Fotoboks

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Fotoboks

Legg inn av Gordon »

På en tilsvarende NAF side fra U.K. (Automobile Association -AA) lese jeg om flere touring tips og regler for Norge, bl.a. at det er forbudt å bruke "radar detectors" i Norge!!! Det var nytt for meg. Min Garmin opplyser meg automatisk om at det er en fotoboks i nærheten. Jeg var ikke klar over at det var forbudt, eller er det noe annet utstyre AA snakker om?
Gordon

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fotoboks

Legg inn av AJ »

Jeg er usikker på om dette stemmer, men har lest flere stedet på nettet at Frankrike er rigide på disse tingene og at man i verste fall får GPS'en beslaglagt om man har installert fotoboksvarsling i enheten. I tillegg kan man selvfølgelig regne med bøter... .

Men som nevnt, aldri tidligere hørt om at det samme gjelder i Norge.

Spiller jo for øvrig ingen rolle heller siden motorsykler ikke registreres i norske fotobokser...
Reglene er derimot annerledes i flere europeiske land, så vidt jeg skjønner.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fotoboks

Legg inn av FredrikE24 »

Radar-varsler er det snakk om her.
Jeg vokste opp med radarvarsler i bilen og den reddet far sjøl fra bøter flere ganger. Så fort den varslet om radar, så var det bare å rive den bort fra vinduet og stue den inn i handskerommet. Så ble det etterhvert mer og mer laser, de detekterer dette også, men da er det som regel for sent :) Må hive seg på bremsen så fort det piper, er man heldig så har man senket farten nok :-k
Ser man på amerikanske motorsykler er det som regel en radarvarsler montert på styret.
For å beskytte seg mot laser, må man montere laser-jammer. Monteres i grillen. Da må man aktivt skru av jammeren etter at man har fått senket farten nok slik at de som måler faktisk får en måling på deg, ellers blir man nok vinket inn med mistanke om en jammer montert.

Bilde

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Fotoboks

Legg inn av kvase »

radar detectors for mobile radarkontroller slik som politie bruker - tolker jeg det som
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Fotoboks

Legg inn av cannon »

Fotoboks er ikke radar og gps-varsling av fotobokser rammes ikke av forbudet. Fotoboksvarsling er heller ikke relevant for mc. Radarvarsler/jammer er ikke tillatt.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Fotoboks

Legg inn av erik m »

I Sveits derimot er gps med fotoboksvarsling forbudt. Men nyere gps'er har ofte tatt høyde for dette ved å ikke legge dem inn i Sveits på sine Europakart. Eventuelt mulighet for å fjerne dem.
I det hele tatt er det mange forskjellige lover og regler i utlandet, men et lite sveip på hjemmesidene til NAF eller ADAC gir deg de viktigste infoene.

Svar