Jensen vs Cappelen

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Jensen vs Cappelen

Legg inn av Zettexx »

:sorry saken er vel "betent", særlig for de som ønsker et politivesen som skal respekteres.

Her i huset har det vært mye diskutert. Ut fra den informasjonen vi har fått med oss, virker Jensens rolle som logisk i en ",undercover" situasjon. Etterhvert som tiden går, og han jobber seg inn mot kjernen, må han også leve livet som forventes. Det blir da også naturlig at han distanserer seg fra sin jobb og ansatte der. Det er naturlig å bli litt paranoid, tror vi.

Det ville vekke oppsikt om hans omløp med det kriminelle miljø ikke førte til penger i kassen. Hovedspørsmålet, hos oss, blir da om pengene ble brukt til å finansiere oppdraget, eller liv i luksus. Vi har ikke sett noe luksusliv som ikke stemmer med oppgaven, og det virker ikke mistenksomt med litt cash rundt i huset. Hele oppdraget var jo å agere som korrupt politi, slik vi har forstått.

Har lest boken så langt jeg orket. Tilførte ikke noe, og var nest syting og selvskryt.

Nederste nivå av dette miljø er orientert mot cash. Det er ikke før en kommer til vestkanten av Oslo, at de kriminelle har slips og kan skjule banktransaksjoner. Der ville Jensen passe dårlig inn.

Resultat: joda tatt imot penger som en del av rollen, og håper det er brukt riktig. Dom, uskyldig

:-k

Programmet Insider lever også av kriminalitet, riktignok på en annen måte. Å aktivt være med der det skjer, heter medvirkning. Kan også oppfattes som oppfordring når det filmes og blir til TV program. Men de trenger ikke bruke cash, eller gjemme seg. Informanter er pr. definisjon kriminelle som, etter avtale, kan fortsette sitt yrke uten straff. De ikke kriminelle informantene er "Whistle Blowers" og blir ofte svært hardt "straffet" av sine miljø i all offentlighet uten at rettsvesenet gir beskyttelse mot represaliene.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Jensen vs Cappelen

Legg inn av Skogstrollet »

Synes det er vanskelig å si noe direkte om dette, da det mest sannsynlig er mengder med informasjon vi ikke har tilgang til. Tror man skal akte seg for å være for sikker på noe som helst når man ikke har all fakta. Det blir litt for mange spørsmålstegn uansett hvis vi tror han er skyldig eller uskyldig.
Vi får vel se alt ettersom rettssaken fortskrider, kanskje vi får en mer helhetlig bilde av hva som egentlig foregått.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jensen vs Cappelen

Legg inn av Jompa »

Jeg har vel håpet og trodd at Jensen er uskyldig, men tviler mer nå.
Det er spørsmålene rundt de 109 kiloene med hasj som har fått meg til å tvile litt.
Hvorfor meldte han ikke fra da hasjen forsvant ?
Fordi han visste at det var Cappelens stoff ?
Eller begynte han å skjønne at det brant under beina hans ?
Og kunne han virkelig kjenne i Cappelen i 20 år uten å fatte hva han drev med ?

Vel, i denne tråden er det lov å spekulere og konspirere, facit får vi vel i juni en gang.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Jensen vs Cappelen

Legg inn av NickNei »

Jensen hadde i lang tid et godt forhold til 1%-klubbene. De holdt fred, politiet holdt øye med de, holdt de tett. Så skjedde noe, og politiet hadde razzia her og der, 1%-klubbene følte seg sviktet, overkjørt og mente politiet med Jensen i spissen hadde forrådt dem. Ikke lenge etter blir Jensen arrestert. 1%-klubber som dreper og får det til å se ut som vanlige dødsfall, lurer og presser dommere, finansfolk og samfunnstopper er vel kapable til å lage en sak? Cappelen får lov å leve hvis han blir med på å sette inn Jensen..
Jepp, spekulasjoner, men Jensen var også på kant med flere innad i politiet, de er kanskje ikke så interessert i å finne ut dette, nå når de ser sitt snitt til å få fjernet Jensen?
Antagelig er han bare skyldig, etter tiltale.. men tenk om?

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Jensen vs Cappelen

Legg inn av Relax »

"Do the right thing"

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jensen vs Cappelen

Legg inn av AJ »

:knegg
Ja, det måtte jo komme noe slikt også i denne saken...:
Jensenanklager.JPG
Blir mye sirkus i månedene framover, tror jeg... ;)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Jensen vs Cappelen

Legg inn av Stian87 »

.
Sist redigert av Stian87 den 30 jan 2019, 09:32, redigert 1 gang totalt.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Jensen vs Cappelen

Legg inn av KåreDump »

NickNei skrev: 17 jan 2017, 22:12 Jensen hadde i lang tid et godt forhold til 1%-klubbene. De holdt fred, politiet holdt øye med de, holdt de tett. Så skjedde noe, og politiet hadde razzia her og der, 1%-klubbene følte seg sviktet, overkjørt og mente politiet med Jensen i spissen hadde forrådt dem.
Nja, Jensen sto for en dialog-linje (ikke bare med 1%'ere men også mot andre miljøer), mens "resten av Kripos" holdt hardt på en konfrontasjonslinje.
At hans linje hadde noe for seg viste seg både "på gata" og i rettssalene. Flere ble dømt og det ble ro i miljøene.
Og det har vært en drakamp mellom tilhengerne av de to linjene innad i politiet er det vel ingen tvil om....

Men at Jensen gjorde en god jobb på en del områder betyr ikke nødvendigvis at han gjorde det på alle. Ingen er enten 100% god eller "ond".
Stian87 skrev: 29 jan 2019, 12:44 Tenkte jeg skulle finne igjen denne gamle tråden etter gårsdagens drama i Lagmannsretten.

Personlig har jeg lest og hørt det meste om denne saken som har vært tilgjengelig for allmennheten (bortsett fra tingrettens dom). Jeg har mine klare oppfatninger om sakens gang, skyld og prosessen frem til nå. Men er litt nysgjerrig på hva andre synes.

For å sette debatten litt i gang kan jeg starte litt med hva jeg tenker.

Skyldig, etter alle tiltalens punkter.
Tenker nok i samme baner som deg, men så gjenstår spørsmålet om det er tilstrekkelig bevist.
Stian87 skrev: 29 jan 2019, 12:44 I motsetning til hva det kan se ut som gjennom media i de siste dagene er det ikke noe i veien for (i teorien i det minste) å dømme noen for korrupsjon selv om det ikke kan bevises noen gjenytelse (korrupt handling). Det er nok at man mottar eller aksepterer et tilbud om en utilbørlig fordel i kraft av sin stilling.
Stussa litt på juryens kjennelse, men det du sier der gir den mening!
Stian87 skrev: 29 jan 2019, 12:44 Når det kommer til medvirkning til innførsel av narkotika er jeg mer i tvil. De avgjørende bevisene her er så vidt jeg kan se disse tekstmeldingene og Cappelens egen forklaring. Tesktmeldingen er ikke alene et avgjørende bevis, men tegner et vist mønster. Det er to sprikende forklaringer, Jensen hevder det er blomsterspråket, Cappelen hevder det referer seg til import av narkotika og mas om penger. Det er umulig å si hvem som snakker sant. Selv om kodene fremstår dels amatørmessige er de fortsatt koder, og man kan ikke lese noe i klartekst ut av det. Jeg heller mot at det Cappelen sier er riktig, mest på grunn av mønsteret, fordelene Jensen har fått, og at Jensen ikke har gitt noen god forklaring på hva de konkrete tekstmeldingene betyr. Jeg er imidlertid i tvil, men kanskje mest teoretisk.

Hva så med pengene Cappelen påstår at Jensen har fått. Dette er etter min oppfatning ikke viktig. Jensen har fått ting, og det er ikke særlig vanskelig å hjemme en haug cash, sylte det ned, eller bruke det på noen litt dyre vaner uten at det er sporbart.
Igjen er jeg enig med deg, bortsett når det gjelder Cappelens troverdighet.
Cappelen har helt klart noe å tjene på at Jensen dømmes.
Jensen har ikke helt klart å forklare innholdet i tekstmeldingene (ikke veldig troverdig i alle fall), men det han har jo vist at enkelte av "kysten-er-klar-tekstmeldingene" (aktoratets tolkning) har forekommet på tider der det ikke har vært innført noe eller at Jensen har vært på ferie. Uansett er det aktoratets plikt å bevise, ikke Jensens plikt å motbevise...

Så kanskje juryens kjennelse ikke var så bort i veggene likevel?
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Jensen vs Cappelen

Legg inn av Stian87 »

.
Sist redigert av Stian87 den 30 jan 2019, 09:33, redigert 1 gang totalt.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Jensen vs Cappelen

Legg inn av KåreDump »

Ja, vanskelig for oss å "dømme" i denne saken.
Mye er ullent, og veldig mye har gått for lukkede dører, vi hadde kanskje kommet til en annen slutning om vi hadde fått høre alt...?
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Jensen vs Cappelen

Legg inn av gsx750_80 »

Stian87 skrev: 29 jan 2019, 14:39
KåreDump skrev: 29 jan 2019, 13:49 Så kanskje juryens kjennelse ikke var så bort i veggene likevel?
Nei jeg synes ikke det, etter en streng bevisvurdering. Men det skal sies at jeg ikke kjenner saken så godt som jury eller dommerne. Så langt har 4/4 fagdommere og 8/12 lekdommere/jurymedlemmer vært overbevist om skyld.

Personlig har jeg følgende teori: Jensen har levd hele livet i gråsonen, de klare rammene har etter hvert blitt visket ut. Han har hatt et kildeforhold til Cappelen, men det har etter hvert blitt uklart og utviklet seg til et vennskap, kanskje har han trengt penger og fått dette av Cappelen fordi de er venner, så har han kanskje holdt hånden over Cappelen fordi han mente han var en verdifull kilde. Det er sånt som kan skje når man ikke følger de rutinene man skal, og opererer uten tilsyn...

Jeg tenker for min del at årsaken til at man ikke nødvendigvis trenger å bevise en gjenytelse for at det skal være korrupsjon kan være at denne gjenytelsen enda ikke har funnet sted, kan være vanskelig å bevise eller tilsvarende. Det er uansett svært uheldig at en offentlig tjenestemann tar i mot noe som helst fra en person man kjenner gjennom jobb, det være seg kilde, informant eller kriminell. Man ønsker ikke at det skal stilles spørsmål ved egen redelighet, og da bør man ikke ta imot noe som helst, hverken bad, blomster eller kulepenner. :P

Når det er sagt er det jo en sammenheng mellom påstått medvirkning til narkotikainførsel og korrupsjonen, jeg synes det er vanskelig å se det ene uten det andre. Personlig tror jeg at det kanskje hadde sittet lengre inne for fagdommerne å avvise juryens kjennelse om de hadde kommet frem til full frifinnelse. For å spekulere ytterligere mistenker jeg også at de som stemte mot skyld på spørsmålet om innførsel var av den oppfatningen at 21 år ble for lang straff og syntes 10 år passet. Jeg har selvsagt ikke noe belegg for dette.

Uansett så mener jeg nok at fagdommerne tok en riktig beslutning til slutt. De var tydeligvis helt overbevist om skylden, og selv om de ikke har en plikt til å sette til side juryens vurdering i rettslig forstand vil man nok kunne mene at de har en moralsk plikt. Det er heller ikke til å komme bort fra at dette er en svært komplisert og omfattende sak, og juryordningen i en slik sak nok har sine svakheter.
8 av 12? Her ( https://www.nrk.no/norge/jurymedlem-i-j ... 1.14404758 ) står noe annet. Ikke fryktelig interessant akkurat det, kanskje, men..

"Det var ti medlemmer i juryen. For at juryen skulle svare «ja» på skyldspørsmålet i de ulike anklagene, måtte over seks av dem stemme slik.

Ett av medlemmene i juryen sier til Dagbladet at fire stemte «nei» og seks stemte «ja» i spørsmålet om skyld i innførsel av narkotika. Altså manglet det bare én stemme for å finne ham skyldig også i medvirkning til narkotikainnførsel."
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Jensen vs Cappelen

Legg inn av Stian87 »

gsx750_80 skrev: 29 jan 2019, 16:22 8 av 12? Her ( https://www.nrk.no/norge/jurymedlem-i-j ... 1.14404758 ) står noe annet. Ikke fryktelig interessant akkurat det, kanskje, men..

"Det var ti medlemmer i juryen. For at juryen skulle svare «ja» på skyldspørsmålet i de ulike anklagene, måtte over seks av dem stemme slik.

Ett av medlemmene i juryen sier til Dagbladet at fire stemte «nei» og seks stemte «ja» i spørsmålet om skyld i innførsel av narkotika. Altså manglet det bare én stemme for å finne ham skyldig også i medvirkning til narkotikainnførsel."
Derfor jeg skrev meddommer/jurymedlem? Tok med lekdommerne fra tingretten også. 6 medlemmer av juryen + 2 meddommere i tingretten = 8/12
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Jensen vs Cappelen

Legg inn av Stian87 »

.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Jensen vs Cappelen

Legg inn av gsx750_80 »

Stian87 skrev: 29 jan 2019, 19:02
gsx750_80 skrev: 29 jan 2019, 16:22 8 av 12? Her ( https://www.nrk.no/norge/jurymedlem-i-j ... 1.14404758 ) står noe annet. Ikke fryktelig interessant akkurat det, kanskje, men..

"Det var ti medlemmer i juryen. For at juryen skulle svare «ja» på skyldspørsmålet i de ulike anklagene, måtte over seks av dem stemme slik.

Ett av medlemmene i juryen sier til Dagbladet at fire stemte «nei» og seks stemte «ja» i spørsmålet om skyld i innførsel av narkotika. Altså manglet det bare én stemme for å finne ham skyldig også i medvirkning til narkotikainnførsel."
Derfor jeg skrev meddommer/jurymedlem? Tok med lekdommerne fra tingretten også. 6 medlemmer av juryen + 2 meddommere i tingretten = 8/12
Tingretten behandlet saken i 2017.
I lagmannsretten ble den behandlet i 2018, med straffeutmåling "nettopp". I lagmannsretten var det 10 medlemmer, om man skal tro wikipedia
https://no.wikipedia.org/wiki/Cappelen% ... sen_i_2017 .
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Jensen vs Cappelen

Legg inn av Stian87 »

gsx750_80 skrev: 30 jan 2019, 21:17
Stian87 skrev: 29 jan 2019, 19:02
gsx750_80 skrev: 29 jan 2019, 16:22 8 av 12? Her ( https://www.nrk.no/norge/jurymedlem-i-j ... 1.14404758 ) står noe annet. Ikke fryktelig interessant akkurat det, kanskje, men..

"Det var ti medlemmer i juryen. For at juryen skulle svare «ja» på skyldspørsmålet i de ulike anklagene, måtte over seks av dem stemme slik.

Ett av medlemmene i juryen sier til Dagbladet at fire stemte «nei» og seks stemte «ja» i spørsmålet om skyld i innførsel av narkotika. Altså manglet det bare én stemme for å finne ham skyldig også i medvirkning til narkotikainnførsel."
Derfor jeg skrev meddommer/jurymedlem? Tok med lekdommerne fra tingretten også. 6 medlemmer av juryen + 2 meddommere i tingretten = 8/12
Tingretten behandlet saken i 2017.
I lagmannsretten ble den behandlet i 2018, med straffeutmåling "nettopp". I lagmannsretten var det 10 medlemmer, om man skal tro wikipedia
https://no.wikipedia.org/wiki/Cappelen% ... sen_i_2017 .
Hva er det du vil frem til? Hva har tidspunktene med saken å gjøre?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar