Foten ned i svinger?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Foten ned i svinger?

Legg inn av SverreOlsen »

Som topic sier, hvorfor bruker noen å ta ut foten i svinger? Tenker foten av fotviler og ut mot bakken.
Er de usikker på seg selv, sykkelen? Har sitt 6 stk som har gjort det de siste 2 dagene. Skulle en faktisk skli i fart knekker jo eventuelt foten mye før den klarer å holde sykkelen oppe.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av AJ »

SverreOlsen skrev: 05 sep 2018, 00:08 Som topic sier, hvorfor bruker noen å ta ut foten i svinger? Tenker foten av fotviler og ut mot bakken.
Er de usikker på seg selv, sykkelen? Har sitt 6 stk som har gjort det de siste 2 dagene. Skulle en faktisk skli i fart knekker jo eventuelt foten mye før den klarer å holde sykkelen oppe.
Fører usikker på veigrepet med slitte dekk nå som høsten nærmer seg...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av Juicebox »

De tror vell at de skal legge seg ned som crossere og supermotoere, men med feil teknikk...?

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av Sakkle »

Sett for mye på Valentino Rossi?

Bilde
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av Juicebox »

Han kjører mye cross og motard og teknikken hans er derfra. Farlig? Kanskje, men effektiv for han!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av cannon »

Rossi og flere i GP og Superbike gjør dette. Hensikten er luftbrems og balanse ved harde innbremsinger.
På offentlig norsk asfalt trengs vel strengt tatt ikke dette?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 05 sep 2018, 06:38 Rossi og flere i GP og Superbike gjør dette. Hensikten er luftbrems og balanse ved harde innbremsinger.
På offentlig norsk asfalt trengs vel strengt tatt ikke dette?
Hvis det hjelper og ta ut beinet ved harde innbremsinger (som feks. på trafikkskolen når man tar bremsetesten) så er dte jo rart at dette ikke er nevnt under opplæringen i det hele tatt? Selv om jeg så klart forstår at det er forskjell fra og bremse ned fra 300km/t kontra 50-60 km/t, men prinsippet er vel det samme?

Det høres nesten litt rart ut, selv om jeg forstår at du åpenbart har mer snøring på banekjøring og reglene rundt dette enn hva jeg har.

På trafikkskolen hørte man jo "forankring, forankring, forankring" hele tiden... Man skulle nærmest gå i ett med sykkelen...

Toven

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av Toven »



En del som også "backer in" bakdelen, sklir ut bakdekket og får dermed raskere turn-vinkel på vei ut (på en måte) :P


WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av WikingTnT »

Bjerknez skrev: 05 sep 2018, 07:12
cannon skrev: 05 sep 2018, 06:38 Rossi og flere i GP og Superbike gjør dette. Hensikten er luftbrems og balanse ved harde innbremsinger.
På offentlig norsk asfalt trengs vel strengt tatt ikke dette?
Hvis det hjelper og ta ut beinet ved harde innbremsinger (som feks. på trafikkskolen når man tar bremsetesten) så er dte jo rart at dette ikke er nevnt under opplæringen i det hele tatt? Selv om jeg så klart forstår at det er forskjell fra og bremse ned fra 300km/t kontra 50-60 km/t, men prinsippet er vel det samme?

Det høres nesten litt rart ut, selv om jeg forstår at du åpenbart har mer snøring på banekjøring og reglene rundt dette enn hva jeg har.

På trafikkskolen hørte man jo "forankring, forankring, forankring" hele tiden... Man skulle nærmest gå i ett med sykkelen...
Som "vanlig" så vet jeg ikke om du kødder eller prøver å dra diskusjonen.. Men du kan jo ikke ærlig talt mene at dette bør gå inn i pensum i kjøreopplæring ? Rossi & co er jo eksponenten for det mest ekstreme i mc-sporten der grenser tøyes til det ytterste. Jeg tror at syklene har blitt så raske at denne luftbremsen og posisjonering av vekt er en konsekvens av det, men det er langt fra alle som bruker det jevnlig.
Hvis man skulle følge retorikken din så bør Prius`en utstyres med fallskjerm-brems pga at dragsterne er utstyrt med det. :sk?
Men til TS så vil jeg tro at det er mange ny-gamle førere med 300kg + sykler som føler seg usikker på balansen og tror at de klarer å stå imot jernet hvis det skulle bikke over - noe den sannsynligvis gjør før eller siden hvis de er så usikre - dra på bane og lær og kjøre din sykkel er vel min oppfordring :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av Bjerknez »

WikingTnT skrev: 05 sep 2018, 08:07
Bjerknez skrev: 05 sep 2018, 07:12
cannon skrev: 05 sep 2018, 06:38 Rossi og flere i GP og Superbike gjør dette. Hensikten er luftbrems og balanse ved harde innbremsinger.
På offentlig norsk asfalt trengs vel strengt tatt ikke dette?
Hvis det hjelper og ta ut beinet ved harde innbremsinger (som feks. på trafikkskolen når man tar bremsetesten) så er dte jo rart at dette ikke er nevnt under opplæringen i det hele tatt? Selv om jeg så klart forstår at det er forskjell fra og bremse ned fra 300km/t kontra 50-60 km/t, men prinsippet er vel det samme?

Det høres nesten litt rart ut, selv om jeg forstår at du åpenbart har mer snøring på banekjøring og reglene rundt dette enn hva jeg har.

På trafikkskolen hørte man jo "forankring, forankring, forankring" hele tiden... Man skulle nærmest gå i ett med sykkelen...
Som "vanlig" så vet jeg ikke om du kødder eller prøver å dra diskusjonen.. Men du kan jo ikke ærlig talt mene at dette bør gå inn i pensum i kjøreopplæring ? Rossi & co er jo eksponenten for det mest ekstreme i mc-sporten der grenser tøyes til det ytterste. Jeg tror at syklene har blitt så raske at denne luftbremsen og posisjonering av vekt er en konsekvens av det, men det er langt fra alle som bruker det jevnlig.
Hvis man skulle følge retorikken din så bør Prius`en utstyres med fallskjerm-brems pga at dragsterne er utstyrt med det. :sk?
Men til TS så vil jeg tro at det er mange ny-gamle førere med 300kg + sykler som føler seg usikker på balansen og tror at de klarer å stå imot jernet hvis det skulle bikke over - noe den sannsynligvis gjør før eller siden hvis de er så usikre - dra på bane og lær og kjøre din sykkel er vel min oppfordring :thumleft
Var vel for å dra den litt langt for å pirre andre til å svare. Det funket jo! :lol

Jeg skrev også at jeg var klar over kontrastene her vedrørende å knote seg gjennom kjøregården kontra ta den ut på bane og tyne den til det ytterste. :knegg

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av WikingTnT »

Joa - tok den , men du skrev også at "prinsippet er vel det samme" ..- Nei definitivt ikke :[-X

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av Bjerknez »

Forklar gjerne hvorfor prinsippet ikke er det samme. Siden du er skråsikker så hadde det jo sikkert vert opplysende for TS og få fasiten :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av cannon »

TS lurte vel på hvorfor vanlige veikjørere slenger ut beinet. Jeg tror det er greit besvart.
Forklaringen på hvorfor norsk kjøreskoleopplæring ikke er særlig relevant i MotoGP kan gjerne Vikingen her ta hvis han vil.
Enig med VikingTnT: alle bør få seg litt fokusert kjøretrening med kyndig veiledning på bane. Ikke for å kjøre som VR men for å lære å håndtere sykkelen på en trygg måte. Da blir kjøringen mye morsommere:-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 05 sep 2018, 09:27 TS lurte vel på hvorfor vanlige veikjørere slenger ut beinet. Jeg tror det er greit besvart.
Forklaringen på hvorfor norsk kjøreskoleopplæring ikke er særlig relevant i MotoGP kan gjerne Vikingen her ta hvis han vil.
Enig med VikingTnT: alle bør få seg litt fokusert kjøretrening med kyndig veiledning på bane. Ikke for å kjøre som VR men for å lære å håndtere sykkelen på en trygg måte. Da blir kjøringen mye morsommere:-)
Jeg er også enig med deg/dere. Jeg har også gjort det selv noen ganger med den første cruiseren jeg hadde. Det var nok en falsk trygghet ved å kunne ta i mot hvis dekkene skulle glippe taket. Jeg er dog usikker på hvor stor effekt dette ville hatt med en sykkel på 300kg. som mistet grepet.

Men for min del hadde det vertfall lite med nedbremsingen å gjøre :lol

ZZR-Erling

Re: Foten ned i svinger?

Legg inn av ZZR-Erling »

😁😁😁

Svar