Fyringssesongen

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Fyringssesongen

Legg inn av ireit »

Da er vi igang igjen. Og ingen ønsker å bruke mer på fyring enn nødvendig.
Vi blir derfor oppfordret til å senke temperaturen nattestid og jeg lurer da på følgende:

Hvor mye redusere du fyringsbehovet (%) over et døgn ved å senke temperaturen 5 grader fra 25 til 20 i 8 timer når ute-temperaturen er 0

Kan jeg si at uten senking, er behovet 25 grader x 24 timer = 600
og med senking (25 x 16) + (20 x 8 ) = 560
Og at forskjellen her er 7%

Så skal du bruke noe ekstra på å bringe tempen opp fra 20 til 25. Og hvor mye av de 7% må vi bruke på det??? 3% :scratch

Eller der jeg helt på bærtur...?? :scratch
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fyringssesongen

Legg inn av FredrikE24 »

Skal det være noe å spare, så gjelder det å tenke veldig langsiktig. Samtidig er 5 grader mye, særlig når du har lav utetemp. Derfor bør man kompensere for utetemp. Sats på 2-3 grader midtvinters og kanskje 5 grader vår og høst. Så slipper man de helt store kostnadene med å få svingt opp varmen igjen hele 5 grader.

Så ville jeg nok senket temperaturen allerede litt tidlig på kvelden. Kanskje allerede klokka 20? Deretter svi litt på badegulvet fra 5 om morgenen til ca. 9 om morgenen så det får tørke opp. Resten av varmen drar man kanskje på litt igjen 2-3 grader i 14-15 tiden?

Jeg tenker man ser den største gevinsten med å legge litt mer isolering her og der, særlig på loft. Klarer boligen å holde lenge på varmen, så krever det ikke så mye å holde innstilt temp.

En kollega har laget sitt eget smarthus. Kompenserer automatisk for utetemperatur, ved sol går all solblending opp dersom ingen beboere er koblet til boligens wifi osv. Samtidig har han automatisk nattsenk 5 dager i uka såfremt ingen er hjemme midt i uka, igjen, at mobilen er tilkoblet wifi innen et visst tidspunkt på morgenen.

Hva sparer han? Minimalt, men over det lange løp, så blir det jo noen kroner.

Skal man finne ut helt konkret hva din bolig bruker gjennom et døgn kan det mest gunstige være å få nettleverandøren din til å legge pulsutgangen på strømmåleren din ut på rekkeklemmer og du kan logge strømforbruket ganske nøyaktig. En puls kan feks tilsvare 1kwh. Bygger man smarthus, så kan man veldig enkelt integrere dette inn i systemet og ha full kontroll over forbruket.

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Fyringssesongen

Legg inn av Tore L »

Tror ikke du kan bruke et slikt regnestykke og si at du sparer 7% :) Om det lønner seg å senke natt tempraturen med 4 grader ( ekspertene mener at det er nok), kommer nok and på flere faktorer. Type oppvarmings metode og størelsen på det område du skal varme opp.
Eks - 6 roms hus fra 50 tallet, eller 2 roms leilighet fra 2018. Den beste metoden for å varme opp igjen etter nattsenking av tempratur, mener ekspertene (les enova) er varmepumpe.
Jeg har 28 solcellepaneler montert på taket og produsere opp i mot 10 kwh, på solfylte dager, og i solbyen Sarpsborg kan dette bli 40-80 kwh om dagen. Som igjen kan bli 500-900 kwh på en grei mnd med sol. Så jeg er litt interessert i tema som du spør om. :)
Har selv et hus fra 80 tallet på ca 300 kvm, og brukte ca 40.000 kwh i året på å varme det opp, nå er jeg nede i ca 15000, og målet mitt er 10 000 kwh i året som jeg skal betale for.
Men nå som snart hele Norge har fått de nye strøm målerene, tror jeg vi ( i løpet av 2019) får litt varierte strømpriser i løpet av døgnet. Da kan det fort bli slik at den billigste strømmen får du om natta, når forbruket er lavest, og mye høyere pris på deler av dagen etter at alle har tatt en morgen dusj, og varmtvannsbrederene skal varme opp vannet igjen, og når hele Norge skal lage middag. Når vi får slike differensierte strømpriser i Norge, kan vi ta opp spørsmålet om det da lønner seg å senke tempraturen, når prisene er lave og må heve tempraturen når prisene er høye :)
Og det er ikke lenge til 2019 :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Fyringssesongen

Legg inn av Stian87 »

Personlig har jeg varmeovnene på rundt 17 grader og suplerer med vedfyring. Utenom den kaldeste tiden holder det å fyre en gang i uka på høst/vinter vår. Fra mai til oktober bruker jeg hverken vedovn eller panelovner.

Det som for min del nok trekker en del opp er temperaturkontroll i forbindelse med ølbrygging. Forløpig har jeg ikke fått noe system på dette, så temperaturkontrollen skapes ved panelovn med termostat og åpent vindu :knegg

Når jeg får investert i gjæringskar med termostat blir det imidlertid slutt på dette.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fyringssesongen

Legg inn av Bjerknez »

Det med å spare penger på energi er ikke akkurat noe som opptar meg, men jeg setter ikke akkurat stekovnen på for morroskyld for å si det sånn. Vi har varmepumpe og den står på 24 grader (tror jeg det var) på vinteren og på sommeren så senker vi den til 20 grader. På veldig varme dager kjører vi på med full kjøling.

Ikke akkurat noe jeg går og teller kroner for dette egentlig. Jeg føler det er mange andre steder jeg lett kan knipe inn hvis økonomien skulle se mørkere ut. Jeg klarer rett og slett ikke helt og la meg bli revet med av denne miljøbølgen. Men det skal sies at jeg heller ikke er noe miljøsvin av den grunn.

Men en ting er sikkert. Kostnadene sank en del for vår del etter at vi kjøpte EL-bil. Ca. 2.000kroner spart pr. mnd. man skal jo egentlig trekke bort hvor mye strøm man har brukt til å lade den opp, men sannheten er at jeg ikke har sett noen oppsving på strømregningen. Så i mitt hode annser jeg det som "gratis" å lade bilen. (selv om jeg så klart forstår at det ikke er det).

Nå kommer dte også snart bommer til Fredrikstad og da sparer vi enda mer tid og penger ved å kjøre el-bil.

Det med å kjøpe el-bil er vel den største besparelsen vi har gjort som ikke har gått ut over kvaliteten på "livet".

Jada... jeg ser det er delte meninger om hvor miljøvennlig el-bilen er. Det vet jeg ikke så mye om og strengt tatt kjøpte vi el-bil for å spare penger og ikke for å leke noen grønn familie. Vi er ikke helt der. :)

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Fyringssesongen

Legg inn av SverreOlsen »

Sparer selv 4000 kr mnd etter vi skaffet osd el bil :-D men vi har veeldig dyr bom rett utenfor døra. 100 kr hver vei med 40% rabatt.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Fyringssesongen

Legg inn av Geiroe »

Det er vel hovedgrunnen til at folk kjøper elbil, nettopp for å spare penger. Slik var det jo med diesel vs bensinbil også, til å med de minste bilene valgte folk diesel, for å spare noen kroner.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Fyringssesongen

Legg inn av Geiroe »

Det å bruke nattsenk er ikke et alternativ på et gammelt hus, der gjelder det å opprettholde temperaturen, den senker seg automatisk om natta uansett.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Fyringssesongen

Legg inn av overlay »

Jeg ville ikke brydd meg noe særlig om nattsenking, hvertfall ikke når man får effektledd på nettleien.

Det er en eldre artikkel, så endringer til påslaget kan ha skjedd.
https://www.f-b.no/nyheter/hvaler/hytte ... -59-268427

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fyringssesongen

Legg inn av AJ »

Her i huset med to fullt innredede rom i to etasjer + innredede rom i loftetasjen, tilsammen fem soverom fordelt på alle tre plan, foregår hovedoppvarmingen med singel splitt varmepumpe. Den ble installert for noen år siden. Skulle vi skaffet oss ny varmepumpe i dag ville det blitt en multi splitt variant siden vi gjerne skulle hatt en innedel også i underetasjen.

Varmepumpa går på jevn temp. hele døgnet i fyringssesongen og slås enkelt og greit av om sommeren. Aircon. om sommeren har vi ikke behov...

Ellers fyrer vi også med ved, hovedsaklig bjørk og rogn fra nærområdet til rimelige priser.
Norsk Trolla vedovn ved trappegangen i underetasjen, en dansk Morsø i musikkrommet/kontoret/kjellerstua vegg-i-vegg på den andre siden av pipa og en amerikansk Vermont Castings peisovn i stua i hovedetasjen, som stort sett bare brukes til lun kosevarme på ekstra kalde vinterdager.

Siden vi kun bor to stykker her så har vi i det daglige stengt av to soverom i underetasjen. Disse varmes opp med panelovner de gangene vi har overnattingsgjester.

Loftstua med et soverom i hver ende trengs sjelden oppvarming siden varmluften fra varmepumpa i stua er nok til å gi god nok temp. her.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Fyringssesongen

Legg inn av Sakkle »

ireit skrev: 29 okt 2018, 23:08 Hvor mye redusere du fyringsbehovet (%) over et døgn ved å senke temperaturen 5 grader fra 25 til 20 i 8 timer når ute-temperaturen er 0

Kan jeg si at uten senking, er behovet 25 grader x 24 timer = 600
og med senking (25 x 16) + (20 x 8 ) = 560
Og at forskjellen her er 7%

Så skal du bruke noe ekstra på å bringe tempen opp fra 20 til 25. Og hvor mye av de 7% må vi bruke på det??? 3% :scratch

Eller der jeg helt på bærtur...?? :scratch
Hva er det egentlig du regner ut? Gradetimer? Dette sier da ingenting om forbruket ditt?

Først må du vel vite forbruket ditt i kwh. Først da kan du begynne å se på hva du evt. vil spare. Ingen boliger er like, så man kan ikke regne ut en besparelse basert på ønsket temperatur alene.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Re: Fyringssesongen

Legg inn av ireit »

Dette var ikke et forsøk på å være matematisk korrekt, heller ikke et forsøk på å etablere en ny enhet. Bare en fri tanke og lek med tall som kanskje kunne indikere hvor mye i % du spare ved å senke temperaturen.
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

aircooled
Innlegg: 25
Registrert: 21 jun 2017, 12:50
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900

Re: Fyringssesongen

Legg inn av aircooled »

I utgangspunktet kan jeg si det samme her, som jeg sier til kunder som ringer. Man sparer egentlig ingenting på å ha natt senking, hvis ikke hus og elektrostyring er prosjektert for det i utgangspunktet. Selv ikke da vil du tjene inn inviteringen i styring før etter 10+ år. Når de begynner med differensierte priser i 2019 sparer du i alle fall ingenting, for da er strømmen billig om natta, og dyr når folk koker poteter. Så får vi se hvor lang tid det tar før folk setter på tørketrommel på natta, med de følger det kan få.
Du sparer faktisk mer på å sette sparedusj på dusjen, og begrense tiden i dusjen, enn å sette ned temp om natta. Gitt huset ditt ikke er bygget etter TEK10/17 eller som passivhus

Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Re: Fyringssesongen

Legg inn av ireit »

Takker takker aircooled
Det var er svar som styrket min magefølelse, om at her er det sannsynligvis lite eller ingen ting å hente - la ovnen stå på :roll
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fyringssesongen

Legg inn av Jompa »

Jeg har og har hatt vannbåren varme siden huset ble bygd i -90.
El-kjele og murgolv i sokkeletasjen, tregulv oppe. Litt vedfyring i tillegg.
Årsforbruket har hele tiden vært 35 - 40 000 kWt i året.
Helt til for to år siden brukte jeg nattsenkinga, bestemte meg for å prøve konstant temp hele døgnet i noen måneder for å se om forbruket endra seg, og etter to år har jeg fremdeles ikke lagt inn nattsenking igjen.
Kan ikke si at forbruket har endret seg, det er alltid litt "naturlige svingninger" som vel mest bestemmes av utetemperatur og vind.
Forskjellen er at før stod vi alltid opp til kjølig hus om morran, og litt for varmt om kvelden.
Det er ganske stor treghet i vannbåren varme, særlig i tregulv.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar