Politi/maktmisbruk - denslags

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av CB9 »

cannon skrev:
CB9 skrev:innspill er bra.

det blir maktmisbruk når de gir ut dette skrivet til utvalgte samarbeidspartnere for så å gå etter en tredjepart.
det som kanskje er værst er at politiet her gir ut en ønskeliste og oppfordrer publikum å bidra med tips, snoking, gjetting, antakelser og ikke nok med det, de som tipser vil få personlige tilbakemeldelser vedrørende arresterte de har tipset om.

det her er ikke malplassert, det her er maktmisbruk, og en oppfordring om uthenging og arrestasjon av uønskede individer i nabolag, i dette tilfellet i regi stovner politikammer.
Du lager en sak her basert på ville fantasier. Det er snakk om tips, ikke snoking, gjetting, antakelser osv. Og ingen blir forfulgt eller arrestert basert på tips. Tipset kan bidra til at det innledes undersøkelser og evt etterforskning. Og det står ingenting om at tipser får info om arresterte de har tipset om.

Noen har kommentert dette som oppfordring til "angiveri", og at det er feil. Jeg synes det er flott.
Det er for mye dritt og møkk som vandrer rundt og lager faenskap for folk rundt seg. Om de havner i buret basert på "angiveri" (som deretter fører til politietterforskning og eventuell dom), eller om politiet tar dem på fersken spiller ingen rolle for meg. Jeg mener at politiet i denne saken opplyser/påminner folk om fin mulighet til å skape ro og fred i eget nabolag og for enkeltpersoner. Og området som er nevnt i denne saken trenger virkelig det.
ja hadde du snakka om en hundefanger hadde det vært greit men det gjelder mennesker så denne selskapsleken hvor mistanke og anklager i en lapskaus av påstander og beskyldninger blir sausa mot den det måtte være er mildt sagt provoserende.

jeg inbiller meg at en politimann med et slikt bestillingsbrev og en velvillig person kan arrestere nesten hvem det måtte være.
det er farlig

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av AJ »

CB9 skrev:
jeg inbiller meg at en politimann med et slikt bestillingsbrev og en velvillig person kan arrestere nesten hvem det måtte være.
det er farlig
Innbilninger er ikke det beste man har å støtte seg på... :-k
Kanskje bedre å forholde seg til det faktum at Norge er en rettstat og i all hovedsak en velfungerende rettstat - fra utøvende til dømmende myndigheter.
Man arresterer ikke vilkårlig hvem som helst basert på hva som helst og innleder uforståelige prosesser og straffer mot borgere her i landet slik Josef K i Kafkas "Prosessen" opplevde.
For ordens skyld får man legge til at "Prosessen" ikke er en dokumentar, men ren fiksjon, en roman...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av CB9 »

AJ skrev:
CB9 skrev:
jeg inbiller meg at en politimann med et slikt bestillingsbrev og en velvillig person kan arrestere nesten hvem det måtte være.
det er farlig
Innbilninger er ikke det beste man har å støtte seg på... :-k
Kanskje bedre å forholde seg til det faktum at Norge er en rettstat og i all hovedsak en velfungerende rettstat - fra utøvende til dømmende myndigheter.
Man arresterer ikke vilkårlig hvem som helst basert på hva som helst og innleder uforståelige prosesser og straffer mot borgere her i landet slik Josef K i Kafkas "Prosessen" opplevde.
For ordens skyld får man legge til at "Prosessen" ikke er en dokumentar, men ren fiksjon, en roman...
jeg kunne like gjerne skrevet "vil tro" eller "sannsynligvis" om denne politimannen. og det begrunner jeg med at folk flest stoler på politiet. folk har tross 22 juli, en velvilje til og en overbevisning der politiet kun straffer kriminelle og om et sivilt menneske kan bistå en politimann vil jeg tro de aller fleste vil gjøre det med glede.

når det gjelder den rettstaten er jeg på dypt vann for det kan jeg lite om. men jeg vet norge stadig vekk bryter menneskerettigheter der oversoning, isolasjon mm forekommer relativt hyppig så hvor rettstat er vi her i norge? jeg tror vi ikke er mer rettstat når politiet jevnlig lyver i retten og etterforsker på så snevert grunnlag at det er praktisk talt politiet som avgjør om det blir dom eller ikke.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av simpson »

Hvis noen er så paranoid at de er redd for å bli arrestert pga at andre har kommet med mistanker eller føler seg angitt, så er det bare å ha stien sin ren.
Nå er det ikke sånn at ett politikammer eller distrikt kan gjøre som de vil.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av CB9 »

simpson skrev:Hvis noen er så paranoid at de er redd for å bli arrestert pga at andre har kommet med mistanker eller føler seg angitt, så er det bare å ha stien sin ren.
Nå er det ikke sånn at ett politikammer eller distrikt kan gjøre som de vil.

myten at kun skyldige blir dømt er ikke sann.
politiet er kjent for å trakassere og sjikanere.
politet har en god porsjon makt.

fin tanke den om å holde sin sti ren men det er ikke sånn det funker dessverre.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av WikingTnT »

CB9 skrev:
simpson skrev:Hvis noen er så paranoid at de er redd for å bli arrestert pga at andre har kommet med mistanker eller føler seg angitt, så er det bare å ha stien sin ren.
Nå er det ikke sånn at ett politikammer eller distrikt kan gjøre som de vil.

myten at kun skyldige blir dømt er ikke sann.
politiet er kjent for å trakassere og sjikanere.
politet har en god porsjon makt.

fin tanke den om å holde sin sti ren men det er ikke sånn det funker dessverre.
Aner ikke hva du går på - men det kan umulig være sunt :sk?

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av CB9 »

CB9 skrev:
cannon skrev:
CB9 skrev: Du lager en sak her basert på ville fantasier. Det er snakk om tips, ikke snoking, gjetting, antakelser osv. Og ingen blir forfulgt eller arrestert basert på tips.
folk blir da satt i varetekt for mistanke og mistanke kan komme av tips.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av CB9 »

WikingTnT skrev:
CB9 skrev:
simpson skrev:Hvis noen er så paranoid at de er redd for å bli arrestert pga at andre har kommet med mistanker eller føler seg angitt, så er det bare å ha stien sin ren.
Nå er det ikke sånn at ett politikammer eller distrikt kan gjøre som de vil.

myten at kun skyldige blir dømt er ikke sann.
politiet er kjent for å trakassere og sjikanere.
politet har en god porsjon makt.

fin tanke den om å holde sin sti ren men det er ikke sånn det funker dessverre.
Aner ikke hva du går på - men det kan umulig være sunt :sk?
store mengder kaffe og røyk ispedd politiforakt.
synd men sånn er det blitt.
Sist redigert av CB9 den 20 mai 2016, 16:48, redigert 3 ganger totalt.

rogkas
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2016, 14:06
Motorsykkelen din: HD Road King

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av rogkas »

Flott oppfordring fra Stovner, bare å håpe at andre politidistrikt følger etter.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av CB9 »

det er et par år gammelt det skrivet.

rogkas
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2016, 14:06
Motorsykkelen din: HD Road King

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av rogkas »

CB9 skrev:det er et par år gammelt det skrivet.
Det spiller da ingen rolle, tiltaket er fortsatt like flott.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av CB9 »

ja der er vi uenig men det kommer vel ikke som noe sjokk :thumleft

rogkas
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2016, 14:06
Motorsykkelen din: HD Road King

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av rogkas »

CB9 skrev:ja der er vi uenig men det kommer vel ikke som noe sjokk :thumleft
Nei, ikke noe sjokk i det hele tatt. Det er vel heller ikke noe stort sjokk at de fleste andre også er uenig med deg...

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av CB9 »

rogkas skrev:
CB9 skrev:ja der er vi uenig men det kommer vel ikke som noe sjokk :thumleft
Nei, ikke noe sjokk i det hele tatt. Det er vel heller ikke noe stort sjokk at de fleste andre også er uenig med deg...
siden du nevner det. jeg la også merke til en noe ensidig debatt men siden jeg fikk si akkurat hva jeg mener om politiet som for tiden er sørgelig lite oppløftende tok jeg det med ei klype salt. det er uansett ikke for alle å kritisere politiet så ingen overraskelse her.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Politi/maktmisbruk - denslags

Legg inn av CB9 »

rogkas skrev:Nei, ikke noe sjokk i det hele tatt. Det er vel heller ikke noe stort sjokk at de fleste andre også er uenig med deg...
du sier det som om det er negativt ??

Svar