Politibil og irritasjon

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Politibil og irritasjon

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har tenkt på dette en liten stund, men siden jeg nå har litt tid til overs så vil jeg gjerne lufte opplevelsen jeg hadde her om dagen når jeg kjørte bak en politibil HELT fra Ørje til Sarpsborg gjennom Rakkestad.

Først så kjørte jeg bak en bil på E18 etter Ørje i retning Oslo. Jeg holdt ganske nøyaktig 100km/t (hadde på cruise control) og bilen forran meg kjørte like fort. Bak meg kunne jeg se en politibil nærme seg (uten blålys) så jeg sakket ned til 90km/t mens bilen fortsatte i samme fart. Politibilen kjørte forbi meg og la seg inn bak bilen som lå forran meg. Etter å ha ligget bak denne bilen en stund i 100km/t (ja jeg dro den opp i 100km/t igjen siden politibil og bilen forran kjørte like fort for å holde "flyten") så slo politibilen på blålysene og stoppet bilen. Jeg anntar her at bilisten fikk advarsel/bot for fart, men dette er uansett underordnet det jeg kommer til å fortelle videre...

Jeg kjørte videre forbi og fortsatte mot Statoil Rakkestad hvor jeg fylte bensin. Når jeg kjørte ut på veien i retning Sarp så kom jeg bak den samme politibilen (kjente igjen skiltnr). Jeg lå bak denne politibilen HELE veien til Sarpsborg gjennom 80-60-50-40km/t soner. Jeg ble ganske forbauset når politibilen konstant lå ca. 20km/t over fartsgrensen. Spesielt når han kom til 50-40 sonen. Han lå konstant i 70km/t blank (cruise control?) gjennom 50 sonen og 60km/t gjennom 40-sonen.

Jeg tenkte ikke mye på det der og da egentlig, selv om jeg ble litt forbauset, men i ettertid når natteroen faller over meg så får man tid til å reflektere litt og jeg må jeg blir litt irritert over slik oppførsel.

Jeg er ikke noen "politihater" og jeg har ikke noen spesielle nagative opplevelser med norsk rettsvesen så det er ikke noe indre frustrasjon som jeg vil dytte ut på andre her, men jeg må allikevel si at jeg reagerte litt på denne kjøringen. Det toppet seg jo litt når politibilen også manglet et bremselys bak og at han fullstendig ga blaffen i å blinke ut av rundkjøringer, bortsett fra EN.

Jeg er ingen helgen selv og kunne sikkert kjørt like fort selv i de forskjellige hastighetene, men i 50-40 sonen hadde jeg nok ikke vert like freidig som onkel i dette tillfellet faktisk.

Som politi så er man lovens lange arm. Man skal gå forran som et godt eksempel i trafikken og så vidt jeg vet så har vel politiet også noen spesialkurs når det kommer til kjøring i trafikk med tanke på en evt. utrykning?

Det er dobbeltmoralen som irriterer meg mest her. Først skal man peke nese til en bilist som lå konstant i 100km/t i 80-sone på E18, for så og blåse gjennom 50-sonen i 70km/t selv samt utelate tegngivning i rundkjøringer. Når man kjører en uniformert bil så mener jeg at man i det minste kan forvente at at disse klarer og følge trafikkreglene til punkt og prikke. Her snakker vi ikke om et tillfelle hvor man er glemsk, men om konstant brudd på trafikkreglene. Jeg synes man bør forvente mer av politiet.

Men kanskje politiet har lov til å kjøre litt fortere enn oss andre selv om dem ikke er i utrykning? Det høres i vertfall snogig ut hvis det er tillfellet...

Milk1ng
Innlegg: 36
Registrert: 16 jul 2015, 23:57
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 APRC
Sted: Oslo

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av Milk1ng »

Det er jo mulig at han stoppet bilen for noe annet enn fart. Kan være at han fant noe snusk på reg nr, kjenning av politiet eller at det var noe mistenksomt med bilen/føreren.

Videre så mener jeg politiet kan bryte fartsgrensen hvis de har spesielt behov/oppdrag som krever det, men som ikke er alvorlig nok for blålys og sirener.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av Bjerknez »

Så det du mener er at å bryte fartsgrensen og ligge i 70km/t i 50 sone samt droppe tegngivining i rundkjøringer OG kjøre uten bremselys på en side rettferdigjøres ved at man skal rekke frem til noe som ikke er "alvorlig"?

Er det ikke alvorlig å kjøre såpass fort i 50-sone? Hvilke signaler mener du det sender andre som ferdes i trafikken?

EDIT:
Som nevnt kan det være andre grunner til at denne bilisten ble stoppet, så dette bør ikke vektlegges stort her. Følte bare en viss bismak av dobbeltmoral...

Men som sagt, hvis politiet har hjemmel til å kjøre fortere enn oss andre når dem ikke er i utrykkning så er det greit. Hvis ikke, så blir jeg litt betenkt.

Milk1ng
Innlegg: 36
Registrert: 16 jul 2015, 23:57
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 APRC
Sted: Oslo

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av Milk1ng »

Patruljebiler, altså uniformerte biler under oppdrag kan fravike skilt- og hastighetsbestemmelser. Bruk av lys og lyd bestemmes av tjenestemennene.

Så ja, det kan altså rettferdiggjøres. Må også huske på at disse er godt trent og skal klare å kontrollere en bil i utryknings hastigheter. 70 i 50 sone burde vel derfor ikke være noe problem.

Det at han droppet tegngivning er jo så klart utrolig dårlig og at bilen manglet et bremselys bak kan jo være noe som skjedde under turen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av Bjerknez »

Jeg fant en litt vag artikkel i et blad hvor en annen bilfører hadde filmet en politibil som ikke var i utrykning som allikevel kjørte 90km/t i en 70-sone. Lensmannen for stedet hadde gransket saken og funnet ut at politibilen skulle ta igjen en bil som kjørte med en vinglete/løs henger...

Da han ble spurt om hvorfor dem ikke kjørte i utrykning så var det på grunn av at oppdraget ikke var alvorlig nok... men at dem hadde lov til dette i noen tillfeller.

Så hvis man kjører med løs tilhenger som vingler på bilen så anser ikke politiet dette alvorlig nok. Kjører man 20km/t i for fort så kan du banne på at blålysene kommer på bak deg. Altså anser politiet 20km/t fartsoverskridelse som mer alvorlig enn å kjøre med en vinglete løs henger. Allikevel så valgte dem å ikke kjøre i utrykning for lettere og varsle andre om at dem tross alt kommer fortere enn vanlig.

Tror det er en del gutteklubben grei som foregår her og selv om sikkert ikke dette er et stort problem så er problemet nok til å skape overskrifter i avisene og gi politiet et dårlig inntrykk.

Generelt sett er jeg fornøyd med politiet og har ikke hatt noen dårlige episoder med dem personlig, men allikevel så blir jeg litt uggen i magen når jeg opplever slikt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av Bjerknez »

Milk1ng skrev:Patruljebiler, altså uniformerte biler under oppdrag kan fravike skilt- og hastighetsbestemmelser. Bruk av lys og lyd bestemmes av tjenestemennene.

Så ja, det kan altså rettferdiggjøres. Må også huske på at disse er godt trent og skal klare å kontrollere en bil i utryknings hastigheter. 70 i 50 sone burde vel derfor ikke være noe problem.

Det at han droppet tegngivning er jo så klart utrolig dårlig og at bilen manglet et bremselys bak kan jo være noe som skjedde under turen.
Ja, jeg ser dem har lov til dette nå og det er på en måte greit, selv om jeg slett ikke liker denne praksisen. I mine øyne bør dem være forbilder i trafikken når dem ikke kjører utrykning. Her er det en stor gråsone hvis man hele tiden kan tråkke på litt ekstra uten å måtte svare for seg.

Men ved siden av dette så droppet dem tegngivning og siden dem er såpass drevne sjafører så bør dem vel klare dette når selv jeg klarer det? Mangel på bremselys er en bagatell sånn sett, men i den store sammenhengen så fikk jeg en litt sluskete oppfatning av de som kjørte denne bilen.

Litt usikker på om jeg klarer helt og og se argumentene rundt dette regelverket 100%. Man har jo ofte hørt uttalelser om at man ikke kommer noe fortere frem ved å øke farten litt osv og at følelsen av fart lurer hjernen til å tro at man kommer fortere frem enn man faktisk tror.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av mortenolb »

Jeg har faktisk vurdert å ringe politiet på politiet et par ganger. Særlig når de kommer blåsende forbi i 200km/t(minst) uten blålys på e18. Blir jo vettskremt når man ikke rekker å se det i sidespeilet før de er 500 meter foran deg.

Sånn ellers er det jo en del flotte episoder som viser at politiet stort sett kan gjøre akkurat som dem vil. Som den episoden i Oslofjordtunnelen hvor de ble tatt i fotoboks på vei til/fra noe kurs-greier(ellernoe?) i rundt 200. Hvor altså da de slapp unna fordi "bilen er bygd for det". Javel, så hvis argumentet skal være at kjøretøyet er laget for å tåle det, så skal vi se på konstruktiv hastighet oppgitt i vognkort som fartsgrense, ikke hva som står på skiltet?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Jeg har faktisk vurdert å ringe politiet på politiet et par ganger. Særlig når de kommer blåsende forbi i 200km/t(minst) uten blålys på e18. Blir jo vettskremt når man ikke rekker å se det i sidespeilet før de er 500 meter foran deg.

Sånn ellers er det jo en del flotte episoder som viser at politiet stort sett kan gjøre akkurat som dem vil. Som den episoden i Oslofjordtunnelen hvor de ble tatt i fotoboks på vei til/fra noe kurs-greier(ellernoe?) i rundt 200. Hvor altså da de slapp unna fordi "bilen er bygd for det". Javel, så hvis argumentet skal være at kjøretøyet er laget for å tåle det, så skal vi se på konstruktiv hastighet oppgitt i vognkort som fartsgrense, ikke hva som står på skiltet?
Hvis dette stemmer så er jo den farten så høy at det bør rettferdigjøre bruk av blålys i seg selv...

Milk1ng
Innlegg: 36
Registrert: 16 jul 2015, 23:57
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 APRC
Sted: Oslo

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av Milk1ng »

Tror det er viktig å huske at dette er få og enkelte hendelser som dukker opp av og til. Det er mange ansatte tjenestemenn som kan gjøre dumme valg eller feil valg.

Det er ingen som klager når politiet gjør jobben sinn på "riktig" måte.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av mortenolb »

Jeg klager stadig på at politiet gjør jobben sin på riktig måte, problemet er dog lover og forskrifter, ikke politiet i seg selv. Men det er maaaaaaaaaa-haaaaaaange av dem som aldri skulle vært i den posisjonen de er.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av Bjerknez »

Det er helt riktig Milk1ng, men det er en dobeltmoral jeg så absolutt ikke liker. Å kjøre i 200km/t for å rekke et møte (hvis det stemmer) er jo helt sinnsykt. Ingen møter er så viktige at en slik fart kan aksepteres. Dette bør være grunn nok til å bli avskjediget på dagen.

Dem er ikke så flinke at dem kan forutse alt som skjer i slike hastigheter. Selv om det var et væpnet bankran ett sted så tipper jeg at det å kjøre så fort er anda farligere med tanke på liv/død. Greit og komme fort frem og kjøre "aktivt" med blålys, men å kjøre villmann blir bare idiotisk. Ekstra ille hvis dette blit gjort av dem som skal håndheve reglene mener jeg.

men som du sier, det er engangshendelser muligens og det finnes vel råttne epler blandt oss alle. Jeg håper bare politimannen som gjorde dette fikk seg en lekse og ikke bare en kameratslig klapp på skulderen med en krass vri til media.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av mortenolb »

Det er nettopp det de får. Ikke en dritt. Når politiet skal etterforske kompisene sine så blir det jo ikke engang en streng pekefinger.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av mortenolb »


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Det er nettopp det de får. Ikke en dritt. Når politiet skal etterforske kompisene sine så blir det jo ikke engang en streng pekefinger.
Denne debatten kan nok bli lang og jeg har funnet flere eksempler via google på at politiet har kjørt i enorme hastigheter og allikevel blitt "frikjent". Men poenget mitt er ikke å svartmale politiet her så jeg har ingen intensjoner om å dra denne saken særlig videre.

Men at det blir litt gutteklubben grei kan man vel ikke legge skjul på. Slik er dte vel over alt. Men jeg mener uansett at Politiet med sine kvalifikasjoner, psykiske/fysiske tester etc. bør kunne stå frem som forbilder i trafikken. De fleste er sikkert flinke, men tillfellet her om dagen ble jeg ikke imponert over.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av mortenolb »

Nei, forbilder er de ikke. Ser stadig at de dropper blinklys, kjører forbi på høyre side, bryter fartsgrenser osv.

Svar