Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av oivindg »

AJ skrev: 04 feb 2021, 19:11
oivindg skrev: 04 feb 2021, 19:03 Ikke er jeg avhengig av selskap heller, selv om det er trivelig med selskap innimellom.
Trives utmerket i eget selskap selv, men kjørte med flere her på forumet i fjor sommer og høst uten at noen av oss oppførte seg uforsiktig og uten hensyn til hverandre med tanke på koronasmitte.
Og ingen av oss, så vdit jeg vet, ble koronasmittet eller covid-19 syke.
Ja, jeg tenkte mest på hvis det ble restriksjoner som gjorde det vanskelig å dra på tur sammen, slik at jeg ble nødt til å kjøre alene. igjen, en worst case-betraktning som jeg tror ikke blir aktuell.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Jompa »

Bjerknez skrev: 04 feb 2021, 15:24 Så når man har gjort det man skal er det ingen vits i å gjøre noe mer?

Som feks å gå med munnbind som dem fleste andre gjør og som man får kjøpt absolutt over alt?
De fleste andre ?
Joda, jeg har sett folk med munnbind, men langt ifra de fleste. Heller en stor minoritet......
Det er fullt lovlig og mulig å ta på seg fullt smittevernutstyr med drakt, maske og luftflaske på ryggen hvis man vil eller syns det er nødvendig.
Vi er rådet til å bruke munnbind, unntatt i enkelte "røde" strøk av landet der det er pålegg om munnbind.
Så lenge det er et råd og jeg verken frykter å få smitte eller har mistanke om at jeg kan være smittebærer lar jeg rådet være ........et råd som jeg kanskje tar stilling til senere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22898
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 04 feb 2021, 23:13
Bjerknez skrev: 04 feb 2021, 15:24 Så når man har gjort det man skal er det ingen vits i å gjøre noe mer?

Som feks å gå med munnbind som dem fleste andre gjør og som man får kjøpt absolutt over alt?
De fleste andre ?
Joda, jeg har sett folk med munnbind, men langt ifra de fleste. Heller en stor minoritet......
Det er fullt lovlig og mulig å ta på seg fullt smittevernutstyr med drakt, maske og luftflaske på ryggen hvis man vil eller syns det er nødvendig.
Vi er rådet til å bruke munnbind, unntatt i enkelte "røde" strøk av landet der det er pålegg om munnbind.
Så lenge det er et råd og jeg verken frykter å få smitte eller har mistanke om at jeg kan være smittebærer lar jeg rådet være ........et råd som jeg kanskje tar stilling til senere.
Ok.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22898
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tenker litt sånn at når de lokale myndighetene sier at munnbind er ANBEFALT og ikke påbudt, så tar jeg det på meg uansett. Hva forferdelig galt kan man gjøre liksom. Munnbind har jeg jo med meg uansett.

Så kan man jo lete febrilsk i reglene som er satt for å finne smutthull for å slippe å ta på seg det forferdelige munnbindet. ELLER, man kan ta det på seg og spare seg for letingen og tiden det tar og samtidig bidra til at smitten ikke sprer seg.

Jeg forstår rett og slett ikke problemet.

Selv om man er aldri så flink ellers og følger alskens regler så fritar jo ikke det en for å bidra litt ekstra. Eller bruke litt sunn fornuft.

Så er det jo alltid noen som skal vinne argumenter ved å dra frem "hvor går grensen" og nevne både hansker og månedrakt. Det kan man godt diskutere, men munnbindet har de fleste nordmenn lært seg å bruke nå. Det tok jaggu meg tid, men dette er noe de fleste av oss har med seg i dag uansett.

Så i steden for å sitte utenfor butikken og vente til den er tom, så ta på munnbindet og lev mer eller mindre som normalt ellers.

Snart kommer det sikkert folk som har fått dedikerte legeerkleringer for å ikke bruke munnbind. Akkurat som enkelte har legeerklæring for å ikke bruke sikkerhetsbelte når man kjører bil.

Å herre mirakel sier nå jeg. Ta nå på det munnbindet. Det er ikke farlig. Tåler man å ha en tung hjelm på hodet så tåler man denne trynebleia. Den ser kanskje ikke like tøff ut, men i steden for å beskytte hodet, så beskytter den kanskje deg og andre fra og bli smittet.

Hvis jeg skulle bli smittet så er ringvirkningene store. For det første må jeg i karantene og mister inntekt siden jeg ikke kan jobbe. Min mor får ikke den hjelpen hun pleier og få til daglig og hun blir nok også satt i karantene. Det samme gjør madammen som også mister inntekten den tiden.

Så blir trolig bedriften jeg jobber i stengt og de jeg jobber sammens med må kanskje også ut i karantene. Å slik bare baller det på seg. Alt dette skjer kanskje bare fordi en eller annen person ikke følte det riktig og bære munnbind på Kiwi.

Ganske egoistisk spør du meg.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Jompa »

Som jeg skrev, så lenge jeg overhode ikke frykter smitte bruker jeg ikke munnbind. Er heller ikke vaksinert mot malaria, covid19vaksine tar jeg når jeg får tilbud.
Jeg jibber i lag med over 20 polakker, ømtrent 10 av dem var hjemme på juleferie i sitt knallrøde hjemland og ingen ble smitet da de kom tilbake etter nyttår. Jeg stoler på at alle fulgte karantenereglene og testet seg som pålagt før de begynte på jobb igjen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22898
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 05 feb 2021, 07:18 Som jeg skrev, så lenge jeg overhode ikke frykter smitte bruker jeg ikke munnbind. Er heller ikke vaksinert mot malaria, covid19vaksine tar jeg når jeg får tilbud.
Jeg jibber i lag med over 20 polakker, ømtrent 10 av dem var hjemme på juleferie i sitt knallrøde hjemland og ingen ble smitet da de kom tilbake etter nyttår. Jeg stoler på at alle fulgte karantenereglene og testet seg som pålagt før de begynte på jobb igjen.
What?? :scratch

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Maschev »

Nå er vel individualisme skylden i at vi fortsatt er der vi er. Jeg tør å påstå at hvis alle hadde bare hadde fulgt anbefalingene istedenfor å insistere på å vite best selv. Dugnadsånd er vel snart et fremmedord

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av pekle »


Rha
Innlegg: 287
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Rha »

Siden dem driver vil innføre korona pass i Danmark og Sverige, så har jeg meldt meg opp til vaksine. Bare vifte med et slikt å man kan kjøre over grensen igjenn :)
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

pekle skrev: 05 feb 2021, 14:30 Newspeak godt som noe. https://www.nrk.no/ytring/i-skyggen-av- ... 1.15289763
Fra mitt ståsted synes jeg det var mange gode betraktninger i denne kronikken :drg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Jompa »

Maschev skrev: 05 feb 2021, 14:21 Nå er vel individualisme skylden i at vi fortsatt er der vi er. Jeg tør å påstå at hvis alle hadde bare hadde fulgt anbefalingene istedenfor å insistere på å vite best selv. Dugnadsånd er vel snart et fremmedord
Som det står i innlegget det er linket til ovenfor, dugnad er noe man deltar i frivillig for å oppnå noe til felles beste.
Altså ikke noe man får tredd ned over ørene eller foran ansiktet.
Ingen tvil om at noen har tatt en større del av «dugnaden» enn andre.
Jeg tenker da på helsepersonell som til tider har jobbet ræva av seg. Som takk for innsatsen fikk de applaus :lol mens de trodde at de kanskje skulle få uttelling i form av et litt bedre lønnsoppgjør.
Det var selvfølgelig skammelig av dem å kreve bedre lønn midt i en pandemi, var svaret fra motparten.

Samtidig som mange branjer har hatt problemer, særlig reiseliv, uteliv og kulturbransjen går f eks byggeindustrien så det suser.
Uten munnbind og med et fåtall på hjemmekontor.
Kjerringa og eldste dattera vår jobber begge i et middels stort entreprenørrselskap, PEAB.
Siste året fullførte de et stort nybygg med tilsammen over 200 arbeidere på det meste. Fra forskjellige land, bla a Sverige og Polen.
Det meste av tiden kunne svenskene reise frem og tilbake mellom Norge og Sverige ganske fritt, test og tredagers karantene når de kom tilbake på jobb. Ingen på anlegget brukte munnbind, kun spriting av hender, dørhandtak, oppdelt lunch og andre enkle tiltak.

Selv kan jeg godt bruke munnbind hvis det kommer pålegg om det, men inntil da kan det ikke falle meg inn å gå hele dagen med ei våt fille foran ansiktet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

Så en reklamesnutt fra Folkehelseinstituttet på TV2 i dag hvor budskapet var to ting;
holde seg hjemme og fortsatt holde god avstand.
Ingenting om munnbind...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av kaiu »

Som Bjerknez og mange andre alt har sagt her så er vel munnbind det minst inngripende tiltaket vi har. At det skal være så vanskelig å bare følge en anbefaling på dette når man går i butikken/bensinstasjon virker merkelig.
Når det gjelder heldags bruk av dette på en arbeidsplass er det en annen diskusjon man må ha med arbeidsgiver så lenge det ikke er påbudt, men det betyr ikke at man ikke tar på seg munnbind når man skal i butikken.
Man skal bruke dette, ikke bare for å hindre at man selv blir smittet, men for at andre ikke skal bli smittet av deg. Opp til 50% av smitten spres av personer som ikke tror/vet de er smittet.
Bilde
:vs

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av oivindg »

kaiu skrev: 05 feb 2021, 18:19 Som Bjerknez og mange andre alt har sagt her så er vel munnbind det minst inngripende tiltaket vi har. At det skal være så vanskelig å bare følge en anbefaling på dette når man går i butikken/bensinstasjon virker merkelig.
Det er vel ikke så vanskelig å følge en sånn anbefaling, men når anbefalingen er å bruke munnbind hvis man ikke klarer å holde avstand, så må det være helt greit å gå uten munnbind så lenge man klarer å holde avstand. Eller?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av kaiu »

oivindg skrev: 05 feb 2021, 18:27
kaiu skrev: 05 feb 2021, 18:19 Som Bjerknez og mange andre alt har sagt her så er vel munnbind det minst inngripende tiltaket vi har. At det skal være så vanskelig å bare følge en anbefaling på dette når man går i butikken/bensinstasjon virker merkelig.
Det er vel ikke så vanskelig å følge en sånn anbefaling, men når anbefalingen er å bruke munnbind hvis man ikke klarer å holde avstand, så må det være helt greit å gå uten munnbind så lenge man klarer å holde avstand. Eller?
Ja, selvsagt. Nå er vel anbefalingen 2m. Hvis du til enhver tid vet du kan det inne i en butikk med andre mennesker så lykke til :)

Svar