Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Juicebox »

Folk som ikke skjønner funksjonen til venstrefilen irriterer meg. Det er ikke vits å kverulere når det står i boka at man ikke skal forstyrre de som foretar forbikjøringer på venstrefila. Om jeg ikke husker helt feil så var det skrevet at det er forbudt å bruke venstrefil til noe mer enn forbikjøring.

Jeg personlig syns det å holde flyten (innenfor rimelighetens grenser) i trafikken er tryggere enn å være mr rettheletiden og som er så dum og blokkerer råkjørerne med vilje. Hobbypolitiene irriterer meg så sykt mye.

Er du ferdig med forbikjøringen så popper du inn. Er det ikke plass og det kommer en bak deg, da øker du farten litt for å ikke sinke trafikken til det blir ledig så du kan poppe inn i høyre. Om bilen bak deg ser at det ikke er ledig for deg og alikevel ligger inntil rumpa di, da er han dum.

Klinkende klart er et gammelt begrep.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Juicebox »

Folk som stresser og er usikre i trafikken irriterer meg. Her har sensoren gjort en dårlig jobb.

Folk som ikke klarer rundkjøring irriterer meg, ihvertfall de som kutter rundkjøringa når det er trafikk.

Folk som viker for trafikken når de ikke skal irriterer meg. Dette for å være snill eller bare er uviten og usikker, det vet ikke jeg. Feil er feil.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Sakkle »

Lauri skrev: 30 aug 2018, 14:39
Sakkle skrev: 30 aug 2018, 12:22
Lauri skrev: 30 aug 2018, 12:05 Var det Gro Harlem Brundtland som introduserte begrepet "klinkende klart"? Ingenting kan klinkes klart. Det kan imidlertid tindre klart. Dét er tindrende klart!
https://ordbok.uib.no/KLINKENDE

Står i ordboka...
Oisann - der lærte jeg noe.

Ok - det som irriterer meg grenseløst er når jeg blir irettesatt med henvisninger :lol det er j*..la irriterende.
Hehe :twothumbs:
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av FredrikE24 »

Dansekris skrev: 30 aug 2018, 09:33
FredrikE24 skrev: 29 aug 2018, 19:56
Juicebox skrev: 29 aug 2018, 17:03 Denne videoen irriterer meg som faen
https://www.youtube.com/watch?v=uej9Gidkb_c
Ditto.. Jeg blir så utrolig irritert på den journalisten og hans kjørekunnskaper. Han speiler på mange måter veldig mange Norske bilister. Ligger og cruiser i venstre felt i sin egen lille boble i 150-160km/t og synes det er "rart" kjørelæreren påpeker det.

Når jeg banker Autobahn så tar jeg på meg Autobahnhatten og bruker mer bakspeil enn frontruta til å se noen ganger føler jeg. Må følge med hele tida skal man gjøre det hele smidig for andre og seg selv.
Men, si at jeg ligger i venstrefila på E18. Fartsgrensa er 80 og jeg ligger i 110. Plutselig legger det seg en varebil (det er alltid en varebil!) i ræva på meg og SKAL forbi, selv om jeg ligger godt over fartsgrensa. Det er biler i midtre felt som jeg passerer mens jeg ligger i 110.

Er da det fortsatt min plikt å vike for han som kommer bak, selv om jeg ligger såpass mye over?

Kjørte hele Autobahn fra sør til nord i sommer og det er klart det er noe annet når man har fri fartsgrense. Vi opplevde aldri at det kom biler i 200++ i venstre fil.
Er akkurat det jeg tenner så på.. Jeg ligger i 115 km/t og jeg mener at du skal være såpass våken at du ser at jeg kommer. Du skal i riktig tid finne en luke å legge deg i, la meg passere, så kan du legge deg ut igjen og fortsette. Jeg kjører BMW(bil og MC), så jeg er flittig bruker av fjernlyshendelen(det ligger i vår natur) i god tid om jeg tolker atferden til forankjørende bil dithen at han/hun er i sin egen verden.
Hadde noen kommet i høyere fart enn meg, og det skjer innimellom, så viker jeg. Jeg følger med.
I en situasjon hvor jeg tar igjen en bil i høyre og vil kjøre forbi, så kaster jeg blikket i god tid bakover og ser hva som foregår der bak. Ser jeg mellom to blikk at en bil har nærmet seg radikalt mellom første og andre blikk i speilet, så venter jeg gjerne noen sekunder, lar bilen passere før jeg legger meg ut.
Det verste jeg vet er når jeg kommer i fartsgrensa + moms++ og en eller annen idiot starter en forbikjøring når han/hun kunne sett i speilet å se at det kommer en bak i venstre som holder 50km/t høyere hastighet enn en selv. Så må jeg stå på bremsen, få ned farten og igjen klampe jernet i bånn når man endelig har klar bane igjen.

I Tyskland så fungerer det slik, og det fungerer kjempebra. Svensker, Dansker, Polakker(østeuropa generelt) er kjempeflinke. Er bare vår kjørekultur som er så skakkjørt. Jeg overhøvlet en kamerat av meg en gang som passasjer i hans bil, jeg er jo i utgangspunktet en stillferdig type, men jeg kan si ifra blant kjente når jeg mener at man skal si ifra. I dette tilfellet så lå vi i venstrefila og kosa oss i fartsgrensa, en stund før jeg grep inn og sa at vi nå hadde en lang kø bak oss. Da mente min gode venn at folk fikk holde seg i fartsgrensa, og at han kunne ligge hvor han ville. Man vet aldri hvorfor bilen som tar deg igjen har på agendaen. For alt du vet, så er det en alvorlig syk person som trenger legehjelp, eller en fødende kvinne i bilen bak og som må frem fort.

Når jeg kjører på AutoBahn i Tyskland så passerer det biler i 200+ støtt hvertfall.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Dansekris »

FredrikE24 skrev: 30 aug 2018, 19:36
Dansekris skrev: 30 aug 2018, 09:33
FredrikE24 skrev: 29 aug 2018, 19:56
Juicebox skrev: 29 aug 2018, 17:03 Denne videoen irriterer meg som faen
https://www.youtube.com/watch?v=uej9Gidkb_c
Ditto.. Jeg blir så utrolig irritert på den journalisten og hans kjørekunnskaper. Han speiler på mange måter veldig mange Norske bilister. Ligger og cruiser i venstre felt i sin egen lille boble i 150-160km/t og synes det er "rart" kjørelæreren påpeker det.

Når jeg banker Autobahn så tar jeg på meg Autobahnhatten og bruker mer bakspeil enn frontruta til å se noen ganger føler jeg. Må følge med hele tida skal man gjøre det hele smidig for andre og seg selv.
Men, si at jeg ligger i venstrefila på E18. Fartsgrensa er 80 og jeg ligger i 110. Plutselig legger det seg en varebil (det er alltid en varebil!) i ræva på meg og SKAL forbi, selv om jeg ligger godt over fartsgrensa. Det er biler i midtre felt som jeg passerer mens jeg ligger i 110.

Er da det fortsatt min plikt å vike for han som kommer bak, selv om jeg ligger såpass mye over?

Kjørte hele Autobahn fra sør til nord i sommer og det er klart det er noe annet når man har fri fartsgrense. Vi opplevde aldri at det kom biler i 200++ i venstre fil.
Er akkurat det jeg tenner så på.. Jeg ligger i 115 km/t og jeg mener at du skal være såpass våken at du ser at jeg kommer. Du skal i riktig tid finne en luke å legge deg i, la meg passere, så kan du legge deg ut igjen og fortsette. Jeg kjører BMW(bil og MC), så jeg er flittig bruker av fjernlyshendelen(det ligger i vår natur) i god tid om jeg tolker atferden til forankjørende bil dithen at han/hun er i sin egen verden.
Hadde noen kommet i høyere fart enn meg, og det skjer innimellom, så viker jeg. Jeg følger med.
I en situasjon hvor jeg tar igjen en bil i høyre og vil kjøre forbi, så kaster jeg blikket i god tid bakover og ser hva som foregår der bak. Ser jeg mellom to blikk at en bil har nærmet seg radikalt mellom første og andre blikk i speilet, så venter jeg gjerne noen sekunder, lar bilen passere før jeg legger meg ut.
Det verste jeg vet er når jeg kommer i fartsgrensa + moms++ og en eller annen idiot starter en forbikjøring når han/hun kunne sett i speilet å se at det kommer en bak i venstre som holder 50km/t høyere hastighet enn en selv. Så må jeg stå på bremsen, få ned farten og igjen klampe jernet i bånn når man endelig har klar bane igjen.

I Tyskland så fungerer det slik, og det fungerer kjempebra. Svensker, Dansker, Polakker(østeuropa generelt) er kjempeflinke. Er bare vår kjørekultur som er så skakkjørt. Jeg overhøvlet en kamerat av meg en gang som passasjer i hans bil, jeg er jo i utgangspunktet en stillferdig type, men jeg kan si ifra blant kjente når jeg mener at man skal si ifra. I dette tilfellet så lå vi i venstrefila og kosa oss i fartsgrensa, en stund før jeg grep inn og sa at vi nå hadde en lang kø bak oss. Da mente min gode venn at folk fikk holde seg i fartsgrensa, og at han kunne ligge hvor han ville. Man vet aldri hvorfor bilen som tar deg igjen har på agendaen. For alt du vet, så er det en alvorlig syk person som trenger legehjelp, eller en fødende kvinne i bilen bak og som må frem fort.

Når jeg kjører på AutoBahn i Tyskland så passerer det biler i 200+ støtt hvertfall.
Her er det åpenbart delte meninger på i hvor stor grad man skal hive seg ut i høyre felt umiddelbart eller ei.

Igjen, i mitt tenkte eksempel kjører jeg ut i venstre fil fordi det er tett trafikk i høyre. Etter en god stund med forbikjøring ser jeg det legger seg en bil tett i ræva mi. Jeg er ikke ferdig med å kjøre forbi den tette trafikken til høyre. I mitt hode vil jeg da gi på litteran til jeg finner en stor nok luke i høyre felt før jeg smetter inn.

Jeg vil ikke prioritere å legge meg i høyre felt umiddelbart bare fordi en selvrettferdig bmw-eier ligger i ræva på meg og blinker med lysene. Er det nød har man nødblink, og det ville jeg likestilt med blålys i en sånn situasjon.

Må du stå på bremsen i venstre fil hvis noen legger seg ut lengre fremme kjører du jo rett og slett for fort. Idioter er det veldig mange av, stort sett overalt.
Jeg legger hvert fall inn litt slingringsmonn i akkurat sånne situasjoner.

Sånn som jeg tolker trafikkreglene er det ikke carte blanche i venstrefila bare fordi den kun er beregnet til forbikjøring. Det handler om samhandling. Du slipper forbi så fort jeg er ferdig med min forbikjøring (som beskrevet over). Utover det skal man ikke ligge i venstre fil unødig.

Sånn ser hvert fall jeg på det, men jeg skal tenke ekstra på dette neste gang jeg kjører på E18, det er hvert fall sikkert.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Juicebox »

Nuff said: https://www.aftenposten.no/bil/Ligger-d ... 0812b.html
– Jeg registrerer til stadighet at biler ligger i venstre felt. Mange tror de kan ligge der fordi de holder fartsgrensen eller ligger ti kilometer over fartsgrensen for den del. Men hindrer du andre, skal du gi plass. Det er opp til de som kommer bak om de ønsker å bryte lovverket (ved å kjøre for fort, red.anm.). Men du skal ikke ligge i venstre felt og «ruge» og holde igjen og tro det er greit. I trafikken har man ingen rettigheter, man har bare plikter, sier Ellen Ramstad.

Runar Karlsen, som kjenner livet på veiene svært godt, følger opp:

– Det skal kjøres på høyre side. Det er bare når det er grunn til å ligge i venstre fil, ved påbud, at man skal svinge eller kjøre forbi, det er tillatt å ligge i venstre felt. Det er også både irriterende og provoserende når noen ligger i venstre fil og man ikke kommer forbi. Det frister folk til å kjøre forbi på høyre side. Det er de situasjonene vi ønsker å unngå. Da blir man usikker, og det blir smått kaotisk i trafikken, sier UP-sjef Karlsen.
Det er ikke noe mer å diskutere. De som holder seg på venstre felt, kom dere over på høyre feltet for F***, eller få opp farten!!! Dere tar feil! Ja, det er barnslig av meg, men sånn er det og det er ganske irriterende dere venstre cruiserne! Ikke vær som dagbladet-journalisten!!

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Snekker.edvin »

:crazy: :O :offtopic Utklipp fra Dagbladet :
3: Fritak? Du må likevel ha brikke
En rekke kjøretøy har fritak fra å betale bompenger ved passering. Dette gjelder følgende kjøretøy, ifølge Autopass:

Syklende, gående og passasjerer i alle typer kjøretøy
Uniformerte utrykningskjøretøy
Sivile utrykningskjøretøy i tjeneste
Kjøretøy i merket begravelsesfølge
Elektriske biler med drivstoffkode 5 i vognkortet
Kollektivtransportkjøretøy i konsesjonert rute
Kjøretøy som benyttes til arbeid på bomveier (unntatt bomringer)
Diplomater i Oslopakke 3 og kjøretøy eid eller knyttet til Nato-hovedkvarter.
Forflytningshemmede (fritaket gjelder kun i bomringer, og med parkeringstillatelse fra kommunen)
Motorsykler og mopeder ved alle automatiske bomstasjoner (eneste unntak er den manuelle bomstasjonen ved Atlanterhavstunnelen)
Vær obs på at alle kjøretøy som har fritak fra å betale bompenger, likevel må ha tegnet avtale og installert gyldig bombrikke for å få fritak.

Boooombrikke på hver MC

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Snekker.edvin »

Jeg har ingenting mot bomringer. Kjører vi inn - betalt.
Men vi er tvunget til å kjøre og betale.
Eksempel : Jeg bor på Østfold og skal til Gardermoen akurat 7.30. Jeg ønsker å betale for å kunne kjøre fri fra morgens rushet.
Nå jeg må betale for at jeg er tvunget til å kommer og søple i Oslo

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av gsx750_80 »

En haug med drittunger som lager et helvetes leven på biblioteket, kun for enkeltes vedkommende avbrutt av når de aksesserer de digitale sutteklutene sine.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Sakkle »

Snekker.edvin skrev: 30 aug 2018, 21:51 Boooombrikke på hver MC
Der tror jeg du missforstår? Eller kanskje jeg missforstår deg...

Her står det helt klart at MC er fritatt fra betaling og brikke: http://www.autopass.no/om-autopass/fritak
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Stian87 »

Trafikanter!

Utenfor kontoret mitt på Ullevål er det nestenulykker hele tiden. Syklister som virrer rundt utenfor sykkelfelt og på rødt lys, ikke ser seg for overhode og omtrent blir rent ned av fire biler på tre meter forsi de er så jævla potte tett i huet. Bilister med alt for høy fart som ikke viker for folk som skal kjøre av og må hive seg ut i andre felt, kjører på blodrødt lys og ikke ser i speilene om det kommer stklyster i sykkelfeltet før de kjører av. Og zombie fotgjengere med headphones som ikke registrerer noe som helst rundt seg.

Fy f så mange idioter det er der ute, politiet kunne høstet mange hundre tusen i bøter hver dag om de satte et par betjenter i buskene.

Syklistene er imidlertid de verste, kjøtthuer uten trafikkvett, null respekt for trafikkregler, uten noe som helst beskyttelse, ser seg ikke for. For en gjeng apekatter!!!
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av kgjersda »

Til alle bilister, taxisjåfører, busser, flyttebyrå:
Nå som vinteren og kvelden kommer - BRUK DE PARKLYSENE FOR DET DE ER VERDT NÅR DU STOPPER

Til vinteren tar jeg skal jeg ta med en særdeles sterk lommelykt og lyse tilbake :evil
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Bjerknez »

Kjørte fra Oslo til Fredrikstad natt til søndag med varebil. Helt alene på veien lenger fremme lå det en hvit Skoda Superb i VENSTRE fil i nøyaktig 110 km/t (trolig med cruisecontrol). Jeg kom i 120-130km/t (var 110 sone). Jeg tok han glatt på innern for å si det pent...

Var trolig ikke lovlig det jeg gjorde... men har jeg i teknisk forstand kjørt forbi når jeg har ligget i høyre felt nesten hele veien fra Oslo, passerer Skodaen på innern for så og legge meg ut i venstre fil lenger frem?

Jeg er klar over at jeg kjørte forbi han og jeg driter egentlig i om det jeg gjorde var ulovlig eller ei, men jeg mener da en forbikjøring er når man skifter felt to ganger for å kjøre forbi? Mulig jeg tar feil...

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Snekker.edvin »

Sakkle skrev: 03 sep 2018, 09:16
Snekker.edvin skrev: 30 aug 2018, 21:51 Boooombrikke på hver MC
Der tror jeg du missforstår? Eller kanskje jeg missforstår deg...

Her står det helt klart at MC er fritatt fra betaling og brikke: http://www.autopass.no/om-autopass/fritak
Utklipp fra Dagbladet :
Vær obs på at alle kjøretøy som har fritak fra å betale bompenger, likevel må ha tegnet avtale og installert gyldig bombrikke for å få fritak.

Vanskelig å misforstå eller avisen misforstått reglene

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Snekker.edvin »

Disse kjøretøyene må imidlertid ha tegnet avtale og installert gyldig bombrikke for å få fritak.

Motorsykler og mopeder er fritatt for bompengebetaling ved alle automatiske bomstasjoner. Ved den eneste manuelle bomstasjonen, Atlanterhavstunnelen, må også motorsykler og mopeder betale bompenger.

Svar