20 år siden Y2K katastrofen det ikke ble noe av...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

20 år siden Y2K katastrofen det ikke ble noe av...

Legg inn av AJ »

Ved inngangen til år 2020 kan de av oss som fortsatt husker hysteriet rundt Y2K – mulige katastrofer som følge av tosifferproblematikken i datasystemene – tenke tilbake på all mediadekningen det fikk, dette problemløse problemet man sto ovenfor.

Katastrofene uteble (selvfølgelig...) og overgangen gikk så "smooth", som bare det, for å bruke et 'ny-norsk' ord...

20 år senere er det sterke og tildels delte og sterkt uenige meninger om helt andre kriser og katastrofer vi står ovenfor.

Uansett så ser jeg selv fram til nok en god MC-sesong i det som kanskje en del altså ser på som et kriseår, av helt andre og sammensatte årsaker, enn hva vi fryktet i månedene, ukene, dagene og ikke minst timene før overgangen til det nye tusenåret for 20 år siden...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: 20 år siden Y2K katastrofen det ikke ble noe av...

Legg inn av pekle »

En av grunnene til at det gikk så bra var at det ble gjort enormt mye testing og fiksing de to-tre siste årene. Det er estimert at det globalt ble brukt $300mrd på slike forberedelser. Mye av det sikkert bare verifikasjon at ting kom til å gå bra, men det har også en verdi. At mediedekningen var noe krisemaksimert kan vi vel si, men det er nå engang sånn kommersielle media er.

Neste mulighet er 19 januar 2038, da 32-bits Unix-systemer kan oppleve dyp eksistensiell krise :)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: 20 år siden Y2K katastrofen det ikke ble noe av...

Legg inn av Sakkle »

AJ skrev: 22 des 2019, 20:15 Katastrofene uteble (selvfølgelig...) og overgangen gikk så "smooth", som bare det, for å bruke et 'ny-norsk' ord...
Største grunnen til at katastrofene uteble var vel at ALLE bedrifter og etater med ansvar for noe som kunne gå til helvete faktisk sjekket og dobbelsjekket systemene sine før årsskifte. Kanskje alt medieoppstyret bidro til å legge litt ekstra press på ansvarshaverne rundt om kring?

Men utfordringene rundt Y2K var absolutt reelle.

EDIT: Pekle kom meg vist noen dager i forkjøpet her. :redface
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

KawaKjetil

Re: 20 år siden Y2K katastrofen det ikke ble noe av...

Legg inn av KawaKjetil »

Husker godt at vi hadde ekstra fokus på astronomisk navigasjon i siste månedene før 2000 årsskiftet. Seilte da på langfart, og det store temaet var at GPS (både satelitter og mottakere ombord) kunne krasje pga den ikke telte videre på år 2000 og dermed ikke ga riktig posisjon pga feil på klokke osv. Var allerede den gang blitt meget avhengig av GPS.
PC med e-mail hadde vi, men brukte like godt telex og fax. EDB var det ikke så nøye med, klarte å gjøre jobben med penn og papir. Så det var ikke så farlig. Jeg sendte en del fax hjem på den tiden og hadde en faxmaskin koblet til en ISDN linje stående på kontoret mitt hjemme til bruk for kommunikasjon med heimen.

Verden går videre. I dag setter vi opp mc dempere og motorkarakteristikk med en app under frokosten :O Og ruteplanen lages på en app som sømløst overføres til navigasjonskjerm...

Svar