En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av WikingTnT »

Lever fint med at BMW/Audi eiere ( tydeligvis) ikke har blinklys men ellers følger trafikken medium +, de som skremmer meg i trafikken er de små sølvgrå i hjemmetjenesten som multitasker mens de kjører , eiere av Kia/Lada/Moskvich etc ( de vet ikke selv hvilken bil de har) og knapt hvor de er og skal, buss-sjåfører som vet at de sitter i et redskap på 30 tonn + og forventer at alle andre vil flytte seg.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Jompa »

Finnes det enda Lada og Moskvitsj på norske veier ?
Det er en vesentlig del av kjøreopplæringa på tungbil at man skal lære å presse seg frem, bilen/bussen skal være i bevegelse mest mulig av tida. Og hvem kjører vel på et større kjøretøy?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 02 des 2018, 10:23 Finnes det enda Lada og Moskvitsj på norske veier ?
Er vel gamle Hyundaier som får litt skjeve blikk nå om dagen, vel?
Som min 2004 modell... :roll .
Får mange lange blikk når jeg er ute å kjører med denne. Kanskje fordi den begynner å bli rimelig få av den. Eller kanskje fordi den er spesielt godt vedlikeholdt og ser nesten helt ny ut (på litt avstand... ;) ) :-k ?

Uansett artig å registrere at jeg nærmest får flere glanende øyne rettet mot meg i denne bilen enn når jeg kjører Alfa'en...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av L-NA »

Jompa skrev: 02 des 2018, 10:23 Og hvem kjører vel på et større kjøretøy?
Jeg!😁

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av WikingTnT »

Jompa skrev: 02 des 2018, 10:23 Finnes det enda Lada og Moskvitsj på norske veier ?
Det er en vesentlig del av kjøreopplæringa på tungbil at man skal lære å presse seg frem, bilen/bussen skal være i bevegelse mest mulig av tida. Og hvem kjører vel på et større kjøretøy?
Ref biltyper var vel mer ment mot de som har et fremkomstmiddel de stort sett gir f..i og driter i om de slenger bildøra i bilen din,vimser rundt og regner med at alle andre viser hensyn - det samme gjelder tydeligvis også for tungtransport som brøyter seg frem.

Holdt på å bli most mot midt-deleren av en flybuss som ikke likte at jeg kjørte forbi i venstre fil.
Han fikk høre det når vi kom på flyplassen og la seg flat når han endelig innså at han var en hårsbredd fra å bli en drapsmann.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 02 des 2018, 10:49
Jompa skrev: 02 des 2018, 10:23 Finnes det enda Lada og Moskvitsj på norske veier ?
Er vel gamle Hyundaier som får litt skjeve blikk nå om dagen, vel?
Som min 2004 modell... :roll .
Får mange lange blikk når jeg er ute å kjører med denne. Kanskje fordi den begynner å bli rimelig få av den. Eller kanskje fordi den er spesielt godt vedlikeholdt og ser nesten helt ny ut (på litt avstand... ;) ) :-k ?

Uansett artig å registrere at jeg nærmest får flere glanende øyne rettet mot meg i denne bilen enn når jeg kjører Alfa'en...
Hvis man skal måle hvor fin bil man har med antall øynene som glaner så tror jeg nok man bør velge noe annet enn en eldre Alfa og Hyundai etc. Hva man føler SELV derimot kan ingen ta i fra oss :roll

Kjører selv (til tider) en egolf, og blir ikke akkurat stirret ihjel for å si det pent. Men vi er greot fornøyd med bilen. Selv om vi begge skjønner at den ikke skiller seg ut på noe som helst måte.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 02 des 2018, 18:18 Hvis man skal måle hvor fin bil man har med antall øynene som glaner så tror jeg nok man bør velge noe annet enn en eldre Alfa og Hyundai etc. Hva man føler SELV derimot kan ingen ta i fra oss :roll

Kjører selv (til tider) en egolf, og blir ikke akkurat stirret ihjel for å si det pent. Men vi er greot fornøyd med bilen. Selv om vi begge skjønner at den ikke skiller seg ut på noe som helst måte.
Hvem har nevnt noe om fin bil? At bilen derimot er noe man ikke ser så ofte i trafikken er noe helt annet.
Og begge bilene jeg har er av det slaget.
Det kan jeg trygt si siden jeg svært, svært sjelden har møtt makne biler i trafikken, være seg på MC eller i bil.

En Golf derimot... :roll Fortsatt Norges mest solgte bil, regner jeg med. Altså ingen sjelden "fugl" i trafikken...

Men igjen, Hyundai'en ser overraskende bra ut med feilfri lakk og ingen rustantydninger. At den er en sjeldenhet i trafikken og fargekomboen rød metallic med markante sorte detaljer i fronten tror jeg absolutt gjør at folk glaner litt ekstra. For det gjør faktisk folk, tro det eller ei!

Alfa'en er en historie for seg selv. Med et design som engang gjorde at den ble kåret til verdens vakreste bil, gjør nok sitt til at bilinteresserte snur seg ekstra etter denne. Får også stadig hyggelige kommentarer fra folk. Nesten like ofte som da jeg var Moto Guzzi eier.
Mange bil- og motorsykkelinteresserte synes nok det er litt artig med biler og MC'er de ikke ser så ofte i trafikken.

Holder disse bilene noen år til kan det hende de blir enda mer kuriøse slik at yngre EL-bilfolk kommer bortom og ber om å få prøvekjøre "antikviteten" for å kjenne på en festlig fossil kjørefølelse, som er i ferd med å gå i glemmeboka :knegg ...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Bjerknez »

En Golf er ikke mye spennende nei. Uansett modell. Det er mange biler jeg ikke synes er spesielt spennende. Jeg er ingen ihugga bil entusiast heller. Men en blodstrøken eldre vw buss hadde jeg nok snudd meg etter. Designmessig overgår den mye annet, da design i mitt hode ikke alltid er hvordan ting ser ut, men også hvorden det virker.

Det enkle er ofte det beste. :)

Jeg hadde nok faktisk kjøpt en slik hvis jeg hadde vunnet i lotto, blor nesten som å eie en tempo corvette, noe jeg faktisk har gjort. Dog brukte jeg den ikke ikke like mye som håpet og solgte den.

Tenk, en 50 år gammel moped som starter på første tråkk, midt på vinteren, tar meg til og fra jobb uten å klage. Alt virket på denne. Kjøpte den for 7.000,- av en bekjent og solgte den for 14.000 året etter. Ellers hadde den bare ståått og støvet bort. Desverre. :)

Selv naboens splitter nye peugot moped var surere i oppstarten. :lol

Edit:
Hyundaien din er veldig fin AJ. Godt vedlikeholdt og sikkert rimelig i drift. En smart bil man kjøper for å ikke bruke alt for mye penger. Men noe å snu seg etter er det nok ikke, uansett hvor mye man polerer den. Da er det i såfall ikke bilen i seg selv, men den blanke lakken :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Stian87 »

Rune75 skrev: 01 des 2018, 10:38 Tesla-sjåfører markerer seg sterkt – men ikke positivt https://www.tv2.no/broom/10242911/
Dere som bor i/rundt en storby kan vel svare på om dette er tilfelle. Er disse Tesla-sjåførene noen aggressive egoister ?
Du legger jo lettere merke til en Tesla enn mange andre biler, bl.a. fordi den har et ganske annet utseende enn mye annet. Men jeg kan ikke si at det er tilfellet, i hvert fall ikke basert på egne erfaringer. Opplever nok at det er flere e-golf og leafer som kjører aggressivt enn Teslaer. For meg troner helt klart varebiler på toppen. Stort sett de som kjører fortest og ligger nærmest andre biler. Elendig til å bruke blinklys er de også.

Når det kommer til å vise hensyn slik at man kan kjøre motorsykkel mellom er derimot hverken Audi, bmw, tesla eller varebiler spesielt ille. Bobiler, biler med henger/campingvogn og små biler som små el-biler, VW polo osv er de desidert verste. Sistnevnte gjerne med kvinnelige sjåfører.

Dette er bare basert på egne erfaringer.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av L-NA »

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/201 ... sjafoerene

Kona kjører Audi, jeg kjører Mitsubishi ...
Say no more :-D

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Rune75 »

L-NA skrev: 03 des 2018, 09:34 https://www.abcnyheter.no/motor/bil/201 ... sjafoerene

Kona kjører Audi, jeg kjører Mitsubishi ...
Say no more :-D
Jeg liker sånne "manipulerte" grafer som ikke begynner på null. Det er jo egentlig svært liten forskjell på bunn og topp her.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av mekkern »

Sånn når det gjelder hvor "svær" mc en trenger for å være kjapp i starten og i forhold til EL biler/andre biler...og denna er heller ikke av de raskeste...

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Bjerknez »

L-NA skrev: 03 des 2018, 09:34 https://www.abcnyheter.no/motor/bil/201 ... sjafoerene

Kona kjører Audi, jeg kjører Mitsubishi ...
Say no more :-D
Hvis jeg skulle kjøpt meg en BMW så gjør jeg jo ikke dette fordi BMW er en mer fornuftig bil en Toyota. Jeg kjøper BMW fordi jeg har interesse for bil og de som har interesse for bil er nok litt hardere på gasspedalen.

Så i mitt hode er dette ganske naturlig hvis grafen stemmer. Det samme kan vel sies om oss motorsyklister. Hva skal man egentlig med 150-200 HK'er fordelt på 200 kg. når hovedsaken er å komme seg ut på tur på to hjul?

Come on! :knegg

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 04 des 2018, 05:36
L-NA skrev: 03 des 2018, 09:34 https://www.abcnyheter.no/motor/bil/201 ... sjafoerene

Kona kjører Audi, jeg kjører Mitsubishi ...
Say no more :-D


Hva skal man egentlig med 150-200 HK'er fordelt på 200 kg. når hovedsaken er å komme seg ut på tur på to hjul?

Come on! :knegg
For å kjøre fra en Tesla? :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 04 des 2018, 07:55
Bjerknez skrev: 04 des 2018, 05:36
L-NA skrev: 03 des 2018, 09:34 https://www.abcnyheter.no/motor/bil/201 ... sjafoerene

Kona kjører Audi, jeg kjører Mitsubishi ...
Say no more :-D


Hva skal man egentlig med 150-200 HK'er fordelt på 200 kg. når hovedsaken er å komme seg ut på tur på to hjul?

Come on! :knegg
For å kjøre fra en Tesla? :scratch
Nettopp :knegg

Svar