126 lensmannskontorer legges ned...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: 126 lensmannskontorer legges ned...

Legg inn av kjellv »

Det er ikke sikkert dette blir så ille. Hvor stor betydning har et lensmannskontor? Det meste kan løses på nett, man er ikke nødt til å møte opp på lensmannskontoret som likevel har åpent bare noen timer et par ganger i uka. Politifolk bor det i omtrent alle bygder over hele landet, det kommer det til å gjøre fortsatt. De har utstyr i bilene til nødvendig kontorarbeid, rapportering og søk i diverse registre.

Men jeg mener vi har politifolk i medlemsmassen vår..? Hadde vært interessant med synspunkter fra disse :-)

Sent fra min C6603 via Tapatalk

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: 126 lensmannskontorer legges ned...

Legg inn av sotOle »

Jompa skrev:Tror ikke det merkes noe særlig i min hjemkommune, for her skal lensmannskontoret bestå.
Men minst en av nabokommunene får reduksjon fra lite til ingenting.

Det er helt opplagt at en lensmann og etpar betjenter på et lite sted har en viss "beroligende effekt" på småkriminelle og
bygdas bråkmakere.
Det samme lille ineffektive kontoret bistår ofte ved trafikkdirigering ifbm trafikkuhell, leting etter folk som har tatt seg en tur i tøflene fra aldershjemmet, en tur forbi husene der det ofte er bråk og vold osv.
En av årsakene til reformen skal visst være at politiets ledelse ønsker å styrke etterforskningskapasiteten med større fagmiljøer,
veø og bra det, men jeg tror i alle fall at lokalkunnskap og forebygging er bedre enn å rykke ut med et stort etterforskningsteam
etter at drapet, mishandlinga, brannen eller hva det måtte være har skjedd.
Men nå skal det jo sies at de er effektive de få dere har :knegg
https://www.youtube.com/watch?v=9BHVY6sNw0I

Ellers må jeg si at jeg er svært skeptisk til denne politireformen, ja beint fram uenig. Nå har kanskje tia gått fra meg, men lensmannen jeg husker var både politi og sosialarbeider. Kjente hver familie i bygda og tok grep om det var en vennlig irettesettelse eller at det måtte skarpere lut til. Poenget var også at alt ikke nødvendigvis måtte rapporteres, saken ble ordnet der og da til alles tilfredshet.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 126 lensmannskontorer legges ned...

Legg inn av AJ »

kjellv skrev:
Men jeg mener vi har politifolk i medlemsmassen vår..? Hadde vært interessant med synspunkter fra disse :-)
Jeg vet om flere, men disse er ikke spesielt aktive her inne lenger...
Kan være enda flere enn de jeg vet om siden en del politifolk av åpenbare grunner gjerne ikke ønsker å "flagge" på sosiale medier at de er politifolk.

Distriktet hvor jeg bor blir det for øvrig ikke lagt ned noe kontor siden Lunner, hvor jeg bor, og nabokommunen Gran ble slått sammen i forkant av den nye politireformen.
Politidekningen er dermed like gof, om ikke bedre, idag enn før sammenslåingen.
Det som imidlertid irriterer og tildels forarger mange ganske mye, er at vi som bor i Lunner må gjennom en bomring fra sommeren av for å komme til lensmannskontoret. Hvis vi velger å kjøre nyveien.
Noen må gjøre dette pga. svært dårlige alternative veier, mens vi som bor på østsida av riksveien har bedre alternativer.
Uansaett og okkesom, irriterende er det for mange at de nærmest er tvunget til å passere bomringenen til en urabbatert pris på kr. 47 pr. enkelpassering! Det er i vært fall det Vegvesenet har foreslått.

Ok... en smule off.topic der :-)å .
Men samme ulempen kan vel oppstå andre steder i landet også, vil jeg tro?

Men så er det jo også slik som kjellv nevner; hvor ofte har de fleste av oss behov for å oppsøke et lensmannskonto... :-k ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: 126 lensmannskontorer legges ned...

Legg inn av Jompa »

At man må passere en bom på vei til lensmannskontoret er vel en bagatell i den store sammenhengen.
Det er ganske mange tusen for ikke å si titusener som betaler avgift to ganger om dagen for å komme seg på jobb.
Selv har jeg bare oppsøkt lensmannskontoret etpar ganger, for å registrere ei hagle og fornye passet.

Enig med SotOle, bygdelensmannen og folkene på lokale kontorer har absolutt en sosial funksjon.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Clockwork
Innlegg: 68
Registrert: 24 aug 2016, 12:15
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder M800

Re: 126 lensmannskontorer legges ned...

Legg inn av Clockwork »


Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: 126 lensmannskontorer legges ned...

Legg inn av spidair »

Fremtiden blir lensmann i butikk tenker jeg... :)

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: 126 lensmannskontorer legges ned...

Legg inn av cevillan »

Det som er rart med mange offentlige prosjekt og reformer er at det ikke ser ut som man evner å se på erfaringer gjort av andre land og ta lærdom av de. Man er ganske innbitt på å gjøre sine egne feil.

Det er ikke mange år siden de innførte tilsvarende "nærpoliti"-reform i Sverige (forferdelig misvisende navn) og dette har feilet fundamentalt. Aldri før har forholdet mellom antall "gatepoliti" og antall kontorstillinger vært større i favør kontorfolk. Det finnes nesten ingen politi igjen ute, og de som er der, blir stadig rotert til ulike fagfelt for å bli mest mulig allsidig. Høres kanskje ikke så dumt ut på papiret, men dette har ført til massiv flukt fra etaten da man blir påtvunget å jobbe med felt man ikke nødvendigvis har veldig stor interesse av. Erfarne politi med årevis med tung spesialisterfaring blir plutselig satt til å dirigere trafikk eller kontrollere pass på de som kommer med tog fra Danmark.

Man får aldri bygget nettverk i bydeler, da man hele tiden blir vaktrotert til andre bydeler, slik at man alltid er ny og uerfaren i alle bydeler man kommer til. Skrekkeksempelet er Rinkeby, Gøteborg, Malmø og andre byer/bydeler det har blitt en "oss mot dem"-holdning som tenderer til rene krigssoner. Over 100 drap i året mot våre et-par-og-tyve er helt spinnvilt.

Men dette kan jo aldri skje i Norge så klart. Her slår en tilsvarende reform helt annerledes ut. Så klart.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: 126 lensmannskontorer legges ned...

Legg inn av Jompa »

spidair skrev:Fremtiden blir lensmann i butikk tenker jeg... :)
Dagens beste :twothumbs: :twothumbs:
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Langbein
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 23:41
Motorsykkelen din: ?

Re: 126 lensmannskontorer legges ned...

Legg inn av Langbein »

sotOle skrev: 15 jan 2017, 10:53 Nå har kanskje tia gått fra meg, men lensmannen jeg husker var både politi og sosialarbeider. Kjente hver familie i bygda og tok grep om det var en vennlig irettesettelse eller at det måtte skarpere lut til. Poenget var også at alt ikke nødvendigvis måtte rapporteres, saken ble ordnet der og da til alles tilfredshet.
Lokalkunnskap kan være vel og bra, men at lensmannen kjenner innbyggerne nærmest personlig kan bidra til å sette politiets objektivitet på prøve. Selv om politiet skal være proffesjonelle, er politifolk også mennesker. Slike personlige forhold mellom politi og publikum kan føre til at politiet, i noen tilfeller, bevisst eller ubevisst, tar parti med noen av de innvolverte i saker som f.eks. familievold. At lensmannen kjenner voldsutøveren som en veldig hyggelig person ellers, kan potensielt få konsekvenser for for utfallet av saken. En helt utenforståelde patrulje vil generelt ha bedre forutsetninger til å kunne handle objektivt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: 126 lensmannskontorer legges ned...

Legg inn av kjellv »

Langbein skrev: 04 mar 2017, 13:08
sotOle skrev: 15 jan 2017, 10:53 Nå har kanskje tia gått fra meg, men lensmannen jeg husker var både politi og sosialarbeider. Kjente hver familie i bygda og tok grep om det var en vennlig irettesettelse eller at det måtte skarpere lut til. Poenget var også at alt ikke nødvendigvis måtte rapporteres, saken ble ordnet der og da til alles tilfredshet.
Lokalkunnskap kan være vel og bra, men at lensmannen kjenner innbyggerne nærmest personlig kan bidra til å sette politiets objektivitet på prøve. Selv om politiet skal være proffesjonelle, er politifolk også mennesker. Slike personlige forhold mellom politi og publikum kan føre til at politiet, i noen tilfeller, bevisst eller ubevisst, tar parti med noen av de innvolverte i saker som f.eks. familievold. At lensmannen kjenner voldsutøveren som en veldig hyggelig person ellers, kan potensielt få konsekvenser for for utfallet av saken. En helt utenforståelde patrulje vil generelt ha bedre forutsetninger til å kunne handle objektivt.
Dette tror jeg ikke blir noe stort problem. Politifolk er profesjonelle i sitt yrke, og kan ikke tillate seg å havne i en slik knipe. De har prosedyrer å følge, og hvis de skjønner at det på et senere tidspunkt kan stilles habilitetspørsmål så overlates saken til en kollega.
Jeg tror dette blir bra jeg. Politifolk kommer fortsatt til å bo i distriktene selv om mange av lensmannskontorene legges ned. Ny teknologi tas i bruk, og politifolk trenger ikke ha lensmannskontoret som utgangspunkt for dagen. Kontoret blir i bilen, arkivskapet er i datamaskinen og den lokale tilknytningen fortsetter.
Veldig interessant synes jeg også det er at i mange politidistrikt nå er innført en ny praksis der avhør tas på stedet når noe har skjedd. Lydopptak i mobiltelefon. Dette korter veldig inn saksbehandlingen, og de trenger ikke avtale tidspunkter til avhør senere. Dessuten får de avhøret av en "varm sak", og slipper at involverte får anledning å samkjøre sine forklaringer.

Svar