Begynnelsen på slutten for motorsport?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Begynnelsen på slutten for motorsport?

Legg inn av Jompa »

simpson skrev: 17 jun 2018, 19:11
Spiff skrev: 17 jun 2018, 19:02
simpson skrev: 17 jun 2018, 18:43 Jo det er tragisk for sporten.
Hva er motorsport uten lyd og lukt?
De prøver seg i road racing også, men det er heldigvis lite vellykket....så langt.
Du skal ikke se bort i fra at oldefaren din sa akkurat det samme da hestene ble erstattet av biler. Personlig syntes jeg ikke det er for lite hester på veiene, og jeg klarer meg fint uten både lyden og lukten. :)
Men nå sto ikke hestene for motorsporten heller da, den kom vel sammen med motorene :knegg
På den annen side lever hestesporten i beste velgående fremdeles
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Begynnelsen på slutten for motorsport?

Legg inn av cannon »

Fosilkjøretøyene er vel i ferd med å drepe motorsporten. El og andre alternativer er nok redningen for både bil- og mc-sport. Dessverre.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Begynnelsen på slutten for motorsport?

Legg inn av Sakkle »

cannon skrev: 18 jun 2018, 17:25 Fosilkjøretøyene er vel i ferd med å drepe motorsporten. El og andre alternativer er nok redningen for både bil- og mc-sport. Dessverre.
Hva mener du med det egentlig?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Begynnelsen på slutten for motorsport?

Legg inn av cannon »

Sakkle skrev: 18 jun 2018, 19:09
cannon skrev: 18 jun 2018, 17:25 Fosilkjøretøyene er vel i ferd med å drepe motorsporten. El og andre alternativer er nok redningen for både bil- og mc-sport. Dessverre.
Hva mener du med det egentlig?
Jeg mener det jeg skriver, selv om jeg ikke bifaller utfallet.
Motorsport basert på fosil-brennstoff vil ganske snart bli "lavthengende frukt" i de grønnes kamp for et bedre klima, mindre støy, osv.
Denne utviklingen ser vi over hele kloden, og motorsporten er under et vanvittig press. Trådstarters link er bare et eksempel.

Motorsporten må selv ta initiativ til omlegging til alternative energikilder, slik at sporten er i posisjon til å videreføre aktiviteten når vi en dag plutselig ikke får lov til å leke oss med motorbrøl og eksoslukt.

Teknologien for EL-racing er nå såpass bra at dette tidspunktet nærmer seg fort. På "oppløpssiden" underlegges sporten i dag svært strenge støy- og utsliuppsrestriksjoner. Dette skjer også på racingbaner i våre nærområder.

Dette liker jeg svært dårlig, men jeg er helt sikker på at dette skjer, og at det skjer i et forrykende tempo.

Edit: Nå kom neste bidrag til ytterligere innstramminger. På Anderstorp er det nok en gang innført nye innskjerpinger til støykravene. Konsekvensene er ikke bare redusert maksimal støy, men også krav til "akkumulert støy" over tid, slik at det må legges inn pauser og reduksjon i antall utøvere på banen. Direkte konsekvens er kansellering av arrangementet og tilbakebetaling av innbetalt deltageravgift fordi kravene ikke er praktisk mulig å etterleve.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Begynnelsen på slutten for motorsport?

Legg inn av Nomade »

Trodde dette var en aprilspøk, motorsport med EL-drift, nei, nei....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Begynnelsen på slutten for motorsport?

Legg inn av Bjerknez »

Nomade skrev: 28 jun 2018, 04:29 Trodde dette var en aprilspøk, motorsport med EL-drift, nei, nei....
De fleste trodde nok det at mobiltelefonen skulle bli allemanns eie var en aprilspøk for noen år siden. Den som tror noe slikt er aprilspøk må nok få opp øynene litt :P

Svar