falske vipps-sms?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

falske vipps-sms?

Legg inn av gsx750_80 »

"Vipps, N. N. har sendt deg kr 40.00. Med vipps fra DNB trenger du mobilnummeret når du skal overføre. For å motta pengene må du laste ned appen og registrere deg, laster du ikke ned Vipps blir pengene tilbakeført etter 3 dager. Du kan bruke Vipps samme hvilken bank du har, og du kan laste den ned her: http://www.vipps.no/ap..."

N. N. er ukjent for meg, og navnet gir ingen "meningsfulle" treff på google. Antar dette er svindelforsøk. (Har ikke, og vll ikke ha, vipps .
Assosierer DNB med dårlig datasikkerhet og Rune Bjerke...)
Sist redigert av gsx750_80 den 19 sep 2017, 12:05, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: falske vipps-sms?

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 19 sep 2017, 12:03 "Vipps, N. N. har sendt deg kr 40.00. Med vipps fra DNB trenger du mobilnummeret når du skal overføre. For å motta pengene må du laste ned appen og registrere deg, laster du ikke ned Vipps blir pengene tilbakeført etter 3 dager. Du kan bruke Vipps samme hvilken bank du har, og du kan laste den ned her: http://www.vipps.no/ap..."

N. N. er ukjent for meg, og navnet gir ingen "meningsfulle" treff på google. Antar dette er svindelforsøk. (Har ikke, og vll ikke ha, vipps .
Assosierer DNB med dårlig datasikkerhet og Rune Bjerke...)

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: falske vipps-sms?

Legg inn av Skogstrollet »

Det kan faktisk være legitimt. Noen kan ha tastet inn mobilnummeret til mottaker feil, og har da sendt til deg i stedet. Hvis du ikke gjør noe vil pengene returneres som oppgitt. Null stress :)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: falske vipps-sms?

Legg inn av gsx750_80 »

Skogstrollet skrev: 19 sep 2017, 13:16 Det kan faktisk være legitimt. Noen kan ha tastet inn mobilnummeret til mottaker feil, og har da sendt til deg i stedet. Hvis du ikke gjør noe vil pengene returneres som oppgitt. Null stress :)
Jeg har også tenkt at det kan være noen som feilaktig har tastet mitt nummer. Nå er det slik at jeg ikke kjenner til navnet F**** Kno** Ell****, som er oppgitt som avsender. Google sier: "Fant ingen resultater for "F**** Kno** Ell*****".
Hadde jeg gjenkjent avsender, og henvendelsen hadde vært reell, så hadde jeg likevel ikke installert vipps for å få pengene..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: falske vipps-sms?

Legg inn av Skogstrollet »

Det er ikke alle du finner via et enkelt Google søk, og det trenger jo ikke være noen du kjenner bare fordi det er ditt nummer de har tastet inn. Er enkelt å bytte om på et par siffer.

Med det sagt, så er det fortsatt mulig at det er svindel, selv om jeg synes det er en litt rar måte å gjøre det på. Meldingen ser legitim ut, men er jo ikke umulig at linken er falsk f.eks. (har ikke prøvd å klikke på den i innlegget ditt).
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: falske vipps-sms?

Legg inn av gsx750_80 »

Skogstrollet skrev: 19 sep 2017, 14:48 Det er ikke alle du finner via et enkelt Google søk, og det trenger jo ikke være noen du kjenner bare fordi det er ditt nummer de har tastet inn. Er enkelt å bytte om på et par siffer.

Med det sagt, så er det fortsatt mulig at det er svindel, selv om jeg synes det er en litt rar måte å gjøre det på. Meldingen ser legitim ut, men er jo ikke umulig at linken er falsk f.eks. (har ikke prøvd å klikke på den i innlegget ditt).
Jeg fjernet deler av lenken, for å unngå at andre skulle klikke på den, i tilfelle det ville gi dem ubehageligheter i form av virus eller id-tyveri feks. Jeg heller i retning av at det er svindel. Jeg tror ikke jeg har vært borti tilfeller der jeg ikke har funnet opplysninger relatert til et navn vha enkelt nettsøk. Dette er første gang, i Norge. I USA derimot, har jeg registrert at det var langt vanskeligere å finne personopplysninger (uten evt å betale for de) vha søkemotorer, enn i Norge. Det var ikke lett å finne ut noe om feks folk som leide ut leiligheter feks, i forbindelse med opphold der..
mvh

-gsx750_80

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: falske vipps-sms?

Legg inn av cannon »

Vipps eies nå av 106 banker Dnb er største eier.
Hvis du laster ned vipps fra appstore så er du sikker. Da finner du ut om det er penger på vei og du kan returnere beløpet hvis det er en ærlig feiltasting. Trolig ligger det en melding til deg fra avsender i Vipps. På denne måten påfører du dnb og vipps et tap. Vipps har ingen inntekter på disse transaksjonene. Men ganske høye kostnader. Og du kan slette appoen etterpå. Dette vil ikke påføre deg svindelrisiko.
Eller kan det være en kompis som tester din motvilje mot dnb og rune? En du har kjøpt en øl til? Eller julenissen.
Jeg tipper en kompis;-)

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: falske vipps-sms?

Legg inn av BC45 »

gsx750_80 skrev: 19 sep 2017, 12:03 "Vipps, N. N. har sendt deg kr 40.00. Med vipps fra DNB trenger du mobilnummeret når du skal overføre. For å motta pengene må du laste ned appen og registrere deg, laster du ikke ned Vipps blir pengene tilbakeført etter 3 dager. Du kan bruke Vipps samme hvilken bank du har, og du kan laste den ned her: http://www.vipps.no/ap..."

N. N. er ukjent for meg, og navnet gir ingen "meningsfulle" treff på google. Antar dette er svindelforsøk. (Har ikke, og vll ikke ha, vipps .
Assosierer DNB med dårlig datasikkerhet og Rune Bjerke...)
Hva er mobilnummeret ditt :scratch

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: falske vipps-sms?

Legg inn av gsx750_80 »

cannon skrev: 19 sep 2017, 17:51 Vipps eies nå av 106 banker Dnb er største eier.
Hvis du laster ned vipps fra appstore så er du sikker. Da finner du ut om det er penger på vei og du kan returnere beløpet hvis det er en ærlig feiltasting. Trolig ligger det en melding til deg fra avsender i Vipps. På denne måten påfører du dnb og vipps et tap. Vipps har ingen inntekter på disse transaksjonene. Men ganske høye kostnader. Og du kan slette appoen etterpå. Dette vil ikke påføre deg svindelrisiko.
Eller kan det være en kompis som tester din motvilje mot dnb og rune? En du har kjøpt en øl til? Eller julenissen.
Jeg tipper en kompis;-)
Takk for nyttig info, forsåvidt. Det gjaldt kr. 40, så det er ikke noe jeg stresser så mye med. Har likevel råd til å kjøpe en øl til deg, skulle
muligheten noensinne by seg. ;-)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: falske vipps-sms?

Legg inn av gsx750_80 »

BC45 skrev: 19 sep 2017, 18:27
gsx750_80 skrev: 19 sep 2017, 12:03 "Vipps, N. N. har sendt deg kr 40.00. Med vipps fra DNB trenger du mobilnummeret når du skal overføre. For å motta pengene må du laste ned appen og registrere deg, laster du ikke ned Vipps blir pengene tilbakeført etter 3 dager. Du kan bruke Vipps samme hvilken bank du har, og du kan laste den ned her: http://www.vipps.no/ap..."

N. N. er ukjent for meg, og navnet gir ingen "meningsfulle" treff på google. Antar dette er svindelforsøk. (Har ikke, og vll ikke ha, vipps .
Assosierer DNB med dårlig datasikkerhet og Rune Bjerke...)
Hva er mobilnummeret ditt :scratch
Bruker ikke mobil, kun eldre apparat med dreieskive, laget av bakelitt. Har akkurat begynt med epost, og det får holde..

(Nei, mobilnummer trenger ikke ligge ute, "halvoffentlig"..)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: falske vipps-sms?

Legg inn av AJ »

gsx750_80 skrev: 19 sep 2017, 21:41 [Bruker ikke mobil, kun eldre apparat med dreieskive, laget av bakelitt. Har akkurat begynt med epost, og det får holde..
:lol

:twothumbs:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: falske vipps-sms?

Legg inn av Nomade »

Vipps begynner å bli en standard nå så man kan like gjerne installere denne appen først som sist ;-) På nye Vålerenga Stadion feks er det to betalingsmåter i kioskene, Vipps eller kort. Cash is no longer king...

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: falske vipps-sms?

Legg inn av gsx750_80 »

Nomade skrev: 20 sep 2017, 13:03 Vipps begynner å bli en standard nå så man kan like gjerne installere denne appen først som sist ;-) På nye Vålerenga Stadion feks er det to betalingsmåter i kioskene, Vipps eller kort. Cash is no longer king...
Jeg håper vi ikke går mot et kontantløst samfunn. Jeg synes det er atskillig verre at feks enkelte busser ikke tar kort.
For et par år siden skulle jeg ta buss like utenfor Trondheim sentrum, natt til en søndag. Til min overraskelse
var det ikke mulig å betale med kort (Kontanter hadde jeg ikke, men det var sannsynligvis ingen opsjon.).
Jeg kunne laste ned en app og betale med den, var beskjeden. Jeg anså det ikke som særlig aktuelt å begynne å styre med å laste ned noen jæ... app midt på natta, med promille og utålmodige passasjerer rundt. Resultatet ble at jeg gikk av bussen og tok en drosje i 3-4 mil. Har fortrengt hvor mye det kostet, men tror det kan ha vært 7-800 NOK.
Nattbussen mellom Trondheim og Stjørdal får Jernbanetorget i Oslo til å framstå som koselig til sammenlikning, så der
ligger man lavt i terrenget.. ;-)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: falske vipps-sms?

Legg inn av Skogstrollet »

gsx750_80 skrev: 20 sep 2017, 15:25
Nomade skrev: 20 sep 2017, 13:03 Vipps begynner å bli en standard nå så man kan like gjerne installere denne appen først som sist ;-) På nye Vålerenga Stadion feks er det to betalingsmåter i kioskene, Vipps eller kort. Cash is no longer king...
Jeg håper vi ikke går mot et kontantløst samfunn. Jeg synes det er atskillig verre at feks enkelte busser ikke tar kort.
For et par år siden skulle jeg ta buss like utenfor Trondheim sentrum, natt til en søndag. Til min overraskelse
var det ikke mulig å betale med kort (Kontanter hadde jeg ikke, men det var sannsynligvis ingen opsjon.).
Jeg kunne laste ned en app og betale med den, var beskjeden. Jeg anså det ikke som særlig aktuelt å begynne å styre med å laste ned noen jæ... app midt på natta, med promille og utålmodige passasjerer rundt. Resultatet ble at jeg gikk av bussen og tok en drosje i 3-4 mil. Har fortrengt hvor mye det kostet, men tror det kan ha vært 7-800 NOK.
Nattbussen mellom Trondheim og Stjørdal får Jernbanetorget i Oslo til å framstå som koselig til sammenlikning, så der
ligger man lavt i terrenget.. ;-)
Vi er nok på vei inn i et kontantløst samfunn, og jeg er en av de som nesten helt sluttet å bruke kontanter. Tar kun ut kontanter hvis jeg absolutt må (hvilket er sjelden).
Kort vil nok ikke forsvinne i det første derimot. Diverse løsninger for betaling via mobil (og andre dingser) er ikke godt nok utbredt ennå. Vi kommer sikkert dit til slutt, men det ligger nok en god del år frem i tid fortsatt.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: falske vipps-sms?

Legg inn av gsx750_80 »

Skogstrollet skrev: 20 sep 2017, 15:41
gsx750_80 skrev: 20 sep 2017, 15:25
Nomade skrev: 20 sep 2017, 13:03 Vipps begynner å bli en standard nå så man kan like gjerne installere denne appen først som sist ;-) På nye Vålerenga Stadion feks er det to betalingsmåter i kioskene, Vipps eller kort. Cash is no longer king...
Jeg håper vi ikke går mot et kontantløst samfunn. Jeg synes det er atskillig verre at feks enkelte busser ikke tar kort.
For et par år siden skulle jeg ta buss like utenfor Trondheim sentrum, natt til en søndag. Til min overraskelse
var det ikke mulig å betale med kort (Kontanter hadde jeg ikke, men det var sannsynligvis ingen opsjon.).
Jeg kunne laste ned en app og betale med den, var beskjeden. Jeg anså det ikke som særlig aktuelt å begynne å styre med å laste ned noen jæ... app midt på natta, med promille og utålmodige passasjerer rundt. Resultatet ble at jeg gikk av bussen og tok en drosje i 3-4 mil. Har fortrengt hvor mye det kostet, men tror det kan ha vært 7-800 NOK.
Nattbussen mellom Trondheim og Stjørdal får Jernbanetorget i Oslo til å framstå som koselig til sammenlikning, så der
ligger man lavt i terrenget.. ;-)
Vi er nok på vei inn i et kontantløst samfunn, og jeg er en av de som nesten helt sluttet å bruke kontanter. Tar kun ut kontanter hvis jeg absolutt må (hvilket er sjelden).
Kort vil nok ikke forsvinne i det første derimot. Diverse løsninger for betaling via mobil (og andre dingser) er ikke godt nok utbredt ennå. Vi kommer sikkert dit til slutt, men det ligger nok en god del år frem i tid fortsatt.
Fordeler og ulemper med kontanter.
Noen eksempler her:
https://www.discover.com/credit-cards/r ... -or-credit
https://en.wikipedia.org/wiki/Cashless_society
Personlig er jeg mer skeptisk til et samfunn uten kontanter enn ett med.
mvh

-gsx750_80

Svar