kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: kraftig prisfall på radiobiler

Legg inn av gsx750_80 »

AJ skrev: 14 okt 2019, 12:48
gsx750_80 skrev: 14 okt 2019, 12:15
Sakkle skrev: 14 okt 2019, 09:28
Atrox skrev: 14 okt 2019, 09:23 Skikkelig clickbait-overskrift - så for meg mulighetene til å kjøpe meg en feit Traxxas-fjernstyrt bil her, men så var hele diskusjonen rundt el-bil - skuffa nå!

:lol :lol :lol :twothumbs: :crazy:
Var der selv....
Beklager at det ledet til forvirring. Hensikten min var å forsøke å finne et nedsettende uttrykk for elbiler. ;-)
:knegg
La til litt ekstra i trådtittelen sånn at folk ikke behøver å lure... ;) .
Det synes jeg var en merkelig manøver, men det er nå så..
Du kan vel formidle dine synspunkter uten å tukle med tråden på det viset? Eller tydeligvis ikke..
Eller - Hvem bryr seg, egentlig..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: kraftig prisfall på radiobiler

Legg inn av Sakkle »

gsx750_80 skrev: 14 okt 2019, 16:50 Det synes jeg var en merkelig manøver, men det er nå så..
Du kan vel formidle dine synspunkter uten å tukle med tråden på det viset? Eller tydeligvis ikke..
Eller - Hvem bryr seg, egentlig..
Det er da helt normalt for en moderator på et forum å redigere trådtitler slik at de bedre beskriver innholdet i tråden. (Vi var beviselig flere som trodde tråden handlet om noe helt annet da vi klikket på den.) Jeg vil gå så langt som å si at det er en av kjerneoppgavene til en moderator...

Når han i tillegg informerer om at han har gjort det ser jeg ikke helt problemet.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: kraftig prisfall på radiobiler

Legg inn av AJ »

gsx750_80 skrev: 14 okt 2019, 16:50 Du kan vel formidle dine synspunkter uten å tukle med tråden på det viset? Eller tydeligvis ikke..
Eller - Hvem bryr seg, egentlig..
Det var da voldsomt :sk? ...
For det første: jeg har ingen synspunkter på det du tar opp i emnet, kun trådtittelen etter reaksjoner på denne fra andre brukere.
For det andre: tukle med tråden :scratch ? Å legge til litt oppklarende info i en trådtittel er etter din oppfatning tukling med tråden?
Dette mener du ikke etter å ha fått tenkt deg om. Hvis ikke, så lurer jeg virkelig... :scratch .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av gsx750_80 »

Beklager, dersom det var sterk kost. ;-)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: kraftig prisfall på radiobiler

Legg inn av dypen »

gsx750_80 skrev: 13 okt 2019, 21:17
FredrikE24 skrev: 13 okt 2019, 21:06 EL-bilmarkedet ser jeg for meg at kommer til å stupe på brukten om få år. Hvem vil egentlig eie en Tesla uten garanti? Tesla har såvidt jeg vet ikke ønsker at ettermarkedet skal ta seg av reservedeler, og kan når som helst gjøre endringer på bilen i softwaren. Jeg føler man på sett og hvis ikke eier bilen 100%.
Tja, det kan vel diskuteres om det har skjedd et "stup" allerede. Ligger feks mange brukte Tesla fra 265 000 til 300 000 på finn.no nå.
Mitsubishi Ion og liknende koster ned i 30-40 000.
Det er en del i denne tråden som jeg er enig i, men elbilmarkedet vs fosil … Var du tidlig ute og kjøpte en elbil av merket Peugeot iOn, Mitsubishi i-Miev eller Citroën C-Zero i 2013 med prislapp på 190k og kjørt i 6 - 7 år og 100k - 200k kjørte km som selges i dag for 30 - 40k eller en Tesla med største batteri til pris 500k med samme tidsrom 6 - 7 år 150k - 250k kjørte km som selges for 250k - 300k. For meg ser ikke dette noe dårligere ut vs fosile tilsvarende biler.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: kraftig prisfall på radiobiler

Legg inn av gsx750_80 »

dypen skrev: 14 okt 2019, 18:36
gsx750_80 skrev: 13 okt 2019, 21:17
FredrikE24 skrev: 13 okt 2019, 21:06 EL-bilmarkedet ser jeg for meg at kommer til å stupe på brukten om få år. Hvem vil egentlig eie en Tesla uten garanti? Tesla har såvidt jeg vet ikke ønsker at ettermarkedet skal ta seg av reservedeler, og kan når som helst gjøre endringer på bilen i softwaren. Jeg føler man på sett og hvis ikke eier bilen 100%.
Tja, det kan vel diskuteres om det har skjedd et "stup" allerede. Ligger feks mange brukte Tesla fra 265 000 til 300 000 på finn.no nå.
Mitsubishi Ion og liknende koster ned i 30-40 000.
Det er en del i denne tråden som jeg er enig i, men elbilmarkedet vs fosil … Var du tidlig ute og kjøpte en elbil av merket Peugeot iOn, Mitsubishi i-Miev eller Citroën C-Zero i 2013 med prislapp på 190k og kjørt i 6 - 7 år og 100k - 200k kjørte km som selges i dag for 30 - 40k eller en Tesla med største batteri til pris 500k med samme tidsrom 6 - 7 år 150k - 250k kjørte km som selges for 250k - 300k. For meg ser ikke dette noe dårligere ut vs fosile tilsvarende biler.
For få år siden (1-2?) mener jeg at bensin- og dieselbiler typisk halverte nybilprisen sin i løpet av 5 år, mens dette skjedde raskere, dvs i løpet av 3 år, for elektriske biler. Denne (u)balansen kan naturligvis ha blitt endret i den senere tiden.
Teslaene i nevnte prisklassen 250-300 kNOK er typisk fra 2013 eller 2014, dvs mer 5-6 år enn 6-7, selv om dette blir en liten nyanseforskjell. Reklamasjonstiden er antakelig gått ut, evt farlig nær å gå ut, for disse bilene.
En bekjent betalte 280-290 000 for sin Mitsuishi Ion (muligens inkludert hjemmelader-installasjon). Det må vel antakeligvis ha vært i årene 2011-2013. Da har han muligens hatt et verditap på 30-40 000 i året, men så har han sikkert spart temmelig mye i bompenger i forbindelse med pendlingen mellom Bærum og Oslo.
Men, det er antakelig festlig å kjøre en "superbil" som Tesla feks, til en mye billigere penge enn om man skulle betale for liknende ytelse
fra en bensindrevet bil.
Uansett: Mulig det relative verdifallet på bensin- kontra elbiler har jevnet seg ut i det siste..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: kraftig prisfall på radiobiler

Legg inn av gsx750_80 »

AJ skrev: 14 okt 2019, 17:34
gsx750_80 skrev: 14 okt 2019, 16:50 Du kan vel formidle dine synspunkter uten å tukle med tråden på det viset? Eller tydeligvis ikke..
Eller - Hvem bryr seg, egentlig..
Det var da voldsomt :sk? ...
For det første: jeg har ingen synspunkter på det du tar opp i emnet, kun trådtittelen etter reaksjoner på denne fra andre brukere.
For det andre: tukle med tråden :scratch ? Å legge til litt oppklarende info i en trådtittel er etter din oppfatning tukling med tråden?
Dette mener du ikke etter å ha fått tenkt deg om. Hvis ikke, så lurer jeg virkelig... :scratch .
Ved litt nærmere ettertanke, og en kopp grønn te må jeg si meg enig med deg. Ikke grunn til å reagere slik, fra min side. God aften.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: kraftig prisfall på radiobiler

Legg inn av AJ »

gsx750_80 skrev: 14 okt 2019, 21:51 Ved litt nærmere ettertanke, og en kopp grønn te må jeg si meg enig med deg. Ikke grunn til å reagere slik, fra min side. God aften.
;)
:thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av Geiroe »

Jeg lurer på hvordan det hadde gått med bruktverdien på elbiler hadde vært, hvis fordelene hadde blitt strammet inn. Med tanke på at batteriene taper seg, og rekkevidden blir kortere, særlig vinterstid, bør du forvente å beholde en eldre elbil til den blir til spiker.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av dypen »

Hadde ikke elbilfordelene vært der fra starten av ... hvorfor kjøper vi elbil ... tror det hadde vært tynt i trafikken.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av Esveen »

Sammenligner for min egen del vår BMW I3 med min mor som solgte sin 2011 BMW 116D i sommer. Litt samme biltype, klasse og pris.

Hun kjøpte denne bilen for 311.000 kr da den var 6mnd. Gammel. Nypris var 360.000, godt utstyrt Edition Sport. Denne ble solgt i sommer for 70.000kr etter 8år/105.000km.

Vi kjøpte ny I3 i 2014, betalte 325.000kr for en greit utstyrt utgave. Etter 5.5år/90.000km har bilen i følge Finn en verdi rundt 100-130.000kr.

Med tanke på det utrolige billige bilholdet samt ingen billån kan vi tåle at bilen faller videre i pris. Kan ikke merke noen stor endring i rekkevidde, det har heller ikke vært noe tull med bilen (enda).

Er ingen svoren elbilelsker, men synes det er mye bedre å legge pengene i mc. 👌👍
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av TGR »

Dette el-bilhysteriet er det reneste galemattias, og har sparket ben under hele bilmarkedet :[-(

Nå er ingenting verdt noenting lenger. Min Volvo XC60 fra 2012 ( da våre topp-politikere instendig ba hele nasjonen om å kjøpe dieselbiler ) kostet 762.000. I dag har den rullet 172.000 km, den har smekkfullt servicehefte, er fulgt opp med bytte av slitedeler, hel og pen og i topp stand, og typisk innbyttepris er kr. 160.000. Avskriving på hele 600.000 på 7 år. Galskap, intet mindre :scratch

Men det mest betenkelige er jo at el-bilteknologien ikke er bærekraftig. Det finnes ikke nok kobolt til at verden skal konvertere til el-bil, og store deler av det som benyttes i dag, utvinnes i lurvete små gruver med barnearbeidere. Direkte uetisk, og altså ikke bærekraftig.

Myndighetene burde heller ha etablert incentiver for å få folk til å konvertere til Euro 6 biler. Tross alt så står personbiltrafikken i Norge for kun 10% av Norges totale utslipp. Det betyr at dersom vi skal redusere med 10%, så må alle fosilbiler på dynga, og erstattes av el-biler. Enhver idiot må jo forstå at det ikke går. Innsatsen må settes inn på de tunge forurenserne, så som godstransport, ( fra vei til bane ) tung kraftkrevende industri, overgang til landstrøm i alle havner osv. Men neida, på Løvebakken danser de fremdeles rundt el-bilgullkalven. Merkelig skylapprus....

Nei, jeg har mye sannsynlig kjøpt min siste bil. Satser på at XC60'en ruller minst 500.000 km til. Det holder til jeg er 87. Da er jeg enten dau, eller uten lappen..... :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 15 okt 2019, 00:13 Dette el-bilhysteriet er det reneste galemattias, og har sparket ben under hele bilmarkedet :[-(

Nå er ingenting verdt noenting lenger. Min Volvo XC60 fra 2012 ( da våre topp-politikere instendig ba hele nasjonen om å kjøpe dieselbiler ) kostet 762.000. I dag har den rullet 172.000 km, den har smekkfullt servicehefte, er fulgt opp med bytte av slitedeler, hel og pen og i topp stand, og typisk innbyttepris er kr. 160.000. Avskriving på hele 600.000 på 7 år. Galskap, intet mindre :scratch

Men det mest betenkelige er jo at el-bilteknologien ikke er bærekraftig. Det finnes ikke nok kobolt til at verden skal konvertere til el-bil, og store deler av det som benyttes i dag, utvinnes i lurvete små gruver med barnearbeidere. Direkte uetisk, og altså ikke bærekraftig.

Myndighetene burde heller ha etablert incentiver for å få folk til å konvertere til Euro 6 biler. Tross alt så står personbiltrafikken i Norge for kun 10% av Norges totale utslipp. Det betyr at dersom vi skal redusere med 10%, så må alle fosilbiler på dynga, og erstattes av el-biler. Enhver idiot må jo forstå at det ikke går. Innsatsen må settes inn på de tunge forurenserne, så som godstransport, ( fra vei til bane ) tung kraftkrevende industri, overgang til landstrøm i alle havner osv. Men neida, på Løvebakken danser de fremdeles rundt el-bilgullkalven. Merkelig skylapprus....

Nei, jeg har mye sannsynlig kjøpt min siste bil. Satser på at XC60'en ruller minst 500.000 km til. Det holder til jeg er 87. Da er jeg enten dau, eller uten lappen..... :lol
Aller mest sannsynlig er nok at du er uten bil :lol

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av TGR »

Bjerknez skrev: 15 okt 2019, 00:28 Aller mest sannsynlig er nok at du er uten bil :lol
Same difference :crazy:

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av Rune75 »

TGR skrev: 15 okt 2019, 00:13 Dette el-bilhysteriet er det reneste galemattias, og har sparket ben under hele bilmarkedet :[-(

Nå er ingenting verdt noenting lenger. Min Volvo XC60 fra 2012 ( da våre topp-politikere instendig ba hele nasjonen om å kjøpe dieselbiler ) kostet 762.000. I dag har den rullet 172.000 km, den har smekkfullt servicehefte, er fulgt opp med bytte av slitedeler, hel og pen og i topp stand, og typisk innbyttepris er kr. 160.000. Avskriving på hele 600.000 på 7 år. Galskap, intet mindre :scratch

Dette er jo gull for småbarnsfamilier som endelig har råd til å kjøpe en trygg familiebil. Får veldig mye bil for rundt 100k og opptil 200k nå om dagen. Dette er jo utjevningspolitikk i praksis. De som kjøper biler fra trekvart million og oppover lider neppe noe nød uansett.

Svar