Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av utc »

Stian87 skrev: 09 apr 2019, 08:46 Er det gapestokksamfunnet man ønsker tilbake til? Det kan synes som noen mener det, og i denne sammenheng stiller det seg ikke særlig annerledes med et bilde av en person eller nummerskilt... Personlig mener jeg man skal la politiet og påtalemyndighetene straffeforfølge straffbare forhold.
Det er fler forhold som gjør at "gapestokken" kommer tilbake. For det første er det enklere og ikke minst raskere å publisere. Vi hadde jo som kjent ikke sosiale medier før en tid etter at internettet så dagens lys. For det andre så henlegger politiet saker over en lav sko. Selv med kjent gjerningsmann gjør de det. Om det skyldes at de ikke har baller eller ikke har midler til å forfølge saker skal ikke jeg begi meg ut på å spekulere i.

Så kan vi lure på hvorfor d'herrer sperret veien for nettopp denne motorsyklisten. Jeg har sett den omtalte videoen mange ganger. Måten motorsyklisten ordlegger seg på og viktigere; måten han sier det på forteller meg at vi har ikke med en aggresjonsklump å gjøre. Jeg har selv erfart at et høyt turtall kan lett tolkes som høy hastighet. Å konkludere hastigheten på videoen lar seg gjøre men vi skal være oppmerksom på at den visuelle opplevelsen formidlet gjennom en vidvinkel gjør at hastigheten lett oppfattes som vesentlig høyere enn hva den er i realiteten.

Så kan vi videre spekulere på om det bare var begeret som rant over for de som bodde her. Det kan være slik at de var dritlei av å ha veien her som øvingsbane for motorsyklister (dvs at de oppfatter høyt turtall som høy hastighet). Lydbildet kan også være provoserende for mange. Eller er det bare det at de har et så sterkt eierskap til veien "sin" at de ikke ønsker at andre skal ferdes der. En bør ikke være rakettforsker akkurat for å se at det å befinne seg midt i veibanen kan forårsake en uhell, eller enda værre en ulykke. Måten de gjør det på er ikke akkurat smart. Hvis de ønsker hastighetsbildet på veien "sin" endret så bør de ta kontakt med veimyndighetene eller politiet. På den annen side skal det sies at det var ille tidlig i sesongen til å skulle bli irritert. Kanskje var det lagret irritasjon fra 2018 (da er'em jaggu langsinna) som fløt opp til overflaten.
...........Nok om det......bare oppfordre folk til å ferdes forsiktig og husk at selv om du tror du har kontroll, så har du ikke det. Vi som kjørende har ikke kontroll over at det plutselig løper et barn ut i veien.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av Stian87 »

FredrikE24 skrev: 10 apr 2019, 21:03 Jeg ble røsket hardt i skulderen nærmest så jeg mistet Jawa’n i vinter. Klokka var vel rundt 10 på kvelden. Det var bitende kaldt.. 7-8 minusgrader tenker jeg, hadde akkurat fått fyra Jawa’n borte ved byporten i Oslo og de første 5 minuttene med kjøring krevde litt gassing og ut og inn med choke. Det er typisk bråkete snøscooter-aktig lyd. Sto i krysset utenfor Galleri Oslo/Bussterminalen og krøyp meg fremst i krysset på rødt lys..

Ut av det blå.. kom det en politimann bakfra og rev tak i meg og skrek inn i hjelmen at jeg skulle roe ned gassingen. Jawa’n stoppa, jeg får den ned på låret og grønt lys ble det.. :P Så rant gassern over og dritten surna. Takk skal han ha :roll

Jeg likte ikke tilnærmingen. Den var hard og overdreven. Jeg skjønte ikke at det var politi med en gang og trodde et lite halvsekund der at det var en kapring på gang. Endte med at jeg måtte trille inn til siden og kicke som en gal til jeg ble god og svett. Politimannen hadde ikke stort mer å si da han skjønte greia... Det hadde holdt at han kom ut i mitt synsfelt eller prikket meg lett på skulderen :redface

Når det kommer til episoden med disse karene, så hadde nok begeret rent over etter serier med motorsykler som har passert med mye bråk og driv. Så var det han det gikk utover. Jeg vet jeg hadde syntes det hadde vært svært ubehagelig.
Har opplevd en del situasjoner i trafikken der politiet ikke akkurat har imponert. Sniking i kø (bruk av taxi felt), kjøring på gangvei osv. Etter min mening kan man ikke knipe folk i å bryte loven om man ikke overholder den selv, og særlig ikke når lovbruddet foregår på jobb og i uniform.

En annen sak er at jeg også synes politiet kan ta seg litt sammen når det kommer til hvordan man oppfører seg. Du er ikke et barn, det er ingen grunn til å snakke til deg på den måten. Har selv opplevd noe tilsvarende, og jeg synes det er helt uakseptabelt.
utc skrev: 10 apr 2019, 22:10 Det er fler forhold som gjør at "gapestokken" kommer tilbake. For det første er det enklere og ikke minst raskere å publisere. Vi hadde jo som kjent ikke sosiale medier før en tid etter at internettet så dagens lys. For det andre så henlegger politiet saker over en lav sko. Selv med kjent gjerningsmann gjør de det. Om det skyldes at de ikke har baller eller ikke har midler til å forfølge saker skal ikke jeg begi meg ut på å spekulere i.
Den tekniske muligheten er nok avgjørende ja. Jeg tror imidlertid ikke det har så mye med at politiet henlegger saker å gjøre, det gjorde politiet også før, og jeg har ikke sett noe statistikk som tilsier at politiet henlegger flere saker i prosent, nå enn før. Jeg tror uansett ikke du skal bekymre deg for politiets baller, de er det nok mer enn nok av. Det er nok heller det at politiet ikke har ressurser til å følge opp alle mulige små saker.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av mekkern »

""utc skrev: ↑I går, 22:10
Det er fler forhold som gjør at "gapestokken" kommer tilbake. For det første er det enklere og ikke minst raskere å publisere.""

Tror jeg vil si at det faktisk har blitt litt for lett å publisere ting-HELT uten filter.. dette kaster andre seg på og skal være ennå mer "korrekte og prektige" og vise en ekstrem avsky til de de gjelder for da muligens å føle seg bedre enn andre...
Selv om jeg synes de dermed reduserer sin stemme til absolutt lavmål...samme som å filme forulykkede mens blodet renner...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Personidentifisering på video av mulige lovbrudd / kriminelle handlinger

Legg inn av rolf-arne »

Stian87 skrev: 09 apr 2019, 08:46 Retten til eget bilde

Det kreves ikke noe spesifikt samtykke for å ta et bilde, det som krever samtykke er offentliggjøring

ja det er slik jeg har forstått det som er blitt meg til del, tidligere.

Stian87 skrev: 09 apr 2019, 08:46 En annen ting er at man uansett bør være forsiktig med å publisere bilder av personer uten deres samtykke. Man kan stille seg spørsmål hva slags samfunn man ønsker. Er det gapestokksamfunnet man ønsker tilbake til? Det kan synes som noen mener det, og i denne sammenheng stiller det seg ikke særlig annerledes med et bilde av en person eller nummerskilt... Personlig mener jeg man skal la politiet og påtalemyndighetene straffeforfølge straffbare forhold.
Og til ditt siste avsnitt - helt enig opplevelsen med de to herrer avgjøres av øvrigheta, som man sa i gamle dager.

Tror nok jeg hadde blitt irritert på herrenes oppførsel - men er ikke av de som kjører sakte og har fått tilsnakk av mine jevnaldrende og for min del så fortjente jeg tilsnakk, selv om jeg da var godt over de førti. Men jeg tror ikke jeg har noen i min betjentskaps krets som hadde gjort noe mer enn å se stygt på den som kjørte fort eller bråka mye. Om det derimot hadde vært alvorlig så vet jeg av mange som hadde tatt telefonen i bruk - både som "bevis" og som kontakt til politi.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar