Snart julebord-sesong... Husk å sjekke promillen! Og kjør gjerne debatt!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Snart julebord-sesong... Husk å sjekke promillen! Og kjør gjerne debatt!

Legg inn av AJ »

La det være klinkende klart, først som sist: dette er ingen oppfordring til å tøye grensene :[-( :[-X !

Men det kan være greit å vite om at det finnes en promillekalkulator på nett som man kan bruke når behovet melder seg. Noe det gjerne gjør for mange i ukene framover... ;)
Så kan man gjerne mene hva man vil om slike nettsider som denne:

http://www.promille.no/promille-kalkulator/

Er du positiv eller en smule mer skeptisk til slike online hjelpemidler som denne kalkulatoren?

Kjør debatt...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Snart julebord-sesong... Husk å sjekke promillen! Og kjør gjerne debatt!

Legg inn av kjellv »

Den var litt interessant den kalkulatoren, og jeg tror faktisk ikke den er helt fjern. Ser at med promille på 1,5 kl. 2 på natta så er det ikke mye å planlegge kjøretur etter før i 2-3 tiden. Det er vel omtrent som jeg tenkte.. :-k

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Snart julebord-sesong... Husk å sjekke promillen! Og kjør gjerne debatt!

Legg inn av Rune75 »

kjellv skrev:Den var litt interessant den kalkulatoren, og jeg tror faktisk ikke den er helt fjern. Ser at med promille på 1,5 kl. 2 på natta så er det ikke mye å planlegge kjøretur etter før i 2-3 tiden. Det er vel omtrent som jeg tenkte.. :-k

Håper du mener 14-15 tiden. Men ja, gjennomsnittslig forbrenning for en voksen gubbe er 0.15 ‰ pr time. En lang mann forbrenner raskere og tåler mere alkohol enn en kort mann. Noe som forsåvidt kommer til syne i di fleste barer når det nærmer seg stengetid. Alltid en liten hissig tass som er ute etter bråk.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Snart julebord-sesong... Husk å sjekke promillen! Og kjør gjerne debatt!

Legg inn av kjellv »

Rune75 skrev:
kjellv skrev:Den var litt interessant den kalkulatoren, og jeg tror faktisk ikke den er helt fjern. Ser at med promille på 1,5 kl. 2 på natta så er det ikke mye å planlegge kjøretur etter før i 2-3 tiden. Det er vel omtrent som jeg tenkte.. :-k

Håper du mener 14-15 tiden. Men ja, gjennomsnittslig forbrenning for en voksen gubbe er 0.15 ‰ pr time. En lang mann forbrenner raskere og tåler mere alkohol enn en kort mann. Noe som forsåvidt kommer til syne i di fleste barer når det nærmer seg stengetid. Alltid en liten hissig tass som er ute etter bråk.
Ja selvfølgelig mener jeg 2-3 tiden på ettermiddag :bb_p:

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Snart julebord-sesong... Husk å sjekke promillen! Og kjør gjerne debatt!

Legg inn av Jompa »

Prøvde å kalkulere litt med passende mengder øl og vin, pluss etpar cognacer og kanskje en liten wiskey litt senere.
Det ser ut til å stemme bra med 0,15%/time som man har lært fre kjøreskolen i gamle dager.
Problemet mitt er at de gangene jeg drikker mye, aner jeg ikke hva jeg skulla ha lagt inn i kalkulatoren.
Så jeg holder meg til gammelmetoden og magefølelsen. ;)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Stor-Oteren
Innlegg: 46
Registrert: 11 apr 2016, 21:23
Motorsykkelen din: Honda CB 500 Four 1971 mod - K0.
Sted: Nord Trøndelag

Re: Snart julebord-sesong... Husk å sjekke promillen! Og kjør gjerne debatt!

Legg inn av Stor-Oteren »

Helt enig med deg Jompa, det er akkurat slik jeg tenker og resonerer også.
Hadde tidligere en alkotester, men stolte aldri helt på den, så det ble til at man regnet timer fra man sluttet å drikke og lå på litt ekstra for å være sikker, og litt magefølelse i tillegg.

Clockwork
Innlegg: 68
Registrert: 24 aug 2016, 12:15
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder M800

Re: Snart julebord-sesong... Husk å sjekke promillen! Og kjør gjerne debatt!

Legg inn av Clockwork »

Promillen er en gjenspeiling av selskapet.
Om jeg er ute med jobben, synes jeg det holder med å nippe til småtterier så lenge jeg kan, og promillen er nesten ikke tilstede.
Om det er "julebord med gutta", våkner jeg gjerne dagen derpå med slipset rundt panna og lomma full av mystiske kvitteringer.
Da er det helt uaktuelt å kjøre i det hele tatt ...hele dagen.
Er enig med Jompa og Stor-Oteren.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Snart julebord-sesong... Husk å sjekke promillen! Og kjør gjerne debatt!

Legg inn av Relax »

Stor-Oteren skrev:Helt enig med deg Jompa, det er akkurat slik jeg tenker og resonerer også.
Hadde tidligere en alkotester, men stolte aldri helt på den, så det ble til at man regnet timer fra man sluttet å drikke og lå på litt ekstra for å være sikker, og litt magefølelse i tillegg.
Yess,,,magefølelse og sunn fornuft ...men bruk et alkometer i tillegg til det da ,,ikke i stedet for ;)
Mål promillen minst en halvtime etter siste dram..og regn ut allerede da når du er i null neste morgen.
Sjekk åssen dette stemmer med din sunne fornuft.
Neste morgen, til rett tid , mål promillen igjen og se hvordan det stemmer i forhold til dine beregninger og sunn fornuft.
(Før du kjører, legg på en god del tid som sikkerhet )

Er du ikke ikke i stand til dette om kvelden/ natten, så er du (for ) FULL er du ikke stand til dette om morgenen så skal du ikke kjøre på MANGE timer !!
:D
"Do the right thing"

Svar