Norsk kvalitet "Made in China"?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Norsk kvalitet "Made in China"?

Legg inn av AJ »

Norges forhold til Kina normaliseres, har vi fått vite i nyhetene nå nylig.
Dette kan føre til kinesiske oppkjøp her i landet, spesielt sterke merkenavn, kan lese vi Dagens Næringsliv.

Jeg må bare erkjenne at jeg har vært - og fortsatt er - en smule skeptisk til "Made in China" varer.
Skulle sett langt mer "Made in Norway" varer enn flommen av Kina-varer... :-k

Kanskje er jeg innerst inne litt bekymret for den kommende kinesiske invasjonen...
Er det noen grunn til det?
Vil norske merkevarer bli av en annen kvalitet med kinesiske eiere?
Og er det en myte at Kina-varer ikke holder samme kvalitetsmål som fra de fleste andre land :scratch :dontknow ?

Kjør debatt...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Norsk kvalitet "Made in China"?

Legg inn av Jompa »

Nei, jeg liker ikke tanken på at Kina er på vei til å bli verdens største økonomiske supermakt.
Om kinesere eier et selskap trenger ikke det å bety dårligere kvalitet på varene, se bare på Volvo som ble kjøpt opp.
Produksjonen er fremdeles i Sverige, og om Volvo får rykte på seg om å levere kinakvalitet er de ute av markedet.

Nå stod det ikke noe i artikkelen om hva slags norske selskaper kineserne ønsker å kjøpe opp/ kjøpe seg inn i, men High Tech industri var nevnt. Regner med at det er olje/gass de er ute etter.
Eller Grandiosa ?
Vel, Elkem er allerede på kinesiske hender. Det samme er sikkert flere "norske" selskaper.

En gang for lenge siden ble gruvebedriften jeg var ansatt i kjøpt opp i fra Elkem av et amerikansk gruveselskap, som også drev den største konkurrenten til bedriften jeg jobba i.
Vi ansatte var ytterst skeptiske og negative til dette oppkjøpet, vi prøvde til og med å få industridept. til å stoppe oppkjøpet.
Uten at det nyttet.
Vel, frykten viste seg å være ubegrunnet den gangen, gruva lever i beste velgående den dag i dag.

Regjeringa har vel så godt som bestemt seg for å selge Flytoget, og jeg har lest eller sett på nyhetene at kinesiske interresser,
som det heter, skal være svært interessert.
Jeg har aldri forstått, og kommer aldri til å forstå hvorfor staten skal selge ut lønnsomme selskaper.
Argumentet er alltid at statens oppgave er ikke å drive forretning, og at staten ikke er en profesjonell nok eier.
Neivel, de kan da vel for svarte ansette profesjonelle folk til å drive selskapene ?

Det finnes da haugevis av private selskaper der eierne ikke nødvendigvis er de beste forretningsfolkene.
Ikke bryr de seg særlig om drifta heller, så lenge pengene strømmer inn.

Jeg kan nevne ett eksempel.
I nesten 20 år var jeg ansatt i et svensk konsern som er stort i verden innenfor sin bransje.
Selskapet er eid av en familie, som vel ikke akkurat bruker tida si på å trave rundt i produksjonshaller og ute blant forhandlere.
Den ene av eierne bruker mesteparten av tida på party, med hvitt pulver i nesen
Det var han som for noen år siden pakket sin døde kone inn i plastfolie og gjemte henne i klesskapet etter at hun hadde fått for mye pulver.
Konsernet han er medeier i fungerer uansett utmerket.
Vel, dette var en liten avsporing.

Et "normalisert forhold" til Kina betyr også eksportmuligheter, og kunder er det nok av i Kina.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Norsk kvalitet "Made in China"?

Legg inn av Zettexx »

Money talks...

Ved kriser, betyr eierskap noe.

Norge trenger skatteinntektene som eierskap gir.

Det er blitt et verdensomspennende dilemma med skattskye eiere. Om det er Coca Cola eller Kinasjakk som uttarmer oss er uvesentlig

Rikdom smitter ikke, og utjevnes ikke. Fattigdom er en smittsom sykdom. En halv milliard fattige kinesere er villige til å gjøre vårt arbeid til 10% av lønnen. Da er det vi som trekkes ned til laveste pris, ikke omvendt.

USA'S fattige må konkurrere med 10% av arbeidsmarkedet som er dominert av ulovlige innvandrere, og følgelug har lønnsforholdene blitt ulevelige for en stor del av middelklassen også.

Svar