En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Stian87 »

Geiroe skrev: 23 nov 2018, 08:10 Det er mange som velger elbil av økonomiske årsaker, og ikke minst det å kunne kjøre i kollektivfeltet, parkere gratis etc. Det er jo en befriende følelse å snyte staten for noen avgiftskroner i dette avgiftskåte landet.
En husholdning har da gjerne to biler, en til jobb og småkjøring som går på strøm, og en fossil til hytta i helga. Det er jo foreløpig bare Tesla model X til borti millionen som tar deg til hytta idag, og det er jo ikke alle som har de penga.
Selv kjører jeg min gamle dieselpurke (V70) med god samvittighet, dieselolje er jo tross alt et avfallsprodukt på raffineringsveien mot edlere stoffer som bl.a. brukes i industrien.
Det produseres fortsatt en ganske beskjeden andel elbiler i verden, det er nok ikke mange år til du får flere elbiler å velge mellom som tar deg til hytta. Men det er klart elbiler dekker ikke alles behov i dag.

Model S tar deg for øvrig også til hytta, den har rekkevidde på rundt 50 mil. Det finnes i dag også ganske mange elbiler som har en rekkevidde på 30 mil, som for mange vil være nok. Det kan for øvrig nevnes at en biltur på 30 mil kan det være hensiktsmessig å ta en stopp.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Sakkle »

Geiroe skrev: 23 nov 2018, 08:10 Det er mange som velger elbil av økonomiske årsaker, og ikke minst det å kunne kjøre i kollektivfeltet, parkere gratis etc. Det er jo en befriende følelse å snyte staten for noen avgiftskroner i dette avgiftskåte landet.
Hehe... Snyter man staten når det er staten som sette avgiftssatsene?

Dessverre for oss som kjører EL tror jeg riktignok det går mot slutten for "sniking" i kollektivfeltet snart i alle fall. Gratis bom er også en saga blot i Oslo snart, mener jeg å ha lest. Deretter ryker vel gratis parkering og avgiftsfritak etter hvert også...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Juicebox »

Stian87 skrev: 23 nov 2018, 08:07 De foretrakk den varme følelsen av hesten under seg, lyden av en hest som pustet, den friske luften, billig tanking osv. Mens bilene ble oppfattet som støyende, forurensende osv.
Forurensing tror jeg det var det siste folk tenkte på. Nå er ikke teknologigapet fra fossilbil til elbil like stor som hest og bil haha. Tror nok folk var mer inspirert av teknologien og ikke at bilen var dårligere enn hesten:p

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av simpson »

Hesten var i slutten av 1800 og begynnelsen av 1900 den største kilden til forurensing i de største byene.
New York bokstavelig talt druknet i hestedritt og piss.
Det forurenset elver, ødela rent drikkevann, det florerte av sykdom og epedemier pga hesten.
Tror vanlige biler faktisk skaper mindre problemer for folk flest enn hesten gjorde før i tiden

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av AJ »

EL-biler var visstnok ikke så uvanlig i Statene og i Europa i begynnelsen av 1900-tallet. Ja, til og med fra slutten av 1800-tallet:

https://www.lowtechmagazine.com/overvie ... -cars.html

Jeg har også lest et sted at det nettopp var en EL-bil som var den mest solgte bilmodellen en kort periode i USA tidlig på 1900-tallet.
Men husker ikke lenger hvor på nettet jeg leste det.

Uansett er altså ikke EL-biler noe nytt, kan man trygt si...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Sakkle »

AJ skrev: 23 nov 2018, 11:25 EL-biler var visstnok ikke så uvanlig i Statene og i Europa i begynnelsen av 1900-tallet. Ja, til og med fra slutten av 1800-tallet:

https://www.lowtechmagazine.com/overvie ... -cars.html

Jeg har også lest et sted at det nettopp var en EL-bil som var den mest solgte bilmodellen en kort periode i USA tidlig på 1900-tallet.
Men husker ikke lenger hvor på nettet jeg leste det.

Uansett er altså ikke EL-biler noe nytt, kan man trygt si...
Mener å ha lest at det var T-Forden som "tok livet av" el-bilen i statene fordi den var billigere.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Sakkle »

Hopp til 3 minutter.

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Stian87 »

Juicebox skrev: 23 nov 2018, 09:28
Stian87 skrev: 23 nov 2018, 08:07 De foretrakk den varme følelsen av hesten under seg, lyden av en hest som pustet, den friske luften, billig tanking osv. Mens bilene ble oppfattet som støyende, forurensende osv.
Forurensing tror jeg det var det siste folk tenkte på. Nå er ikke teknologigapet fra fossilbil til elbil like stor som hest og bil haha. Tror nok folk var mer inspirert av teknologien og ikke at bilen var dårligere enn hesten:p
Hehe det kan godt hende, poenget mitt er at verden endrer seg, man kan enten være med, eller være sur.
simpson skrev: 23 nov 2018, 11:05 Hesten var i slutten av 1800 og begynnelsen av 1900 den største kilden til forurensing i de største byene.
New York bokstavelig talt druknet i hestedritt og piss.
Det forurenset elver, ødela rent drikkevann, det florerte av sykdom og epedemier pga hesten.
Tror vanlige biler faktisk skaper mindre problemer for folk flest enn hesten gjorde før i tiden
Sammenlikningen mellom enkelte bensinbileiere og de fiktive heseeierne blir bare mer treffende av det du skriver :D

Og nei, elbil er ikke noe nytt, uten jeg helt kan se hva det har med noe å gjøre :)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av simpson »

Sakkle skrev: 23 nov 2018, 11:44 Hopp til 3 minutter.

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Jay Leno sier jo rett ut at elektriske biler er laget for kvinnfolk som skal til butikken.
Han vet hva han prater om :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22906
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 24 nov 2018, 05:29
Sakkle skrev: 23 nov 2018, 11:44 Hopp til 3 minutter.

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Jay Leno sier jo rett ut at elektriske biler er laget for kvinnfolk som skal til butikken.
Han vet hva han prater om :twothumbs:
Haha, ja jeg føler meg ikke akkurat som en "horebukk" når jeg kjører el-bil, det skal være sikkert. Jeg føler el-bil fortsatt er litt "damebil". Når jeg ser voksne mannfolk i en bil ala BMW i3, Nissan Leaf etc. så drar jeg litt på smilebåndet, selv om jeg kjører el-bil selv til tider.

el-bil velger man av prsktiske årsaker og ikke for "tøffe seg". :thumleft

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av mekkern »

El bil kjører jeg en del i arbeidssammenheng.
De er helt ok og de går bra,men føler de er litt "tunge" i forhold til de burde være.
Det som trekker ned er rekkevidde og ladetid/sted.greit med eksempelvis 30 mils rekkevidde, men litt kjedelig hvis du bare har 500meter igjen til dit du skal... :roll
man hører om at NÅ kommer de og de bilene og batteriene..men jeg synes det blir litt spesielt å planlegge et bilkjøp eksempelvis 2 år frem i tid når jeg trenger bil nå...og hva vet vi om 2 år?

For oss i Norge er det antageligvis ingen forskjell på elektrisitet med tap i nett/ladere/batterier spesielt grunnet kulden-og hydrogen(laget med strøm)brenselcelle...
Men vi får se hvordan utviklingen blir fremover når tyskland(har kjøpt inn tog) og muligens nordlandsbanen blir Hydrogendrevet.. hvis lastebilsektoren hopper på dette vil infrastrukturen dryppe over på privatbilismen.
Men vi får se...
jeg har kjøretøy nå i 10-15 år håper jeg...så får jeg vurdere utviklingen også på "selvkjørende"
Mulig jeg ikke kommer til å eie men bare "leie"transport via en "app" om 10-12 år..
For får ikke jeg kjøre selv ,da gidder ikke jeg å eie heller.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Geiroe »

Synd at de legger ned satsing på hydrogenbiler, stasjonene er jo tross alt relativt selvforsynte med strøm, når de har solcellepaneler. Det kommer jo selvsagt an på mengden hydrogen, som skal distribueres. Hvis vi får vogntog som skal fylle hydrogen, holder det ikke med solcellepaneler, men det bidrar.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 24 nov 2018, 06:34
simpson skrev: 24 nov 2018, 05:29 Jay Leno sier jo rett ut at elektriske biler er laget for kvinnfolk som skal til butikken.
Han vet hva han prater om :twothumbs:
Haha, ja jeg føler meg ikke akkurat som en "horebukk" når jeg kjører el-bil, det skal være sikkert. Jeg føler el-bil fortsatt er litt "damebil". Når jeg ser voksne mannfolk i en bil ala BMW i3, Nissan Leaf etc. så drar jeg litt på smilebåndet, selv om jeg kjører el-bil selv til tider.
Tja... dere får føle hva dere vil. :lol

Selv er jeg såpass komfortabel med meg selv at jeg ikke føler meg mindre mann av å kjøre en fornuftig bil. Mulig det er meg som er rar... :scratch


(Men jeg må innrømme at jeg også ler litt når jeg ser en fyr på 1.90 hoppe ut av en av de bittesmå trekanta buddyene eller hva de heter.)
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Jompa »

Geiroe skrev: 24 nov 2018, 09:07 Synd at de legger ned satsing på hydrogenbiler, stasjonene er jo tross alt relativt selvforsynte med strøm, når de har solcellepaneler. Det kommer jo selvsagt an på mengden hydrogen, som skal distribueres. Hvis vi får vogntog som skal fylle hydrogen, holder det ikke med solcellepaneler, men det bidrar.
Hvor mye elektrisk energi trengs det for å utvinne hydrogen fra vann ?
F eks Hydrogen tilsvarende en kJ ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 24 nov 2018, 06:34
simpson skrev: 24 nov 2018, 05:29
Sakkle skrev: 23 nov 2018, 11:44 Hopp til 3 minutter.

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Jay Leno sier jo rett ut at elektriske biler er laget for kvinnfolk som skal til butikken.
Han vet hva han prater om :twothumbs:
Haha, ja jeg føler meg ikke akkurat som en "horebukk" når jeg kjører el-bil, det skal være sikkert. Jeg føler el-bil fortsatt er litt "damebil". Når jeg ser voksne mannfolk i en bil ala BMW i3, Nissan Leaf etc. så drar jeg litt på smilebåndet, selv om jeg kjører el-bil selv til tider.

el-bil velger man av prsktiske årsaker og ikke for "tøffe seg". :thumleft
:D
Ikke lett å imponere damene med en burn out med el bil nei.
Var litt mere macho med en Opel Ascona, doble webere og 2,5" eksos når jeg var ung enn det ungdommen i fremtiden får oppleve.
Men fremtidens rånere klarer vel å fiffe opp Leaf'en med større batteri og mere watt og andre triks :lol

Svar