Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av dypen »

Må bare beklage Jompa men deler ikke din optimisme. Ikke fordi jeg har fulgt godt med eller lest meg opp på pandemien eller ikke ønsker meg tilbake til normalen.

Vil tilgangen på vaksine være der eller blir det flere forsinkelser? Med veldig strenge tiltak selv for vaksinerte både her og i andre land. Selv om alle er vaksinert vil det ikke bli fritt fram. Hver gang det slippes litt opp til ferier og lignende blir det bare enda verre etterpå.

Avis artikler fra hvordan folk agerer på Coop Obs butikkene minner ikke mye om forståelse for situasjonen. Bare JEG ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Det hørtes jo ut som om det endelig kan bli litt fart på vaksineringen nå etter påske.
Men etter alt det man har sett nå helt siden romjulen, hvor de "stillte ut" noen gamlinger som fikk vaksine og sa nå er vi i gang, så er det lov å være litt skeptisk.
Alle har vel et håp om at det skjer noe snart, men jeg vil se det før jeg tør å være for sterk i troen på at det går så fort.
Men det hadde vært deilig om vi kunne få en sommer med ferie her til lands uten for mye nedstengning og regler.
Åpne hoteller (med litt mer normal frokost igjen) så man kan nyte vår flotte natur på mc turer og bo litt bedre enn i telt, når det ofte blir lange dager på sykkelen.
Som Dypen er inne på, jeg håper de holder grensene stengt/karanteneregler inntil dette er skikkelig under kontroll globalt.
Det der som nettopp skjedde på Gardermoen at folk stakk av fra karantene, og at det rant inn med avbestillinger da myndighetene bestemte at de skulle gjeninnføre karantenehotell, sier litt om hvor mange idioter som vi har i dette landet.
Da var det plutselig ikke så nødvendig lenger med de utenlandsreisene i ferier.
Det beviser jo bare at de hadde tenkt å gi f... i karantene hjemme.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

De aller fleste innbyggere vil tøye og bende regler. Det gjelder alle. Men noen er værre enn andre. Jeg mener da ikke at dette gjelder koronasituasjonen isolert sett, men alle lover og regler som vi har. Jeg tror ikke det finnes ett eneste menneske på denne jordkloden som ikke bevisst har brutt noen regler og lover.

Så lenge fortjenesten i form av enten penger og eller velvære er stor nok, så er mange av oss villige til å gå langt for åppnå det.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av 127Tom »

Bjerknez skrev: 03 apr 2021, 16:46 De aller fleste innbyggere vil tøye og bende regler. Det gjelder alle. Men noen er værre enn andre. Jeg mener da ikke at dette gjelder koronasituasjonen isolert sett, men alle lover og regler som vi har. Jeg tror ikke det finnes ett eneste menneske på denne jordkloden som ikke bevisst har brutt noen regler og lover.

Så lenge fortjenesten i form av enten penger og eller velvære er stor nok, så er mange av oss villige til å gå langt for åppnå det.
Jupp. Selv regelryttere bryter jo loven. Vi så jo dette på Erna Solberg.
Driver å formaner oss om at vi ikke kan dra på hytta i påsken, så drar a på høyfjellshotell med hele familien

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Derfor så mener jeg at de aller aller fleste driver med dobbeltmoralisme når dem kritiserer andre for at dem bryter regler og lover. Man har garantert gjort det selv i andre anledninger. Men mange av oss har laget seg en egen sannhet for hva som er "greit" å bryte av regler og ikke. Som feks. Fartsgrenser.

Noen få har nok nærmest aldri brutt en fartsgrense og føler at dette er en viktig regel og forholde seg til. Men på den andre siden kan dem jobbe svart mot betaling på kveldene og eller kanskje snyte litt på NAV stønaden inni mellom.

Ja, slik er vi alle. Undertegnede inkludert. Skulle man vært helt ærlig med seg selv og dratt fram hver minste ting man husker å ha brutt av lover og regler gjennom livet hadde listen blitt lang.

Til og med tidligere hardbarkede kriminelle sitter og krittiserer folk som kjører bil mens dem snakker i telefonen. Da merker jeg at det knyter seg litt i topplokket MITT vertfall.

Men en fellesnevner for alle mennekser er allikevel at de fleste av oss er hyggelige å snakke med. Man skal ha kjemt et annet menneske ganske lenge før man har tegnet seg et såpass godt bilde at man kan feks. Kalle personen en kompis.

Jeg kjenner en del kriminelle og to av dem har hatt lange sommer for mer alvorlig kriminalitet. Den ene av dem er det jeg kan kalle en "kompis". Han har erkjent hva han har gjort tidligere ig han er helt uta av det kriminelle miljøet i dag og har brutt all kontakt med disse personene. Fortsatt er han selvsagt ingen regelrytter, men det er han ærlig på og det gjør at vi på tross av tidligere hendelser har en veldig god tone. Derimot er også denne personen ganske så intelligent når det kommer til enkelte ting og va har hatt mange gode diskusjoner.

Men han har gått under radaren og har bodd på hemmelig adresse i lang tid (tidligere) han er egentlig en ganske usosial type og er aldri utenfor døren. Han har ikke gjort et ærlig arbeidslag på minst 20 år og mottar. Ikke penger fra det offentlige. Han livnærer seg på inntektene av en utleieleilighet i et hus som faren hans eier og som han delvis arvet.

Derfor så har jeg trolig et litt annet syn på menneskeheten enn mange andre. Tror jeg.

Når det kommer til disse korona reglene så er dette en sak som er viktig å følge reglene rundt etter min mening. Jeg merker jeg blir irritert når fiffen blir irritert forde hytta til 5 milloner ikke kan brukes forsi man blir nektet å dra dit. Da mener jeg man ikke har opplevd mange vanskelige stunder i livet hvis slikt er noe man synes er forferdelig.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av 127Tom »

Enig i alt du skriver. Eneste jeg stusser over er å dra å hytta; Er vel bedre å dra på hytta og være mer isolert der fra andre enn å dra på nærbutikken hver dag? Der går jo folk helt oppi hverandre og tror denne masken er et slags magisk felt som holder alt av sykdommer ute eller inne.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

127Tom skrev: 04 apr 2021, 10:27 Enig i alt du skriver. Eneste jeg stusser over er å dra å hytta; Er vel bedre å dra på hytta og være mer isolert der fra andre enn å dra på nærbutikken hver dag? Der går jo folk helt oppi hverandre og tror denne masken er et slags magisk felt som holder alt av sykdommer ute eller inne.
Det er ikke poenget mitt. Når noen bestemmer at dette ikke er lov, så velger folk å gjøre det allikevel fordi grunnen til at lovene ble laget ikke står i stil med dems egen tankegang. Man tolker reglene selv, lager seg en godt argument og kjører avgårde.

Så blir man tatt, og blir sur for at man får en bot eller en pekefinger fra lovens lange arm. Det henger ikke på greip.

Akkurat som om veldig mange velger og kjøre LITT over fartsgrensen. Du skulle hørt alle de utrolig flaue unskyldningene man hører når noen blir stoppet. (Ja, jeg har en filleonkel som er en pensjonert politimann som har fortalt mange slike historier)

Unskyldninger som "jeg har vasket bilen og trengte bare å få tørket den litt kjapt" etc. Ååååja... men da så. Da er det jo greit... :roll

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

127Tom skrev: 04 apr 2021, 10:27 Enig i alt du skriver. Eneste jeg stusser over er å dra å hytta; Er vel bedre å dra på hytta og være mer isolert der fra andre enn å dra på nærbutikken hver dag? Der går jo folk helt oppi hverandre og tror denne masken er et slags magisk felt som holder alt av sykdommer ute eller inne.
Dessuten så drar man vel ikke på nærbutikken hver dag?

Hva tror du hadde skjedd hvis alle skulle fått lov til å dra på hytta midt i påsken? Hvor tror du folk hadde stoppet langs veier? Å hva hvis man evt. smitter noen oppi Trysil og det sprer seg smitte der? Tror du det er noen sykehus der oppe som har kapasitet til å ta i mot koronasmittede som har blitt syke, i tillegg til beinbrudd og andre ting som skjer på skiferien?

Isolert sett så er ikke det å sitte på hytten noe farlig. Men jeg tror man må tenke litt ut av boksen og se hva som statistisk kommer til å skje HVIS det gjøre lovlig. Det er nettopp (tror jeg) for å hindre folk i å gjøre noe ulovlig samt spare politiet for små teite oppdrag som dem kan bruke energi på andre steder.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Bare se på forsamlingsreglene. Hvis det er greit med forsamlinger hvor plassen man har til rådighet muliggjør 1 meter avstand mellom alle, så tolker man disse reglene langt inn i himmelen og plutselig har man en stor smittegreie på gang og alle spiller selvfølgelig like dumme i etterkant.

Derfor tror jeg rett og slett det enkleste er å dra alle over en kam. Man kan ikke gjøre alle til lags. Så kan man gjerne mene at noen av lovene som bestemmes rundt dette ikke henger på greip. Isolert sett kan det nok stemme, men kanskje ikke hvis man ser hele bildet?

Pistoneros
Innlegg: 15
Registrert: 02 apr 2020, 23:24
Motorsykkelen din: Hornet 600/900/Ducati 1198S/KTM SA 1290

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Pistoneros »

Artig å lese hvordan man så på dette for ett år siden. Ref denne tråden. Nå er situasjonen ganske uforandret med tanke på pandemien men tiltakene svinger med hylekoret av mektige røster og kan i mange tiltak virke økonomisk styrt!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Pistoneros skrev: 04 apr 2021, 11:32 Artig å lese hvordan man så på dette for ett år siden. Ref denne tråden. Nå er situasjonen ganske uforandret med tanke på pandemien men tiltakene svinger med hylekoret av mektige røster og kan i mange tiltak virke økonomisk styrt!
Du kan ha rett i det muligens. Men det forandrer ikke det faktum det som diskuteres vedrørende lover og regler. Det er nok ikke mange som kunne forutse hva som kom inn over oss. Vi ble nok tatt på sengen alle mann. Så begynte man febrilsk med å stanse ned landet. Den bortskjemte befolkningen vi er, så var jo det å ikke få dra på hytta helt forferdelig. Munnbind var flaut i starten, men i dag er dte ganske vanlig og de fleste bruker det. Nettopp fordi dem har over lang tid påbudt dette i mange tillfeller. På sikt ser vi mennesker flere og flere som bruker det og da synes man til slutt at det er greit å bruke det slev også.

For man vil jo ikke skille seg ut vil man vel?

Ja vi er på mange måter like tette hele gjengen når det kommer til mange ting. Hver gang det kommer en ny koronaregel så ser man tobakksrøykende FRP'ere brilliere i kommentarfeltene i lokalavisen og på Facebook, og selvsagt har disse menneskene langt mer innsikt rundt dette enn de som jobber med dette hver dag.

Jeg er på ingen måte noen rævslikker og Erna kan ta seg en bolle med mye av det hun mener og står for, og jeg har mine mistanker rundt vaksinene som har blitt presset frem i full fart. Men jamt over tror jeg neppe Erna eller andre er tjent med å holde Norge stengt. Noen tjener selfølgelig på det, som dagligvarebutikker etc. men jeg tror nok at det mest lønsomme er å ha en fornøyd befolkning og dermed åpne landet igjen.

Så vil man sikkert finne enkeltsaker som er diskuterbare muligens, men hvis man prøver og se det store bildet, så tror jeg tross alt at vi skal være hoppende glade for at vi bor i kanskje verdens rikeste land. Så får vi heller bare bli grinete om vi ikke får poppet cognac'en på hytta.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 04 apr 2021, 11:17 spare politiet for små teite oppdrag som dem kan bruke energi på andre steder.
Apropos nettopp dette.
Ta en kikk på denne videoen fra en kirke for polakker i Canada.
Enig eller ikke så må man kunne si at kirkens representant var ganske så bestemt på at han ikke syntes noe om å få politiet på døra i høytiden.
Hvordan kirkegjengerne forholdt seg til smittevernreglene sies det vel ingenting om i videoen, men det kan jo tenkes at de ble fulgt?

Og hva som siden har skjedd kan vi bare lure på, etter at politiet måtte returnere til hovedkvarteret. Kanskje de kom eller kommer enda mer mannsterke tilbake med sterkere tvangsmidler for å stenge kirken... :dontknow

________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 04 apr 2021, 11:53
Bjerknez skrev: 04 apr 2021, 11:17 spare politiet for små teite oppdrag som dem kan bruke energi på andre steder.
Apropos nettopp dette.
Ta en kikk på denne videoen fra en kirke for polakker i Canada.
Enig eller ikke så må man kunne si at kirkens representant var ganske så bestemt på at han ikke syntes noe om å få politiet på døra i høytiden.
Hvordan kirkegjengerne forholdt seg til smittevernreglene sies det vel ingenting om i videoen, men det kan jo tenkes at de ble fulgt?

Og hva som siden har skjedd kan vi bare lure på, etter at politiet måtte returnere til hovedkvarteret. Kanskje de kom eller kommer enda mer mannsterke tilbake med sterkere tvangsmidler for å stenge kirken... :dontknow

Skjer jo mye rart der borte, men stikker man fingeren i jorden, så må vel de fleste skjønne at religiøse sammenkomster kanskje er det minst viktige. Viruset driter i hudfarge, legning og hvor man er.

Sammenkomster er kun viktig for eget velvære. Altså for dem som ikke har noe annet å finne på i livet som er morsommere/mer lærerikt enn a ta seg en kaffe og høre på prestens røverhistorier, atter en gang.

Jeg kjenner selv at lysten på en bryggepils er stigende, men å sette seg på brygga to meter fra alle andre, med munnbind og drikke ØL er liksom ikke noe som frister. Da sitter jeg heller hjemme i furtebua med en kald'en der :thumleft

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av 127Tom »

Bjerknez skrev: 04 apr 2021, 11:17 Hva tror du hadde skjedd hvis alle skulle fått lov til å dra på hytta midt i påsken? Hvor tror du folk hadde stoppet langs veier? Å hva hvis man evt. smitter noen oppi Trysil og det sprer seg smitte der? Tror du det er noen sykehus der oppe som har kapasitet til å ta i mot koronasmittede som har blitt syke, i tillegg til beinbrudd og andre ting som skjer på skiferien?

Isolert sett så er ikke det å sitte på hytten noe farlig. Men jeg tror man må tenke litt ut av boksen og se hva som statistisk kommer til å skje HVIS det gjøre lovlig. Det er nettopp (tror jeg) for å hindre folk i å gjøre noe ulovlig samt spare politiet for små teite oppdrag som dem kan bruke energi på andre steder.
Det er lov å dra på hytta. De bare anbefaler folk å holde seg hjemme.
Det er jo også bevist at folk gir bengen i anbefalningene og reiser på hytta uansett. Og det har ikke økt smitten i landet.
Store hjemmefester, store menneskemasser i storbyene og folk som går oppi hverandre på butikker er det som sprer det mest og raskest.
Men jeg personlig er ikke bekymret over corona utifra det jeg har skrevet tidligere. Jeg er mer bekymret over hva som vil skje med økonomien og jobber fremover.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/i ... id2841040/

https://www.helsedirektoratet.no/veiled ... erien-2021

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av pekle »

Nå har vi jo vært på hytta hele gjengen (alle norges hytteeiere) siste uka. I "min" hyttekommune, ikke størst, men blant de store på østlandet (3000 hytter, 6000 fastboende) med hovedvekt av hytteeiere fra Oslo/Viken var sist registrerte smittetilfelle 23 mars. Det har totalt vært 41 smittede i kommunen det siste året. Nå er det ikke synd på oss hverken i år eller i fjor (da var jo usikkerheten mye større - og ja, jeg fulgte reglene selv om jeg ikke nødvendigvis var overbevist), de som har hytte er sannsynligvis mindre trangbodde hjemme og har muligens høyere frekvens av hjemmekontor og slikt, men jeg har i alle fall ikke sett noe statistikk som tyder på at det er de som reiser på egen hytte som står for smittespredningen her til lands. Derfor var det heller ikke noe forbud i år.

Man skal selvsagt ikke stå fritt til å lage sine egne regler, men mener at regjeringen har feilet monumentalt med grensetesting og tvungen innreisekarantene. Det er opp til dem å lage reglene, men på det området har de laget dem feil.

Svar