Begynnelsen på slutten for motorsport?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Begynnelsen på slutten for motorsport?

Legg inn av simpson »

https://www.nrk.no/sport/rallycross-bli ... 1.14086554

Dette er bare tragisk......og sikkert flere som følger etter....dessverre :nattinatti

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Begynnelsen på slutten for motorsport?

Legg inn av AJ »

Om dette er tragisk...
Tja, vet ikke helt :-k .
Men rart blir det utvilsomt med strømrallybiler. I hvert fall i starten...

Jeg er helt klart avventende til elektriske biler fortsatt, men registrerer at flere og flere hiver seg på strømsporet.
Også FCA (Fiat Chrysler Automobiles), som har vært hardbarket "fossil"tro, leste jeg et eller annet sted for ikke lenge siden...
Kommer vel Alfa Romeo og Maserati elbiler fortere enn vi aner, muligens...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Begynnelsen på slutten for motorsport?

Legg inn av Sakkle »

AJ skrev: 17 jun 2018, 18:29 Jeg er helt klart avventende til elektriske biler fortsatt, men registrerer at flere og flere hiver seg på strømsporet.
Jeg kjører selv elbil til daglig og det funker som bare det... Men jeg ser ikke helt poenget med elektriske motorsykler. Lyden er liksom noe av poenget for meg. Mulig jeg er barnslig, men det får nå være.

Når det gjelder motorsport har jo elektriske kjøretøyer helt klart kommet for å bli, så at de kommer inn i sporten på et vis gir jo mening. Men jeg må innrømme at tanken på F1 med elektriske biler, uten lyd, gjør meg litt trist.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Begynnelsen på slutten for motorsport?

Legg inn av simpson »

Jo det er tragisk for sporten.
Hva er motorsport uten lyd og lukt?
De prøver seg i road racing også, men det er heldigvis lite vellykket....så langt.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Begynnelsen på slutten for motorsport?

Legg inn av Rune75 »

24-timers løp med el-bil blir spektakulært.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Begynnelsen på slutten for motorsport?

Legg inn av Sakkle »

simpson skrev: 17 jun 2018, 18:43 Jo det er tragisk for sporten.
Hva er motorsport uten lyd og lukt?
De prøver seg i road racing også, men det er heldigvis lite vellykket....så langt.
Ja du har et poeng. Et av mine sterkeste minner fra da jeg var liten (5?) er at jeg så Speedway med bestefar. Husker lyden og lukta den dag i dag...
Rune75 skrev: 17 jun 2018, 18:52 24-timers løp med el-bil blir spektakulært.
Hehe... tipper de ender med å gjøre batteri eller bilbytte underveis. Ikke stoppe for å lade i 15 minutter en gang i timen...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Spiff
Innlegg: 33
Registrert: 18 apr 2010, 12:45
Motorsykkelen din: Honda VFR Vtec 2002

Re: Begynnelsen på slutten for motorsport?

Legg inn av Spiff »

simpson skrev: 17 jun 2018, 18:43 Jo det er tragisk for sporten.
Hva er motorsport uten lyd og lukt?
De prøver seg i road racing også, men det er heldigvis lite vellykket....så langt.
Du skal ikke se bort i fra at oldefaren din sa akkurat det samme da hestene ble erstattet av biler. Personlig syntes jeg ikke det er for lite hester på veiene, og jeg klarer meg fint uten både lyden og lukten. :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Begynnelsen på slutten for motorsport?

Legg inn av simpson »

Spiff skrev: 17 jun 2018, 19:02
simpson skrev: 17 jun 2018, 18:43 Jo det er tragisk for sporten.
Hva er motorsport uten lyd og lukt?
De prøver seg i road racing også, men det er heldigvis lite vellykket....så langt.
Du skal ikke se bort i fra at oldefaren din sa akkurat det samme da hestene ble erstattet av biler. Personlig syntes jeg ikke det er for lite hester på veiene, og jeg klarer meg fint uten både lyden og lukten. :)
Men nå sto ikke hestene for motorsporten heller da, den kom vel sammen med motorene :knegg

Brukeravatar
Sir Limpalot
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2017, 22:41
Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
Sted: Årnes

Re: Begynnelsen på slutten for motorsport?

Legg inn av Sir Limpalot »

Lyden når man ser på motorsport har et annet aspekt enn at det låter "tøft", du hører hva føreren gjør.
Prøv å skru av lyden og se på rallycross...
Mulig det vil løfte sporten ut til flere, men selv tror jeg jeg mister interessen.

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Begynnelsen på slutten for motorsport?

Legg inn av Fidel »

Det fine er at du kan flytte sporten nærmere der det bor folk. Racing i nabolaget - jeg synes det lover godt!
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Begynnelsen på slutten for motorsport?

Legg inn av Stian87 »

Synes nok også sporten mister noe av sjarmen med el-biler. Men det er vel også helt uungålig, samme kommer vel til å skje med motorsykler på sikt også.

Jeg ser ikke bort fra at jeg kommer til å kjøpe el-motorsykkel når det kommer noen på markedet som vil være egnet til mitt bruk mtp rekkevidde og vekt. Jeg kommer helt klart til å savne motorlyden og potta. Samtidig har jeg lenge tenkt det samme med biler, og neste bil blir definitivt en el-bil. Så tipper jeg skifter mening når det gjelder motorsport og motorsykkel etterhvert også.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Begynnelsen på slutten for motorsport?

Legg inn av Skogstrollet »

Tror det vil ta litt tid for tilvenning, men etterhvert så vil nok mange lure på hvordan 'de gamle' kunne stå ut med støyen 🙄😋

Jeg har alltid vært en miljøbevisst person, så jeg heier frem elfordon i motorsport. Det er vel allerede til stede i MX? Mener det finnes noen produsenter som selger el-versjoner av MX sykler🤔

Jeg hadde nok selv eid f.eks. en Zero hvis kjøringen min vært litt annerledes.
Med det sagt, så nyter jeg lyden av motorene på syklene mine, og skjønner at mange vil savne det (meg inkludert). Og hvem snur ikke på hodet når de hører en veteranbil kjøre forbi? 😉

Og til sist: ikke rakke ned på havremopper! Det er jo ekte hestekrefter det😋
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Begynnelsen på slutten for motorsport?

Legg inn av mekkern »

Jaja....
Den infernalske pipingen i regulatoren gir ikke meg noe "godfølelse".

men jada sikkert fint for noen men jeg gidder ikke reise for å overvære susing. :[-(
når en ikke kan oppleve lyd og lukt så blir det nok kun tv for de mest interesserte-er jo ikke noe poeng å være der.

Føkk miljø-hvis ikke jeg kan kjøre 2hjuling uten forbrenningsmotor så kjører jeg heller bil(eventuelt tråsykkel m batteri)
gleden med mc for meg er motorlyd og følelsen av motoren -ikke bare vagle rundt på 2 hjul.

Racing med like elmotorer og identisk effekt og biler?.... jada, egentlig fullstendig bortkastet for alle utenom førerne.
Tror motorsport ikke blir et satsningsområde for de større produsentene.

"Gentleman start your engines" erstattet med en grønn LEDlampe? :sk?

Havremopper er deilige på grillen...... :twothumbs:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Begynnelsen på slutten for motorsport?

Legg inn av Dansekris »

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om motorsport, men er fryktelig redd at jeg ikke får oppleve å få kjøre motorsykkel hele livet. Ser dog at lyd er en ekstremt viktig faktor. Det blir ikke det samme, men det er ikke det samme som at det blir dørgende kjedelig.

Tipper man ikke får kjøpt nye bensindrevne motorsykler om 20 år i Norge. Kanskje før også..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Begynnelsen på slutten for motorsport?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er nå vertfall bygget litt sånn at jeg ikke helt klarer å se det store problemet her. Joda, så klart blir det uvant, men jeg tror dette skjer såpass gradvis at de mest ihugga fansene nok vil forbli trofaste.

Slik var det med røykeloven når den tredde i kraft også. De fleste røykere spådde konkurser for utesteder og gud vet hva. Røykerne hadde vist veldig høye tanker om seg selv og det å tenne opp en sigg var jo nærmest en menneskerett, uansett hvor man befant seg. Først spiser man et bedre måltid, for så og fyre opp en sigg og stumpe den på tallerkenen etterpå. Herlig. Ja, jeg gjorde det selv og jeg var selv en storrøyker når denne loven tredde i kraft, men jeg var ikke like stor motstander som de fleste andre. Jeg ønsket faktisk loven delvis velkommen.

Jeg føler at så fort noen lager en lov som tar fra oss vanene vi har, så setter vi oss i motverge med alt vi har, i stede for å tenke litt ut av boksen.

Nå skal det sies at også jeg ikke liker helt tanken på og kjøre elektrisk motorsykkel (ennå), men jeg VET jo at den tiden kommer. Akkurat som EL-bilene. Det kommer gradvis, og noen vil nok holde ut med drivstoffslukende transportmidler lenger enn andre, men det går nok bra til slutt :)

Jeg er nysgjerrig men ikke entusiastisk når det gjelder elektriske motorsykler, men entusiasmen vil nok øke i takt med fremtoningen vil jeg tro.

Svar