MC vs Bil

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC vs Bil

Legg inn av Juicebox »

Glad i begge. Velger bil om det regner eller om det er for kaldt. Kjører også mc når det regner, men det er ikke like gøy.

Fire hjul beveger kroppen mens to hjul beveger sjelen.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: MC vs Bil

Legg inn av Relax »

Det er ikke alltid lett å peke på hvorfor man kjører sykkel for min del....det bare er sånn!
Det er et eller annet med modusen man kommer i så fort tanken på "a ride" kommer.. en rus?
Ja, ikke langt unna!!!

Vet ikke om man bør...skal...analysere og forklare eller om man bare skal nyte ;)

Sier kona en dag: Skal vi dra til mamma i helgen? ( Hun bor 45 mil unna)
Er det sommer og sol så er svaret straks: Jaaaaaaaaaaa!! ( ryggmarkrefleks)
Er det ikke sykkel vær, så er svaret: eeh....,,,joa,,kanskje det.....
Osv osv...

Det er et eller annet med frihetsfølelsen, fleksibiliteten under kjøring , kjenne dreiemomentet, danse på veien , behag ved bommer og ferger, komfortabel bekledning, kjappere og smidigere i mange situasjoner, moro ved aktiv kjøring og langt mer kontakt med folk langs veien og ved stopp. Tar vi igjen en trailer eller to,,,campingbil,,whatever på fine veier, så smiler jeg bare mer til den lille utfordringen til litt sporty kjøring .. alt er bare kult!

Kjører jeg bil er jeg mest opptatt av hvordan sete og radioen er..og joda, bedre i dårlig vær, jeg liker å kjøre bil og, disponerer en ganske kul en( Sporty Cooper S Countryman) og, mye bra med det,,,MEN,,,,,,slett ikke samme "passion" ..

Kjører jeg sykkel...så har jeg alltid lyst på en tur til neste dag om været er bra!
Kjører jeg bil er jeg ofte gladere når jeg er kommet fram ;)
"Do the right thing"

KawaGreen
Innlegg: 58
Registrert: 24 mai 2016, 18:46
Motorsykkelen din: Kawasaki zx9r

Re: MC vs Bil

Legg inn av KawaGreen »

Dette har jo blitt rene syklubben!

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: MC vs Bil

Legg inn av WikingTnT »

AlfaGuzzi skrev: 16 mai 2017, 10:05
WikingTnT skrev: 16 mai 2017, 07:52
Bjerknez skrev: 16 mai 2017, 07:40
AlfaGuzzi skrev: 16 mai 2017, 07:29
Bjerknez skrev: 16 mai 2017, 06:20 Bil er et fremkomstmiddel, en MC er et spennende leketøy OG et fremkomstmiddel. :)
Hvis det var tilfelle, så kan man jo lure på hva alle bilklubbene holder på med? Nei, du - du har fortsatt til gode å oppleve å kjøre en interessant bil. (snakker ikke om hk)
Jeg sier ikke at det er den gjengse fasiten. Men det er fasiten for MEG :thumleft
Da skulle du vært med på en tur i Audi RS6`n performance 605 hk te min kompis , eller hans brors Porsche RUF 600+. Da vil jeg tru at det kommer en liten skvett i buksa :P . Det er såå rått lydbilde og trykk når hodet dunker i nakkestøtta på hver giring - det er en annerledes opplevelse enn mc selvfølgelig men adrenalin-boosten er fullt på høyde. :twothumbs:
Vi snakker fortsatt forbi hverandre ser jeg. Kjøreglede handler ikke utelukkende om hk i bil eller mc. Det er selvsagt en glede i å føle at man har nok tilgjengelig trekk kraft. Det skal ikke være mangel på trekk kraft, men sett bort fra det, så handler kjøreglede om helt andre ting enn hk. Men jeg ser jo det her nå, at det sporer litt av og at man misforstår, ved å nevne biler med mer enn nok hk. Ved å bruke alle disse HK på bil eller mc så opplever man et adrenalin kick. det er morsomt det også, men i det lange løp, så er det gitte hastighets begrensinger her tillands, og spør deg selv? Hvor morsom er den Audien i 60 km/t i kø? Hvor du kun utnytter 10 % av trekk kraften og holder jevn fart?
Nei, kjøreglede er noe helt annet enn ren aks og fart. Hvilken bil er morsom å kjøre i 60 - 80? Jo en bil hvor du kan utnytte hele kraft registeret og allikevel ha det morsomt, uten at aksen er så voldsom at det er farlig for deg og andre medtraffikanter. Se for deg at du kjører på en B vei med masse oversiktlige svinger og fin utsikt (ved sjøen feks) hvor du kan rulle ned sidevinduet eller soltaket eller hele taket og høre en V6 eller en større motor konfigurasjon synge i fjellveggen på mellom 4 - 6000 omdr. og du kjører i 3dje giret på straks over lovlig hastighet.
600hk blir bare brutalt. Det får man ikke kost seg med i det hele tatt. farts ressursene er alt for voldsomme, og helt unyttig.
Ja..ja - der fikk min kompis den :-# :x , jeg derimot anser bil som alt annet enn kun fremkomstmiddel ,det er estetikk for meg som med mc - var tett på før kjøp av en Alfa Giulia men havnet på en BMW 420 GC som jeg syns er en av de fineste karosseriene BMW har laget.
Jeg liker å gynge med en 2CV med blomsterkasse i Provence , MG rundt Lago d Iseo , Cab i Toscana , Muskel-Mustang i USA og en vanvittig trøkk i nakken i en RS6 etc.. og ja - en RS6 funker i 60 , funker faktisk i 30 også - lyden er der , om vi har bruk for 600 hk i bil ? - NEI , akkurat like lite som 200 hk + på sykkel - Men rushet gir meg frysninger - på samme måte som MC på fullt øs. Leide Harley i USA og likte det også , scooter er også flott som fremkomstmiddel i storbyene , alle disse gir meg noe på forskjellig vis - gjerne satt i de rette omgivelsene.

Har jeg misforstått og snakker forbi kjører helt unyttige ting?? Tja - mulig det , er vel for altetende og trangsynt da sikkert :sk?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC vs Bil

Legg inn av Bjerknez »

WikingTnT skrev: 16 mai 2017, 07:52
Bjerknez skrev: 16 mai 2017, 07:40
AlfaGuzzi skrev: 16 mai 2017, 07:29
Bjerknez skrev: 16 mai 2017, 06:20 Bil er et fremkomstmiddel, en MC er et spennende leketøy OG et fremkomstmiddel. :)
Hvis det var tilfelle, så kan man jo lure på hva alle bilklubbene holder på med? Nei, du - du har fortsatt til gode å oppleve å kjøre en interessant bil. (snakker ikke om hk)
Jeg sier ikke at det er den gjengse fasiten. Men det er fasiten for MEG :thumleft
Da skulle du vært med på en tur i Audi RS6`n performance 605 hk te min kompis , eller hans brors Porsche RUF 600+. Da vil jeg tru at det kommer en liten skvett i buksa :P . Det er såå rått lydbilde og trykk når hodet dunker i nakkestøtta på hver giring - det er en annerledes opplevelse enn mc selvfølgelig men adrenalin-boosten er fullt på høyde. :twothumbs:
Sorry... jeg er nok ikke helt "der"...
Tøffe biler og dem går sikkert bra, men det gir meg liksom ikke noe. Å sette seg bak rattet på en RS6 med firehjulstrekk og legge pedalen i vater gir liksom den samme virkningen som man får av å ta tømmerstokken på Tusenfryd.

For en halvannen mill så vet jeg om en rekke artigere ting jeg skulle gjort. :knegg

adivass
Innlegg: 63
Registrert: 18 mar 2013, 14:55
Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
Sted: Søre sunnmøre

Re: MC vs Bil

Legg inn av adivass »

Tror nok dette er alt etter hvordan man er skrudd sammen.
Jeg kjører sykkel fordi det er moro og tildels ganske praktisk. Har nå kjørt bare sykkel siden 1. april, i sludd, regn, minusgrader og jaggu meg et og annet solgløtt også. Jeg har savnet bilen min mang en gang, men sukker aldri om at "huff, jeg må kjøre sykkel". Selv om det er miserabelt i kulden til tider, så er det fortsatt moro.

Høres ut som at det er sykkel jeg lever for? Jeg hadde bytta sykkel i en av de mange drømmebilene mine tvert. Jeg er veldig gla i å kjøre sykkel, men det er bilentusiast jeg er. Bilene jeg liker gir meg mye kjøreglede, og selv om mange av bilene jeg har hatt ikke alltid har vært verken spennende eller langt oppe på ønskelista, så finner jeg som regel alltid noe å glede meg over i en bil. Bruksbilen min, enn så lenge, er en Mercedes S210 220cdi. Komfortabel nok til at jeg kjørte fra Sunnmøre, plukka opp kompis utenfor Oslo og helt til København via Sverige på en dag. Flott tur og jeg kosa meg stort med å kjøre den turen i bil. 250 mil på en helg for å stikke på byen i København og drikke litt (for mye). Tror ingen hadde tatt den turen på sykkel..

Når jeg fyrer opp en spennende podcast på det gode anlegget jeg har i bilen, setter meg godt tilbake og nyter veien forran meg føler jeg meg ikke noe mindre fri enn når jeg kjører sykkel. Selv om bilen er overraskende grei i svingene og har nok futt i motoren til å ikke bli kjempekjedelig så kan det selvsagt ikke sammenlignes med en sykkel, men så er det ikke det som er poenget. Poenget for meg er å nyte kjøringa, nyte veien forran meg, uansett hva jeg kjører. Både bil og sykkel åpner for mye glede for min del, de pirrer nødvendigvis ikke de samme nervene, men likevel er det kjøreglede.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: MC vs Bil

Legg inn av WikingTnT »

Bjerknez skrev: 17 mai 2017, 00:43
WikingTnT skrev: 16 mai 2017, 07:52
Bjerknez skrev: 16 mai 2017, 07:40
AlfaGuzzi skrev: 16 mai 2017, 07:29
Bjerknez skrev: 16 mai 2017, 06:20 Bil er et fremkomstmiddel, en MC er et spennende leketøy OG et fremkomstmiddel. :)
Hvis det var tilfelle, så kan man jo lure på hva alle bilklubbene holder på med? Nei, du - du har fortsatt til gode å oppleve å kjøre en interessant bil. (snakker ikke om hk)
Jeg sier ikke at det er den gjengse fasiten. Men det er fasiten for MEG :thumleft
Da skulle du vært med på en tur i Audi RS6`n performance 605 hk te min kompis , eller hans brors Porsche RUF 600+. Da vil jeg tru at det kommer en liten skvett i buksa :P . Det er såå rått lydbilde og trykk når hodet dunker i nakkestøtta på hver giring - det er en annerledes opplevelse enn mc selvfølgelig men adrenalin-boosten er fullt på høyde. :twothumbs:
Sorry... jeg er nok ikke helt "der"...
Tøffe biler og dem går sikkert bra, men det gir meg liksom ikke noe. Å sette seg bak rattet på en RS6 med firehjulstrekk og legge pedalen i vater gir liksom den samme virkningen som man får av å ta tømmerstokken på Tusenfryd.
:knegg
Prøvd begge deler og det er Definitivt ikke det samme , men det vet man jo ikke før man har prøvd - og det er vel det som er litt av poenget..for min del så prøver jeg det aller meste når/hvis jeg får sjansen - så får jeg sortere/filtrere hva jeg liker etterpå. :roll
p.s -det går å legge inn et par svinger på RS6`n å da , eller ta den med på bane -det er gøy :thumleft , syns jeg da..

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: MC vs Bil

Legg inn av TGR »

adivass skrev: 17 mai 2017, 07:35 Bruksbilen min, enn så lenge, er en Mercedes S210 220cdi. Komfortabel nok til at jeg kjørte fra Sunnmøre, plukka opp kompis utenfor Oslo og helt til København via Sverige på en dag. Flott tur og jeg kosa meg stort med å kjøre den turen i bil. 250 mil på en helg for å stikke på byen i København og drikke litt (for mye). Tror ingen hadde tatt den turen på sykkel..
Når jeg fyrer opp en spennende podcast på det gode anlegget jeg har i bilen, setter meg godt tilbake og nyter veien forran meg føler jeg meg ikke noe mindre fri enn når jeg kjører sykkel.
Kjøre kjempelange turer, drikke litt for mye, og ha fokus på spennende podcaster...... ?? :[-X :[-X

adivass
Innlegg: 63
Registrert: 18 mar 2013, 14:55
Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
Sted: Søre sunnmøre

Re: MC vs Bil

Legg inn av adivass »

TGR skrev: 17 mai 2017, 10:03 Kjøre kjempelange turer, drikke litt for mye, og ha fokus på spennende podcaster...... ?? :[-X :[-X
Om man ikke klarer å fokusere på 2 ting samtidig tror jeg man bør levere fra seg lappen ;)
Jeg jobber som drosjesjåfør der jeg tidvis har ansvar for å ta imot bestillinger på telefon, følge med på sambandet vårt og dirigere de andre bilene, underholde mine passasjerer og jaggu meg alt som hører til det å kjøre bil også. En gang hadde jeg vel 125 samtaler eller hva det nå var på 6 timer mens jeg gjorde alt dette, samtidig som jeg håndterte både fulle og frustrerte passasjerer som måtte vente i opp til en time (jepp, jeg måtte også beregne ventetiden såpass langt frem i tid med såpass mange turer hver time. Traff forholdsvis godt med en feilmargin på ca 10 minutter). Tidsbruken for å kjøre til København var langt i kilometer, men ikke ulikt i tid for hva en normal arbeidsdag er for meg. Før vi reiste avgårde fra Køben ble fyllesyken kurrert ved å tusle rundt i byen i timevis og få i seg litt fôr også, jeg kjører aldri om det er den minste lille risiko for at jeg har promille eller ikke føler meg istand til å kjøre. Ingenting å bekymre seg om. Hadde vært mer bekymret om man ikke klarer å splitte opp fokusen sin til å jobbe med to ting samtidig. Og hva lange turer angår, så ser jeg ikke problemet, de fleste her inne skryter jo som regel av hvor lange turer de kjører og hvor langt de kjører iløpet av et år :eh

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: MC vs Bil

Legg inn av TGR »

adivass skrev: 17 mai 2017, 17:18
TGR skrev: 17 mai 2017, 10:03 Kjøre kjempelange turer, drikke litt for mye, og ha fokus på spennende podcaster...... ?? :[-X :[-X
Om man ikke klarer å fokusere på 2 ting samtidig tror jeg man bør levere fra seg lappen ;)
Før vi reiste avgårde fra Køben ble fyllesyken kurrert ved å tusle rundt i byen i timevis og få i seg litt fôr også, jeg kjører aldri om det er den minste lille risiko for at jeg har promille eller ikke føler meg istand til å kjøre. Ingenting å bekymre seg om. Hadde vært mer bekymret om man ikke klarer å splitte opp fokusen sin til å jobbe med to ting samtidig. Og hva lange turer angår, så ser jeg ikke problemet, de fleste her inne skryter jo som regel av hvor lange turer de kjører og hvor langt de kjører iløpet av et år :eh
Jeg er enig i at man bør ha tilstrekkelig simultankapasitet til å handtere flere små oppgaver samtidig, for at det i det hele tatt er forsvarlig at man er ute i trafikken. Men samtidig så finner jeg det lite tillitsvekkende at man først må "tusle rundt i i byen i timesvis for å bli kvitt fyllesyken" før man altså setter seg i bilen for å kjøre 1100 km+, mens man følger med på en podkast. Det endrer ingenting om man er yrkessjåfør. Ethvert menneske har nedsatt årvåkenhet og forlenget reaksjonstid etter ei fyll, og enda verre etter å ha kjørt mange mil i mange timer. Det burde du jo vite, som yrkessjåfør. :sk?

Pompus
Innlegg: 4
Registrert: 15 mai 2017, 17:06
Motorsykkelen din: Honda VFR

Re: MC vs Bil

Legg inn av Pompus »

mange spennende betrakninger her. Skal vi si at en sprek sportselig bil ala Rs3 og mc gir like mye moro da? bare at en MC koster under halvparten, men til gjengjeld kan man kun kjøre halve året.

Svar