Moxnes, min mann på Tinget

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Moxnes, min mann på Tinget

Legg inn av FredrikE24 »

Millionærene er vel sutrete fordi noen stadig er etter deres formue, fordi noen mener de har mye mer å avse.
Er mange års hardt arbeid og høy satsing som ligger bak. Resultatet er arbeidsplasser og skatteinntekter til staten.

Burde heller prøve å se hvor alle pengene forsvinner i det statlige, og gjøre noen grep. Det er ekstreme mengder sløsing i kommunene, og for mange som skal ha noe å si. Et behov melder seg, ting skal utredes, rapporter skal skrives, og gjerne bestilles en ekstern en også, resultater skal evalueres. Så er det ikke mer penger i budsjettene og alt stopper opp gang på gang. Se hva som skjer i Oslo. Det er ikke bra.

Er jo bare mas etter mer skattepenger hele tiden fra venstresiden. Det hjelper ikke i lengden.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Moxnes, min mann på Tinget

Legg inn av kjellv »

Sakkle skrev: 26 nov 2019, 20:12
Rune75 skrev: 26 nov 2019, 20:10 Jeg la denne under Diverse og Off-topic. Den seksjonen er full av tråder som ikke har noen ting med MC å gjøre. Er ikke det meningen?
Etter mitt skjønn, jo. Og tråden er jo ikke stengt ennå, så....
:drg

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Moxnes, min mann på Tinget

Legg inn av Rune75 »

Sakkle skrev: 26 nov 2019, 20:12
Rune75 skrev: 26 nov 2019, 20:10 Jeg la denne under Diverse og Off-topic. Den seksjonen er full av tråder som ikke har noen ting med MC å gjøre. Er ikke det meningen?
Etter mitt skjønn, jo. Og tråden er jo ikke stengt ennå, så....
Hehe nei, bare sterkt uønsket. Jeg krysser fingrene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Moxnes, min mann på Tinget

Legg inn av kjellv »

Rune75 skrev: 26 nov 2019, 21:34
Sakkle skrev: 26 nov 2019, 20:12
Rune75 skrev: 26 nov 2019, 20:10 Jeg la denne under Diverse og Off-topic. Den seksjonen er full av tråder som ikke har noen ting med MC å gjøre. Er ikke det meningen?
Etter mitt skjønn, jo. Og tråden er jo ikke stengt ennå, så....
Hehe nei, bare sterkt uønsket. Jeg krysser fingrene.
Misforstå ikke. Tråden er ikke sterkt uønsket. Temaet er interessant for de fleste av oss. Det som er uønsket er en eksplosiv oppheting som utarter seg til nærmest åpen krig her inne :-k

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Moxnes, min mann på Tinget

Legg inn av Rune75 »

kjellv skrev: 26 nov 2019, 21:39
Rune75 skrev: 26 nov 2019, 21:34
Sakkle skrev: 26 nov 2019, 20:12
Rune75 skrev: 26 nov 2019, 20:10 Jeg la denne under Diverse og Off-topic. Den seksjonen er full av tråder som ikke har noen ting med MC å gjøre. Er ikke det meningen?
Etter mitt skjønn, jo. Og tråden er jo ikke stengt ennå, så....
Hehe nei, bare sterkt uønsket. Jeg krysser fingrene.
Misforstå ikke. Tråden er ikke sterkt uønsket. Temaet er interessant for de fleste av oss. Det som er uønsket er en eksplosiv oppheting som utarter seg til nærmest åpen krig her inne :-k
Ja ok, ser den.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Moxnes, min mann på Tinget

Legg inn av niko »

En, etter min mening, god og innsiktsfull artikkel om tema:
https://www.aftenbladet.no/meninger/i/q ... _VD0zWkJuc

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 764
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Moxnes, min mann på Tinget

Legg inn av Audi Mannen »

FredrikE24 skrev: 26 nov 2019, 21:01 Millionærene er vel sutrete fordi noen stadig er etter deres formue, fordi noen mener de har mye mer å avse.
Er mange års hardt arbeid og høy satsing som ligger bak. Resultatet er arbeidsplasser og skatteinntekter til staten.

Burde heller prøve å se hvor alle pengene forsvinner i det statlige, og gjøre noen grep. Det er ekstreme mengder sløsing i kommunene, og for mange som skal ha noe å si. Et behov melder seg, ting skal utredes, rapporter skal skrives, og gjerne bestilles en ekstern en også, resultater skal evalueres. Så er det ikke mer penger i budsjettene og alt stopper opp gang på gang. Se hva som skjer i Oslo. Det er ikke bra.

Er jo bare mas etter mer skattepenger hele tiden fra venstresiden. Det hjelper ikke i lengden.
AMEN :prf ... der traff du en innertier.

https://www.nrk.no/urix/ny-undersokelse ... 1.14783197
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Moxnes, min mann på Tinget

Legg inn av FredrikE24 »

Som den poteten jeg er, så er jeg både den som kan ligge i kloakkvann å skru, men samtidig kjøre prosjekter og drive med engineering på kontoret. Møtevirksomhet er jeg ikke tilhenger av. Jeg ser på det som forstyrrende i arbeidsflyten! Det er imidlertid et fint sted å sitte og slappe av, høre på, si det samme som kollegaen, bare med noen andre ord(fremstå som aktivt deltagende). Lage PowerPoint med flotte kurver og bilder, så ser det fancy ut utenifra også. Det er mange som liker dette, å surfe fra møte til møte uten å utrette noe som helst. Noen har en til to ansatte som fatter beslutninger der og da, andre har 8-12 ansatte som sammen skal bli enige om en beslutning(forhåpentligvis). Dette drar ut.
Med det resultat at det ikke blir noe av. Enige hadde de sikkert blitt, men da måtte de hatt mye mer penger i budsjettene.
Timepris på tjenester(gutta på gølvet og div.) må økes grunnet administrativ ineffektivitet, mer skatt på hentes inn grunnet høye kostnader, utbredelsen og investeringer.

De fleste selskaper som jeg vet går veldig bra, har en eier som er visjonær, autoritær, ser muligheter og er besluttsom. Så drar man med seg organisasjonen, får folk med på laget. Eiern jobber lange dager og har hodet knapt annet sted. Tjener man etterhvert store penger, så tenker jeg dette er vel fortjent. Skal ikke straffe slikt.

Dårlig trend.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Moxnes, min mann på Tinget

Legg inn av Rune75 »

FredrikE24 skrev: 27 nov 2019, 11:56

De fleste selskaper som jeg vet går veldig bra, har en eier som er visjonær, autoritær, ser muligheter og er besluttsom. Så drar man med seg organisasjonen, får folk med på laget. Eiern jobber lange dager og har hodet knapt annet sted. Tjener man etterhvert store penger, så tenker jeg dette er vel fortjent. Skal ikke straffe slikt.

Dårlig trend.
Jeg er helt klart enig i at innsats skal belønnes. Men hvis vi ser på fastlegene som i snitt jobber 55 timer i uka, mange opptil 75timer og tjener 1-1,5 million i året og sammenligner med en som har eget firma og tjener feks 50 millioner i året. Jeg nekter å tro at innsatsen til personen med eget firma er opptil 50ggr større. Jeg tenker at (be)lønningen bør stå mer i forhold til innsatsen enn tilfeldigheter/flaks. Ja jeg forstår jo at motivasjonen veldig ofte er penger men de aller fleste jobber jo for helt normale lønninger.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 764
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Moxnes, min mann på Tinget

Legg inn av Audi Mannen »

Rune75 skrev: 27 nov 2019, 12:18
FredrikE24 skrev: 27 nov 2019, 11:56

De fleste selskaper som jeg vet går veldig bra, har en eier som er visjonær, autoritær, ser muligheter og er besluttsom. Så drar man med seg organisasjonen, får folk med på laget. Eiern jobber lange dager og har hodet knapt annet sted. Tjener man etterhvert store penger, så tenker jeg dette er vel fortjent. Skal ikke straffe slikt.

Dårlig trend.
Jeg er helt klart enig i at innsats skal belønnes. Men hvis vi ser på fastlegene som i snitt jobber 55 timer i uka, mange opptil 75timer og tjener 1-1,5 million i året og sammenligner med en som har eget firma og tjener feks 50 millioner i året. Jeg nekter å tro at innsatsen til personen med eget firma er opptil 50ggr større. Jeg tenker at (be)lønningen bør stå mer i forhold til innsatsen enn tilfeldigheter/flaks. Ja jeg forstår jo at motivasjonen veldig ofte er penger men de aller fleste jobber jo for helt normale lønninger.
Jeg vil se den legen i kongeriket Norge som tjener bare 1-1,5 mill i året dersom man jobber opp mot 75 timers uke. Kjenner ingen her i mitt område som ligger nede på det nivået, da snakket vi mellom 3-4 mill. Men skal man diskutere slikt må man også ta i betraktning hvor lang utdannelse de har, hvilket ansvar de har og ikke minst hva er tilgangen på kvalifisert arbeidskraft i yrket/faget samt og en god del andre faktorer.
I mitt perspektiv blir det vanskelig å sammenligne slik forhold fordi det er komplekst.

Et godt eksempel er en av de guttene som var lærling her hos oss og tok fagbrev i sommer men som dessverre sluttet i høst. Ikke fordi han tjente dårlig eller ikke var ønsket, for han er en usedvanlig flink gutt... nesten unik. Han jobber nå på fiskebåt og tjener mellom 1,6 - 2 mill i året. 6 uker på og 6 uker av. Uten utdannelse innen havbruk eller fiske, kun de lovpålagte kurs og sertifikater. Unner han hver eneste krone som triller inn på konto hver mnd. men han detter fort inn i en kategori som mange misunner pga høy lønn og snart vil han ha synlig formue også... hva da? Skal han skattes ihjel fordi det skal være likt, skal ikke barna hans igjen få nyte litt av det far gjorde ofringer for? Hvem kan sette en verdi på det han velger å gi avkall på når han er borte fra samfunnet i 6 uker. Han har riktig nok 6 uker fri, men da er jo vi andre på arbeid store deler av uka.

Men fra egen erfaring så har jeg gjort mitt opp gjennom årene med innsats på arbeids fronten for å bygge verdier og arbeidsplasser. Jeg vet hva det vil si å være på jobb 20 timer i døgnet for å holde hjulene igang med egen bedrift år etter år i 10 år. Og ja... for du jobber hele tiden når det er ditt eget, tankene og planlegging går hele tida, du våkner på mårran og kan faktisk huske hva man drømte om.... arbeid. Den som vil kan gjerne få bytte.... bare vær sikker på at du er godt gift og har det bra på hjemmefronten før forsøket startes, for det tærer på alle. Skal ikke la min bedre halvdel få kommentere på dette, da blir tråden stengt for å si det slik.
Men en ting er sikkert.... det er godt å være ut av det rotte kjøret og ha et normalt liv og hverdag med tid til familie, hjem, friluft og litt bil /mc hobby. Priceless :prf

Samfunnet idag er kapitalist styrt og sånn vil det være helt til det kommer andre verdier som ikke kan kjøpes for penger.

Huff. Ble langt dette, men nå ser jeg bare fram til å bli ferdig med et møte som begynner om 15 min slik at jeg kan slutte på jobb kl 15 og komme meg hjem og spise felles middag med "flokken" når de er ferdig på skole og arbeid. :twothumbs:
pokker...... kanskje jeg begynner å bli gammel :-k ..... kan ikke være det heller siden det er over 20 år igjen før jeg kan kalle meg pensjonist.

Nyt livet folkens.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Moxnes, min mann på Tinget

Legg inn av Rune75 »

Sjekket bare hva fastlegene i min kommune tjener, sikkert ikke uvanlig med 3-4mill heller. Poenget var jo egentlig at en som tjener 50 mill antagelig ikke jobber noe hardere/mer. Eller en som tjener 350 mill. Det går jo en grense for hvor utslitt man kan bli av jobben. En som tjener 500 tusen kan også bli totalt utmattet på/av jobben.

Jeg tipper dessuten at flesteparten av spradebassene på stortinget (Moxnes innkludert) har en betydelig mer avslappet arbeidsdag enn feks de som jobber i hjemmesykepleien med ca 40% av lønna. Det er vel heller ikke krav til noen utdannelse for å bli stortingsrepresentant.

Ja leger har tatt en lang og utfordrende utdannelse men vi skal også huske at den utdannelsen har de fått gratis, betalt av andre sine skattepenger. Også skattepengene til hen som vasker legekontoret.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moxnes, min mann på Tinget

Legg inn av Bjerknez »

Hva man tjener må settes opp mot hvor mange timer man jobber og hvilket ansvar man har.
En kompis tjener rundt 1.2 mill i året og mange mener han tjener veldig bra. Egentlig så gjør han vel ikke det når man hele tiden må ha telefonen ved siden av seg eller svare på mail. Også i helgene. Han jobber nesten døgnet rundt.

Tar man antall timer man jobber og deler på lønnen man tar ut, så er det ikke sikkert timelønnen er like god.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moxnes, min mann på Tinget

Legg inn av Bjerknez »

At statsministeren i Norge tjener rundt 1.2mill i året er jo nesten litt rart spør du meg. jeg synes det er lite sett opp mot ansvaret man har og hvor mange timer man er på jobb. Men selvsagt har statsministeren og de fleste andre politikere hinnsides med goder utover lønnen også...

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Moxnes, min mann på Tinget

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 27 nov 2019, 13:42 Hva man tjener må settes opp mot hvor mange timer man jobber og hvilket ansvar man har.
En kompis tjener rundt 1.2 mill i året og mange mener han tjener veldig bra. Egentlig så gjør han vel ikke det når man hele tiden må ha telefonen ved siden av seg eller svare på mail. Også i helgene. Han jobber nesten døgnet rundt.

Tar man antall timer man jobber og deler på lønnen man tar ut, så er det ikke sikkert timelønnen er like god.
Ja godt eksempel. Ingen kan vel jobbe så mye og være så viktige at de fortjener 50 ganger høyere lønn enn kompisen din.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moxnes, min mann på Tinget

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 27 nov 2019, 14:00
Bjerknez skrev: 27 nov 2019, 13:42 Hva man tjener må settes opp mot hvor mange timer man jobber og hvilket ansvar man har.
En kompis tjener rundt 1.2 mill i året og mange mener han tjener veldig bra. Egentlig så gjør han vel ikke det når man hele tiden må ha telefonen ved siden av seg eller svare på mail. Også i helgene. Han jobber nesten døgnet rundt.

Tar man antall timer man jobber og deler på lønnen man tar ut, så er det ikke sikkert timelønnen er like god.
Ja godt eksempel. Ingen kan vel jobbe så mye og være så viktige at de fortjener 50 ganger høyere lønn enn kompisen din.
Tja... har man tatt store risker, invistert store summer og satt både hus og kjærring i pant ved siden av å ha jobbet hardt, så mener jeg ikke det burde være noe tak for hvor mye man kan tjene. Personlig driter jeg en lang'en i hva andre tjener eller hvor mye dem tjener. Mange ganger er det tilfeldigheter og ofte er de som tjener mest ikke dem med best utdannelse men dem med størst albuer og ikke minst "baller".

Svar