Politi/maktmisbruk - denslags

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av CB9 »

klippet inn et pdf-skriv fra stovner politi. det er et skriv som sendes ut til nabolag, borettslag denslags med tanke på å få fatt i problematiske individer. personlig liker ikke måte politiet opererer på men er mest nysgjerrig på reaksjonene deres.


her er et skriv fra Oslo Politikammer Stovner (brevhodet er vekk, eller går ikke kopieres, er en pdf)

Politiet på Stovner satser på en større samhandling med sine medborgere. I den forbindelse tar vi blant annet
kontakt med styreledere i ulike borettslag og boligsameier i vår politikrets. Vi ønsker å informere om en epostadresse
som vi ønsker at våre medborgere skal benytte til innsending av tips/informasjon.
stovner.tips@politiet.no
Denne e-postadressen håndteres daglig av medarbeidere på Stovner politistasjon sitt avsnitt for etterretning og
analyse. Disse medarbeiderne har høy kompetanse på behandling av sensitiv informasjon.
Vi ønsker at tipsere tar direkte kontakt med oss på overnevnte e-postadresse. Vi ønsker en lav terskel for å
kontakte oss med tips om følgende:

- Mistanke om familievold – herunder vold mot barn
- Mistanke om narkotikakriminalitet
- Mistanke om personer som tilhører eller sympatiserer med voldelige ekstreme grupper
- Mistanke om personer som bedriver vinningskriminalitet
- Mistanke om leiligheter / personer som kan knyttes til menneskehandel / prostitusjon
- Mistanke om barn og ungdom som begår kriminalitet

Vi ønsker at informasjonen skrives med utgangspunkt i følgende:

1. Tipset – skriv så detaljert som mulig om forholdet – hvem, hva, hvor, når, hvordan
2. Ditt fulle navn, e-postadresse og/eller telefonnummer, eller
3. Skriv at du ønsker å være anonym
All informasjon som sendes til vår e-postadresse behandles i tråd med gjeldende lovverk. Et tips ansees ikke som
en anmeldelse.
Alle tips vil bli mottatt og vurdert. Tipseren vil som utgangspunkt få en tilbakemelding om at informasjonen er
mottatt. Ut i fra våre vurderinger kan tips medføre tiltak i deres borettslag.
Vi ber om at styreleder, eller person med tilsvarende rolle/ansvar, informerer sine beboere om hele innholdet i
dette informasjonsskrivet. Skrivet kan videresendes elektronisk eller kopieres opp og leveres ut til beboere.
Akutte hendelser meldes direkte til politiet på telefonnummer 112 (nød) / 02800 (servicetelefon). Begått
kriminalitet anmeldes på vanlig måte via lokal politistasjon.
Ta gjerne kontakt på overnevnte e-postadresse dersom noe er uklart. Vi ser frem til samarbeidet!

Med vennlig hilsen
Stovner Politistasjon

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av AJ »

Første reaksjon i forhold til budskapet fra politiet:
Ordet "maktmisbruk" i trådtittelen synes jeg er malplassert.

Jeg kan vanskelig se at det lukter maktmisbruk av samhandlingsinvitasjonen fra politiet.
Syns heller dette ser ut som et godt forebyggendetiltak.
Spenstig, javel, men likefullt et konstruktivt godt tiltak for å forebygge ulik type kriminalitet.

Også er det snakk om gjensidig tillit, som jeg både håper og tror Stovnerpolitiet vet å verdsette og som de, som den profesjonelle parten, vet å forvalte på en trygg og sikker måte.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av vim »

Et følsomt tema, det med å oppfordre til "angivere", men målgruppene for disse handlingene opptrer heller ikke åpenlyst og etter regelboken. Derfor synes jeg det er greit å oppfordre til forebyggende tiltak som dette. Det omhandler handlinger som "alle" er enige i å bekjempe og ikke kontroversielle temaer som grenser til privatlivets fred/alminnelig personvern/trosforfølgelse etc.

De med god samvittighet har jo absolutt ingenting å frykte med dette og jeg lover deg at den dagen du selv eller noen du har kjær blir offer vold i hjemmet, så vil du være glad for at noen husker at politiet ønsker kontakt...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av AJ »

vim skrev: De med god samvittighet har jo absolutt ingenting å frykte med dette og jeg lover deg at den dagen du selv eller noen du har kjær blir offer vold i hjemmet, så vil du være glad for at noen husker at politiet ønsker kontakt...
Tror det er veldig bra og antakelig på høy tid at politiet setter forsterket fokus på dette:

http://www.hvorlite.no/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av xses »

Jeg syns ikke dette er noen form for maktmissbruk i det hele tatt. Det er dessverre mange som kommer hit til landet som har andre regler, og andre måter å forholde seg til andre mennesker på. Jeg tror det er store mørketall her både når det gjelder folk som flytter hit til landet og blandt oss som alltid har bodd her. Skal innrømmet at det kanskje ikke er det beste skrivet jeg har sett, men jeg er veldig overbevist om at intensjonen fra Stovner politiet her er god.
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av CB9 »

innspill er bra.

det blir maktmisbruk når de gir ut dette skrivet til utvalgte samarbeidspartnere for så å gå etter en tredjepart.
det som kanskje er værst er at politiet her gir ut en ønskeliste og oppfordrer publikum å bidra med tips, snoking, gjetting, antakelser og ikke nok med det, de som tipser vil få personlige tilbakemeldelser vedrørende arresterte de har tipset om.

det her er ikke malplassert, det her er maktmisbruk, og en oppfordring om uthenging og arrestasjon av uønskede individer i nabolag, i dette tilfellet i regi stovner politikammer.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av ATWindsor »

CB9 skrev:innspill er bra.

det blir maktmisbruk når de gir ut dette skrivet til utvalgte samarbeidspartnere for så å gå etter en tredjepart.
det som kanskje er værst er at politiet her gir ut en ønskeliste og oppfordrer publikum å bidra med tips, snoking, gjetting, antakelser og ikke nok med det, de som tipser vil få personlige tilbakemeldelser vedrørende arresterte de har tipset om.

det her er ikke malplassert, det her er maktmisbruk, og en oppfordring om uthenging av uønskede individer i nabolag, i dette tilfellet i regi stovner politikammer.
Jeg ser ikke at de som tipser vil få personlig tilbakemelding vedrørende arrest, hvor leser du det? Det er vel forøvrig heller ingen oppfordring om uthengning, men en oppfordring til å tipse om det som kan se ut som kriminelle handlinger.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av CB9 »

var litt kjapp der muligens windsor. men jeg har selv opplevd falske anmeldelser fra naboer og nøyaktig det samme skrivet.
en av disse naboene var atpåtil politimann men det hindra ikke han i å ljuge på meg en falsk anmeldelse fra han og.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av CB9 »

normalt vil forbrytelser bli anmeldt ikke sant ? ja. det politiet her vil ha er tips om mistanke og det er så sketchy jeg får ikke sagt det.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av CB9 »

"Akutte hendelser meldes direkte til politiet på telefonnummer 112 (nød) / 02800 (servicetelefon). Begått
kriminalitet anmeldes på vanlig måte via lokal politistasjon." - her legges det opp til å skille på lovbrudd som er begått og akutte hendelser er heller ikke ønskelig. det politiet ønsker seg er mistanke for å kunne slå ned dører så de kan få foten innafor døra og kanskje om de er heldige finner de noe muffens eller noen å anklage for slik å arrrestere disse mistenkte individene.

Jeg har politifolk i familien, alltid vært tilhenger av politiet men måten stovner politi opererer på, og dette er ikke unikt, er ikke rettferdig. det er skammelig, råtten dårlig oppførsel av folk som er forsynt med muligheten til å utøve makt og jeg opplever politiet som maktmisbrukende fascister og folkefiender.

jeg skriver folkefiender og facister for dette politiet er helt på linje med de som jaktet gode nordmenn under krigen. NS

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av CB9 »

at så lenge man er uskyldig går det bra er en idë som ikke lenger er gyldig vim. men jeg skjønner hva du mener. tenkte sånn før jeg og.

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av vim »

CB9 skrev:"klippe, klippe...........................
måten stovner politi opererer på, og dette er ikke unikt, er ikke rettferdig. det er skammelig, råtten dårlig oppførsel av folk som er forsynt med muligheten til å utøve makt og jeg opplever politiet som maktmisbrukende fascister og folkefiender.

jeg skriver folkefiender og facister for dette politiet er helt på linje med de som jaktet gode nordmenn under krigen. NS
Herrejesus!
Men du stiller vel først i køen og lurer på hvor myndighetene var, når terror rammer oss, når noens lillesøster blir banket sønder og sammen av kjæresten eller når ungdom i nabolaget har fri tilgang fra langeren i nabohuset ditt... (?)
På tide å vokse opp og innse at det koster litt å leve i et samfunn der man også blir ivaretatt av politiet.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av WikingTnT »

Jaja...sånn går nu dagan :knegg

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av CB9 »

når terroren rammer oss? når terroren rammet oss 22 juli var det ikke politi som reddet dagen, det var ordentelig vanlige mennesker.
22 juli sto det politimenn væpna til tennene med pistol og mp5, hjelm, skjold og skuddsikre vester omgitt av båter ikke mer enn 500 meter fra der breivik skjøt unger. . slik sto politiet i HALVANNEN time mens breivik skjøt fra seg. den siste halvtimen døde et tjuetalls.

jeg har mistet all tiltro til politi og myndighet. Hvordan de klarte å stå sånn i halvannen time mens de hørte skuddsalver og skrik er uforståelig. kan ikke fatte og begripe det. jeg har ikke ord.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av cannon »

CB9 skrev:innspill er bra.

det blir maktmisbruk når de gir ut dette skrivet til utvalgte samarbeidspartnere for så å gå etter en tredjepart.
det som kanskje er værst er at politiet her gir ut en ønskeliste og oppfordrer publikum å bidra med tips, snoking, gjetting, antakelser og ikke nok med det, de som tipser vil få personlige tilbakemeldelser vedrørende arresterte de har tipset om.

det her er ikke malplassert, det her er maktmisbruk, og en oppfordring om uthenging og arrestasjon av uønskede individer i nabolag, i dette tilfellet i regi stovner politikammer.
Du lager en sak her basert på ville fantasier. Det er snakk om tips, ikke snoking, gjetting, antakelser osv. Og ingen blir forfulgt eller arrestert basert på tips. Tipset kan bidra til at det innledes undersøkelser og evt etterforskning. Og det står ingenting om at tipser får info om arresterte de har tipset om.

Noen har kommentert dette som oppfordring til "angiveri", og at det er feil. Jeg synes det er flott.
Det er for mye dritt og møkk som vandrer rundt og lager faenskap for folk rundt seg. Om de havner i buret basert på "angiveri" (som deretter fører til politietterforskning og eventuell dom), eller om politiet tar dem på fersken spiller ingen rolle for meg. Jeg mener at politiet i denne saken opplyser/påminner folk om fin mulighet til å skape ro og fred i eget nabolag og for enkeltpersoner. Og området som er nevnt i denne saken trenger virkelig det.

Svar