Dronefilming på MC tur

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
kif83
Innlegg: 40
Registrert: 20 des 2019, 11:05
Motorsykkelen din: Honda CB500X 2020
Sted: Florø

Re: Dronefilming på MC tur

Legg inn av kif83 »

Fint og se tilbake på turer ja, og dele med andre. Får se va sommeren bringer om eg gidder og bale med det, må vertfall ha meg nytt GroPro om eg skal filme noe mc kjøring i år, for det gamle gopro3 eg fant fram i fjord var blitt litt utgått på kvaliteten så får se om eg kjøper meg nytt eller bare holder meg til drona i år
Sist redigert av kif83 den 18 feb 2020, 14:17, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Dronefilming på MC tur

Legg inn av Audi Mannen »

Skaffet meg en Mavic Air sommeren 2019. Har ikke fått brukt den så mye som jeg ville, men det går ganske kjapt å få den i lufta når man først er litt dreven. Får plass til alt i tankveska og lader batterier under kjøring.
Håper på litt fine filmer i 2020.
Er i aller høyeste grad amatør... så det blir litt "knoting" i menyene nå i begynnelsen.
Jeg bor også for nærme flyplass til at jeg kan fly den hjemme.
Viktig at vi som leker oss respekterer lovene rundt droner.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Dronefilming på MC tur

Legg inn av Subsea79 »

Syns selv det er litt moro og holde på med litt videoredigering etter turene.
Når det er sagt så bruker jeg GoPro quick, så filmene er på 1-2 minutter når de er ferdige.
Syns dette er nok egentlig, til å ha et lite minne fra turen og se på i den mørke tiden.

Når det gjelder drone så er det litt for dyrt for min del, i forhold til evt. bruk, men sikkert artig å holde på med.
Egentlig så er det helt utrolig hvordan teknologien har blitt allemannseie de siste årene.
Droner var, i hvert fall i min verden, rene "black Ops Si-Fi" greier bare for få år siden.

Ikke minst kan droner i noen tilfeller være sykt irriterende.
Hadde en episode for et par år siden, der jeg låg i lyngen litt innom Per Gynt hytta på Høvringen og slappet av med en kaffi. Plutselig hører jeg en forferdelig "summing" over meg, og der henger det jammen en drone. Eier skal være glad jeg ikke var på jakt den dagen......

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dronefilming på MC tur

Legg inn av Bjerknez »

Jeg forstår lidenskapen, men jeg har kommet frem til at jeg ikke liker proffe videoer som er "perfekte" når målet er å vise hvordan man hadde det på tur. Jeg savner også at mange glemmer og legge ut tabbene og bakdelene med turene. Det blir på en måte tegnet et glansbilde som ikke alltid er virkelig.

Jeg vil se sannheten. Jeg vil se redigeringfeil, jeg vil se når man velter, jeg vil se når man går på trynet eller når man bytter sokker fordi man er gjennomvåt etc. Når jeg får se dette, så blir oppturene også mer troverdig og helheten blir bare mer interresant.

Skal jeg ha glansbilde av hvordan folk har det er det bare å åpne Facebook. Jeg er så trøtt av å lese om alle andres fantastiske liv helt uten feilskjær. Man synes barna er søte når dem driter i buksa, og enkelte får nærmest orgasme når dem tar oppvasken. Litt overdrevet, men poenget er sikkert tatt.

Bruk gjerne Droner, men skal en video bli interresant er det ikke type kamera som avgjør resultatet mener jeg :)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Dronefilming på MC tur

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 10 feb 2020, 11:28
Jeg vil se sannheten.

Skal jeg ha glansbilde av hvordan folk har det er det bare å åpne Facebook. Jeg er så trøtt av å lese om alle andres fantastiske liv helt uten feilskjær. Man synes barna er søte når dem driter i buksa, og enkelte får nærmest orgasme når dem tar oppvasken.
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dronefilming på MC tur

Legg inn av Bjerknez »

Min hund er så søt når han prøver å rygge ut en snickers!

Bilde

Brukeravatar
remy_penev
Innlegg: 29
Registrert: 18 apr 2018, 22:29
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure S
Sted: Sauda, Rogaland

Re: Dronefilming på MC tur

Legg inn av remy_penev »


Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Dronefilming på MC tur

Legg inn av gsx750_80 »

remy_penev skrev: 09 feb 2020, 13:55 Ser en del stilige youtube filmer av folk som reiser rundt om i verden. Da er det ofte en GoPro på hjelmen, og gjerne en på styret. Men veldig mange har også droner når de stopper på et fjellpass eller liggnende.

Ble så inspirert at eg gikk til innkjøp av en https://www.dji.com/no/mavic-mini
Må si eg er veldig fornøyd med hvor enkel den er å bruke. Er ikke vanskeligere å bruke enn en GoPro.

Er det noen andre her på forumet som bruker droner når dere er på tur?
Har dere noen filmer, tips og råd dere vil dele? :D :thumleft

Laget en kort video snutt av første prøveturen eg hadde på fredag.

Fin film du hadde, med passende musikk. Har ikke filmet med drone selv. Kom på et eksempel
med San Diego Super Moto; https://www.youtube.com/watch?v=YcWDApbz_UU
(Kjørte en tur med de selv, når jeg bodde i SD for noen år siden.)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Dronefilming på MC tur

Legg inn av dypen »

Morro, har en kompis som driver mye med dette. Er det mulig å få den til å følge deg på sykkel mens du kjører?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Dronefilming på MC tur

Legg inn av gsx750_80 »

dypen skrev: 21 apr 2020, 23:03 Morro, har en kompis som driver mye med dette. Er det mulig å få den til å følge deg på sykkel mens du kjører?
Drone som kan følge en bil som kjører opptil 25 mph / 40 km/t:
https://www.techradar.com/news/skydio-r ... m-your-car
Om droner som kan følge mc:
https://dronesgator.com/best-drones-for-motorcycles/
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Dronefilming på MC tur

Legg inn av dypen »

« Follow me option» er altså det som funker :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Dronefilming på MC tur

Legg inn av rolf-arne »

Bjerknez skrev: 09 feb 2020, 16:38 Jeg er helt enig med snikendeugle lenger opp. Man kan få noen fine shots fra slike droner, men for min del ødelegger den hele turgleden da det blir for mye styr.

Jeg har tidligere fokusert veldig på GoPro og filming i hue og ræva på tur, men har gitt opp dette fullstendig da det er nærmst umulig og få til dette 100% med tanke på lyd, vindsus etc.

Jeg er jo også en person som liker duppeditter, men en drone har jeg vel aldri fått helt sansen for.
Du har så rett - jeg har kommet til den konklusjon som er den samme som for dykking - enten er det en foto tur eller så er det en kjøretur/dykkertur. Men for guds skyld -- jeg klare da ikke å la det ligge helt - så mobilen - nettbrett og ikke mindre enn 3 go-pros er med på tur - ja så må jeg ikke glemme Drona som er standard på sykkelen. Jeg lar det store tunge ligge hjemme om jeg skal på tur - og kommer selvfølgelig til å angre noen ganger. Og AJ -- ja det som er svarten er den hersens redigeringa som kommer i ettertid ....... :scratch
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dronefilming på MC tur

Legg inn av Bjerknez »

Jeg mener man ikke trenger å redigere så mye annet enn å klippe bort kjedelige og langtekkelige deler. Det er jo ikke akkurat Mission Impossible som skal lages her, men en ekte og jordnær video fra mc turen som andre kanskje kan assosiere seg med.

Men hva andre gjør på mc tur får jo være helt opp til dem. Bare JEG slipper og vente på en i følget som skal fly med drona si, så er jeg fornøyd. :)

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Dronefilming på MC tur

Legg inn av erik m »

Har sett mange fantastisk fine dronefilmer fra indrefiletene i Tyskland; Mosel- og Rhindalen, Schwartzwald osv. Men fra Alpene blir det nesten overkill, der får du jo filmer fra 3000m og nedover slyngene med vanlig kamera.
For meg blir det nok uaktuelt, det tar for mye av sjølve turen, foretrekker å oppleve med øya. Men takk til alle som deler!
Men så er det dette med lover og ansvar da. Vil ikke engang tenke hva som skjer om den kommer i veien for et lite kopter eller minifly, eller bare en basehopper som det jo kryr av i fjellområder.
Men bryter du loven i f.eks. Tyskland mister du ikke bare kamera, men også feriekassa og kanskje lappen også. Sjekk lokale lover og reguleringer!

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Dronefilming på MC tur

Legg inn av rolf-arne »

erik m skrev: 23 apr 2020, 13:50 Men så er det dette med lover og ansvar da. Vil ikke engang tenke hva som skjer om den kommer i veien for et lite kopter eller minifly, eller bare en basehopper som det jo kryr av i fjellområder.
Men bryter du loven i f.eks. Tyskland mister du ikke bare kamera, men også feriekassa og kanskje lappen også. Sjekk lokale lover og reguleringer!
Da er det greit å være registrert og ikke minst forsikret... men det blir mye penger , når man ikke bruker det så mye som man burde.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar