Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Esveen »

God bedring Fredrik.
Vi sitter også i karantene da vi hadde antydning til feber i helga, samt småforkjøla. Begge ungene er hjemme og vi prøver på 2x hjemmekontor. Det er en utfordring 🤔😬
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av TGR »

Bjerknez skrev: 18 mar 2020, 07:36
pekle skrev: 18 mar 2020, 07:29 Er nok flere som kommer til å dø av de økonomiske konsekvensene (stress, økt selvmordsrate osv.) enn viruset i seg selv. Samtidig er det spesielt i Kina færre som dør av luftforurensning. Så hva nettoen blir er interessant.
Galskap det dem har satt i gang nå mener nå jeg, med tanke på næringslivet og det etterfølgene får. HELE Norge har jo nærmest stoppet opp og kun de største med best likviditet overlever.

Er nok en rekke små bedrifter som går konk etter dette, så sant ikke staten virkelig åpner lommeboka og retter opp det dem har forårsaket. Greit å være føre var og stenge landet, men ikke la uskyldige sitte igjen med svarteper.

Noen ganger må man kunne tørre å si at enkelte dødsfall bare må påregnes. Dette er utenfor alles kontroll.
Noen ganger bør man følge med og sette seg inn i ting, før man uttaler seg bastant. Om myndighetene ikke hadde satt i verk drastiske tiltak, kunne mange hundre tusen nordmenn ha mistet livet som følge av viruset.

Dødsraten i Italia er nå oppe i 6,7%, og kurven peker oppover. Først 4-5 uker etter at de som har blitt syke ble smittet, vet vi hvor mange som ikke klarte seg.

Og hva angår de økonomiske konsekvenser, så har vi faktisk et samstemt Storting som allerede på et tidlig stadie har avsatt en krisepakke på 100 milliarder kroner for å hjelpe folk og bedrifter over kneika, og de har bebudet at mer kommer.

Det som er galskap, er at fremdeles suser en del av Norges befolkning rundt og later som at dette er en vanlig influensa. DET, er galskap, og vil kunne forårsake stor smittespreding og mange døde. :[-X

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av overlay »

TGR skrev: 18 mar 2020, 08:36
Bjerknez skrev: 18 mar 2020, 07:36
pekle skrev: 18 mar 2020, 07:29 Er nok flere som kommer til å dø av de økonomiske konsekvensene (stress, økt selvmordsrate osv.) enn viruset i seg selv. Samtidig er det spesielt i Kina færre som dør av luftforurensning. Så hva nettoen blir er interessant.
Galskap det dem har satt i gang nå mener nå jeg, med tanke på næringslivet og det etterfølgene får. HELE Norge har jo nærmest stoppet opp og kun de største med best likviditet overlever.

Er nok en rekke små bedrifter som går konk etter dette, så sant ikke staten virkelig åpner lommeboka og retter opp det dem har forårsaket. Greit å være føre var og stenge landet, men ikke la uskyldige sitte igjen med svarteper.

Noen ganger må man kunne tørre å si at enkelte dødsfall bare må påregnes. Dette er utenfor alles kontroll.


Dødsraten i Italia er nå oppe i 6,7%, og kurven peker oppover. Først 4-5 uker etter at de som har blitt syke ble smittet, vet vi hvor mange som ikke klarte seg.

I Iran mener jeg den er over 12%...

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av niko »

FredrikE24 skrev: 18 mar 2020, 00:07 Jeg har fått symptomer og satt meg i karantene.
Dette er rimelig slitsomt faktisk, men foreløpig er jeg ikke dausjuk. Verste er vel egentlig at jeg ikke får gjort noe særlig med det annet enn å hvile, det føles som tyngdekraften er doblet.

Dette er smittsomme saker. Har vært svært påpasselig siste to ukene. Håndvask, avstand, hele greiene. Sånn er det vel når man møter mange ila. En dag.
God bedring!

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av TGR »

overlay skrev: 18 mar 2020, 08:41
TGR skrev: 18 mar 2020, 08:36
Bjerknez skrev: 18 mar 2020, 07:36
pekle skrev: 18 mar 2020, 07:29 Er nok flere som kommer til å dø av de økonomiske konsekvensene (stress, økt selvmordsrate osv.) enn viruset i seg selv. Samtidig er det spesielt i Kina færre som dør av luftforurensning. Så hva nettoen blir er interessant.
Galskap det dem har satt i gang nå mener nå jeg, med tanke på næringslivet og det etterfølgene får. HELE Norge har jo nærmest stoppet opp og kun de største med best likviditet overlever.

Er nok en rekke små bedrifter som går konk etter dette, så sant ikke staten virkelig åpner lommeboka og retter opp det dem har forårsaket. Greit å være føre var og stenge landet, men ikke la uskyldige sitte igjen med svarteper.

Noen ganger må man kunne tørre å si at enkelte dødsfall bare må påregnes. Dette er utenfor alles kontroll.


Dødsraten i Italia er nå oppe i 6,7%, og kurven peker oppover. Først 4-5 uker etter at de som har blitt syke ble smittet, vet vi hvor mange som ikke klarte seg.

I Iran mener jeg den er over 12%...
Ja, den er høy der. Men vi vet lite om hvordan de handterer situasjonen. Sammenligning av Norge og Italia er derimot relevant. Italia er et moderne samfunn med et godt utbygget og kompetent helsevesen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 18 mar 2020, 08:36
Bjerknez skrev: 18 mar 2020, 07:36
pekle skrev: 18 mar 2020, 07:29 Er nok flere som kommer til å dø av de økonomiske konsekvensene (stress, økt selvmordsrate osv.) enn viruset i seg selv. Samtidig er det spesielt i Kina færre som dør av luftforurensning. Så hva nettoen blir er interessant.
Galskap det dem har satt i gang nå mener nå jeg, med tanke på næringslivet og det etterfølgene får. HELE Norge har jo nærmest stoppet opp og kun de største med best likviditet overlever.

Er nok en rekke små bedrifter som går konk etter dette, så sant ikke staten virkelig åpner lommeboka og retter opp det dem har forårsaket. Greit å være føre var og stenge landet, men ikke la uskyldige sitte igjen med svarteper.

Noen ganger må man kunne tørre å si at enkelte dødsfall bare må påregnes. Dette er utenfor alles kontroll.
Noen ganger bør man følge med og sette seg inn i ting, før man uttaler seg bastant. Om myndighetene ikke hadde satt i verk drastiske tiltak, kunne mange hundre tusen nordmenn ha mistet livet som følge av viruset.

Dødsraten i Italia er nå oppe i 6,7%, og kurven peker oppover. Først 4-5 uker etter at de som har blitt syke ble smittet, vet vi hvor mange som ikke klarte seg.

Og hva angår de økonomiske konsekvenser, så har vi faktisk et samstemt Storting som allerede på et tidlig stadie har avsatt en krisepakke på 100 milliarder kroner for å hjelpe folk og bedrifter over kneika, og de har bebudet at mer kommer.

Det som er galskap, er at fremdeles suser en del av Norges befolkning rundt og later som at dette er en vanlig influensa. DET, er galskap, og vil kunne forårsake stor smittespreding og mange døde. :[-X
Jeg har liten tro på at våre politikere har reddet hundre tusenvis av liv. Vi har jo ikke engang en motgift.

Jeg tror (Jeg sier tror) dette har gått for langt.

Sverige er mer nøkteene enn oss rundt dette. Blir spennende å se på spredningen og antall dødsfall der på sikt.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av TGR »

Bedre sent enn aldri. Og alle forsøk er bedre enn ingen ting. Men ingen ting hjelper dersom folk driter i retningslinjer, og kritiserer myndighetene i stedet for å gjøre som de får beskjed om. Hva vi som lekfolk måtte tru og mene er dønn uinteressant. Stay the fuck home!

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Subsea79 »

TGR skrev: 18 mar 2020, 09:44 Bedre sent enn aldri. Og alle forsøk er bedre enn ingen ting. Men ingen ting hjelper dersom folk driter i retningslinjer, og kritiserer myndighetene i stedet for å gjøre som de får beskjed om. Hva vi som lekfolk måtte tru og mene er dønn uinteressant. Stay the fuck home!
Veldig enig!
Vi kan INGENTING om dette, og MÅ derfor følge de rådene vi får (beklager om det er leger, biologer, etc i denne gruppen).

Jeg syns faktisk myndighetene har handlet ganske bra.
Det er ingen enkel oppgave å skulle balansere mellom folkets helse og næringsliv, på et tidspunkt der ingen spesialister kan svare på verken det ene eller andre. Det er kjempeenkelt og velge mellom å stenge ned alt, eller holde alt åpent, men når du er tvunget til å finne en mellomting, samt avgjøre når alt dette skal tre i kraft, blir det plutselig en umulig oppgave å gjøre riktige valg der alle er fornøyd.

Jeg sitter "miniatyr" og skal ta slik avgjørelser selv, og uten en ensidig anbefaling fra de som skal kunne dette, er det et mareritt.

Sverige velger en metode med flokk immunitet, som også har blitt vurdert av Norge, Danmark, etc.
Forstår det slik at den går ut på og få 60% av befolkningen smittet, og på den måte skaffe en immunitet. Dette er høgt spill da du må sørge for at riktig del av befolkningen er smittet. Om dette er et godt valg, vil bare tiden vise.
Jeg forstår det slik (ingen spesifikke kilder her) at historisk er verken den norske eller svenske modellen spesielt vellykket mtp antall smittede, men noe må gjøres for å flate kurven.
Norge er i den situasjonen at vi på papiret har råd til å velge modellen vi har gjort.

Vi må innse at vi igjen har vunnet i lotto mtp. landet vi bor i, så blir pressekonferansen i morgen veldig viktig å få med seg for næringslivet.

Edit: Når det gjelder dødsrate i prosent, så er det helt og holdent avhengig av hvor mange du tester. Tester du mange, som i Norge, synker prosenten.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg sier ikke at vi skal «drite i det». Men at det finnes måte på.

Det står jeg fast ved å tro.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av pekle »

Når historien etterhvert skrives så er det vanskelig å felle en hard dom over at det eventuelt ble tatt hardt i for sikkerhets skyld. Motsatt derimot, kan f.eks Boris få hard medfart for ikke å ha gjort nok dersom ting går skikkelig galt.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av TGR »

Jeg for min del tror på modellen de brukte i Kina. Stengte ned, og isolerte. De klarte å stoppe det. Det klarer ikke vi, når alle butikker er åpne, folk har full bevegelsesfrihet, og mange til og med driter i de restriksjonene som har kommet.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Skogstrollet »

Subsea79 skrev: 18 mar 2020, 10:49
TGR skrev: 18 mar 2020, 09:44 Bedre sent enn aldri. Og alle forsøk er bedre enn ingen ting. Men ingen ting hjelper dersom folk driter i retningslinjer, og kritiserer myndighetene i stedet for å gjøre som de får beskjed om. Hva vi som lekfolk måtte tru og mene er dønn uinteressant. Stay the fuck home!
Veldig enig!
Vi kan INGENTING om dette, og MÅ derfor følge de rådene vi får (beklager om det er leger, biologer, etc i denne gruppen).

Jeg syns faktisk myndighetene har handlet ganske bra.
Det er ingen enkel oppgave å skulle balansere mellom folkets helse og næringsliv, på et tidspunkt der ingen spesialister kan svare på verken det ene eller andre. Det er kjempeenkelt og velge mellom å stenge ned alt, eller holde alt åpent, men når du er tvunget til å finne en mellomting, samt avgjøre når alt dette skal tre i kraft, blir det plutselig en umulig oppgave å gjøre riktige valg der alle er fornøyd.

Jeg sitter "miniatyr" og skal ta slik avgjørelser selv, og uten en ensidig anbefaling fra de som skal kunne dette, er det et mareritt.

Sverige velger en metode med flokk immunitet, som også har blitt vurdert av Norge, Danmark, etc.
Forstår det slik at den går ut på og få 60% av befolkningen smittet, og på den måte skaffe en immunitet. Dette er høgt spill da du må sørge for at riktig del av befolkningen er smittet. Om dette er et godt valg, vil bare tiden vise.
Jeg forstår det slik (ingen spesifikke kilder her) at historisk er verken den norske eller svenske modellen spesielt vellykket mtp antall smittede, men noe må gjøres for å flate kurven.
Norge er i den situasjonen at vi på papiret har råd til å velge modellen vi har gjort.

Vi må innse at vi igjen har vunnet i lotto mtp. landet vi bor i, så blir pressekonferansen i morgen veldig viktig å få med seg for næringslivet.

Edit: Når det gjelder dødsrate i prosent, så er det helt og holdent avhengig av hvor mange du tester. Tester du mange, som i Norge, synker prosenten.
Akkurat dette her tror jeg det er utrolig viktig for folk flest å tenke på. Det er utrolig lett å synse om ting, men hvor mange av oss har både ekspertise og erfaring til å skjønne hva som faktisk er lurt? Ikke veldig mange.

Ja, Norge og Sverige har valgt å reagere forskjellig, men det er jo som nevnt her også forskjellige forutsetninger i lendene. Jeg stresser null og nix når det gjelder meg selv og min helse, og panikk gidder jeg ikke å få, men jeg må innrømme å føle litt uro når det kommer til de gamle foreldrene mine hjemme i Sverige. Jeg har selv valgt å ikke ta noen helgeturer dit nå, selv om jeg fint kommer med tilbake over grensen uten å må direkte i karantene (foreløpig...), risikoen for å dra med meg noe fra andre eventuelle reisende er jo der.

Med det sagt, så må jeg bare håpe på at dette ikke blir en altfor langvarig ting. Begge motorsyklene står jo i Svergie, og får jeg ikke hentet hit XSR'en min før sommeren vil jeg nog bli litt smått gal...
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av pekle »

Uvisse om hva som er lurt gjelder også fagekspertisen, jfr. "Debatten" på NRK i går (lettskremte bør ikke se den).

Personlig mener jeg at verden overreagerer, og det må være rom for å diskutere/kritisere myndigheter uansett.

MEN personlige meninger bør ikke styre adferd. Alle bør følge gjeldende offisielle råd fra myndighetene, så får eventuelle justeringer i dem følge av den almenne diskusjonen.

Fint innlegg fra en ung mann i Aftenposten i dag: https://www.aftenposten.no/meninger/sid ... e-Hollevik

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 764
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Audi Mannen »

AJ skrev: 15 mar 2020, 20:56 Som sikkert flere andre her inne ser jeg nå at aksjefondkontoen er i fritt fall om dagen. Også aksjefondene i helserelatert virksomhet, som jeg likevel tror tar seg opp igjen om ikke lenge.
Sitter stille i båten fortsatt og regner med at kurvene peker oppover etter hvert. Har forholdsvis lang horisont, så er ikke veldig bekymret enda. Men at det vil ta noe tid å komme opp på det nivået det var for litt siden, er det neppe noen tvil om.
Har heldigvis ikke lagt "alle eggene" i samme kurv og har dermed mye å gå på i andre spareformer, som jeg regner som ganske sikkert en god del mer motstandsdyktige i disse turbulente tider.
Har holdt på med en god del aksjer jeg også, men i dag har jeg solgt ut 75% og sikra gevinsten, resten er det jeg har gått inn med. Nå tror jeg cash kan være mer verdt fremover enn aksjer som kommer til å få juling så det holder, tar ikke risikoen på å miste det jeg har spinket og spart opp gjennom flere år på å ha for mye is i magen selv om det skal opp igjen så kan det ta lang tid. Kan alltid trade litt nå som man sitter på hjemmekontor for tida og det er ellers ganske rolig. :twothumbs:
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av AJ »

Audi Mannen skrev: 18 mar 2020, 11:37 Har holdt på med en god del aksjer jeg også, men i dag har jeg solgt ut 75% og sikra gevinsten, resten er det jeg har gått inn med. Nå tror jeg cash kan være mer verdt fremover enn aksjer som kommer til å få juling så det holder, tar ikke risikoen på å miste det jeg har spinket og spart opp gjennom flere år på å ha for mye is i magen selv om det skal opp igjen så kan det ta lang tid. Kan alltid trade litt nå som man sitter på hjemmekontor for tida og det er ellers ganske rolig. :twothumbs:
Heldigvis har jeg ikke de store summene i aksjefond. Her har jeg allerede tapt så mye at jeg mer eller mindre har avskrevet denne investeringen. Stiger kursene igjen til uka eller først om et år, så er det bra. Jeg sitter rolig i båten i forhold til den forholdsvis beskjedne investeringen jeg har i fond.
Heldigvis er jeg helt greit økonomisk stilt på andre måter og ikke avhengig av om aksjefondene går i pluss eller ikke. Kanskje disse gir god avkastning om 5 til 10 år, hvem vet? I så fall veldig bra, selvfølgelig.

Til sommeren tar jeg ut en fripolise etter et ansettelsesforhold i Storebrand for mange, mange år siden.
Spesielt rik er jeg ikke, men den økonomiske situasjonen er sikret og blir altså enda noe bedre fra 1. juli.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar