Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av oivindg »

Det står at man skal unngå å reise, både i jobb og privat. Jeg tolker det som at MC-kjøring ikke er ok, selv om jeg helst ville konkludert med det motsatte.

En annen sak er at kjøreskolen er stengt, så det kan bli vanskelig å få tatt lappen.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Dansekris skrev: 13 mar 2020, 11:29
Bjerknez skrev: 13 mar 2020, 11:26 Man har de som hele tiden tenker worst case. Så har man de som velger å leve, også har man til slutt dem som driter fullstendig i hele greia og slett ikke skammer seg over å ta med seg sin kreftsyke mor på utenlandsreise.

Jeg befinner meg nok ganske midt i vil jeg tro. Jeg tror det er det sunneste. Jeg orker ikke å gå rundt å tenke worst case om alt mulig. Da blir livet veldig slitsomt. Tror jeg.

...Det går fint an å leve samtidig som man tar sine forholdsregler...
Det er vel i grunn akkurat det jeg mente...?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 13 mar 2020, 11:57 Det står at man skal unngå å reise, både i jobb og privat. Jeg tolker det som at MC-kjøring ikke er ok, selv om jeg helst ville konkludert med det motsatte.

En annen sak er at kjøreskolen er stengt, så det kan bli vanskelig å få tatt lappen.
MC kjøring i seg selv er vel ganske ufarlig med tanke på smitte. Men hvis man drar frem konsekvensene av å smitte abulansesjåfører som kommer og hjelper en hvis en skulle råke ut for en ulykke, så blir dette litt drøyt.

Da kan man fort dra dette VELDIG mye lenger. Alt man gjør har en risiko. Man kan ikke stoppe hele Norge av den grunn. Samfunnet må gå rundt på best mulig måte.

Skal man bli nektet å jogge/løpe, i frykt for at man kan ødelegge seg og havne å sykehus og smitte ambulansepersonell? Skal man nekte barn og spille fotball, fordi man kan slå seg? Skal man halvere alle fartsgrensene i Norge for å forsikre seg bedre mot alvorlige ulykker? Skal man nekte folk å oppholde seg i åpne fritidsbåter?

Man kan dra dette veldig langt som sagt, og jeg synes det blir for dumt. Man kan ta forholdsregler uten å tre på seg vernedress og gassmaske før man låser seg inne i fryseren.

Derimot bør man unngå og oppsøke større forsamlinger. Man bør ikke besøke bestemor på sykehjemmet, eller farfar på sykehuset. Man trenger ikke å spise på restaurant, eller gå på kino. Man bør også holde seg unna felles toaletter og den slags steder. Offentlig transport bør fek. også unngås. Ja, i det hele tatt bare bruke hue litt uten å krisemaksimere. Det klarer avisene helt fint på egen hånd.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Dansekris »

Bjerknez skrev: 13 mar 2020, 12:09
Dansekris skrev: 13 mar 2020, 11:29
Bjerknez skrev: 13 mar 2020, 11:26 Man har de som hele tiden tenker worst case. Så har man de som velger å leve, også har man til slutt dem som driter fullstendig i hele greia og slett ikke skammer seg over å ta med seg sin kreftsyke mor på utenlandsreise.

Jeg befinner meg nok ganske midt i vil jeg tro. Jeg tror det er det sunneste. Jeg orker ikke å gå rundt å tenke worst case om alt mulig. Da blir livet veldig slitsomt. Tror jeg.

...Det går fint an å leve samtidig som man tar sine forholdsregler...
Det er vel i grunn akkurat det jeg mente...?
Nja, syns vel ikke det. Jeg tenker at dette aboslutt er et worst case-scenario, og at vi alle bør ta det ansvaret på alvor.

En annen sak er jo hvordan man selv reagerer på krisen. Bør ikke å bekymre meg, men begynner jo å bli redd for hvordan dette vil påvirke meg økonomisk på sikt.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av KåreDump »

På onsdag fikk hele bedriften her beskjed om at samtlige ansatte skulle benytte hjemmekontor.
Så kom det kontrabeskjed; enkelte av oss skulle likevel møte på jobb for å sikre at vi hadde de tilganger vi trengte (oppkoblinger mot legekontorer, sykehus etc... ), så her sitter jeg, nesten helt alene... :thumleft

Dette bildet illustrerer litt av følelsen vi "utvalgte" sitter med. :lol :lol
chernobylReactorRoof.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Siterer meg selv:
Man har de som hele tiden tenker worst case. Så har man de som velger å leve, også har man til slutt dem som driter fullstendig i hele greia og slett ikke skammer seg over å ta med seg sin kreftsyke mor på utenlandsreise.

Jeg befinner meg nok ganske midt i vil jeg tro. Jeg tror det er det sunneste. Jeg orker ikke å gå rundt å tenke worst case om alt mulig. Da blir livet veldig slitsomt. Tror jeg.
Økonomisk så går nok dette desverre værst ut over dem med lån til pipa, to unger og det flotteste huset i gata, ved siden av en bil dem egentlig ikke hadde råd til. Jeg ser den. Vi har alle våre grunner til å frykte eller ikke frykte konsekvensene av dette.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 765
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Audi Mannen »

Vel.... da ble det hjemmekontor på meg og noen andre hos oss. Vår eier ringte i går kveld og ga beskjed om at noen måtte holde seg unna slik at vi kan opprettholde normal drift dersom smitten kom forbi.
Helt greit for min del. :-) pc og mobil er vel det meste jeg trenger når man har flinke kolleger.
Ducati Multistrada V4S - 2021

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av mekkern »

KåreDump skrev: 13 mar 2020, 12:33 På onsdag fikk hele bedriften her beskjed om at samtlige ansatte skulle benytte hjemmekontor.
Så kom det kontrabeskjed; enkelte av oss skulle likevel møte på jobb for å sikre at vi hadde de tilganger vi trengte (oppkoblinger mot legekontorer, sykehus etc... ), så her sitter jeg, nesten helt alene... :thumleft

Dette bildet illustrerer litt av følelsen vi "utvalgte" sitter med. :lol :lol
chernobylReactorRoof.jpg
Jobber i Avløpsavdeling i kommunen og vi er også såkalt "kritisk infrastruktur" så vi kan ikke holde oss hjemme men derimot så skal vi holde oss i beredskap hvis/når ting stopper men ikke drive med de daglige oppgavene..Så det kan bli litt surfing på nett i perioder vil jeg tro..
men vi har "spacesuits" og utstyr så vi skal fixe det meste som oppstår uten smittefare vil jeg tro. selv om vi må holde oss avskilt i team.. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 13 mar 2020, 15:03
KåreDump skrev: 13 mar 2020, 12:33 På onsdag fikk hele bedriften her beskjed om at samtlige ansatte skulle benytte hjemmekontor.
Så kom det kontrabeskjed; enkelte av oss skulle likevel møte på jobb for å sikre at vi hadde de tilganger vi trengte (oppkoblinger mot legekontorer, sykehus etc... ), så her sitter jeg, nesten helt alene... :thumleft

Dette bildet illustrerer litt av følelsen vi "utvalgte" sitter med. :lol :lol
chernobylReactorRoof.jpg
Jobber i Avløpsavdeling i kommunen og vi er også såkalt "kritisk infrastruktur" så vi kan ikke holde oss hjemme men derimot så skal vi holde oss i beredskap hvis/når ting stopper men ikke drive med de daglige oppgavene..Så det kan bli litt surfing på nett i perioder vil jeg tro..
men vi har "spacesuits" og utstyr så vi skal fixe det meste som oppstår uten smittefare vil jeg tro. selv om vi må holde oss avskilt i team.. :thumleft
Når man graver i andres avføring, så er det vel en viss sjanse for en grei miks med bakterier ja... :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg går selv under den samfunnskritiske kategorien som må ut på jobb om det brenner på dass. 24/7 beredskap fra og med idag.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 655
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Nomade »

Hjemmekontor nevnes tidt og ofte i disse virustider, men hvor stor prosentvis del av den arbeidsføre befolkningen har mulighet til det, eller har kontorjobb??

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Sakkle »

Nomade skrev: 13 mar 2020, 15:14 Hjemmekontor nevnes tidt og ofte i disse virustider, men hvor stor prosentvis del av den arbeidsføre befolkningen har mulighet til det, eller har kontorjobb??
Aner ikke... men ikke alle som har kontorjobb kan ta hjemmekontor heller.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 13 mar 2020, 12:17 Skal man bli nektet å jogge/løpe, i frykt for at man kan ødelegge seg og havne å sykehus og smitte ambulansepersonell? Skal man nekte barn og spille fotball, fordi man kan slå seg? Skal man halvere alle fartsgrensene i Norge for å forsikre seg bedre mot alvorlige ulykker? Skal man nekte folk å oppholde seg i åpne fritidsbåter?
Gå eller løpe en tur har helseminsteren ikke bare sagt er OK men at de anbefaler det...så lenge holder minst 1m avstand til andre :thumleft

Men man skal nekte barn å spille fotball, ikke fordi kan slå seg men fordi de kan smitte hverandre.

For det er jo hele intensjonen med alt dette, å unngå å bidra til at smitten spres. Grunnen til at de ikke vil at folk skal reise er at da reiser man til noen man kan smitte eller bli smittet av, eller også underveis om bruker offentlig transport. Så om man dra på MC tur alene så klarer jeg ikke se at det skal være noe problem. Må bare sprite bensinpumpehåndtaket ;)

Er jo så enkelt at jo færre mennesker som treffer hverandre enten det er skole, jobb, sosialt eller reise, jo større sjans for å stoppe eller i det minste bremse spredningen så ikke kapasiteten på sykehusene blir sprengt fordi alle blir syke likt. Dette er ikke et personlig valg, de fleste her vil nok uansett overleve greit, er for å bidra til at gamle og syke ikke blir smittet.

Kan for bli adskillig mer wild camping enn normalt i 2020 :knegg
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 13 mar 2020, 15:30
Bjerknez skrev: 13 mar 2020, 12:17 Skal man bli nektet å jogge/løpe, i frykt for at man kan ødelegge seg og havne å sykehus og smitte ambulansepersonell? Skal man nekte barn og spille fotball, fordi man kan slå seg? Skal man halvere alle fartsgrensene i Norge for å forsikre seg bedre mot alvorlige ulykker? Skal man nekte folk å oppholde seg i åpne fritidsbåter?
Gå eller løpe en tur har helseminsteren ikke bare sagt er OK men at de anbefaler det...så lenge holder minst 1m avstand til andre :thumleft

Men man skal nekte barn å spille fotball, ikke fordi kan slå seg men fordi de kan smitte hverandre.

For det er jo hele intensjonen med alt dette, å unngå å bidra til at smitten spres. Grunnen til at de ikke vil at folk skal reise er at da reiser man til noen man kan smitte eller bli smittet av, eller også underveis om bruker offentlig transport. Så om man dra på MC tur alene så klarer jeg ikke se at det skal være noe problem. Må bare sprite bensinpumpehåndtaket ;)

Er jo så enkelt at jo færre mennesker som treffer hverandre enten det er skole, jobb, sosialt eller reise, jo større sjans for å stoppe eller i det minste bremse spredningen så ikke kapasiteten på sykehusene blir sprengt fordi alle blir syke likt. Dette er ikke et personlig valg, de fleste her vil nok uansett overleve greit, er for å bidra til at gamle og syke ikke blir smittet.

Kan for bli adskillig mer wild camping enn normalt i 2020 :knegg
Siden der er anbefalt at man jogger og løper vinterstid med de økte farene det fører med seg vedrørende sykehusopphold, smitte etc. så regner jeg også med at MC kjøring er godkjent. Selv om nok det er hakket farligere, statistisk sett....kanskje...?

Man kan som nevnt dra dette ganske langt, men det blir for teit. Vi blir ikke invadert av Russland.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Skogstrollet »

Jobben gikk ut onsdag kveld og bad alle jobbe hjemmefra fra og med torsdag. Da hadde jeg allerede tidligere på dagen fått beskjed av sjefene å ta hjemmekontor da jeg jobber i driftsavdelingen og vi får ikke blitt slått ut av noe... Vi fikk også beskjed i dag at det var en person i kontorsbygget vi har lokalene våre i som var testet positivt for COVID-19, heldigvis var dette ikke noen i bedriften jeg jobber i, men det føles jo litt nærmere da.
I tillegg så har dama til broren min blitt syk, og de misstenker COVID-19 da en kollega til broren dro på jobb til tross for at partneren lå hjemme med påvist smitte (er i Göteborg dette) - ikke alvorlig så langt, de er unge og sunne begge to. Valget mitt å bli hjemme i helgen, istedet for å ta bussen til foreldrene mine i Sverige og risikere utvidet karantenepåbud eller i verste fall å smitte de gamle foreldrene mine med noe jeg plukker opp underveis, føles mer og mer riktig.

Men panikk? Nei, det har jeg ikke tid til ;)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Svar