Tragedien i Nevada og våpenlov

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Tragedien i Nevada og våpenlov

Legg inn av Royal »

Dansekris skrev: 03 okt 2017, 21:23
Royal skrev: 03 okt 2017, 13:25
Stian87 skrev: 03 okt 2017, 10:36 Troen på at et våpen skal forsvare deg fra slemminger er fjollete, et våpen har aldri forsvart noen, bare angrepet.
Retten til å eie våpen har spilt en stor rolle i i å sikre ytringsfriheten til afro-amerikanske miljøene igjennom statenes historie. Det finnes også en god del av LQBT miljøet i sørstatene som kan forsvare seg mot hatkriminalitet. Folk med medfødte skader og handicap har fortsatt muligheten til å ha en fighting chance hvis de kommer utfor en situasjon som ikke kan berges. Jeg synes det er feil å ta vekk evnen til å kunne forsvare seg selv og de man er glad i uten at det finnes håndfast bevis på at man gjør ting 100% bedre.
Hvor i alle dager har du dette fra?

Retten til å bære våpen i USA ble hugget i stein i 1791, og vi som har sett nok cowboyfilmer kan enkelt tenke oss til hvilke omstendigheter som ga grunnlaget for the Second Amendment.

Denne retten har blitt utfordret flere ganger, men NRA har vokst seg så store med både enormt politisk og økonomisk innflytselse at ingen har klart å omgjøre dette rettigheten. Glem ikke at NRA er en av de største lobbymaskinene i USA gjennom tidene. For mange er denne rettigheten selve symbolet på the american dream.

https://www.thoughtco.com/us-gun-contro ... ne-3963620

Det var en gang man kunne valse inn i en butikk og kjøpe helautomatiske våpen i fritt kaliber uten noen for for lisens eller bakgrunnssjekk.

Grunnet mer restriktive og i noen tilfeller dårlig gjennomtenkte våpenlover i visse stater, så har produsenter måttet ha kommet ut med slike endringer for å gå rundt forbudene:
http://cdn0.thetruthaboutguns.com/wp-co ... 00x600.jpg

Man kan også kjøpe en såkalt 80% receiver for å gjøre ferdig selv og ikke trenge å registrere. Helt lovlig hvis man teknisk sett har "laget" våpenet selv.
https://www.80percentarms.com/

Det er litt off topic, men det er ikke så ville vesten som før. Er ikke på langt nær så restriktivt som vi i europa har det.

Når det kommer til resten, så har jeg problemer med å finne kildene jeg leste. Det kan regnes som anekdotisk bevis hvis du vil, men det er imidlertidig interessegrupper som Pink Pistols og Naaga som fremmer eie av våpen og trening til selvforsvar mot hatkriminalitet.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tragedien i Nevada og våpenlov

Legg inn av simpson »

https://www.quora.com/Is-it-legal-to-ow ... or-why-not

Og pris på fullauto på fort 40.000 usd, så er ikke dette noe for en hver amerikaner, så sjansen for at han har hatt en del ulovlige våpen er vel en meget stor sannsynlighet. Han hadde hvert fall 42 våpen, så hvis alt var lovlig var mannen en holden kar.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Tragedien i Nevada og våpenlov

Legg inn av KåreDump »

mekkern skrev: 03 okt 2017, 08:51 Norge har høy tetthet av våpen pr innbygger og drap lik 0 i forhold til innbyggerantall.
Russland har nesten ikke våpen pr innbygger og drapsraten er skyhøy i forhold til Norge.

At strengere våpenlov kan muligens bremse på impulshandlinger er mulig men ikke de som planlegger større handlinger.
Å skjerpe inn lover er noe vi i Norge har lange tradisjoner for når alvorlige hendelser inntreffer.
Det er en metode politikerne bruker for å framstå som handlingskraftige.

Problemet med det er at det sjelden eller aldri treffer. Det som ofte må til er en bedre håndheving av de lovene vi allerede har!
Meeeeeen det er noe politikere flest ikke vil pirke i, da det da kan oppfattes som om de innrømmer skyld ved å innrømme at håndhevingen så langt ikke har vært tilfredstillende.
Chubby-mc skrev: 03 okt 2017, 12:23 Økt tilgjengelighet = Økt fare for misbruk og ulykker. Dette burde ikke være så vanskelig å forstå..

Allikevel kommer det neppe til å bli noen forandring "over there", da våpenloven, våpen(u)kulturen, og våpenlobbyistene står for sterkt.

Man vet at det kommer til å skje drap og ulykker, som kunne vært unngått med en strengere våpenlov, men mener altså at den enkeltes frihet og rett til selvforsvar veier tyngst. Forstå det dem som kan....
Er sånn delvis enig med deg.
Dersom du med tilgang mener "amerikanske tilstander" der våpen ikke låses ned og ofte oppbevares ladd (jfr politiets "uhell" i sammenheng med bæring av ladde våpen)

Men slike tilstander har vi ikke i Norge!

Vi jegere, og skyttere er pålagt å oppbevare våpnene våre i FG-godkjente våpenskap. Politiet har oversikt over hvem vi er og hvilke våpen vi har. De kan inndra våpnene dersom vi faller fra, begår straffbare handlinger, eller blir mentalt syke/utilregnelige, i alle fall i teorien, i praksis skjer dette dessverre ikke så ofte som det kanskje burde.
På dette feltet kan vi gjøre mye, også her til lands! Litt har blitt gjort etter 22/7, men mye gjenstår enda.
24. november 2011 var det 42 439 døde personer som stod oppført som eiere av 70 353 registrerte private skytevåpen. (pkt 3.1.1 på side 24 i NOU 2011:19).
I dag er det vanligere at Politiet tar grep når en våpeneier går bort...

Problemet er faktisk ikke hvor vanskelig det er å skaffe våpen, men hvor lett det er å miste dem igjen!
Det er ingen automatikk i at mine våpen blir inndratt selv om jeg banker gørra av naboen, eller havner på en psykiatrisk institusjon...

Selv om jeg i dag er ved mine fulle fem og har plettfri vandel, så er det ikke gitt at jeg er det om ett år.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tragedien i Nevada og våpenlov

Legg inn av cannon »

Helt naturlig at store hendelser som denne massakren får mye oppmerksomhet og omtale. Allikevel gjennomgår USA en kontinuerlig massakre ved at håndvåpen brukes flere ganger daglig i private oppgjør, og ofte med dødelig utgang. Disse hendelsene får forholdsvis lite oppmerksomhet. At en fyr bærer med seg noen kofferter med våpen opp i høyden og plaffer løs er jo spektakulært. Allikevel utgjør ikke massakrene (mass shootings) noen særlig stor andel av våpen-drapene i USA.

Massakre USA 2015:
Mass shootings: There were 372 mass shootings in the US in 2015, killing 475 people and wounding 1,870, according to the Mass Shooting Tracker, which catalogues such incidents. A mass shooting is defined as a single shooting incident which kills or injures four or more people, including the assailant.

Totalt antall drap med våpen i USA 2015:
All shootings: Some 13,286 people were killed in the US by firearms in 2015, according to the Gun Violence Archive, and 26,819 people were injured.

Jeg er helt sikker på at både hverdagsskytingen og de store massakrene har sammenheng med en ekstremt høy våpentetthet på private hender i USA. Jeg tror våpenmengden medfører 2 negative effekter: 1) høy tilgjengelighet i private hjem, og dermed svært enkelt å ty til våpen i konfliktsituasjoner. 2) en oppfatning av at våpen er en naturlig del av hverdagen, og noe man med rette kan bruke våpen for å beskytte seg og sitt.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Tragedien i Nevada og våpenlov

Legg inn av Dansekris »

Påan igjen.

Våpenet denne gangen var også et semiautomatisk tohåndsvåpen lovlig kjøpt, nærmere bestemt en AR-15 rifle. Som Wikipedia beskriver som den sivilie utgaven av M16.

Texas shooting suspect got assault weapon despite apparent domestic violence conviction

http://abcnews.go.com/US/texas-church-s ... d=50956032

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tragedien i Nevada og våpenlov

Legg inn av simpson »

Denne gangen ble det vel brukt ett lovlig våpen, (i motsetning til forrige episode i Las Vegas), som også er lovlig i Norge.
Helt riktig at det er en halvauto versjon av en M16, som om det skulle bety noe som helst.
Men til etteretning, alle rifler og hagler er tohåndsvåpen.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Tragedien i Nevada og våpenlov

Legg inn av Dansekris »

simpson skrev: 06 nov 2017, 15:05 Denne gangen ble det vel brukt ett lovlig våpen, (i motsetning til forrige episode i Las Vegas), som også er lovlig i Norge.
Helt riktig at det er en halvauto versjon av en M16, som om det skulle bety noe som helst.
Men til etteretning, alle rifler og hagler er tohåndsvåpen.
Hvor har du det fra at det ikke var benyttet lovlige våpen i Las Vegas? Det er direkte feil. Majoriteten av disse masseskytingene er gjort med lovlige halvautomatiske rifler. Gjerningsmannen i Las Vegas hadde også kjøpt "bump stocks" lovlig for å gjøre riflene sine tilnærma helautomatisk.

Hvorfor føler du trangen til å bekrefte det jeg skriver? Jeg har da gjort min research.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tragedien i Nevada og våpenlov

Legg inn av simpson »

Hvis du leser litt på amerikanske sider, ser du at han hadde bygd om halvauto til helouto.
Lovlige heltauto må være produsert før 1934, som det er linket til tidligere i tråden.
Men det er ikke viktig for fanatiske våpenmotstandere å holde seg til fakta.
Nå viser det seg i følge NRK at gjerningsmannen IKKE HADDE lisens for dette våpenet og hadde heller IKKE LOV til å eie skytevåpen i det hele tatt. Så da er det igjen ulovlige våpen involvert.

Svar