Salg av mc og bil

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Salg av mc og bil

Legg inn av Stian87 »

Hei, jeg lurer på om noen har noen erfaringer med når det lønner seg å selge mc og bil? Jeg sikter her til mc’er og biler som er kjøpt nye i utgangspunktet.

Dette vil sikkert variere, men lurer litt på faktorer som alder, kmstand osv. For bil vil det kanskje også være relevant å vurdere om det at den går på bensin også vil være en faktor.

I enkle trekk så er spørsmålet, når lønner det seg å selge mc og bil med minst mulig verditap i forhold til nytte man får. Er det i det hele tatt mulig å oppstille noe gyllent tidspunkt?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Salg av mc og bil

Legg inn av Rune75 »

Det lønner seg aldri å selge en bil du har kjøpt ny. Det er absolutt best butikk å kjøre den helt ut. Du får greit 25-30 år utav en bil du passer godt på. Kjedelig ja, men det lønner seg.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Salg av mc og bil

Legg inn av Stian87 »

Rune75 skrev: 09 des 2017, 21:20 Det lønner seg aldri å selge en bil du har kjøpt ny. Det er absolutt best butikk å kjøre den helt ut. Du får greit 25-30 år utav en bil du passer godt på. Kjedelig ja, men det lønner seg.
Takk for tilbakemelding Rune! Det er nok ikke aktuelt å kjøre noen av dem helt ut. Jeg ser for meg et perspektiv på alt mellom 1-7 år. Kunne jeg nok vært tydligere på ;)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Salg av mc og bil

Legg inn av FredrikE24 »

Før garantitiden går ut(1-2 år), privatsalg og ikke innbytte.
Ryddig annonse med kun nødvendig tekst(informativt ikke prosa), gode bilder tatt på et nøytralt sted med et skikkelig kamera.
Pris, bittelitt over resten, beregn å kunne slå av "noen tusen" ganske raskt dersom noen viser interesse.

Legg ut bilen siste del av April. Rydd garasjen, rak plenen, kost oppkjørselen. Lykke til! :D

En kamerat av meg kjøper mye forskjellig biler billig og selger dyrt. Han mener at presentasjon er viktig. Derav strøken garasje, oppkjørsel og tomt forøvrig.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Salg av mc og bil

Legg inn av Audi Mannen »

Hei. Jeg har byttet en del biler opp gjennom årene og det er en veldig sammensatt problemstilling.
Slik jeg ser det er første spørsmål og dette er ganske generelt.
Hvilket merke er det?
Hvilken type brukere er det på denne modellen.
Når det er satt kommer det nye spørsmål:
Hvilket utstyr er på disse bilene, hva er det den aktuelle gruppen anser som må ha, bør ha og kjekt å ha.
På mitt favorittmerke så er jeg ganske klar over hva jeg skal ha av Motor, seter, utstyr, farge og en hel masse flere valg.
Nybil mener jeg er som sagt tidligere her er billigst å ha ut levetiden eller til den er passert 15 år. Det forutsetter at det er en hvemansen bil, litt mere spesielt så stiger det etter 20 år igjen.
Skal du ta tapet så vil jeg si at det største pris tapet er de første 4 årene og på premium biler dabber det da litt av...... Hvis ikke staten kommer med noen syke endringer igjen og klusser til alt i feil retning. De 2 siste endringene har favorisert biler med høy ytelse noe som man ser resultatet av på veiene.

Det hele bunner ut i at man må lese seg opp på sitt merke og kjenne brukerne. Varierer noe vanvittig fra merke til merke og innen modeller.

Dette temaet blir man aldri utlært på og kan skrive i dagevis.
Siste tips: ikke legg ut bil før jul, legg ut i jula. Flere som har tid til å sitte på nett og drømme. Eller tidlig vår når flere kanskje planlegger ferietur og kanskje har en plan for skattepenger samt feriepenger.

Ellers støtter jeg FredrikE24 med presentasjon, viktig at alt er og ser bra ut. Noen timer med vask og Shine er godt betalt, det kan lønne seg å kanskje sette denne jobben til noen proffe området. De finner man på Detailing Forum.


Lykke til.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Salg av mc og bil

Legg inn av Stian87 »

Takk for gode tips.

Den aktuelle bilen er en Skoda Superb, 180 hk 1,8 l bensin med alt av utstyr bortsett fra soltak. Passer typisk for familier med barn. Lyst skinn og hvit lakk.

Blir nok ikke aktuelt å selge før vi er ferdig med barnevogn. Er mest redd for å ende opp med en bil ingen vil ha fordi man kun skal ha el eller hybrid. Uten om det tror jeg bilen er forholdsvis lettsolgt. Den står litt ut i forhols til mange andre pga utstyrsnivå og motor.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Salg av mc og bil

Legg inn av Rune75 »

Stian87 skrev: 10 des 2017, 11:31
Rune75 skrev: 09 des 2017, 21:20 Det lønner seg aldri å selge en bil du har kjøpt ny. Det er absolutt best butikk å kjøre den helt ut. Du får greit 25-30 år utav en bil du passer godt på. Kjedelig ja, men det lønner seg.
Takk for tilbakemelding Rune! Det er nok ikke aktuelt å kjøre noen av dem helt ut. Jeg ser for meg et perspektiv på alt mellom 1-7 år. Kunne jeg nok vært tydligere på ;)

Verdifallet er sånn ca 20% første år, 15% andre år deretter 14, 13, 12, 11, 10 % pr år. Bilen har ca halv pris av ny etter 5år.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Salg av mc og bil

Legg inn av kjellv »

Stian87 skrev: 10 des 2017, 16:03 Takk for gode tips.

Den aktuelle bilen er en Skoda Superb, 180 hk 1,8 l bensin med alt av utstyr bortsett fra soltak. Passer typisk for familier med barn. Lyst skinn og hvit lakk.

Blir nok ikke aktuelt å selge før vi er ferdig med barnevogn. Er mest redd for å ende opp med en bil ingen vil ha fordi man kun skal ha el eller hybrid. Uten om det tror jeg bilen er forholdsvis lettsolgt. Den står litt ut i forhols til mange andre pga utstyrsnivå og motor.
Jeg tror ikke du skal frykte de såkalte "fossilbilenes" snarlige død :-k
Du bor forholdsvis sentralt på Østlandet, og merker kanskje slike dilemma langt mer enn folk som bor i andre deler av landet. Jeg tror nok at bensin og dieseldrevne biler fortsatt vil holde seg bra i pris i det meste av landet i årevis ennå. Hybrid- og ELbiler er ennå på langt nær i stand til å dekke transportbehovet for en veldig stor del av befolkningen ennå.
Vi har sett et prisfall på dieselbiler sentralt på Østlandet, at dieselbiler står noe lenger til salgs før de blir solgt enn det var før. Men markedet finnes fortsatt et stykke fra Oslogryta. Bensinbiler går godt unna. Her jeg bor selges bensin og dieselbiler omtrent som før. EL og Hybrid selges det en del av, kanskje mest i bynære strøk. Folk som er avhengig av å pendle på bomvei er nok de som har lettest for å velge EL.

Hvordan utviklingen blir framover er jammen ikke godt å si. Første fireårsperiode kommer nok ikke så veldig mye til å skje, med MDG, SV og Venstre uten svært mye støtte i Stortinget. De store fordelene for EL-biler kommer nok ikke til å vare i evig tid, men vi kan nok på sikt oppleve solide avgiftsøkninger på bensin og diesel samt forskjellige varianter av dieselforbud i enkelte byer.
Store tunge veiprosjekt kommer fortsatt til å være bompengefinansiert. Nedbetaling av slike veiprosjekt er umulig dersom en stor mengde av de daglige brukerne kan kjøre gratis med EL-bil. Derfor kommer denne fordelen til å forsvinne tror jeg.

For min egen del kjører jeg Mercedes C200CDI helt bekymringsløst foreløpig. For meg og mitt bruksmønster er dette helt klart det som passer meg best, og slik tror jeg det blir ennå noen år framover. Men så er jeg så heldig at jeg sjelden passerer bomstasjoner, benytter ferger eller kjører i kø på veistrekninger som har kollektivfelt..

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Salg av mc og bil

Legg inn av Stian87 »

Takk for gode tips kjellv og Rune!
kjellv skrev: 10 des 2017, 22:43 Jeg tror ikke du skal frykte de såkalte "fossilbilenes" snarlige død :-k
Du bor forholdsvis sentralt på Østlandet, og merker kanskje slike dilemma langt mer enn folk som bor i andre deler av landet. Jeg tror nok at bensin og dieseldrevne biler fortsatt vil holde seg bra i pris i det meste av landet i årevis ennå. Hybrid- og ELbiler er ennå på langt nær i stand til å dekke transportbehovet for en veldig stor del av befolkningen ennå.
Vi har sett et prisfall på dieselbiler sentralt på Østlandet, at dieselbiler står noe lenger til salgs før de blir solgt enn det var før. Men markedet finnes fortsatt et stykke fra Oslogryta. Bensinbiler går godt unna. Her jeg bor selges bensin og dieselbiler omtrent som før. EL og Hybrid selges det en del av, kanskje mest i bynære strøk. Folk som er avhengig av å pendle på bomvei er nok de som har lettest for å velge EL.

Hvordan utviklingen blir framover er jammen ikke godt å si. Første fireårsperiode kommer nok ikke så veldig mye til å skje, med MDG, SV og Venstre uten svært mye støtte i Stortinget. De store fordelene for EL-biler kommer nok ikke til å vare i evig tid, men vi kan nok på sikt oppleve solide avgiftsøkninger på bensin og diesel samt forskjellige varianter av dieselforbud i enkelte byer.
Store tunge veiprosjekt kommer fortsatt til å være bompengefinansiert. Nedbetaling av slike veiprosjekt er umulig dersom en stor mengde av de daglige brukerne kan kjøre gratis med EL-bil. Derfor kommer denne fordelen til å forsvinne tror jeg.

For min egen del kjører jeg Mercedes C200CDI helt bekymringsløst foreløpig. For meg og mitt bruksmønster er dette helt klart det som passer meg best, og slik tror jeg det blir ennå noen år framover. Men så er jeg så heldig at jeg sjelden passerer bomstasjoner, benytter ferger eller kjører i kø på veistrekninger som har kollektivfelt..
Jeg ser at en nabo av meg sliter lit med å selge dieselbilen sin nå, men diesel er nok noe mer utsatt enn bensin foreløpig. I tillegg inneholder den ikke noe ekstrautstyr som selvsagt kan være med å påvirke.

Jeg lurer litt på om de samme tingene gjelder for motorsykkel også? Og hvor mye spiller egentlig kjørelengde inn?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Salg av mc og bil

Legg inn av AJ »

Stian87 skrev: 11 des 2017, 10:37 I tillegg inneholder den ikke noe ekstrautstyr som selvsagt kan være med å påvirke.

Jeg lurer litt på om de samme tingene gjelder for motorsykkel også? Og hvor mye spiller egentlig kjørelengde inn?
Dette med kjørelengden er absolutt et interessant tema. Selv har jeg erfart at motorer med relativt høy km (50K +) oppleves som bedre enn ny. Går jevnere og roligere og evt. recalls er gjerne fikset ved slik km.stand. Det samme med andre "feil"/recalls på sykkelen.

Se for øvrig denne tråden:

https://mcsiden.no/viewtopic.php?p=331051#p331051
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Salg av mc og bil

Legg inn av Stian87 »

AJ skrev: 11 des 2017, 10:53
Stian87 skrev: 11 des 2017, 10:37 I tillegg inneholder den ikke noe ekstrautstyr som selvsagt kan være med å påvirke.

Jeg lurer litt på om de samme tingene gjelder for motorsykkel også? Og hvor mye spiller egentlig kjørelengde inn?
Dette med kjørelengden er absolutt et interessant tema. Selv har jeg erfart at motorer med relativt høy km (50K +) oppleves som bedre enn ny. Går jevnere og roligere og evt. recalls er gjerne fikset ved slik km.stand. Det samme med andre "feil"/recalls på sykkelen.

Se for øvrig denne tråden:

https://mcsiden.no/viewtopic.php?p=331051#p331051
Ja det er veldig interessant og den tråden er absolutt morsom lesning. Men jeg tenkte nok mer på kjørelengde vs. verdi man får ved salg.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Salg av mc og bil

Legg inn av cannon »

AJ skrev: 11 des 2017, 10:53
Stian87 skrev: 11 des 2017, 10:37 I tillegg inneholder den ikke noe ekstrautstyr som selvsagt kan være med å påvirke.

Jeg lurer litt på om de samme tingene gjelder for motorsykkel også? Og hvor mye spiller egentlig kjørelengde inn?
Dette med kjørelengden er absolutt et interessant tema. Selv har jeg erfart at motorer med relativt høy km (50K +) oppleves som bedre enn ny. Går jevnere og roligere og evt. recalls er gjerne fikset ved slik km.stand. Det samme med andre "feil"/recalls på sykkelen.

Se for øvrig denne tråden:

https://mcsiden.no/viewtopic.php?p=331051#p331051
Den tråden er "rar" for å si det forsiktig. Høyere kmstand betyr stort sett kortere gjenværende levetid og dermed lavere pris.
En motor kan sikkert oppleves som "på topp" ved 50000km og da er det vel et poeng å kjøpe på feks 20000km og dermed få med seg eventuelle forbedringer på veien mot 50000km?
Hensynet til kmstand ved kjøp er litt underordnet i mitt hode. Det har mye mer å si hva forventet kjørelengde vil være ved salg om feks 3 år. Det er lettere å selge en sykkel som har gått 50000 enn en som har gått det dobbelte. Jeg går for lavest mulig kjørelenge ved kjøp. Eventuelle recalls som ikke er gjennomført av forrige eier følger sykkelen og kommer ny eier til gode.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Salg av mc og bil

Legg inn av AJ »

cannon skrev: 11 des 2017, 16:15
AJ skrev: 11 des 2017, 10:53
Se for øvrig denne tråden:

https://mcsiden.no/viewtopic.php?p=331051#p331051
Den tråden er "rar" for å si det forsiktig. Høyere kmstand betyr stort sett kortere gjenværende levetid og dermed lavere pris.
Joda, skal ikke uten videre motsi deg på det. Det er nok en "rar" og uvanlig tråd. Men likevel interessant, tør jeg påstå.
Man kan vel med rimelig stor grad av sikkerhet mene at dagens MC-motorer er langt bedre enn for noen tiår siden og "løsner" skikkelig langt senere enn før. Dvs. ved høyere km.stand og holder langt lenger enn tidligere. Dette forutsetter selvfølgelig godt vedlikehold.
Motorkjøretøy er laget for å brukes. Helst jevnlig og over en viss strekning slik at motor, drivverk, lagre, pakninger holdes i god "trim".
Kjøretøy som er blitt brukt til korte turer og stått mye i ro kan faktisk har pådratt større slitasje og "stått seg ihjel" enn et motorkjøretøy som har blitt kjørt lange turer jevnlig.

Derfor er jeg i utgangspunktet skeptisk til biler og MC med (unormal?) lav km. og som gjerne er noen år gamle.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Salg av mc og bil

Legg inn av gsx750_80 »

Stian87 skrev: 09 des 2017, 15:50 Hei, jeg lurer på om noen har noen erfaringer med når det lønner seg å selge mc og bil? Jeg sikter her til mc’er og biler som er kjøpt nye i utgangspunktet.

Dette vil sikkert variere, men lurer litt på faktorer som alder, kmstand osv. For bil vil det kanskje også være relevant å vurdere om det at den går på bensin også vil være en faktor.

I enkle trekk så er spørsmålet, når lønner det seg å selge mc og bil med minst mulig verditap i forhold til nytte man får. Er det i det hele tatt mulig å oppstille noe gyllent tidspunkt?
Det ser ut til at det kan være grunn til skepsis med tanke på å selge via enkelte firma som NAF advarer mot, i alle fall:
https://www.motor.no/artikler/naf-advar ... rce=Eloqua
mvh

-gsx750_80

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Salg av mc og bil

Legg inn av Kwak »

Mener å huske at Dine Penger konkluderte med 6 år som optimal tidspunkt for bytte av bil. Etter det drar det gjerne på seg med dyre reparasjoner som gjør det mindre gunstig å beholde den lenger.
Men det er jo også litt avhengig av av hvor avhengig du er av bilen. Hvis du ikke bruker bilen daglig eller har flere biler så er man jo mindre avhengig av at bilen går til enhver tid.
Begge mine biler er 13 år så jeg kan ikke si jeg følger rådet til Dine Penger selv
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Svar