Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Jompa »

Nei, det har ikke vært noe generelt hytteforbud I påska Mulig at noen kommuner har forbud.
Det er vel forbud mot å ha flere enn to gjester på hytta, dvs at jeg og kona kunne spise middag hos vår nærmeste hyttenabo som er vår eldste datter m familie. De er 4.
Men skulle vi fulgt reglene 100% kunne ikke de besøke oss. Siden vi uansett omgåes flere ganger I uka valgte vi å følge egne regler.
Vi hadde også besøk av et par fra Oslo som kombinerte en nødvendig reise med påskeferie.
De hadde tatt 4 tester hver både før de reiste og etter ankomst i Alta.

Tirsdag er det tilbake på jobb igjen.
Som jeg vel har nevnt før har vi ca 20 polakker på jobben. Jeg vet ikke hvor de har vært i påska, men tviler på om de har vært hjemme.

Enig med Pekle I det han skriver om grensekontroll. Det meste av fjoråret var grensene helt åpne for jobbpendlere fra hele Europa, med frivillig testing ved grensen.
Så har det vært opp til bemanningsbyrå ene å sørge for at alle ble testet og fulgte karanteneteglene.
Kontrollen med dem er som ellers I arbeidslivet. Kan man dokumentere en "rutine " eller skriftlig prosedyre er alt ok.
De gangene det har vært utbrudd på arbeidsplasser har det " kommet som et sjokk "
Ja vel.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av xavi0n »

Vet at i byggebransjen her i byen har utenlandske arbeidere fått tilbud om å jobbe hele påska, med den overtidsbetaling det medfølger. og på prosjekter lengre unna hvor de bor på brakke har det blitt langt opp felles middager, og div aktiviteter (leie båt til fiske osov) på arbeidsgivers regning for å prøve å hindre de fra å reise hjem. Å så langt jeg har hørt har det fungert bra, mange har blitt igjen hele påsken og slipper reise og medfølgende karantene, og er dermed frisk og klar i jobb på tirsdag.
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av 127Tom »

Jompa skrev: 04 apr 2021, 22:47 Nei, det har ikke vært noe generelt hytteforbud I påska Mulig at noen kommuner har forbud.
Det er vel forbud mot å ha flere enn to gjester på hytta, dvs at jeg og kona kunne spise middag hos vår nærmeste hyttenabo som er vår eldste datter m familie. De er 4.
Men skulle vi fulgt reglene 100% kunne ikke de besøke oss. Siden vi uansett omgåes flere ganger I uka valgte vi å følge egne regler.
Vi hadde også besøk av et par fra Oslo som kombinerte en nødvendig reise med påskeferie.
De hadde tatt 4 tester hver både før de reiste og etter ankomst i Alta.

Tirsdag er det tilbake på jobb igjen.
Som jeg vel har nevnt før har vi ca 20 polakker på jobben. Jeg vet ikke hvor de har vært i påska, men tviler på om de har vært hjemme.

Enig med Pekle I det han skriver om grensekontroll. Det meste av fjoråret var grensene helt åpne for jobbpendlere fra hele Europa, med frivillig testing ved grensen.
Så har det vært opp til bemanningsbyrå ene å sørge for at alle ble testet og fulgte karanteneteglene.
Kontrollen med dem er som ellers I arbeidslivet. Kan man dokumentere en "rutine " eller skriftlig prosedyre er alt ok.
De gangene det har vært utbrudd på arbeidsplasser har det " kommet som et sjokk "
Ja vel.
Nope. ikke forbud. Les reglene.

"Du bør ikke ha besøk av flere enn 2 gjester i tillegg til de du allerede bor med"

Igjen kun anbefalninger. Reglene ligger på nett:
https://www.helsenorge.no/koronavirus/o ... ale-regler

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Nomade »

xavi0n skrev: 04 apr 2021, 23:17 Vet at i byggebransjen her i byen har utenlandske arbeidere fått tilbud om å jobbe hele påska, med den overtidsbetaling det medfølger. og på prosjekter lengre unna hvor de bor på brakke har det blitt langt opp felles middager, og div aktiviteter (leie båt til fiske osov) på arbeidsgivers regning for å prøve å hindre de fra å reise hjem. Å så langt jeg har hørt har det fungert bra, mange har blitt igjen hele påsken og slipper reise og medfølgende karantene, og er dermed frisk og klar i jobb på tirsdag.
De er kanskje en smule fyllesjuk etter en hard påske :knegg

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av xavi0n »

Hvem er ikke det?
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av pekle »

Koronaen har vært bra for rusmiddelforbruket - totalt 3 øl det siste året. Får satse på at det er sunt i det minste...

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Voodoodoo »

Skulle egentlig ha vært nedover på kontinentet i fjor men utsatte det til i år men nå har det blitt utsatt til 2022.. ser ikke at jeg og kona får injisert antistoffer på denne sia av sommerferien så da er det nok bare å drite i..
Meen jeg har en gammal VW T4 California samt en god venn som har lånt bort mc henger til mag så da blir det å "kjøre på været" til den kanten av landet der sola skinner mest og ha "basecamp" på litt forskjellige steder og kjøre dagsturer med mc.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity


Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av oivindg »

KawaKjetil skrev: 09 apr 2021, 11:19 En som fornektet viruset..
https://www.nrk.no/innlandet/koronaforn ... 1.15449066
Er visst myndighetene som har tatt livet av ham for at koronabløffen ikke skal bli avslørt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av mekkern »

oivindg skrev: 09 apr 2021, 13:39
KawaKjetil skrev: 09 apr 2021, 11:19 En som fornektet viruset..
https://www.nrk.no/innlandet/koronaforn ... 1.15449066
Er visst myndighetene som har tatt livet av ham for at koronabløffen ikke skal bli avslørt.
Ja -akkurat den så jeg komme i det miljøet...men mulig LITT spenstig teori? :sk?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av mekkern »

Hmm... litt spesielt... :-k

quote:
FHI er tydelige på at AstraZeneca bør stanses.

– Siden det er få som dør av covid-19 i Norge så vil risikoen for å dø ved å la seg vaksinere med AstraZeneca-vaksinen være større enn risikoen for å dø av sykdommen, særlig for yngre personer, skriver smitteverndirektør Geir Bukholm i en pressemelding.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/E ... gjoerelsen
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av rolf-arne »

Nå er det heldigvis ikke sesong for meg enda- og forsinket blir den okke som- men vaksinert ble jeg i dag og slik jeg leser Europa og regimene som tenker gjenåpning så satser jeg på sesong for langtur i august-september. Satser på Portugal i september og kanskje Italia i slutten av den september- hjem i oktober... kan bli lang nok sesong det..... ellers er det jo håp om godt kjørevær i juni/juli så da blir det å kjøre Finnmark på kryss og tvers.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 15 apr 2021, 22:24 Hmm... litt spesielt... :-k

quote:
FHI er tydelige på at AstraZeneca bør stanses.

– Siden det er få som dør av covid-19 i Norge så vil risikoen for å dø ved å la seg vaksinere med AstraZeneca-vaksinen være større enn risikoen for å dø av sykdommen, særlig for yngre personer, skriver smitteverndirektør Geir Bukholm i en pressemelding.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/E ... gjoerelsen
Told ya ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Det er jo helt tydelig i mine øyne at det har gått litt fort i svingene her. Det er i følge artikkelen mer livstruende og ta den enn motsatt. Da kan man jo lure på hvordan denne vaksinen ble "godkjent" i utgangspunktet.

Jeg tipper at når behovet er stort nok, så tar man litt større sjanser. På den annen side så har den sikkert også hjulpet mange som har vært "prøvekanniner". Desverre har det trolig røket med noen liv underveis. Det gjør at vaksinen tas vekk fra markedet og hindrer andre i å havne i samme skjebne.

Testing på dyr blir mer og mer tabu, men å teste på mennesker virker som er helt innafor enkelte ganger.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Jompa »

https://www.altaposten.no/meninger/2021 ... 812257.ece
En litt annen synsvinkel på Koronapass som det tiltaket som skal gi oss full frihet tilbake ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar