En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Rune75 »

ZZR-Erling skrev: 20 nov 2018, 03:19 .. om alle i verden skal kjøre elbil, blir energibehovet enormt! Hvordan skal man få tak i nok strøm!? Det vil også kreve store investeringer i infrastruktur, og for vår del, her i Norge, blir nok naturen ennå mer rasert i form av demninger, nedtappinger, rør og digre master, samt trafostasjoner og fordelingsnett i form av luftspenn...miljøvennlig? Nei!
Hvor mye strøm trur du blir brukt før 1 liter råolje har blitt raffinert og transportert frem til pumpa der du kjøper bensin ? En elbil kan kjøre ca like langt på den strømmengden som en bensinbil kjører på en liter bensin.

ZZR-Erling

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av ZZR-Erling »

Sakkle skrev: 20 nov 2018, 14:31
ZZR-Erling skrev: 20 nov 2018, 03:19 .. om alle i verden skal kjøre elbil, blir energibehovet enormt! Hvordan skal man få tak i nok strøm!? Det vil også kreve store investeringer i infrastruktur, og for vår del, her i Norge, blir nok naturen ennå mer rasert i form av demninger, nedtappinger, rør og digre master, samt trafostasjoner og fordelingsnett i form av luftspenn...miljøvennlig? Nei!
Bilde

Spøk til side... du er ikke seriøs?
Jo, så absolutt!

ZZR-Erling

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av ZZR-Erling »

KåreDump skrev: 20 nov 2018, 14:23
AJ skrev: 19 nov 2018, 17:29
Men det er klart, i en slik morosak som denne teksten jo er, så nekter man seg selvfølgelig ikke denslags... ;) .
.

ZZR-Erling

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av ZZR-Erling »

Rune75 skrev: 20 nov 2018, 19:03
ZZR-Erling skrev: 20 nov 2018, 03:19 .. om alle i verden skal kjøre elbil, blir energibehovet enormt! Hvordan skal man få tak i nok strøm!? Det vil også kreve store investeringer i infrastruktur, og for vår del, her i Norge, blir nok naturen ennå mer rasert i form av demninger, nedtappinger, rør og digre master, samt trafostasjoner og fordelingsnett i form av luftspenn...miljøvennlig? Nei!
Hvor mye strøm trur du blir brukt før 1 liter råolje har blitt raffinert og transportert frem til pumpa der du kjøper bensin ? En elbil kan kjøre ca like langt på den strømmengden som en bensinbil kjører på en liter bensin.
Er vel ikke mange som er sikre på noe av denne problematikken, men om mange land i Europa får en stor andel av el biler, hvor i al verden skal all strømmen komme fra da???

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av kjellv »

ZZR-Erling skrev: 20 nov 2018, 20:59
Rune75 skrev: 20 nov 2018, 19:03
ZZR-Erling skrev: 20 nov 2018, 03:19 .. om alle i verden skal kjøre elbil, blir energibehovet enormt! Hvordan skal man få tak i nok strøm!? Det vil også kreve store investeringer i infrastruktur, og for vår del, her i Norge, blir nok naturen ennå mer rasert i form av demninger, nedtappinger, rør og digre master, samt trafostasjoner og fordelingsnett i form av luftspenn...miljøvennlig? Nei!
Hvor mye strøm trur du blir brukt før 1 liter råolje har blitt raffinert og transportert frem til pumpa der du kjøper bensin ? En elbil kan kjøre ca like langt på den strømmengden som en bensinbil kjører på en liter bensin.
Er vel ikke mange som er sikre på noe av denne problematikken, men om mange land i Europa får en stor andel av el biler, hvor i al verden skal all strømmen komme fra da???
Globalt er kun 2% av den totale produksjon av biler elektriske biler..
https://www.nettavisen.no/na24/iea-topp ... 60885.html

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Rune75 »

ZZR-Erling skrev: 20 nov 2018, 20:59
Rune75 skrev: 20 nov 2018, 19:03
ZZR-Erling skrev: 20 nov 2018, 03:19 .. om alle i verden skal kjøre elbil, blir energibehovet enormt! Hvordan skal man få tak i nok strøm!? Det vil også kreve store investeringer i infrastruktur, og for vår del, her i Norge, blir nok naturen ennå mer rasert i form av demninger, nedtappinger, rør og digre master, samt trafostasjoner og fordelingsnett i form av luftspenn...miljøvennlig? Nei!
Hvor mye strøm trur du blir brukt før 1 liter råolje har blitt raffinert og transportert frem til pumpa der du kjøper bensin ? En elbil kan kjøre ca like langt på den strømmengden som en bensinbil kjører på en liter bensin.
Er vel ikke mange som er sikre på noe av denne problematikken, men om mange land i Europa får en stor andel av el biler, hvor i al verden skal all strømmen komme fra da???
Mengden strøm er jo der allerede. Når utvinning og raffinering av olje reduseres blir det strøm (kapasitet) til overs. Distribusjon av strømmen i lite utviklede land kan derimot bli et problem.

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Jompa »

Nå er det vel vanlig rundt omkring i verden å produsere strømmen som trengs til utvinninga av gassen som strømmer opp av borehullene sammen med oljen ?
Det er vel ingen andre land enn Norge som kan komme på en så tullete ide som å pålegge oljeselskapene å føre strøm til plattformene fra land, når gassen de kunne brukt allikevel blir brent et annet sted i verden.
De samme miljøforkjemperne som vil elektrifisere all transport er også imot å utvinne kobber i Norge. La heller land i andre verdensdeler ta miljøbelastninga.
Tror jeg stopper der, før jeg kommer inn på biodrivstoff og nedhugging av. skog som er den eneste virkelig effektive co2-fangeren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ZZR-Erling

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av ZZR-Erling »

kjellv skrev: 20 nov 2018, 21:11
ZZR-Erling skrev: 20 nov 2018, 20:59
Rune75 skrev: 20 nov 2018, 19:03
ZZR-Erling skrev: 20 nov 2018, 03:19 .. om alle i verden skal kjøre elbil, blir energibehovet enormt! Hvordan skal man få tak i nok strøm!? Det vil også kreve store investeringer i infrastruktur, og for vår del, her i Norge, blir nok naturen ennå mer rasert i form av demninger, nedtappinger, rør og digre master, samt trafostasjoner og fordelingsnett i form av luftspenn...miljøvennlig? Nei!
Hvor mye strøm trur du blir brukt før 1 liter råolje har blitt raffinert og transportert frem til pumpa der du kjøper bensin ? En elbil kan kjøre ca like langt på den strømmengden som en bensinbil kjører på en liter bensin.
Er vel ikke mange som er sikre på noe av denne problematikken, men om mange land i Europa får en stor andel av el biler, hvor i al verden skal all strømmen komme fra da???
Globalt er kun 2% av den totale produksjon av biler elektriske biler..
https://www.nettavisen.no/na24/iea-topp ... 60885.html
Ja, akkurat..

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Stian87 »

ZZR-Erling skrev: 20 nov 2018, 03:19 .. om alle i verden skal kjøre elbil, blir energibehovet enormt! Hvordan skal man få tak i nok strøm!? Det vil også kreve store investeringer i infrastruktur, og for vår del, her i Norge, blir nok naturen ennå mer rasert i form av demninger, nedtappinger, rør og digre master, samt trafostasjoner og fordelingsnett i form av luftspenn...miljøvennlig? Nei!
Atomkraftverk, f.eks.

Og som om naturen ikke er rasert fra før av med oljeutslipp, forurensning og svære oljerigger i havet? Du spekulerer kun i at det vil bli verre, uten å vise til konkrete holdepunkter for spekulasjonene. Samtidig fornekter du i en håndvendig problemene som skapes ved oljeproduksjonen.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av mekkern »

Vi har lett for å se verden som den "boblen" vi lever i her i Norge.
Europa er ikke så ille men når en beveger seg rundt i verden er det enorme områder som ikke har infrastruktur i det hele tatt og elektrisitet stort sett kun i byer- der de genererer kraften med generatorer eller kull.
sett ut i fra et globalt perspektiv så er nok veien lang til "utslippsfri transportsektor"...

Det er også en grunn til at det heller ikke er massiv utbygging av tradisjonell atomkraft..heller en nedbygging...

Jeg tok avgjørelsen sist år med at jeg kjøpte en NY bensinbil i påvente av hva som skjer de neste 10-12 år.
Ikke fordi jeg "hater dildofuel" eller lignende argument men på det grunnlaget at så lenge jeg bare skal ha en bil så passer ikke el-bil mitt bruksmønster foreløbig.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Sakkle »

mekkern skrev: 21 nov 2018, 09:36 Jeg tok avgjørelsen sist år med at jeg kjøpte en NY bensinbil i påvente av hva som skjer de neste 10-12 år.
Ikke fordi jeg "hater dildofuel" eller lignende argument men på det grunnlaget at så lenge jeg bare skal ha en bil så passer ikke el-bil mitt bruksmønster foreløbig.
Ja, og som el-bil bruker har jeg null problem med å se det argumentet. El-bil er ikke for alle. I alle fall ikke ennå. Selv om jeg tror en del av de som mener de MÅ ha bensinbil fint kunne klart seg med el-bil om de faktisk hadde testet det.

Når det er sagt, så er det klart at el-bil også ikke vil fungere for alle land med det første. Norge er i en sær-posisjon med billig vannkraft etc. Men å gå rundt og oppriktig tro at fossil-bil er fremtida, er i beste fall naivt. Olje er og blir en begrenset resurs, og uansett hva enkelte måtte innbille seg ikke miljøvennlig. Alternativer kommer, rett og slett fordi det ikke er noe alternativ å fortsette med fossilt drivstoff i fremtiden.

Om el-biler kommer til å ta helt over eller om det blir noe annet, det vet jeg ikke. Hvor lang tid det vil ta vet jeg heller ikke. Men fossilbilen er på vei ut. DET er jeg sikker på.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av AJ »

Sakkle skrev: 21 nov 2018, 10:11 Om el-biler kommer til å ta helt over eller om det blir noe annet, det vet jeg ikke. Hvor lang tid det vil ta vet jeg heller ikke. Men fossilbilen er på vei ut. DET er jeg sikker på.
Jeg håper fortsatt på at hydrogendrevne biler vil komme for fullt med tiden.
Det vil antakelig bli den optimale løsningen med god rekkevidde og kjapp drivstoffylling (uten ledning...), slik vi er bortskjemt med på fossilbilene våre... ;) .
Håper det midlertidige hydrogentilbakeslaget som er nå for tiden, ikke blir altfor langvarig, men at utviklingen fortsetter med uforminsket styrke.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Stian87 »

mekkern skrev: 21 nov 2018, 09:36 Vi har lett for å se verden som den "boblen" vi lever i her i Norge.
Europa er ikke så ille men når en beveger seg rundt i verden er det enorme områder som ikke har infrastruktur i det hele tatt og elektrisitet stort sett kun i byer- der de genererer kraften med generatorer eller kull.
sett ut i fra et globalt perspektiv så er nok veien lang til "utslippsfri transportsektor"...

Det er også en grunn til at det heller ikke er massiv utbygging av tradisjonell atomkraft..heller en nedbygging...

Jeg tok avgjørelsen sist år med at jeg kjøpte en NY bensinbil i påvente av hva som skjer de neste 10-12 år.
Ikke fordi jeg "hater dildofuel" eller lignende argument men på det grunnlaget at så lenge jeg bare skal ha en bil så passer ikke el-bil mitt bruksmønster foreløbig.
Fornuftig valg det. Man må selv vurdere eget behov og egne løsninger når man skal kjøpe en bil.

Enig med det du skriver om at det er store forskjeller på Norge, Europa og resten av verden. Men for min del bruker jeg bilen min i Norge i all hovedsak, så da blir det det norske markedet som er mest relevant for meg, ikke Asia eller Øst-Europa.

Jeg skal ikke spekulere i hvorfor det ikke bygges ut atomkraftverk. Men det burde definitivt blitt bygd mer av det. Jeg mistenker at mye av årsaken er ubegrunnet frykt.

Anbefaler denne :
https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysning ... E50002418
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Sakkle »

Stian87 skrev: 21 nov 2018, 13:40 Jeg skal ikke spekulere i hvorfor det ikke bygges ut atomkraftverk. Men det burde definitivt blitt bygd mer av det. Jeg mistenker at mye av årsaken er ubegrunnet frykt.
Jeg er enig i at mye av frykten for atomkraft sikkert er ubegrunnet... men det er nå et faktum at når det først går galt med atomkraft så går det så de grader til helvete.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 21 nov 2018, 13:56
Stian87 skrev: 21 nov 2018, 13:40 Jeg skal ikke spekulere i hvorfor det ikke bygges ut atomkraftverk. Men det burde definitivt blitt bygd mer av det. Jeg mistenker at mye av årsaken er ubegrunnet frykt.
Jeg er enig i at mye av frykten for atomkraft sikkert er ubegrunnet... men det er nå et faktum at når det først går galt med atomkraft så går det så de grader til helvete.
Det går nok ikke så til helvete som vi tror, hvis du har sett dokumentaren.

Svar