Salg av mc og bil

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Salg av mc og bil

Legg inn av Grendel »

Seks år kan nok være et snitt. Min Toyota har ikke passet 10,000 i reparasjonskostnad etter 15 år. (Vel, jeg har hatt den i 13).

Nå er snittalderen på biler i Norge 12-13 år. Vi kommet nok til å ha de "fosile" bilene her lenge. (Selv om enkelt politikere liker å lage kvalme).

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Salg av mc og bil

Legg inn av Rune75 »

Grendel skrev: 12 des 2017, 16:47 Seks år kan nok være et snitt. Min Toyota har ikke passet 10,000 i reparasjonskostnad etter 15 år. (Vel, jeg har hatt den i 13).



8-)

Carina, Avensis ?

Kan til en viss grad bekrefte 6år/100 000km som et slags vendepunkt med tanke på reparasjonskostnader. Bilen vår, en 2011mod/100 000km, var nettopp på service fikk beskjed om at alle 4 skiver pluss bremseklosser er nære slutten. Kunne kjøre over vinteren men må bytte til våren. Et par store foringer i forestillingen måtte også mest sannsynlig byttes til våren. Det er også på tide med en oljebehandling (understell). Frem til nå har den omtrent vært feilfri, noe som etter min oppfatning er relativt vanlig med japanske biler frem til 100 000km. Får håpe det ikke raser på med kostnader fremover.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Salg av mc og bil

Legg inn av gsx750_80 »

Kjøpte en 1995 Corolla i 2011, med km. stand 221000. Den har nå gått 281000. Påkost i løpet av 6 år er vel i underkant av 20000.-, eller drøyt 3000/ år. ( skiftet registerreim, bremseskiver og klosser, sveist rusthull, skiftet støtdemper, olje og filter (jevnlig), 1 frontlykt).
Fortsatt dønn tight i hjuloppheng og styring. Dette er nok den desidert beste og mest solide bilen vi har hatt.( I motsatt ende av skalaen var en Opel Vectra. Møkkabil av astronomiske dimensjoner..)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Salg av mc og bil

Legg inn av Stian87 »

Takk, jeg vil nok si at jeg er fullstendig avhengig av bil. Det er ingen butikk i gangavstand der jeg bor og fruen bruker den til og fra jobb. Vi har foreløpig kun en bil, mulig det blir en til på sikt men foreløpig går det greit.

Jeg er ikke så interessert i å ha masse reparasjoner så det vil jeg nok forsøke å unngå. Har hatt veldig god erfaring med Audi på det punktet. Hadde for øvrig en reparasjon i våres på turboen, det gikk heldigvis på garantien.

Jeg kjører mellom 20-25000 per år så da blir det nok aktuelt å bytte når det nærmer seg slutt på garantitid, som antakelig sammenfaller ganske greit med 5. år og 100 000 kjørte kilometer.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Salg av mc og bil

Legg inn av Grendel »

Rune75 skrev: 12 des 2017, 17:09
Grendel skrev: 12 des 2017, 16:47 Seks år kan nok være et snitt. Min Toyota har ikke passet 10,000 i reparasjonskostnad etter 15 år. (Vel, jeg har hatt den i 13).



8-)

Carina, Avensis ?

Kan til en viss grad bekrefte 6år/100 000km som et slags vendepunkt med tanke på reparasjonskostnader. Bilen vår, en 2011mod/100 000km, var nettopp på service fikk beskjed om at alle 4 skiver pluss bremseklosser er nære slutten. Kunne kjøre over vinteren men må bytte til våren. Et par store foringer i forestillingen måtte også mest sannsynlig byttes til våren. Det er også på tide med en oljebehandling (understell). Frem til nå har den omtrent vært feilfri, noe som etter min oppfatning er relativt vanlig med japanske biler frem til 100 000km. Får håpe det ikke raser på med kostnader fremover.
Det er en 2002 Camry det er jeg har. Eller nå har min datter overtatt den. Den har nå passert 210,000 km. Like tight som ny.

Min erfaring er at Toyota holder. Jeg har en Mazda også men det et ikke i nærheten når det gjelder kvalitet! Heldigvis har Toyota Lexus, hvis du vil ha Premium.

8-)

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Salg av mc og bil

Legg inn av cannon »

16 år gammel Toyota med +200.000 km og like tight som ny..... magic...... :prf

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Salg av mc og bil

Legg inn av FredrikE24 »

Har en 1999 BMW E39 sedan. 240 000km, en liiiten rustflekk ellers helt fin. Gav 20 lapper for den, som ny å kjøre, ekstremt stillegående med bensinsekser, komfortabel milsluker som også er morsom å kjøre litt inspirerende med. Den beste bruktbilen for de som vil ha litt mer :thumleft

Min mor hadde en 316i 1997 modell. Kjøpt i 2000. Hadde den i 16 år. Den kostet henne rett over 15000kr i slitedeler og service samt EU kontroll.. Det var et meget økonomisk bilhold!

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Salg av mc og bil

Legg inn av mekkern »

Serviser + verditap på nye/nyere biler/mc kan ofte overskride prisen av litt vedlikehold på eldre biler/mc.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Salg av mc og bil

Legg inn av gsx750_80 »

Kwak skrev: 12 des 2017, 15:33 Mener å huske at Dine Penger konkluderte med 6 år som optimal tidspunkt for bytte av bil. Etter det drar det gjerne på seg med dyre reparasjoner som gjør det mindre gunstig å beholde den lenger.
Men det er jo også litt avhengig av av hvor avhengig du er av bilen. Hvis du ikke bruker bilen daglig eller har flere biler så er man jo mindre avhengig av at bilen går til enhver tid.
Begge mine biler er 13 år så jeg kan ikke si jeg følger rådet til Dine Penger selv


https://www.thesimpledollar.com/when-sh ... -yourself/

"What’s the conclusion? The best value in cars is buying a late model used and driving it until the repair bills start seriously racking up. This plan minimizes the per-year cost of your car and gives you the most years of cost-effective reliability. If you insist on buying new (not the best move), the more years you drive your older car, the more cost-effective your purchase becomes.

Upgrading a three year old car to a new model is not cost-effective in any real way – the only advantage it provides you is the prestige of constantly having a new car at the cost of many hundreds of dollars a month versus using a more cost-effective method of getting around."
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Salg av mc og bil

Legg inn av Stian87 »

Hvor mye overføringsverdi har dette til Norge da?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Salg av mc og bil

Legg inn av gsx750_80 »

Stian87 skrev: 16 des 2017, 14:39 Hvor mye overføringsverdi har dette til Norge da?
Betydelig
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Salg av mc og bil

Legg inn av Grendel »

gsx750_80 skrev: 16 des 2017, 21:13
Stian87 skrev: 16 des 2017, 14:39 Hvor mye overføringsverdi har dette til Norge da?
Betydelig
Her blir selvfølgelig sjakktrekket å treffe med salg/kassering av bilen NÅR reparasjonsregningen overstiger bilens verdi, eller nytte. Det er alltid det som blir vanskelig. Det er lett å si, men vanskelig å treffe.

Personlig syntes jeg det lukter litt når jeg ser i en annonse på Finn.no at "... bilen er nylig reparert for 70,000 og selges nå for 50,000...." eller ande tilsvarende beløp.

Men konklusjonen er hetl klart riktig @GSX750_80! Har du bilen lenge og treffer på salgstidspunktet så. Selv innbiler jeg meg at 2002-Camryen (som datteren min har nå) har mange gode år forran seg, selv etter 210,000 km. Den nye IS'en, som er hybrid, tror jeg kan bli mer kostbar i lengden med mye elektronikk. Men ettersom jeg stoler på Toyota/Lexus så regner jeg med at også dette blir et gunstig bilhold...

Når det gjelder MC så har jeg bare hørt at XJ600 skal være "MC-verdens svar på Toyota". Det passer meg egentlig utmerket...

8-D
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Svar