Plassering i rundkjøring og kryss MC

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
MC5
Innlegg: 2
Registrert: 06 mai 2017, 14:56
Motorsykkelen din: Cruiser

Plassering i rundkjøring og kryss MC

Legg inn av MC5 »

Hei, prøver og friske opp litt siden det er lenge siden jeg har øvelseskjørt på to hjul og planlegger oppkjøring i løpet av sommeren en gang.

Hva er riktig plassering av motorsykkelen i kjørefeltet i en rundkjøring? Er det litt til venstre for midten som ellers?

Hvordan skal plasseringen være i kjørefeltet ved sving i kryss, hvis du fks skal til venstre i et kryss skal du da legge deg på venstre side i kjørefeltet? Skal du til høyre i fks et kryss skal du da plassere deg til høyre i kjørefeltet?

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Plassering i rundkjøring og kryss MC

Legg inn av L M »

Plassering i rundkjøring beror vel helt på hvor du skal - som med en bil. I forhold til oppkjøring, liker de at du ligger omtrent 10CM til venstre for midtlinja ved vanlig kjøring på forholdsvis rette strekker. Jeg bruker som regel å tenke at jeg skal ligge der jeg sitter i bilen. :)

Hvis du forresten har planer om å kjøre opp i løpet av sommeren, bør du ringe biltilsynet / statens vegvesen snarest. Det er fullt flere plasser i landet allerede.

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Plassering i rundkjøring og kryss MC

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Det er nøyaktig samme plassering som de underviser når man tar billappen, bare at på sykkel er det litt "mer/større"(hvilket
hjulspor) fremfor i bil.
Braaaaaap

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Plassering i rundkjøring og kryss MC

Legg inn av FredrikE24 »

Marker hvor du skal helt klart og konkret. Ellers gjelder vanlig trafikkregler.

MC5
Innlegg: 2
Registrert: 06 mai 2017, 14:56
Motorsykkelen din: Cruiser

Re: Plassering i rundkjøring og kryss MC

Legg inn av MC5 »

Takk for svar, men jeg tror dere misforsto meg litt. Jeg vet hvordan man kjører "alle typer" rundkjøringer riktig, men er usikker på hvor man innen sitt KJØREFELT skal være plassert med motorsykkel. Altså om jeg fks. skal rett frem i en rundkjøring legger jeg meg i høyre kjørefelt, skal jeg til venstre legger jeg meg i indre/venstre kjørefelt, men hvor i kjørefeltet jeg har valgt avhengig av hvor jeg skal i rundkjøringen skal sykkelen som hovedregel være plassert?

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Plassering i rundkjøring og kryss MC

Legg inn av L M »

Litt til venstre for midten eller i midten av ditt felt, vil jeg si. Har ikke fått kritikk av kjørelærer for slik plassering. Bruk såklart større deler av feltet om du får f.eks. et vogntog på siden. Bare plasser deg slik at du blir mest mulig synlig for andre trafikanter.

EDIT:
Når jeg tenker meg om, er man jo egentlig innom omtrent hele feltet i løpet av en rundkjøring. Om du skal til høyre, begynner man jo i midten, før man gradvis beveger seg mot høyre side av sitt felt. Skal man til venstre, begynner man litt til venstre for midten av sitt felt, før man gradvis beveger seg mot midten og høyre side av sitt felt før man skifter felt og svinger ut.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Plassering i rundkjøring og kryss MC

Legg inn av AJ »

Har bare skumlest tråden, men det kan synes som at det samme har vært oppe til diskusjon tidligere, nemlig i denne tråden:
viewtopic.php?p=215871#p215871
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar