kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av pekle »

Sakkle skrev: 15 okt 2019, 20:56 Og dobbelmoralen ift. Norges oljeproduksjon og fokus på elbiler osv. er ikke tapt på meg heller...
Men når det først er så galt at man har flust av svarte penger - er det da best å bruke dem på å avle flere svarte penger eller bruke dem på noe presumtivt hjelpsomt.

Det er nok av land som bruker oljeinntekter til direkte å subsidiere innenlands forbruk av olje. Det er ofte ikke så veldig tiltrekkende land. Om det er det aller mest effektive tiltaket å sende masse penger til en amerikansk elbilprodusent istedet for å bygge egen fornybar industri kan nok diskuteres, men jeg mener det er bedre å ta aktive grep i en positiv retning enn å lene seg tilbake å si at pengene er tjent på dårlig måte, så da vi like gjerne bruke dem på dårlig måte. #kontraproduktivdobbelmoralismepåpekning :)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av TGR »

Jeg følger deg i store trekk pekle ......

Men det hjelper ikke om alle i Norge parkerer dieselbilen sin, når man på andre kontinenter fortsetter å kjøre gamle dieselbiler, fyrer med køl på kraftverk, når regnskogen brennes, og når skip på alle verdens hav drives med solarolje, osv. Da blir dieselbilene i Norge helt uten betydning, annet enn for lokal luftkvalitet.

Og jeg mener på ingen måte at fornuftige tiltak skal motarbeides. Jeg forventer bare en hensiktsmessig tilnærming, hvor myndighetene ikke fører en politikk som rammer hvermansen i Norge, uten nevneverdig global effekt.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av Sakkle »

TGR skrev: 15 okt 2019, 22:29 Og jeg mener på ingen måte at fornuftige tiltak skal motarbeides. Jeg forventer bare en hensiktsmessig tilnærming, hvor myndighetene ikke fører en politikk som rammer hvermansen i Norge, uten nevneverdig global effekt.
Det er vel akkurat den holdningen (ikke rammer hvermansen) som gjør at vi aldri kommer til å få snudd trenden. De fleste er enige om at vi har en klimakrise. Mange mener vi bør gjøre noe med dette. Men når det er snakk om å f.eks kjøre mindre bil er de færreste av oss interessert i å legge om livsstilen. Jeg tror det er politikk som gjør vondt som er den eneste løsningen. Men hvordan vi skal få til det på globalt nivå, se det har jeg ikke noe svar på. Redd for at fremtidige generasjoner kommer til å ha lite til overs for måten vi, og de før oss, forvaltet planeten på...

Sånn sett kan jeg leve med om jeg taper noen tusen (ift. det jeg kanskje hadde forespeilet meg) på å selge bilen min....
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av TGR »

Sakkle skrev: 15 okt 2019, 23:10
TGR skrev: 15 okt 2019, 22:29 Og jeg mener på ingen måte at fornuftige tiltak skal motarbeides. Jeg forventer bare en hensiktsmessig tilnærming, hvor myndighetene ikke fører en politikk som rammer hvermansen i Norge, uten nevneverdig global effekt.
Det er vel akkurat den holdningen (ikke rammer hvermansen) som gjør at vi aldri kommer til å få snudd trenden. De fleste er enige om at vi har en klimakrise. Mange mener vi bør gjøre noe med dette. Men når det er snakk om å f.eks kjøre mindre bil er de færreste av oss interessert i å legge om livsstilen. Jeg tror det er politikk som gjør vondt som er den eneste løsningen. Men hvordan vi skal få til det på globalt nivå, se det har jeg ikke noe svar på. Redd for at fremtidige generasjoner kommer til å ha lite til overs for måten vi, og de før oss, forvaltet planeten på...

Sånn sett kan jeg leve med om jeg taper noen tusen (ift. det jeg kanskje hadde forespeilet meg) på å selge bilen min....
Joda, jeg kunne også levd med å tape "noen tusen". Men jeg tenker slik at dersom jeg bytter inn min Volvo i en el-bil, så betyr jo ikke det at min gamle Volvo forsvinner. Den vil fremdeles være i sirkulasjon i Norge, til den er oppbrukt. Da ser jeg ikke helt den store effekten av at jeg personlig tar et stort økonomisk tap.

Når jeg nevner "hvermansen", så tenker jeg da ikke på alle, men på de av oss som ikke uten videre kan ta slike tap, av økonomiske hensyn. Det er også en "feil" med nåværende incentiver for el-biler. Hvem i Norge var det som kjøpte Teslaer i tusenvis da de kom til Norge, og ble fritatt for mva, bompenger, lading og fergebilletter? Jo det var de som allerede hadde flust med penger. Vanlig folk, altså "hvermansen", kunne jo ikke det.

Jeg kan ikke noe for det, jeg bare syns at den politikken som har vært ført på dette området frem til nå, er forkastelig.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av Sakkle »

TGR skrev: 15 okt 2019, 23:23 Joda, jeg kunne også levd med å tape "noen tusen". Men jeg tenker slik at dersom jeg bytter inn min Volvo i en el-bil, så betyr jo ikke det at min gamle Volvo forsvinner. Den vil fremdeles være i sirkulasjon i Norge, til den er oppbrukt. Da ser jeg ikke helt den store effekten av at jeg personlig tar et stort økonomisk tap.
Forsåvidt et godt poeng, det...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av TGR »

Litt tilbake til prisfall på el-biler.
Kanskje noe av forklaringen ligger her.....
https://www.nrk.no/ytring/utenfor-rekke ... 2jSvXUWRh4

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av gsx750_80 »

TGR skrev: 15 okt 2019, 00:13 Dette el-bilhysteriet er det reneste galemattias, og har sparket ben under hele bilmarkedet :[-(

Nå er ingenting verdt noenting lenger. Min Volvo XC60 fra 2012 ( da våre topp-politikere instendig ba hele nasjonen om å kjøpe dieselbiler ) kostet 762.000. I dag har den rullet 172.000 km, den har smekkfullt servicehefte, er fulgt opp med bytte av slitedeler, hel og pen og i topp stand, og typisk innbyttepris er kr. 160.000. Avskriving på hele 600.000 på 7 år. Galskap, intet mindre :scratch

Men det mest betenkelige er jo at el-bilteknologien ikke er bærekraftig. Det finnes ikke nok kobolt til at verden skal konvertere til el-bil, og store deler av det som benyttes i dag, utvinnes i lurvete små gruver med barnearbeidere. Direkte uetisk, og altså ikke bærekraftig.

Myndighetene burde heller ha etablert incentiver for å få folk til å konvertere til Euro 6 biler. Tross alt så står personbiltrafikken i Norge for kun 10% av Norges totale utslipp. Det betyr at dersom vi skal redusere med 10%, så må alle fosilbiler på dynga, og erstattes av el-biler. Enhver idiot må jo forstå at det ikke går. Innsatsen må settes inn på de tunge forurenserne, så som godstransport, ( fra vei til bane ) tung kraftkrevende industri, overgang til landstrøm i alle havner osv. Men neida, på Løvebakken danser de fremdeles rundt el-bilgullkalven. Merkelig skylapprus....

Nei, jeg har mye sannsynlig kjøpt min siste bil. Satser på at XC60'en ruller minst 500.000 km til. Det holder til jeg er 87. Da er jeg enten dau, eller uten lappen..... :lol
Fant en fersk artikkel på Broom, som sier at det aldri har vært vanskeligere å selge bilen; https://www.tv2.no/broom/10896670/
mvh

-gsx750_80

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av mekkern »

jaja.. lurer på om dette påvirker bruktprisen på BMW I3?
https://finansavisen.no/motor/nyheter/2 ... sterrabatt
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av Geiroe »

Jeg har vanskelig for å se noe spesielt prisfall på elbiler, når sju år gamle Teslaer(første utgave) ligger ute for ish 300.000-.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av pekle »

Det sies at det er vanskelig å spå, spesielt om framtida, men artig å forsøke:
1. vi kommer aldri igjen til å få et engangsavgift-opplegg så snart nybilsalget av fossilbiler opphører. Elbilene får selvsagt full moms etterhvert, men engangsavgift kommer til å bli erstattet av forskjellige bruksbaserte avgifter (veiprising osv.)
2. de som de siste årene har kjøpt fossilbiler har allerede trukket det korteste strået om bruktmarkedet (som Broom-artikkelen også illustrerer) og kan mentalt avskrive verdien. Eventuell restverdi er en bonus som kanskje kan realiseres gjennom eksport til Afrika eller noe. Ellers er det bare å bruke den opp selv, eller ta tapet.
3. Det er en del snakk om sirkulær økonomi for tiden. Jeg tror det kommer lovgivning, iallfall på EU-nivå - kanskje globalt på sikt, som pålegger produsentene å ta hånd om hele livsløpet til alt de produserer. Det vil ha flere effekter: komponentene blir designet for å være enkle å gjenbruke eller resirkulere, og vi får en industrialisering av "høgger'n". (VW osv må altså "hogge" selv) Da vil ferdigbrukte kjøretøyer få en verdi for produsenten, om ikke annet kan det tvinges fram i starten ved at de får en bot på f.eks €5000 for hver bil de ikke tar hånd om. Da vil det fort lønne seg å betale f.eks €3000 i "vrakpant". For produsentene vil det trolig være hensiktsmessig å ta hånd om det ferdigbrukte før det blir for gammelt, si f.eks 10 år.

Det høres muligens lite miljøvennlig at bilen bare blir en forbruksgjenstand med 10 års levetid, men jeg kan se for meg at "design for gjenbruk" og massiv industrialisering av resirkuleringen kan gjøre totalregnskapet positivt.

"Bil som tjeneste" passer perfekt inn i dette scenariet.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av Geiroe »

pekle skrev: 27 okt 2019, 19:16 Det sies at det er vanskelig å spå, spesielt om framtida, men artig å forsøke:
1. vi kommer aldri igjen til å få et engangsavgift-opplegg så snart nybilsalget av fossilbiler opphører. Elbilene får selvsagt full moms etterhvert, men engangsavgift kommer til å bli erstattet av forskjellige bruksbaserte avgifter (veiprising osv.)
2. de som de siste årene har kjøpt fossilbiler har allerede trukket det korteste strået om bruktmarkedet (som Broom-artikkelen også illustrerer) og kan mentalt avskrive verdien. Eventuell restverdi er en bonus som kanskje kan realiseres gjennom eksport til Afrika eller noe. Ellers er det bare å bruke den opp selv, eller ta tapet.
3. Det er en del snakk om sirkulær økonomi for tiden. Jeg tror det kommer lovgivning, iallfall på EU-nivå - kanskje globalt på sikt, som pålegger produsentene å ta hånd om hele livsløpet til alt de produserer. Det vil ha flere effekter: komponentene blir designet for å være enkle å gjenbruke eller resirkulere, og vi får en industrialisering av "høgger'n". (VW osv må altså "hogge" selv) Da vil ferdigbrukte kjøretøyer få en verdi for produsenten, om ikke annet kan det tvinges fram i starten ved at de får en bot på f.eks €5000 for hver bil de ikke tar hånd om. Da vil det fort lønne seg å betale f.eks €3000 i "vrakpant". For produsentene vil det trolig være hensiktsmessig å ta hånd om det ferdigbrukte før det blir for gammelt, si f.eks 10 år.

Det høres muligens lite miljøvennlig at bilen bare blir en forbruksgjenstand med 10 års levetid, men jeg kan se for meg at "design for gjenbruk" og massiv industrialisering av resirkuleringen kan gjøre totalregnskapet positivt.

"Bil som tjeneste" passer perfekt inn i dette scenariet.
Fremtidsdrømmer :knegg
Tenk om verden hadde fungert sånn. :roll
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av pekle »

Geiroe skrev: 27 okt 2019, 19:09 Jeg har vanskelig for å se noe spesielt prisfall på elbiler, når sju år gamle Teslaer(første utgave) ligger ute for ish 300.000-.
Tesla blir muligens prosentmessig minst rammet (med mindre alle bilene plutselig bryter sammen så fort garantien utløper). Min fars 6 år gamle Model S har fortsatt like lang reell rekkevidde som Audis flett nye flåte. (ikke til forkleinelse for Audi, den har mange fine kvaliteter - poenget var bare at en halvgammel Tesla fortsatt trolig har mye bil i seg)

Men de som relativt nylig har kjøpt f.eks en e-Golf vil se ganske saftige dropp de to neste årene.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av pekle »

Geiroe skrev: 27 okt 2019, 19:24
pekle skrev: 27 okt 2019, 19:16 masse greier som står lenger opp...
Fremtidsdrømmer :knegg
Tenk om verden hadde fungert sånn. :roll
Opp til oss med stemmesedlene det :twothumbs:

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av TGR »

Geiroe skrev: 27 okt 2019, 19:24 2. de som de siste årene har kjøpt fossilbiler har allerede trukket det korteste strået om bruktmarkedet (som Broom-artikkelen også illustrerer) og kan mentalt avskrive verdien. Eventuell restverdi er en bonus som kanskje kan realiseres gjennom eksport til Afrika eller noe. Ellers er det bare å bruke den opp selv, eller ta tapet.
Jeg tror det blir noe mer nyansert enn dette. Men samtidig har jeg bare tatt inn over meg at jeg må kjøre XC60 enda noen år, til krysningspunktet hvor bruksverdi og markedsverdi er sånn nogenlunde i balanse.

Vyer om at hele nasjonen ila noen få år har konvertert til el-bil tror jeg ikke noe på. Etter hvert som andre og større land enn Norge også får slike el-bil-boomer, så vil ikke produsentene engang klare å levere tilstrekkelig antall el-biler til at hele Norge kan konvertere. Dessuten vil det i overskuelig fremtid finnes områder i Norge hvor det vil være plundrete å kjøre el-bil. Og tillegg vil det alltid være folk som ikke kan eller vil kjøpe nye biler.

Som nevnt så har jeg nå fått tilbud om hhv 160 og 170 k i innbytte for min XC60. Dersom denne el-bil-boomen ikke hadde kommet, og avskrivningene hadde forholdt seg stabilt, slik de har gjort i moderne tider, så hadde dette vært en bil til godt over 300 k. Og det finnes også eksemplarer på Finn som er priset til rundt 300.

Det som faktisk var provoserende, var at da jeg gikk i dialog med han ene som ga meg tilbud om 170 k, så spurte jeg ham hva han tenkte at prislappen i ruta skulle være i butikken hans. Det handler altså om en 2012 modell XC60 Summum med alt utstyr, smekkfullt servicehefte, nydelig fargecombo, og på alle måter en flott bil. Han kjenner bilen, og svarte at det burde stå 239 eller 249 i ruta. La oss si at de hadde solgt den for 230, da hadde de altså tjent kr. 60.000,- på min gamle innbyttebil, i tillegg til fortjenesten på mitt nybilkjøp.

Denne type grådighet kan ikke forklares på annen måte enn at bransjen trur at alle på død og liv nå vil kjøre el-bil, og er desperate etter å bytte.

Men sånn blir det ikke her i gården. Jeg er overbevist om at det pris-stupet som herjer nå, snart vil flate ut. Eller sagt på annen måte, de 170 jeg ble tilbudt nå, de tror jeg at jeg fremdeles kan få om noen år.

Det vil aldri bli slutt på fossilbiler i Norge så lenge jeg lever. Fremdeles er ca 2/3 av nybilsalget i Norge fossilbiler. Og alle disse bilene vil om noen år fremdeles ha markedsverdier på langt over 170 k. Dette vil garantert flate ut, og frem til da har jeg altså kjørt XC60 helt uten avskrivninger.

Sånnærebare :crazy:

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av Geiroe »

TGR skrev: 27 okt 2019, 20:18
Geiroe skrev: 27 okt 2019, 19:24 2. de som de siste årene har kjøpt fossilbiler har allerede trukket det korteste strået om bruktmarkedet (som Broom-artikkelen også illustrerer) og kan mentalt avskrive verdien. Eventuell restverdi er en bonus som kanskje kan realiseres gjennom eksport til Afrika eller noe. Ellers er det bare å bruke den opp selv, eller ta tapet.
Nå var det ikke jeg som skrev dette da.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar