126 lensmannskontorer legges ned...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

126 lensmannskontorer legges ned...

Legg inn av AJ »

Ok...
da har politidirektøren sluppet "katta ut av sekken"; 126 av landets lensmannskontorer legges ned.

Hva vil dette bety og hvilke innvirkninger tror du det vil få der du bor?

Kjør debatt... :crazy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: 126 lensmannskontorer legges ned...

Legg inn av KevinmsR6 »

Hmmm si det AJ :) vil ikke tro det er en særlig positiv ting da det finnes mangen mennesker som desverre trenger disse for og holde seg i skinnet...
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 788
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: 126 lensmannskontorer legges ned...

Legg inn av Tore L »

Det kan ikke bli bedre for de kommune som mister sitt lensmannskontor, lengre reise vei må det bli når de skal rykke ut på oppdrag. Fikk ikke med meg om antall lønns hjemler blir det samme totalt sett, eller om det også blir redusert.
Ser at Trøndelag, Vest og Innlandet får neste minus 60 stk tilsammen, skjønner at det kan være kostbart å ha et lensmannskontor på 1-3 ansatte, som enkelte har. Men det er ikke alt som skal måles i penger, spør du meg.
Trist at det skal gå ut over små steders trygghet for innbyggerne, for det vil uansett bli lenger reise vei for Politikammeret som skal dekke de nedlagte stedene.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6963
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: 126 lensmannskontorer legges ned...

Legg inn av Jompa »

Tror ikke det merkes noe særlig i min hjemkommune, for her skal lensmannskontoret bestå.
Men minst en av nabokommunene får reduksjon fra lite til ingenting.

Det er helt opplagt at en lensmann og etpar betjenter på et lite sted har en viss "beroligende effekt" på småkriminelle og
bygdas bråkmakere.
Det samme lille ineffektive kontoret bistår ofte ved trafikkdirigering ifbm trafikkuhell, leting etter folk som har tatt seg en tur i tøflene fra aldershjemmet, en tur forbi husene der det ofte er bråk og vold osv.
En av årsakene til reformen skal visst være at politiets ledelse ønsker å styrke etterforskningskapasiteten med større fagmiljøer,
veø og bra det, men jeg tror i alle fall at lokalkunnskap og forebygging er bedre enn å rykke ut med et stort etterforskningsteam
etter at drapet, mishandlinga, brannen eller hva det måtte være har skjedd.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ZZR-Erling

Re: 126 lensmannskontorer legges ned...

Legg inn av ZZR-Erling »

Får tillit til politikere som sier at politiet skal bli mer synlige ved å ta bort 126 mønstringssteder, not! Tror de folket er idioter!?

ZZR-Erling

Re: 126 lensmannskontorer legges ned...

Legg inn av ZZR-Erling »

Tore L skrev:Det kan ikke bli bedre for de kommune som mister sitt lensmannskontor, lengre reise vei må det bli når de skal rykke ut på oppdrag. Fikk ikke med meg om antall lønns hjemler blir det samme totalt sett, eller om det også blir redusert.
Ser at Trøndelag, Vest og Innlandet får neste minus 60 stk tilsammen, skjønner at det kan være kostbart å ha et lensmannskontor på 1-3 ansatte, som enkelte har. Men det er ikke alt som skal måles i penger, spør du meg.
Trist at det skal gå ut over små steders trygghet for innbyggerne, for det vil uansett bli lenger reise vei for Politikammeret som skal dekke de nedlagte stedene.
Enig!

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: 126 lensmannskontorer legges ned...

Legg inn av Skogstrollet »

Er veldig enig med noe av de som er sagt av andre her - dette er å miste mye av forebyggende arbeid og trygghet. Det er bedre å kunne forhindre at ting skjer, enn å måtte håndtere konsekvensene etterpå.
Å vite at noen kan være til stede raskt hvis noe skjer betyr mye. Får politi lengre reisevei kan det fort være for seint - og det er vel allerede slik for både politi, brannvesen og ambulanse mange steder. Ting blir ikke bedre av å fjerne enda flere kontor...

Selv bor jeg i Oslo, og her kommer jeg neppe til å merke noe av dette, men synes ikke man skal 'glemme bort' resten av Norge for den sakens skyld.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Clockwork
Innlegg: 68
Registrert: 24 aug 2016, 12:15
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder M800

Re: 126 lensmannskontorer legges ned...

Legg inn av Clockwork »

:prf
Sist redigert av Clockwork den 14 jan 2017, 16:52, redigert 1 gang totalt.

Clockwork
Innlegg: 68
Registrert: 24 aug 2016, 12:15
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder M800

Re: 126 lensmannskontorer legges ned...

Legg inn av Clockwork »

Clockwork skrev:
ZZR-Erling skrev:Får tillit til politikere som sier at politiet skal bli mer synlige ved å ta bort 126 mønstringssteder, not! Tror de folket er idioter!?
;) Som jeg skulle sagt det selv.
Har ingen erfaring fra den etaten. Men det ligner på forsvaret da jeg holdt på der. Da jeg var "ute" bidro Norge med ca 1100-1500 soldater i nærområdet vi var stasjonert i på Balkan. Så begynte befalet å få permitteringsvarsler, sånn "flott at du gidder, takk for det, men du har ikke jobb når du kommer hjem". Da sto den ene stolte politikeren etter den andre og påsto at vi skulle "styrke" forvaret, gjøre det "bedre og mer rettet mot NATO-operasjoner" og greier. Pussig, for etter at konsulentene var ferdig med organisasjonen var verneplikten kuttet fra 12 til 6 mnd, vi kan nå bidra med max 500 mann i intops, vi har en dårlig utholdenhet i felt ( soldater må sendes hjem etter en viss tid i operasjoner, de blir slitt ut), og vi er generelt en verre bidragsyter nå enn det vi var i feks 1999. Men spør du hvilken som helst forsvarstopp står han der gjerne ( rød i ansiktet som en tomat ) og påstår at alt er mye bedre nå. Det er jo selvfølgelig bare sprøyt.


Samme lukten av svovel merkes litt av dette "nærpolitiet". Hvordan i all verden de skal bli "nærmere" av å legge ned kontorer skjønner jeg bare ikke :sk? .

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6963
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: 126 lensmannskontorer legges ned...

Legg inn av Jompa »

Da er det ikke bare meg som lever i fortida.
Har sett det samme som deg i flere år, jo mere forsvaret reduseres, dess "bedre er vi rustet".
Og enda, i 2017, viser det seg at den hæren som har flest soldater på bakken vinner.

Mere synlig politi har vært et mantra for de tre fire siste justisministrene, og nå som politiet er altive på Twitter og Face er de synlige for alle hele døgnet.......
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: 126 lensmannskontorer legges ned...

Legg inn av Relax »

Det spørs HVA kommer i stedet?
Det har jeg ikke helt fått med meg ennå....dvs hvor mange, hvor og hvordan..
HVIS det kommer flere politifolk i gater og biler som er raskere på rett sted, så kan et funke...men jeg er vel ikke optimist på det :sk? Vi får se!
"Do the right thing"

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 719
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: 126 lensmannskontorer legges ned...

Legg inn av JanK »

Min hjemkommune Eidskog er en av de som mister lensmannskontor, men de har vært mer eller mindre fraværende i flere år nå, tror kontoret bare har vært bemannet noen dager i uka. Det er nå Kongsvinger som blir nærmeste kontor.

Selv om jeg er enig i at de burde være tilstede vet jeg ikke om man merker noe forskjell, virker som om det er mindre action i bygda nå enn før i tida, kanskje ungdommen ikke går ut lenger...

Det er dog en grensekommune, så det er litt rart at de legger ned. Tollvesenets kontrollstasjon på magnormoen ser ut til å være tom hele tiden, selv om det er enorm svensketrafikk hver dag.

I Milano er jeg vant med at man ser en politibetjent eller politibil på hvert gatehjørne, her i norge ser man nesten aldri onkel politi.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: 126 lensmannskontorer legges ned...

Legg inn av Zettexx »

Vi har hatt innskrenkinger og resultatet.

Mindre alvorlige forhold avvises straks, slik at småkriminelle raskere avanserer til vold og våpen. Etterforskning av saker som ikke får media oppmerksomhet henlegges p g.a. bevisets stilling....

Mannskap frigjøres til mer inntektsgivende oppgaver, altså laser og dokumentkontroll.

Stasjoner stenger for publikum slik at henvendelser må skje på nett, slik at de kan skylde på datasystemet når de aldri svarer.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: RE: Re: 126 lensmannskontorer legges ned...

Legg inn av 45316 »

JanK skrev:Min hjemkommune Eidskog er en av de som mister lensmannskontor, men de har vært mer eller mindre fraværende i flere år nå, tror kontoret bare har vært bemannet noen dager i uka. Det er nå Kongsvinger som blir nærmeste kontor.

Selv om jeg er enig i at de burde være tilstede vet jeg ikke om man merker noe forskjell, virker som om det er mindre action i bygda nå enn før i tida, kanskje ungdommen ikke går ut lenger...

Det er dog en grensekommune, så det er litt rart at de legger ned. Tollvesenets kontrollstasjon på magnormoen ser ut til å være tom hele tiden, selv om det er enorm svensketrafikk hver dag.

I Milano er jeg vant med at man ser en politibetjent eller politibil på hvert gatehjørne, her i norge ser man nesten aldri onkel politi.
Det er foreslått at det opprettes kontor på Magnormoen.

https://www.politi.no/hedmark/nyhet_16621.xhtml



Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 719
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: RE: Re: 126 lensmannskontorer legges ned...

Legg inn av JanK »

45316 skrev:Det er foreslått at det opprettes kontor på Magnormoen.

https://www.politi.no/hedmark/nyhet_16621.xhtml
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Det stemmer, hadde glemt det

Svar