Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av pekle »

lol - sensurert faktisk - prøvde å lage et fornorsket verb av crossfit :D

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av haakeik »

pekle skrev: 03 mar 2021, 11:32 lol - sensurert faktisk - prøvde å lage et fornorsket verb av crossfit :D
CråssFi har et treningsstudio i Svolvær prøvd på :lol
https://www.nrk.no/nordland/kritiserer- ... 1.15366015

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Domino »

Bjerknez skrev: 03 mar 2021, 11:28 Det med å sulte meg selv er jeg ekspert på. Har gjort det flere ganger. 34 kg ned på 91 dager er rekorden :)
Men det er forskjell på periodisk faste og sultestreik. Litt som forskjellen mellom å barbere seg og å skjære av seg hodet...

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Å faste i tre måneder hvor det daglige inntaket av mat ligger på 650 kalorier vil jeg si er ganske trygt.

Så får selvsagt andre mene noe annet. :)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av rolf-arne »

Enklere er etter 6 uker på veien i 2019 - ned 12 cm i livvidde - det skulle tilsi 2 cm pr uke - altså må jeg kjøre i et år sammenhengende for å komme inn på normalen?
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av kaiu »

Er jo noen gode prognoser mht sommeren fra FHI da https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/b ... ten-av-mai for oss 45+ som kanskje er de fleste her :)

Når det gjelder slanking er det jo enkelt med mindre inntak enn det kroppen forbruker. Hvor hardt man gjør dette er jo opp til enhver, men mellom 500-1000 kalorier pr.dag som inntak har stor og rask effekt for min del. 9 kg ned nå på 6 uker uten at det har vært veldig vanskelig.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

kaiu skrev: 03 mar 2021, 21:09 Er jo noen gode prognoser mht sommeren fra FHI da https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/b ... ten-av-mai for oss 45+ som kanskje er de fleste her :)

Når det gjelder slanking er det jo enkelt med mindre inntak enn det kroppen forbruker. Hvor hardt man gjør dette er jo opp til enhver, men mellom 500-1000 kalorier pr.dag som inntak har stor og rask effekt for min del. 9 kg ned nå på 6 uker uten at det har vært veldig vanskelig.
Enig. Jeg synes heller ikke det er spesielt vanskelig. Litt tungt de første dagene, men kroppen vender seg fort til det. Mens andre mister fullstendig beherskelsen så fort dem må skippe et måltid. Helt merkelig.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av mekkern »

strupe inn inntaket i forhold til forbruk funker hver gang.. se bare på luxusfella der motsatt gir skikkelige resultat... :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Jompa »

Bjerknez skrev: 03 mar 2021, 08:22
Jompa skrev: 02 mar 2021, 22:25 Litt artig dette med munnbind, det er skapt en omtrent religiøs tro på at munnbind stopper spredning av virus.
Det handler vel om å forminske spredingen ved hjelp av munnbind. De fleste skjønner vel at dette ikke er noen idiotsikker løsning. Men det er vel det virkemiddelet man kan bruke som er enkelt og komme i gang med.

Selvsagt kan man invistere i romdrakt og nesten sikre seg helt, men det tror jeg neppe hadde fungert i praksis.

Det med å tre på seg den trynebleia er en ganske enkel sak. Det krever svært lite hjernekapasitet og man er med på og beskytte seg selv og andre. Dette er dog kanskje enda viktigere i mer befolkede områder og bor man i en avsidesliggende dal midt i Finnmark burde man ta seg en tur til en av Norges storbyer og se hva som skjer. De aller fleste går med munnbind i butikker etc.

Jeg synes det er respektløst og gå inn i butikker etc. uten å ha på seg munnbind. De aller værste er dem eldre o de helt unge. Dem som daglig må forholde seg til dette gjennom jobb etc. kjenner dette langt bedre på kroppen.

For selv om tante Olga på Rema driter i å bruke munnbind, så gidder vertfall ikke JEG å være den som potensielt smitter henne. Om noen andre skulle smitte henne får så være og skulle hun bli koronasyk og dø av det, så får hun egentlig takke seg litt selv. Not my problem.
Nå har jeg vel nevnt minst en gang tidligere at hvis det kommer et påbud om å bruke munnbind, skal jeg gjøre det.
De siste dagene har smitten i min hjemkummune blitt tre ganger større enn for ei uke siden. Nå er det tre kjente tilfeller, alle tre er tilreisende fra Østlandet uten at det nødvendigvis er østlendinger.

Greit nok at du og sikkert mange flere syns det er respektløst å gå inn i en butikk uten munnbind,
selv syns jeg det er ganske komisk når folk som bor i knallrøde områder av landet forlanger
at det skal være like regler og anbefalinger over alt.

Ingen vits å reise til noen storby for å se på folk som går med munnbind, vi har da TV.
Nå var det forresten etpar småbyer nede i harryhandelsdistriktet som hadde størst spredning for ikke så lenge siden.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 03 mar 2021, 23:54
Bjerknez skrev: 03 mar 2021, 08:22
Jompa skrev: 02 mar 2021, 22:25 Litt artig dette med munnbind, det er skapt en omtrent religiøs tro på at munnbind stopper spredning av virus.
Det handler vel om å forminske spredingen ved hjelp av munnbind. De fleste skjønner vel at dette ikke er noen idiotsikker løsning. Men det er vel det virkemiddelet man kan bruke som er enkelt og komme i gang med.

Selvsagt kan man invistere i romdrakt og nesten sikre seg helt, men det tror jeg neppe hadde fungert i praksis.

Det med å tre på seg den trynebleia er en ganske enkel sak. Det krever svært lite hjernekapasitet og man er med på og beskytte seg selv og andre. Dette er dog kanskje enda viktigere i mer befolkede områder og bor man i en avsidesliggende dal midt i Finnmark burde man ta seg en tur til en av Norges storbyer og se hva som skjer. De aller fleste går med munnbind i butikker etc.

Jeg synes det er respektløst og gå inn i butikker etc. uten å ha på seg munnbind. De aller værste er dem eldre o de helt unge. Dem som daglig må forholde seg til dette gjennom jobb etc. kjenner dette langt bedre på kroppen.

For selv om tante Olga på Rema driter i å bruke munnbind, så gidder vertfall ikke JEG å være den som potensielt smitter henne. Om noen andre skulle smitte henne får så være og skulle hun bli koronasyk og dø av det, så får hun egentlig takke seg litt selv. Not my problem.
Nå har jeg vel nevnt minst en gang tidligere at hvis det kommer et påbud om å bruke munnbind, skal jeg gjøre det.
De siste dagene har smitten i min hjemkummune blitt tre ganger større enn for ei uke siden. Nå er det tre kjente tilfeller, alle tre er tilreisende fra Østlandet uten at det nødvendigvis er østlendinger.

Greit nok at du og sikkert mange flere syns det er respektløst å gå inn i en butikk uten munnbind,
selv syns jeg det er ganske komisk når folk som bor i knallrøde områder av landet forlanger
at det skal være like regler og anbefalinger over alt.

Ingen vits å reise til noen storby for å se på folk som går med munnbind, vi har da TV.
Nå var det forresten etpar småbyer nede i harryhandelsdistriktet som hadde størst spredning for ikke så lenge siden.
Deg om det.

Med å reise til storby så mente jeg ikke at dette skulle gjøres for å se folk med munnbind, men for å kjenne på kroppen hva restriksjonene faktisk gjør med en. Du er heldig som bor der du bor. Sett pris på det. Men ikke ta forgitt at dere er skjermet. Viruset kjenner ikke til landegrenser og det blir ikke stoppet i tollen.

Jeg har vært heldig i disse korona tider. Jeg har hatt fast jobb hele tiden, firmaet jeg jobber for har klart seg bra og faktisk økt omsetningen. Personlig er jeg uansett mye hjemme og holder på (les furtebua) og jeg har ikke besøkt kompiser eller vært noe sted på snart ett år. Annet enn på jobb og de jeg evt. møter der. Selvsagt har jeg vært i butikken, men da har jeg tatt mine forholdsregler med munnbind og tidspunktet jeg er der for å ikke møte for mange folk etc.

Men jeg har en kompis som er ufør grunnet dårlig helse og kraftig astma. Dem har to barn på barneskolen og mora er lærer på samme skole. Har snakket med han på telefon og han er regelrett livredd for å bli smittet da han er i faresonen. Mora hans bor i samme hus (aneks) oh homer også i faresonen.

Jeg kjenner flere som har slitt veldig i disse tider. Mange har mistet jobben og eller inntekten og når jeg ser alt rundt meg som skjer, så legger dette grunnlaget for det jeg mener rundt det med respektløst vedrørende munnbind.

Det kan jo aldri bli feil og være litt føre var? Hvorfor må man bli fortalt at man skal bruke munnbind før man gjør det? Jeg er klar over at det faren ikke er like stor der du bor (enda vertfall) men ut fra mine erfaringer så langt som har levd midt oppi dette i lang tid kan jeg fortelle deg at jeg ved besøk i Finnmark definitivt hadde brukt munnbind på offentlig sted. Så fikk jeg heller bare se rar ut. I don't give a shit.

Snart kommer sommeren og da kommer trolig turister og da skal du se at også Finnmark kanskje vil oppleve dette. Uten munnbindpåbud så vil ikke turister tre på seg dette og når heller ikke innbyggerne gjør det, så øker det sjansen for smitte.

JEG vil nok trolig takle viruset (ingen som vet) men jeg har ikke på meg munnbind for min egen del. Jeg har det på for at jeg på enklest mulig måte kan være med på og minske spredningen. Hvis ALLE gjorde dette så tror jeg man kan minske spredningen betraktelig.

Det skal sies at jeg nok er litt annerledes skrudd sammen. Jeg bryr meg ikke døyten om hva folk mener om meg eller om noen ser rart på meg for at jeg bruker munnbind.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av SilverSmurfer »

Jeg er helt enig, å gå uten munnbind hvis man er i en risikosone er respektløst og ikke minst unødvendig. Og Covid-19 virker rett og slett skumlere og skumlere for hver dag som går. Jeg har venner som har fått senskader av covid som sannsynligvis aldri går over, folk som kanskje aldri kan klare seg like godt som de gjorde før eller utføre de samme arbeidsoppgavene. Noen venner av venner har dødd og andre har tatt livet av seg i løpet av pandemien.

Samtidig jobber jeg på en arbeidsplass der vi må regne med at et smitteutbrudd betyr mangfoldige i karantere og at resten blir gående på 12 timers skift 10 dager i strekk. Heldigvis har vi klart å unngå det til nå.

Så når det å gå med munnbind på offentlige steder er et så enkelt, effektivt og relativt smertefritt tiltak så gjør jeg gladelig det. Å gå noen timer med munnebind er uansett ingenting sammenlignet med de 1000 timene i året jeg uansett går med gassmaske på jobb.


Og statistikken er dyster når det kommer til senskader, 12 av 100 opplever hukommelsestap, 31 av 100 opplever utmattelse flere måneder etter at sykdommen gikk over, 18 av 100 opplever at lukt og smakssans er endret, 13 av 100 konsentrasjonsvansker og 42 av 100 opplever helsetilstanden som generelt dårligere. Så hvis du får covid er det omtrent en 50/50 kjangse på at du vil merke sykdommen i åresvis fremover, kanskje for resten av livet.

Det håper jeg virkelig at jeg kommer til å klare å unngå. Men når mange ikke lenger gidder å følge verken restriksjoner eller forholdsregler så er jeg usikker på om jeg kommer til å være så heldig.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av KåreDump »

pekle skrev: 03 mar 2021, 11:31
KåreDump skrev: 03 mar 2021, 09:57 Leste et intervju med sjefen for FSK, det største problemet de hadd mht rekrutering var ikke at dagens ungdom var i dårlig form, søkerne er faktisk i bedre fysisk form nå enn før, men det var utrolig få som taklet litt smerte, kulde eller sult. :-(
Kan'ke [sensurert] optimalt om man ikke sover, spiser og hydrerer til perfeksjon - FSK tar ikke hensyn til den moderne hulepersons behovsoptimalisering :knegg
:lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 03 mar 2021, 21:27 Enig. Jeg synes heller ikke det er spesielt vanskelig. Litt tungt de første dagene, men kroppen vender seg fort til det. Mens andre mister fullstendig beherskelsen så fort dem må skippe et måltid. Helt merkelig.
Ikke sant? De handler vel stort sett om å takle å ha det litt ubehagelig en periode.

Ikke sikkert at den "Birkenau-dietten" din er for alle, men om du bare får i deg proteiner og vitaminer nok (og helst litt fiber), så er ikke 600-1000 kcal i døgnet farlig, ubehagelig kanskje, men langt fra noe man tar skade av!

Som noen lenger opp skriver, så er det ganske enkelt et regnskap, kcal inn og kcal ut. Stapper du i deg mer en du forbruker så blir du feit.
Og det er ingen annen måte å bli feit på enn å overspise!

Våkna en dag og innså at jeg så ut som en haug med dårlig stabla smult, og innså at jeg måtte treffe tiltak. :sorry

Gjorde i den forbindelse et lite eksperiment, veide alt jeg spiste over noen dager, og regna ut kaloriinntaket... fikk meg et par solide overraskelser!!
Mye småtteri man pakker i trynet i løpet av en dag som drar opp kcal-totalen noe vanvittig!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Domino »

Jeg har prøvd forskjellig for å holde vekta på et vettig nivå, og jeg har landet på periodisk faste. Da kan jeg bruke det som mitt faste spisemønster (med enkelte unntak i festlig lag) og slipper noen "slankeprosjekt" som medfører stadige utskiftinger av garderoben.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

KåreDump skrev: 04 mar 2021, 12:34
Bjerknez skrev: 03 mar 2021, 21:27 Enig. Jeg synes heller ikke det er spesielt vanskelig. Litt tungt de første dagene, men kroppen vender seg fort til det. Mens andre mister fullstendig beherskelsen så fort dem må skippe et måltid. Helt merkelig.
Ikke sant? De handler vel stort sett om å takle å ha det litt ubehagelig en periode.

Ikke sikkert at den "Birkenau-dietten" din er for alle, men om du bare får i deg proteiner og vitaminer nok (og helst litt fiber), så er ikke 600-1000 kcal i døgnet farlig, ubehagelig kanskje, men langt fra noe man tar skade av!

Som noen lenger opp skriver, så er det ganske enkelt et regnskap, kcal inn og kcal ut. Stapper du i deg mer en du forbruker så blir du feit.
Og det er ingen annen måte å bli feit på enn å overspise!

Våkna en dag og innså at jeg så ut som en haug med dårlig stabla smult, og innså at jeg måtte treffe tiltak. :sorry

Gjorde i den forbindelse et lite eksperiment, veide alt jeg spiste over noen dager, og regna ut kaloriinntaket... fikk meg et par solide overraskelser!!
Mye småtteri man pakker i trynet i løpet av en dag som drar opp kcal-totalen noe vanvittig!
Jeg pleier og gå på noe som kalles "Herbalife". Ikke noe vidundermiddel over hodet, men dette er pulver man blander med melk og som gjør at man får i seg riktige vitaminer etc. Noe som er mye viktigere når man spiser såpass lite.

Det gjør det svært enkelt for meg vertfall. Pulver i en boks og blander med melk. Man rister og drikker det opp... ferdig.

Som tidligere nevnt spiser jeg for å overleve og ikke for å kose meg. jeg er nok annerledes skrudd sammen der muligens. :)

Svar