jeg ikke la være: "Moxnes&co" sier ikke at "ingen bør få tjene seg rikere enn oss andre". Det "Moxnes&co" sier, er at de som tjener aller mest, bør betale skatt til fellesskapet, sånn at vi får råd til å ha et gratis helsevesen som bl.a. kan sikre oss vaksiner, eller sjukehusinnleggelser når det er nødvendig. Om du skjønner forskjellen.

Mekkern: kanskje ikke så rart at Sverige har mindre smitte enn Norge nå; de har opnådd det helsemyndighetene der ønsker, nemlig flokkimmunitet. Det har riktignok kostet 15.000 døde og et ukjent antall som sliter med seinvirkninger. Og et helsevesen som i perioder var helt på kanten av hva de kunne greie. Mens Norge altså valgte å stenge ned, og sjøl om vi kom seinere i gang med vaksinene greide oss med under 800 døde, og sjøl om helsearbeiderne i perioder måtte jobbe på spreng kan det ikke sammenliknes med svenske tilstander. Hadde vi gjort som Sverige kunne vi fort kommet opp i 8.000 døde, og da ville våre sjukehus knelt fullstendig.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av cannon »

erik m skrev: 04 okt 2021, 18:55 Cannon: siden du velger å bringe inn et politisk parti, kan jeg ikke la være: "Moxnes&co" sier ikke at "ingen bør få tjene seg rikere enn oss andre". Det "Moxnes&co" sier, er at de som tjener aller mest, bør betale skatt til fellesskapet, sånn at vi får råd til å ha et gratis helsevesen som bl.a. kan sikre oss vaksiner, eller sjukehusinnleggelser når det er nødvendig. Om du skjønner forskjellen.
Du la kanskje merke til at jeg selv kommenterte min egen ironi litt lengre opp i tråden her? Og kanskje du skjønte det uten min kommentar?
Uansett:
Det du sier her kommer fra AP og SP sine programmer. Jeg har lest Rødt sitt prinsipprogram. Ser ikke at det står noe om det du nevner. Derimot står det om sosialistisk revolusjon, makta til arbeiderklassen og utjevning av den økonomiske makta. Vårt kapitalistiske system er en katastrofe, og det skal erstattes med god gammel sosialisme, og vel så det (les kommunisme, et begrep de ikke våger å sette på trykk.)
Da har jeg sagt mitt om Moxnes&co.
Screenshot_20211004-193409_Office.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av erik m »

cannon.
Jeg er stolt medlem av Rødt siden partiet blei stifta i 2007. Vi er mange som kjører mc av Rødts 12.000 medlemmer, kjenner en god del. Sikkert mange av de 140.000 som stemte på oss også, skulle ikke bli veldig overraska om en del av dem også er medlemmer her i forumet.
Vi har presisert utallige ganger at vi vil ha mer, ikke mindre demokrati, det du forvrenger til å bli "god gammeldags sosialisme". Har du lest programmet veit du at det du skriver er flåsete, useriøs drittslenging og rimelig provoserende.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av cannon »

erik m skrev: 05 okt 2021, 00:37 cannon.
Jeg er stolt medlem av Rødt siden partiet blei stifta i 2007. Vi er mange som kjører mc av Rødts 12.000 medlemmer, kjenner en god del. Sikkert mange av de 140.000 som stemte på oss også, skulle ikke bli veldig overraska om en del av dem også er medlemmer her i forumet.
Vi har presisert utallige ganger at vi vil ha mer, ikke mindre demokrati, det du forvrenger til å bli "god gammeldags sosialisme". Har du lest programmet veit du at det du skriver er flåsete, useriøs drittslenging og rimelig provoserende.
Var det "god gammeldags" som var flåsete og useriøst? Les kapittel 6 i programmet ditt.

Beskatning som du fremhever er ikke nevnt i prinsipprogrammet. Der står det om omkalfatring av klassesamfunnet, ved at makten skal overføres fra kapitalistene til arbeiderne.

Jeg har ingenting imot Moxnes eller andre i Rødt, men det er synd at ikke medlemmene evner å være like tydelige og ærlige som jeg oppfattet at Moxnes var i valgkampen, og særlig i partilederdebatten.

Jeg skrev "god gammel " fordi jeg mener at revolusjon og den nye samfunnsordningen som Rødt ønsker er utprøvd og bevist ubrukelig. Historien viser det.

Hvor fant du drittslenging? Jeg tror jeg refererte helt korrekt til programmet som ligger på Rødt.no.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av erik m »

cannon.
Drittslenging: "god gammeldags sosialisme" er det de fleste forbinder med styret i Sovjet og DDR. Å sette den merkelappen på et parti som setter demokrati i høysetet er drittslenging.
Men dette er politisk diskusjon på lavnivå i et forum som skulle ta for seg mc folks bekymring for koronaens virkning på 2021-sesongen. Det var unødvendig å trekke Rødt inn i en diskusjon som du har med et annet forummedlem om vaksinering. En sak der forøvrig Rødt er på linje med deg. Foreslår at dette blir siste ord om Rødt i denne tråden.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av cannon »

erik m: støttes

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 26 feb 2020, 22:33 Så...
Hva tenker motorsykkelfolket her på MCsiden.no om det pågående coronaviruset – covid-19?
Viruset er nå også avdekket her i landet.
Spørsmålet nå er hvor alvorlig dette kan utvikle seg til å bli her hos oss?

Hva tenker du om spredningen og de fatale følgende så langt av dette viruset?
Vi står jo foran en ny MC-sesong med turer i inn- og utland, som nå kanskje må vurderes på nytt som følge av denne virusspredningen...:

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/ ... 2019-ncov/
Jeg velger å begynne helt på nytt og plukker derfor opp det første innlegget i tråden og svarer på dette med dagens syn.

Helt ærlig så er jeg veldig avslappet til min fremtid her på jordkloden vedrørende dette viruset. Jeg er overhodet ikke bekymret for neste sesong uansett hva som skjer. Skulle det over all formodning komme en ny lockdown, så får man ikke gjort noe med det. Å kjøre litt sykkel innenfor Norges grenser blir nok en mulighet okke som vil jeg tro.

Jeg er ikke bekymret overhodet for ettervirkninger av vaksiner og hva dette evt. vil gjøre med verden. Man får ikke gjort noe med det uansett. Man lever en gang og det velger jeg å ta hensyn til ved å gjøre mest mulig artig og interresante ting før jeg legger meg i penalet.

Akkurat nå er jeg så feddup på alt som har med denne vaksinen å gjøre samt situasjonen vi har vært igjennom at jeg nå ønsker kun en ting, og det er å se fremover.

Jeg har klart meg veldig bra gjennom hele Corona episoden eller Pandemien. Madammen har vært smittet og syk og har fortsatt ikke fått tilbake smakssansen. jeg har vært i karantene i lang tid grunnet dette, men har selv aldri blitt smittet. Noen har nevnt at enkelte kan kan være naturlig immune mot dette viruset. At jeg kan ha bodd i samme hus, brukt samme bad, samme kjøkken som madammen uten å ha blitt syk mens begge var i krantene og hjemme hele tiden er meg en gåte.

Men samtidig så ser jeg hvor mye det har gått ut over livskvaliteten til madammen. Å likte smak/luktesans 100% er IKKE kult. Men legene sier at den trolig vil komme tilbake igjen hvis man gir det litt tid. Så vi får se...

Jeg er klar over at mange har lidd stort under pandemien, men selv har jeg klart meg veldig bra. Jeg har vært på jobb gjennom hele perioden og de fleste jeg har jobbet sammens med har vært syke. To av dem har fått påvist covid. Men siden de fleste av oss hadde hjemmekontor, så fikk ikke dette noen konsekvenser for dem som MÅTTE være på jobben.

Nå mener jeg som sagt det er på tide og se fremover. Neste sesong vil bli helt fantastisk okke som. Med ny sykkel og relativt store planer, så skal det jaggu meg mye til før noen skal ta knekken på meg vertfall. Da må evt. Putin få et drypp med det resultat at han bestemmer seg for å ruse seg på oljen vår. :thumleft

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37765
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 05 okt 2021, 04:14
Helt ærlig så er jeg veldig avslappet til min fremtid her på jordkloden vedrørende dette viruset. Jeg er overhodet ikke bekymret for neste sesong uansett hva som skjer. Skulle det over all formodning komme en ny lockdown, så får man ikke gjort noe med det. Å kjøre litt sykkel innenfor Norges grenser blir nok en mulighet okke som vil jeg tro.
Etter å ha levd med denne situasjonen siden mars 2020 uten å ha blitt koronasyk, så vidt jeg vet :scratch :dontknow , uten å ha testet meg så langt i denne perioden, så er også jeg rimelig ubekymret for neste sesong.

To i den nærmeste familien ble Covid-19 smittet, pluss en eldre tante på over 80. Alle tre fikk milde symptomer og ble friske igjen etter kort tid.
Ingen Covid-19 ettervirkninger, så vidt jeg vet.

Selv har jeg ikke merket noen symptomer, har vært frist og rørlig som vanlig også det siste halvnannet året. Bortsett fra disse autoiimmune sykdommene/helsetilstandene jeg har hatt i flere tiår.
Tidvis plagsomme, men ikke mer plagsomme det siste halvannet året enn tidligere.

Så nei, for egen del ikke spesielt bekymret for 2022 sesongen.
Da er det bare å kjøre på for full maskin :crazy: !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av simpson »

127Tom skrev: 04 okt 2021, 12:06
FredrikE24 skrev: 04 okt 2021, 07:18
127Tom skrev: 03 okt 2021, 23:59 Litt artig at du prater om sunn fornuft Fredrik, når du bruker anekdoter / enkelt eksempler på at du burde ta en vaksine og være redd for covid:
At du følte deg dårlig pga. covid er jo normalt. Det er jo akkurat som en influensa. De fleste som får influensa føler seg dårlig. Det kan være alt fra 1 til 3 uker og noen ganger med bronkitt som følger.
Har du hatt covid? Det er ikke akkurat som en influensa.

I min sunne fornuft vaksinerer man seg mot det man kan for å slippe problemer og leve et enklere liv. Verre er det egentlig ikke. Ikke er jeg alene om å tenke slik heller. Jeg synes det er tingen å gjøre.
Trenger ikke ha covid for å vite at 98,9 % overlevde det helt fint og 90 % som har hatt det sa det føltes som en influensa.
En venninde av meg og 2 av hennes barn hadde corona. Yngste på 7 år spratt rundt i huset og spilte fotball, hu eldste på 17 lå i senga og var litt snufsete. Venninda mi sa det føltes som en veldig mild influensa. Hu er ikke vaksinert og skal heller ikke vaksineres.
Det samme kan jeg si om arbeidskolleger, venner og familie medlemmer som har fått covid.
Litt av en pandemi ;)
Du tror ikke vaksineringen påvirker tallene dine her?
Hvis du husker i starten daua det folk som fluer, tusenvis hver dag.
Men så kom vaksinene og dødstallene gikk drastisk ned over alt.
Kanskje det var bare en naturlig tilfeldighet…….

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror man må ha litt evne til å se utover de fire husveggene man bor bak jeg da og se på den store helheten og hva en slik pandemi gjør med et samfunn. Man kan gjerne diskutere i hvor stor grad norske sykehus til enhver tid skal være forberedt på slike situasjoner, men når sykehusene er overfyllt og flere alvorlige syke dukker opp så kan man ikke rette dette med å be Erna dra gullkortet. Å forberede slikt er ikke gjort over natten.

Nå er heller ikke jeg noen fanatiker som stilte meg i kø for å få denne sprøyta, men jeg tok den når jeg fikk spørsmål om det. Også dose nummer to.

For hvorfor skulle jeg egentlig ikke gjøre det?

Jeg er ikke så fryktelig skuddredd av meg, og jeg går ikke rundt og tror på alskens konspirasjonsteorier om at det offentlige skal hjernevaske oss. Jeg tror rett og slett at verden i sin helhet ikke har noen økonomisk gevinst ved å plassere et slikt virus samt vaksinere hele kloden. Jeg tror heller ikke på at vaksinene inneholder sannhetsserum, lydighetsserum eller andre medikamenter som gjør oss til roboter.

Å si at dette bare er en farse er veldig sterke ord.

Mye kunne sikkert blitt gjort annerledes. Etterpåklokskap er noe vi alle er veldig gode på. men i bunn og grunn tror jeg det er smart av oss og ta denne vaksinen.

Å ja, jeg vet man kan finne linker som "motbeviser" hver eneste ting jeg har sagt, og det finnes sikkert også linker som beviser det jeg sier er den fulle og hele sannhet. jeg bryr meg ikke. Jeg skriver det JEG tenker rundt denne pandemien. Jeg er vel ganske sikker på at det på sikt vil komme opp statistikker vedrørende langtidseffekter rundt vaksinen og mye annet på sikt. Som selvsagt vil bli bevist helt fullstendig missvisende av de som allerede har bestemt seg for at alt dette er et statskupp, og eller en stor farse.

Å sånn går no dagan...

Så mens andre kaster inn linker som underbygger det dem tror på, så velger jeg å bruke tiden min på det jeg faktisk synes er gøy. Svaret dukker nok opp til slutt en vakker dag uansett. Og er man vaksinemotstander så lar man bare vær å ta vaksinen. Men å be andre ta de samme valgene basert på random informasjon rundt om blir litt feil synes jeg.

De som faktisk har størst grunnlag for å vite noe om dette er jo faktisk statsministeren selv med de verktøy hun har for å tilegne seg informasjon. Ikke all informasjon som blir gitt er kanskje en innertier, men vertfall ønsker jeg å tro at jeg heller vil høre på det som kommer fra den kanten, enn fra Bjørn Kåre på Toten.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Veldig enig med Bjerknez og Simpson i siste to poster her, det er neppe tilfeldig at vi er der vi er nå.
Etter 1 1/2 år med opp og nedturer med smittetallene etter tiltakene som ble strammet inn og løsnet opp, så henger nok nåværende status tett på at så mange er vaksinert. Bygge immunitet etter Tegnell-metoden funka heller dårlig.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37765
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

Godt og artig skrevet om korona på en privat Facebookside. Litt humor skader antakelig ikke etter halvannet år med Covid-19 :crazy: .
Innleggsforfatteren har gitt tillatelse til å spre innlegget videre.
Mange tilbakemeldinger i gruppa, som jeg meldte meg inn i av ren nysgjerrighet:

"Æ E S Å E I T R A N D E S F Ø R B A I N N A
Dattera kom hjem fra ungdomsskolen med korona-smitte. Akkurat da støtet med vaksinering av 13-14 åringene satte inn. Hun hadde kjent vaksine-presset. Både fra skole og medelever. Men nå ble hun da altså reddet av Mr. Covid Himself. Hvis man kan si det sånn.
Vi hadde fått virus i hus. Og i datter. Det føltes som om det kom en ubuden gjest man hadde forberedt velkomsten for i halvannet år. Lillemor måtte isoleres og huset måtte vaskes ned. Her var kommunen klar. Hun fikk 10 dagers karantene. Vi andre uvaksinerte 15. Kidden på 18 som ikke kunne vente med å gå sin mor midt imot, hadde feiret sitt nye selvstyre med å dobbelt-vaksinere seg. Endog kryssvaksinerte seg. Gevinsten høstet han nå med 0 dagers karantene. Og slapp dermed unna med mye god kvalitetstid med sine aller nærmeste. Virket ikke sånn kjempelei seg, egentlig.
Maten, om vår syke datter trengte mat, skulle smugles inn på rommet. Hun skulle ha eget bad. Eget do. Og var såre fornøyd. Det må sies. Digg å bare kunne chille i senga. I nesten en evighet.. 10 dager er lenge.
Det var da jeg bestemte meg. Bretta opp arma og fant fram remediene. Nå skulle korona-jækelen få smake motstand! C-vitamin, chaga-te, ingefær-avtrekk, solhatt og svarthyllbær-toddy. Man ville jo tross alt komme utav det med livet i behold. Men antistoffer og korona-pass skulle erverves på den ærlige måten. Nå skulle vi se hva korona-beistet var laga av..
Han som fikk seg eget bad og do var den fullvaksinerte jyplingen. Og motvillig deltok han sånn delvis på fellesmiddager. Mens han holdt pusten.
Dagene skrider frem i stillhet. Lillemor klager på vondt i hodet, vondt i kroppen. Er hes og hoster litt. Men sover og spiser godt. Vi voksne koser, klemmer og kysser på jenta vår. Får ikke engang gjøre lekser alene, for da skal mor og far hjelpe. Sitte tett-tett og lese sammen. Som i barneårene. I et desperat forsøk får pappaen henne til å hoste han i tryne. Vi gjør rett og slett et ærlig forsøk på å få smitten. Men selv har jeg aldri følt meg friskere. Man kunne vel fått litt rennende nese, i det minste..
Men så… Var jeg kvalm? Jo sannelig. Og så stakk det i halsen. Sånn skikkelig. Når jeg snudde på hodet så bikket hele rommet. Måtte holde meg fast. Og fisen. Var det noe som het korona-fis? I så fall hadde jeg fått den. En helt utenomjordisk odør som jeg vel aldri hadde trodd kunne huse en kvinne-kropp.
Trond kneip med øynene. Han var også kvalm. Men mente det var den helt eiendommelige lufta som stadig og uten forvarsel tok over luftrommet. Jeg var ikke i tvil. Jeg var smittet. Og så var jeg varm. Dette var feber! Følte meg ikke så lite stolt. Og om han ennå var interressert så skulle jeg vel klare å smitte han og.
Og så! Det er dags for covid-test. Jeg sleper meg avgårde til test-stasjonen. Og forteller ærlig til test-personalet at jo-da, her er det ei med det fryktede virus. Gaper godt og lar smitteverns-astronauten romstere lenge og vell i mine infiserte slimhinner. Her var det bare å forsyne seg!
Men testen var negativ. Hørte du?? N e g a t i v !! Tross 14 dager i tjukke virus-bobla! Hadde jeg boosta immunforsvaret for mye? Og hva med symptomene? Nå må jeg kjenne etter. Merkelig. Halsen er ikke vond. Og rommet står irriterende stille uansett hvor mye jeg rister på hue. Og feberen. «Overgangsalder..», - mumler det fra sofakroken.
Det er nå jeg blir førbainna. Så eitrandes førbainna! Han lurte oss, korona-jækelen. Han sneik seg unna, eller kanskje er det ikke mulig for et skarve virus å få fotfeste når man er full av vitaminer og hvitløksbåter sitter i alle hull?
Her har man vært livredd og levd som en eremitt i nesten to år. Så når man vil ha viruset… ja, nei, da får man det IKKE!? Føler meg lurt. I mårra bestiller jeg meg antistoff-test. Så får vi se.
Og her kommer noe småsnadder for gruppa: Søstra mi, som kom på et 2-timers middags-besøk dagen før Lillemor testet positv, - HUN ble smittet. Tross dobbelt-vaksinering…."
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar