Hva med en ny fotokonkurranse ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hva med en ny fotokonkurranse ?

Legg inn av Relax »

AJ skrev: 20 des 2018, 20:33
Relax skrev: 20 des 2018, 19:23 Har aldri skjønt at et bilde om å kjøre bike inn i en tunnel er et "perfekt" "bike" bilde.. ;)
Det er nå en gang slik at motorsykkellandet Norge har en god del veier hvor man ikke kommer utenom tunneler. Som på headingbildet med denne korte tunnelen før Skjolden på fylkesvei 55, nasjonal turistvei over Sognefjellet.
Men når det er nevnt så skal det også sies at bildet ble mer eller mindre tilfeldig valgt pga. av fargene og kombinasjonen vei, fjord, fjell - og de mange uunngåelige tunnelene på veier vi liker å kjøre. Som altså fylkesvei 55... ;)

Tok meg tid til å sysle litt med noen nye bilder fra et for meg mer lokalt område etter at jeg leste disse innleggene og kommer kanskje til å be om hjelp til å få lagt inn dette istedet:

Heading 1.jpg

Her det eksisterende, for sammenligningens skyld:

Gammelhead1.PNG
Mye fint og mange motiver langs Randsfjorden, og veldig få tuneller :P :D
Det jeg egentlig ble sittende å tenkte på når jeg svarte deg her, er om vestlandet blir fergefritt , eller om de kanskje snur i en tankegangen. Hva vil dette gjøre med MC veier? Hvis tunnler gjør at ferger stopper, så blir man "tvunget" inn i disse hullene :sk?
"Do the right thing"

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Hva med en ny fotokonkurranse ?

Legg inn av Olav K »

Relax skrev: 21 des 2018, 15:33 Mye fint og mange motiver langs Randsfjorden, og veldig få tuneller :P :D
Det jeg egentlig ble sittende å tenkte på når jeg svarte deg her, er om vestlandet blir fergefritt , eller om de kanskje snur i en tankegangen. Hva vil dette gjøre med MC veier? Hvis tunnler gjør at ferger stopper, så blir man "tvunget" inn i disse hullene :sk?
Det er nok av ferger og små veier å ta av her i vest... tror ikke dette blir et problem i vår levetid :-D
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hva med en ny fotokonkurranse ?

Legg inn av kjellv »

Tuneller er så mangt! Ikke alle er et herk som man forsøker å unngå.
Moderne veibygging består veldig ofte av lange tuneller som forkorter reisetider, unngår tettbygd strøk, passerer fjorder undersjøisk eller tvers gjennom fjell. Det er kjedelige MCveier, men effektive for gjennomgangstrafikken og skåner bosetninger.
Men på mange av de mest ettertraktede turistveiene er ikke tunellene et problem man prøver å unngå. De gjør ofte veien mer interessant og spennende. Den kan gjøre veien kjørbar året rundt på steder med stor rasfare, mange steder er det eneste mulighet for at veien i det hele tatt er mulig å bygge.
Det er dyrt å bygge tunell. For en del tiår siden var det veldig mye dyrere enn nå sett i sammenheng med det totale budsjettet på veien som skulle bygges. Da ble tunellene så korte som mulig der veien klorer seg fast i bratte fjellsider. Slike tuneller, gjerne trange og uten kunstig lys er spennende dersom man velger gamleveien over eller rundt fjellet i stedet for den nye flotte milliardtunellen som går rett gjennom.


Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hva med en ny fotokonkurranse ?

Legg inn av Relax »

kjellv skrev: 21 des 2018, 19:20 Tuneller er så mangt! Ikke alle er et herk som man forsøker å unngå.
Moderne veibygging består veldig ofte av lange tuneller som forkorter reisetider, unngår tettbygd strøk, passerer fjorder undersjøisk eller tvers gjennom fjell. Det er kjedelige MCveier, men effektive for gjennomgangstrafikken og skåner bosetninger.
Men på mange av de mest ettertraktede turistveiene er ikke tunellene et problem man prøver å unngå. De gjør ofte veien mer interessant og spennende. Den kan gjøre veien kjørbar året rundt på steder med stor rasfare, mange steder er det eneste mulighet for at veien i det hele tatt er mulig å bygge.
Det er dyrt å bygge tunell. For en del tiår siden var det veldig mye dyrere enn nå sett i sammenheng med det totale budsjettet på veien som skulle bygges. Da ble tunellene så korte som mulig der veien klorer seg fast i bratte fjellsider. Slike tuneller, gjerne trange og uten kunstig lys er spennende dersom man velger gamleveien over eller rundt fjellet i stedet for den nye flotte milliardtunellen som går rett gjennom.


Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
I jobb sammenheng er tunneler stort sett fint ;) ,,og at mange på diverse øyer, halvøyer og annet gjerne vil ha tunneler for en sikrere forbindelsene har jeg full forståelse for :)
Men, som biker om sommer'n er det få, men noen, tunneler jeg liker ;) .....derimot har jeg hatt MANGE fine ferje seilaser..og siden dette er et MC forum …. :D ..så ... ;) :D
"Do the right thing"

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva med en ny fotokonkurranse ?

Legg inn av Jompa »

Da antar jeg at tunnellbilder kanskje kommer høyt opp på resultatlisten :sk?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hva med en ny fotokonkurranse ?

Legg inn av kjellv »

Relax skrev: 21 des 2018, 22:10 Men, som biker om sommer'n er det få, men noen, tunneler jeg liker ;) .....derimot har jeg hatt MANGE fine ferje seilaser..og siden dette er et MC forum …. :D ..så ... ;) :D
Ferjer er helt flott det, jeg er veldig glad i ferjeturer. Det er en flott avveksling, pause, matbit, ofte flott utsikt mens du likevel forflytter deg. Det er kun en hake ved det, det er når du kommer til fergekaia litt for seint og ferja har gått. En time å vente i solsteika eller regnvær er ikke det man vil oppleve og skaper gjerne masse irritasjon..

ZZR-Erling

Re: Hva med en ny fotokonkurranse ?

Legg inn av ZZR-Erling »

... men, ærlig talt, jeg gleder meg aldri til å kjøre inn i en tunell, kun til å komme ut..

ZZR-Erling

Re: Hva med en ny fotokonkurranse ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Å snu sykkelen hjelper! Og å endre layout, er en smal sak for en som kan. Drev litt med slikt før, for kjempelenge siden.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva med en ny fotokonkurranse ?

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev: 21 des 2018, 23:19 Å snu sykkelen hjelper! Og å endre layout, er en smal sak for en som kan. Drev litt med slikt før, for kjempelenge siden.
Det kommer et nytt headingbilde forhåpentligvis om ikke altfor lenge. Se litt lenger ned i tråden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva med en ny fotokonkurranse ?

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, artig at det snakkes om heading bilde som om det skulle være en total redesign av siden. Et bilde i riktig format og endring av en link er vel det som skal til. Mulig det også er en egen funskjon for heading bilde i admin også som gjør det enda enklere. Men er noen år siden jeg rotet rundt i admin på en phbb forum.

Jeg foreslår også bruk av grafikk i stede for foto. Ser «renere» og mer moderne ut.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva med en ny fotokonkurranse ?

Legg inn av mekkern »

:scratch var ikke dette en tråd om ny fotokonkurranse? eller gjelder konkurransen headingen? :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva med en ny fotokonkurranse ?

Legg inn av Jompa »

mekkern skrev: 22 des 2018, 07:55 :scratch var ikke dette en tråd om ny fotokonkurranse? eller gjelder konkurransen headingen? :scratch
Vinnerbildet blr nytt headingbbilde, og det må være med en tunnell på bildet, eller ei ferge..... :P
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva med en ny fotokonkurranse ?

Legg inn av Bjerknez »

Tenk på at det kan by på en del utfordringer og få et hvilket som helst vinnerbilde til å se bra ut i det formatet headeren er i dag. Det bør vertfall i det minste være et krav om at bildene i konkurransen bør være liggende.

Et bilde som ser veldig bra ut i sin helhet, blir ikke like bra når over halve bildet croppes bort for å passe i headeren.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva med en ny fotokonkurranse ?

Legg inn av Bjerknez »

Alternativet må enten være og øke høyden på headeren til minst det dobbelte, eller bruke vinnerbildet til noe annet og heller fikse en ny header ved siden av.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva med en ny fotokonkurranse ?

Legg inn av AJ »

Her tror jeg det er en misforståelse ute og går... :-k .

Vinnerbildet i en evt. fotokonkurranse er ikke tiltenkt som nytt headingbilde.

Når det gjelder headingen så vil det komme en endring på forholdsvis kort sikt. Enten nytt bilde som jeg plukker ut, ren grafikk eller en foto og grafikk kombo.

Denne tråden begynte dessverre, kan man vel trygt si, å skli ut etter at tunnelbildet i headingen plutselig ble tema...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar