Elsykkel - noe for MC-folket?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 21 des 2018, 10:01 Hehe, ja det kan vel bli litt slitsomt for kondomsyklistene og drasse rundt på disse skjermene :lol
Skjermer ødelegger aerodynamikken, det blir en voldsom turbulens som nærmest fungerer som et drivanker. Du kommer ikke først til Narvesen med et drivanker.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 21 des 2018, 10:01 Hehe, ja det kan vel bli litt slitsomt for kondomsyklistene og drasse rundt på disse skjermene :lol
Alt handler om å redusere vekt, du skulle bare vist hva slags summer som blir investert for å ta av noen gram her og noen gram der.

Og så er det som rune skriver, de gir dårlig aerodynamikk
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av Grendel »

Stian87 skrev: 21 des 2018, 12:46
Bjerknez skrev: 21 des 2018, 10:01 Hehe, ja det kan vel bli litt slitsomt for kondomsyklistene og drasse rundt på disse skjermene :lol
Alt handler om å redusere vekt, du skulle bare vist hva slags summer som blir investert for å ta av noen gram her og noen gram der.

Og så er det som rune skriver, de gir dårlig aerodynamikk
Aerodynamikken, ja!
Jeg husker da jeg i 10års-alderen skrudde skjermene av sykkelen min. Det var på 70-tallet. Selv med den tids sykler så ble sykkelen merkbart og raskere å sykle. Det gikk mye fortere. Dette skal man ikke spøke med!! Den beste sammenlikningen for meg i dag er at bilen går mye raskere med AC/DC på stereo-anlegget.

8-D
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av Bjerknez »

Haha, så fremt man ikke befinner seg heeelt i eliten så tror jeg nok det er andre ting en disse skjermene som skaper motstand :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg syklet forbi en kondomsyklist på en såkalt racersykkel uten skjermer i en slakk oppoverbakke i fjor sommer. Jeg hadde stålskjermer ogver hele fjøla, et tungt batteri, batteriladeren i kurven ved siden av to grandis og en sixpack med ØL etc. Jeg plystret ikke brelettmelodien, men det skulle jeg jaggu meg ha gjort. :lol

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av Grendel »

Bjerknez skrev: 21 des 2018, 13:07 Jeg syklet forbi en kondomsyklist på en såkalt racersykkel uten skjermer i en slakk oppoverbakke i fjor sommer. Jeg hadde stålskjermer ogver hele fjøla, et tungt batteri, batteriladeren i kurven ved siden av to grandis og en sixpack med ØL etc. Jeg plystret ikke brelettmelodien, men det skulle jeg jaggu meg ha gjort. :lol

<ROFL> 8-D </ROFL>
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Jmk
Innlegg: 20
Registrert: 04 okt 2018, 01:48
Motorsykkelen din: 98 Kawasaki Zx-9r

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av Jmk »

Er du langt unna Vestfold?

Indre Østfold.
98 Kawasaki ZX-9R

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 21 des 2018, 13:05 Haha, så fremt man ikke befinner seg heeelt i eliten så tror jeg nok det er andre ting en disse skjermene som skaper motstand :lol
Tja, skjermene skaper jo motstand uansett om man er i eliten eller ikke. Litt artig å flire av de som plukker av skjermene for å minske på motstanden og samtidig sykle rundt med elmotor.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av Sakkle »

Rune75 skrev: 21 des 2018, 15:14
Bjerknez skrev: 21 des 2018, 13:05 Haha, så fremt man ikke befinner seg heeelt i eliten så tror jeg nok det er andre ting en disse skjermene som skaper motstand :lol
Tja, skjermene skaper jo motstand uansett om man er i eliten eller ikke. Litt artig å flire av de som plukker av skjermene for å minske på motstanden og samtidig sykle rundt med elmotor.
Altså... jeg tror løken på sykkelen lager mer motstand enn en liten skjerm...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av Rune75 »

Sakkle skrev: 21 des 2018, 21:38
Rune75 skrev: 21 des 2018, 15:14
Bjerknez skrev: 21 des 2018, 13:05 Haha, så fremt man ikke befinner seg heeelt i eliten så tror jeg nok det er andre ting en disse skjermene som skaper motstand :lol
Tja, skjermene skaper jo motstand uansett om man er i eliten eller ikke. Litt artig å flire av de som plukker av skjermene for å minske på motstanden og samtidig sykle rundt med elmotor.
Altså... jeg tror løken på sykkelen lager mer motstand enn en liten skjerm...
Ingen tvil om det, men skjermene lager jo allikevel motstand. Regner med at løken på sykkelen er syklisten og ikke noe ekstrautstyr jeg ikke har hørt om.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 21 des 2018, 15:14
Bjerknez skrev: 21 des 2018, 13:05 Haha, så fremt man ikke befinner seg heeelt i eliten så tror jeg nok det er andre ting en disse skjermene som skaper motstand :lol
Tja, skjermene skaper jo motstand uansett om man er i eliten eller ikke. Litt artig å flire av de som plukker av skjermene for å minske på motstanden og samtidig sykle rundt med elmotor.
Jeg vil si begge deler er like rart. Jeg flirer av meg selv når jeg sykler på en elsykkel. Det er litt gøy og jeg prøver ikke å moralisere dette på noe som helst måte. Man må jo ha en viss dose selvironi, når frivillig sykler sin mors elsykkel med kurv og fyller opp kurven med grandis og pils. Ikke vinner man damer på det og ikke vinner man respekt i sykkelmiljøet. Derimot har man det litt gøy for egen regning.

Men å plukke av to små skjermer (med de bakdelene det medfører i henhold til vannsøle etc) fordi luftmotstanden blir for stor synes jeg blir rart. Jeg vil annta at det har mer med utseende å gjøre, noe jeg har større forståelse for...?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 21 des 2018, 22:54
.... Man må jo ha en viss dose selvironi, når frivillig sykler sin mors elsykkel med kurv og fyller opp kurven med grandis og pils. Ikke vinner man damer på det......
Ikke si det, kanskje du vekker omsorgsinstinktet i et å annet kvinnfolk. Det lyser ikke akkurat bodyktighet av den opptredenen der, hehe

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 21 des 2018, 23:57
Bjerknez skrev: 21 des 2018, 22:54
.... Man må jo ha en viss dose selvironi, når frivillig sykler sin mors elsykkel med kurv og fyller opp kurven med grandis og pils. Ikke vinner man damer på det......
Ikke si det, kanskje du vekker omsorgsinstinktet i et å annet kvinnfolk. Det lyser ikke akkurat bodyktighet av den opptredenen der, hehe
Haha, hadde jeg vert på rypejakt, hadde jeg nok brukt et annet fremkomstmiddel. Men jeg må si jeg trives best med det noenlunde stabile livet jeg har. Det tillater en viss dose med selvironi :twothumbs:

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 21 des 2018, 22:54
Rune75 skrev: 21 des 2018, 15:14
Bjerknez skrev: 21 des 2018, 13:05 Haha, så fremt man ikke befinner seg heeelt i eliten så tror jeg nok det er andre ting en disse skjermene som skaper motstand :lol
Tja, skjermene skaper jo motstand uansett om man er i eliten eller ikke. Litt artig å flire av de som plukker av skjermene for å minske på motstanden og samtidig sykle rundt med elmotor.
Jeg vil si begge deler er like rart. Jeg flirer av meg selv når jeg sykler på en elsykkel. Det er litt gøy og jeg prøver ikke å moralisere dette på noe som helst måte. Man må jo ha en viss dose selvironi, når frivillig sykler sin mors elsykkel med kurv og fyller opp kurven med grandis og pils. Ikke vinner man damer på det og ikke vinner man respekt i sykkelmiljøet. Derimot har man det litt gøy for egen regning.

Men å plukke av to små skjermer (med de bakdelene det medfører i henhold til vannsøle etc) fordi luftmotstanden blir for stor synes jeg blir rart. Jeg vil annta at det har mer med utseende å gjøre, noe jeg har større forståelse for...?
Vannsøl er ikke så veldig relevant når du moajonerer eller sykler ritt, klærne går i vaskemaskinen uansett etterpå. At man plukker av skjermene (eller snarere ikke setter de på, syklene leveres uten) er samme årsak til at man bruker små v-bremser som ikke veier noe sammenliknet med tunge skivebremser. Stoppkraften i v-bremsene er elendig sammenliknet, men det har med vekt å gjøre.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av Stian87 »

Stian87 skrev: 22 des 2018, 06:47
Bjerknez skrev: 21 des 2018, 22:54
Rune75 skrev: 21 des 2018, 15:14
Bjerknez skrev: 21 des 2018, 13:05 Haha, så fremt man ikke befinner seg heeelt i eliten så tror jeg nok det er andre ting en disse skjermene som skaper motstand :lol
Tja, skjermene skaper jo motstand uansett om man er i eliten eller ikke. Litt artig å flire av de som plukker av skjermene for å minske på motstanden og samtidig sykle rundt med elmotor.
Jeg vil si begge deler er like rart. Jeg flirer av meg selv når jeg sykler på en elsykkel. Det er litt gøy og jeg prøver ikke å moralisere dette på noe som helst måte. Man må jo ha en viss dose selvironi, når frivillig sykler sin mors elsykkel med kurv og fyller opp kurven med grandis og pils. Ikke vinner man damer på det og ikke vinner man respekt i sykkelmiljøet. Derimot har man det litt gøy for egen regning.

Men å plukke av to små skjermer (med de bakdelene det medfører i henhold til vannsøle etc) fordi luftmotstanden blir for stor synes jeg blir rart. Jeg vil annta at det har mer med utseende å gjøre, noe jeg har større forståelse for...?
Vannsøl er ikke så veldig relevant når du mosjonerer eller sykler ritt, klærne går i vaskemaskinen uansett etterpå. I tillegg må du huske på at dekkene er tynne, uten spor, noe som fører til lite vannsøl. At man plukker av skjermene (eller snarere ikke setter de på, syklene leveres uten) er samme årsak til at man bruker små v-bremser som ikke veier noe sammenliknet med tunge skivebremser. Stoppkraften i v-bremsene er elendig sammenliknet, men det har med vekt å gjøre.

På hardtailen min som jeg sykler i skauen med har jeg heller ikke skjermer, rett og slett for at det ikke er noe poeng. I tilleg er det risiko med skjermer som kan hekte i greiner og tilsvarende
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar