Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av TGR »

KåreDump skrev: 28 apr 2020, 10:27
TGR skrev: 28 apr 2020, 09:30 Diskusjonen rundt at folk frykter for personvernet, og er redd for å bli overvåket, den gidder jeg ikke å delta i. Vi lever i Norge, ikke i et fanatisk diktatur.
Joda, for tiden er det rimelig greie forhold i Norge.
Men vi har ikke akkurat plettfritt rulleblad på det området. Tro om Norske myndigheter hadde hatt de verktøyene de vi har tilgjengelig i dag i årene etter krigen og til "glansdagene" til venstresidens overvåkning på 70-tallet?!

Så vi må ikke være blåøyde og tro at det ikke kan skje her! For det har skjedd her, og i rimelig stor stil!

Når det er sagt så er den smitteappen småtteri i forhold til hva Facebook og Google henter inn av info om oss hver dag!
Så har du en Facebook eller Google-konto, så er det ikke smitteappen du bør bekymre deg mest for. :-)
Joda, men som nevnt, vi "lever" i Norge. Presens. Her og nå. Hva fremtiden bringer vet ingen av oss. Men at vi ender opp med et fascitisk styre, en diktator eller lignende, det utelukker jeg faktisk. I hvert fall i min levetid. Og om vi skulle bli okkupert av Russland eller Kina, så bekymrer jeg meg om det når den tid kommer :)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Sakkle »

KåreDump skrev: 28 apr 2020, 10:27 Så har du en Facebook eller Google-konto, så er det ikke smitteappen du bør bekymre deg mest for. :-)
Det er litt paradoksalt det der...

Du har selvfølgelig helt rett. Det er ingen som sitter på mer informasjon om oss enn Google og Facebook. Det velger likevel mange av oss å se gjennom fingrene med, da det å skulle klare seg uten Google eller Facebook sine tjenester ikke fremstår som noe alternativ. Men så føler vi liksom at vi beskytter personvernet vårt når vi velger å la være å laste ned andre ting, som ber om lang mindre informasjon enn den vi allerede har villig gitt bort til FB/Google.

Folk er rare.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 28 apr 2020, 07:54 Som nevnt i et tidligere innlegg...

Nå har staten begynt å sende ut kompensasjon for tap, og som jeg gjettet, så blir det bare lummerusk dem deler ut i forhold til de faktiske tapene.

https://www.f-b.no/bingoen-har-fatt-en- ... 59-1836227

Du kan være sikker på at det blir mange slike nyheter fremover over folk som ikke får dekket opp nok av tapene. Det ender med at staten bruker penger på og opprettholde bedrifter som allikevel går konkurs. Altså en tap/tap situasjon.
Håper heller ikke evt kunstig åndedrett tilført norwegian medfører at utenlandske leasingselskaper og eierinteresser får overtatt selskapet billig, på bekostning av norsk offentlig kapital som ellers kunne kommet norske innbyggere til gode. Vi får se..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Da viser det seg at Norge så og si åpnes opp igjen 15.juni i følge Erna. Vertfall er dette målet. Så da kan vi vel regne med en slags normalisering utover sommeren vil jeg tro.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av AJ »

Mot en normalisering fra 15. juni betyr at det bli tur som planlagt :thumleft , så sant været spiller lag:
viewtopic.php?p=372487#p372487
Litt regn tåler man selvfølgelig, men kommer det monsunvarsel den helga jeg har planlagt turstart, så utsetter jeg bare til uka.
Har trua på at dette blir en bra sesong, like bra som i fjor :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Ja, nå kommer regningen...

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/P9J2We/ ... k-oekonomi

Norge har i følge artikkelen brukt 4% av oppsparte (eller invisterte) midler. Litt usikker på hvor ille man kan betrakte dette. Jeg har ikke noe greie på statlig økonomi og hvordan dette påvirker rundt om.

I mitt lille hode skaper det mer usikkerhet blandt folk når slike nyheter kommer på trykk. Spesielt hvis pengekrisen ikke er så ille som det siktes til.

Vi har vel alle brukt opp sparepengene våre fra tid til annen uten at det har skadet oss nevneverdig. Her har man altså mistet 4% av disse. Jeg klarer ikke helt å se hvordan dette kan kalles en "krise". Men kanskje andre her inne kan?

Jeg håper uansett at dette ikke kom som noen overraskelse. Å stenge ned et helt land koster penger.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av pekle »

De aller fleste land er verre stilt med at de ikke har så mye oppsparte midler å kaste på problemet, så vi klarer oss. Det som ikke vises i det regnestykket er at ytterligere ~10% av sparepengene er "borte" pga kronesvekkelsen. De kan i teorien komme tilbake, men det blir i motbakke fordi oljebransjen har nådd livets høst. Så vi må bruke enda mer av sparegrisen på å omstille industrien framover.

Om det er 4, 6 eller 14% - unødvendig sløsing har det vært. Så har vi et statlig oljeselskap som på toppen har rota bort 200mrd (2% av sparegrisen) i USA. Mange bekker "små"...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Ja, jeg mener disse pengene bør dem sette av og ikke komme i etterkant å syte om dette i årene fremover. Tross alt er de aller fleste av befolkningen berørt langt værre enn dette med tanke på tapt inntekt og annet.

Hvis dem blir overrasket over at dette kunne gjennomføres uten bruk av oljepenger og de andre følgene dette får, så skjønner jeg ingenting. Norge som land har ingenting å syte for.

Ufff... måtte ta 10% av spregisen liksom.... Spar meg...

Det er nettopp i slike tider som dette at oljefondet skal brukes. Hva ellers sparer vi penger for? Hvem skal til slutt få gleden av disse pengene? Brått en dag så er det natta for alle mann og da kan man jo angre. Det skader ikke å la noen av disse pengene komme befolkningen til gode i ny og ne. Å da mener jeg ikke meg selv, men til andre viktige ting som eldreomsorg, sikre pensjoner, forskning, rusproblematikken etc. Samt fjerning av bompenger, eller måten disse blir innkrevd på. Sistnevnte er vel uansett et luksusproblem sånn sett...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Å nå skjer akkurat det jeg har sagt hele tiden som sikkert også de fleste av oss trodde fra før. Nå kommer oppgjørets time og plutselig "står vi ikke sammen" lenger. STaten knyter igjen pengesekken og har plutselig over natten blitt gjerrige.

https://e24.no/naeringsliv/i/3J0AmM/kri ... -naeringen

Vi har jo tross alt brukt hele 4% av sparepengene våre. Men det er bra SAS ble reddet da.... Jeg nevnte vel noe om dette også?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Kjører MC-folket mer eller mindre som følge av Covid-19

Legg inn av AJ »

Forsåvidt en interessant artikkel på ADV Rider:

https://advrider.com/are-we-riding-less ... -covid-19/

Har selv ikke lest hele, men det første som slo meg var at det antakelig ikke er spesielt merkelig at MC-kjøringen har tatt seg opp nå ved inngangen til en ny sesong - uavhengig av koronasituasjonen... :-k .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av FreewheelBurning »

Har kjørt veldig lite i vår, mest fordi det ikke er så mange destinasjoner å kjøre til. Med hjemmekontor, færre sosiale treff og stengte destinasjoner som kino, konsert osv. I fjor kjørte jeg en del uten mål, bare for å kjøre, det gjør jeg i mindre grad nå.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »


Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

Kom over en video jeg tenkte det kunne være greit å legge ut her på MCsiden.no.
Den handler om en leges meninger og uttalelser om coronavaksinen som nå er i ferd med å bli rullet ut i Norge og Europa for øvrig.
Legen, Søren Ventegodt, er skeptisk, for å si det mildt..., og advarer mot å ta vaksinen. Ikke minst fordi den kan føre til autoimmune sykdommer.
Nå skal det straks nevnes at denne legen er svært omstridt og ble i sin tid fratatt legelisensen, noe man kan lese om i bl.a. denne saken i forb. med en bok om corona, som han ga ut tidligere i år:

https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/n ... e-liv.html

Nyhetssendingene har nærmest "teppebombet" oss med nesten euforiske innslag om coronavaksineringen de siste par dagene. Med god grunn? Kanskje og antakelig ganske sannsynlig, er det grunn til å tro.

Men hva om denne danske legen er inne på noe... :-k ?
I intervjuet nevnes det altså dette med at vaksinen kan føre til autoimmune sykdomstilstander hos noen.

Det med autoimmun sykdom er ingen spøk. Jeg sliter periodevis med dette selv og er tidvis sterkt plaget med dette.
Det finnes dessverre ingen kur for denne tilstanden annet enn å styrke immunforsvaret, som har gjort at jeg har greid å holde de verste plagene i sjakk det meste av tiden.

Så for meg så vil det være høyst aktuelt å ta et par-tre runder med meg selv før jeg evt. tar den nye coronavaksinen.
Og siden jeg er svært sjelden syk utover de gangene den autoimmune tilstanden slår til, vil jeg ganske sikkert se an hvordan denne nye hurtigutviklede vaksinen vil virke på folk flest.

Og med det, her er videoen hvor Søren Ventegodt blir intervjuet på en dansk nettnyhetskanal:

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

La meg til slutt, for ordens skyld, legge til at jeg på ingen måte er noen vaksinasjonsmotstander.
Men det jeg er skeptisk til er en vaksine som denne nye coronavaksinen, som er utviklet på svært kort tid i forhold til andre vaksiner vi kjenner til med en teknologi som det kan være grunner til å stille spørsmål ved...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev: 28 des 2020, 20:28 La meg til slutt, for ordens skyld, legge til at jeg på ingen måte er noen vaksinasjonsmotstander.
Men det jeg er skeptisk til er en vaksine som denne nye coronavaksinen, som er utviklet på svært kort tid i forhold til andre vaksiner vi kjenner til med en teknologi som det kan være grunner til å stille spørsmål ved...
Vaksine er jo både fordeler og noen negative sider med. Jeg har etter en del lesning funnet ut at det meste av mine allergier må stamme fra vaksinering i ung alder. Men om man ser på det store bildet er vel det lite å slite med, egentlig, selv om det i støytan har vært en helt annen personlig oppfatning av meg.

Når det gjelder covid-19 så har jeg ikke mye valg - i risiko gruppe som jeg er er - smitte av Covid-19 ensbetydende med respirator - så uansett bivirkninger så blir den mottatt med stor takk.

Når det gjelder hastigheten på fremstilling i sammenligning med andre vaksiner , så har jeg forstått det slik at dette er en ny måte å fremstille på - med ingen aktive stoffer (levende stoffer) og derved skulle de bivirkninger som skulle komme , ligge i området rundt det å frastøte seg det fremmede stoff. Som kan skje ved proteser o.l.... slik jeg forstår det så vil ikke vaksinen virke - dersom ikke kroppen vår ikke skulle finne seg i dette nye.

Ellers må vi vel være villige til å prøve litt ukjent terreng , all den tid noen allerede prøver etter beste evne å bli smittet eller å bringe smitten videre. En risiko analyse for meg er ganske klar - og det tror jeg det vil være for de aller fleste.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Men hva hvis dem hade lagt like mye tid og penger i å finne en vaksine eller noe mot kreft? Kanskje verdens mest dødelige sykdom gjennom tidene?

Imponerende at dem har funnet en vaksine mot Covid 19 så kjapt, men at et botemiddel for kreft skal være så himmla vanskelig og finne ut av.

Svar